Mrs. B Skrevet 12. mai 2004 #1 Del Skrevet 12. mai 2004 Vi har et utemøblement fra Ikea som vi kjøpte i fjor vår (Applarö benk og bord). Tenkte det kunne ha godt av en omgang med olje - for sånt skal vel helst gjøres en gang per år? Hvordan går man frem når man skal gjøre dette? Vi har kjøpt inn treolje på boks som skal være beregnet på bl.a. slike møbler. Møblene er ikke spesielt møkkete da de har stått tørt hele tiden (under tak) og har stått inne hele vinteren. Holder det å skrubbe over med en slik komfyrsvamp og så pensle på oljen? *grønn på dette* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 12. mai 2004 #2 Del Skrevet 12. mai 2004 Jeg har aldri hatt sånne møbler selv, men jeg var på besøk da et vennepar av oss gjorde dette. De vasket først med rødsprit og så smurte de på oljen med pensel. Etter en halvtimes tid kunne de tørke av det som var overflødig - eller smøre på mer der hvor det var helt tørket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Letti Skrevet 12. mai 2004 #3 Del Skrevet 12. mai 2004 Vi kjøpte våre hagemøbler for tre år siden og han som jeg kjøpte de av hadde selv hatt de samme møblene i fem år. Han sa at vi skulle etter et år smøre de inn med olje og så la oljen trekke inn frem til høsten og da skulle vi lakkere de. Han hadde gjort det med sine hagemøbler og de har stått ute i fem år sommer som vinter. Dette er broren til min venninne, så jeg var hjemme hos de og fikk se at de faktisk var helt fine. Våre som nå er tre år gamle og som vi skal smøre inn med olje først nå er blitt stygge. Men du må nok vaske de rene, selv om de har stått tørt og under tak. Få av fettlag, støv osv....! Og så smører du eller bruker pensel og la det trekke ordentlig inn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nan Skrevet 12. mai 2004 #4 Del Skrevet 12. mai 2004 Vi har hagemøbler i hardwood samt ett sett med furumøbler. Vi pusser med sandpapir og pensler deretter på oljen. Lar den trekke noen minutter for så å tørke vekk overflødig olje med en klut. Gjør du ikke det kan overflaten lett bli skjoldete med blanke flekker. Les bruksanvisningen på oljeboksen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå