Gå til innhold

Å ha hunden løs i huset. Må man regne med å få ødelagt hele huset?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner jeg blir frustrert. Har i starten hatt valpen i bur om natta og når vi har vært borte, for dens egen sikkerhet og for å unngå å få hele huset rasert.

Tenkte at han etterhvert skulle få være løs i huset, men uansett hvor i huset han er så ødelegger han noe, selv på kort tid.

Han har spist på møbler og ødelagt andre småting. Jeg vil helst at han skal kunne løpe fritt rundt her når jeg er borte fra han (ikke mange timene av gangen, er kun når jeg må i møter, handle osv) men det blir ganske dyrt om han skal spise opp alt vi eier og har.

Han har leker til å tygge på, blir aktivisert osv, men det er tydelig at han ikke klarer å holde seg til å tygge på hundeleker når jeg ikke er i samme rom som han.

Idag tidlig var jeg oppe en times tid (han er ikke med opp i 2etg for han liker seg ikke der) og i mellomtiden har han klart å få tak i en masse småting og tygd det i fillebiter.

Anonymous poster hash: a9043...90f

Videoannonse
Annonse
Gjest HappyWaffle
Skrevet

kjøp en Kong :) stapp den med leverpostei og frys den ned. så har hunden noe å finne på en stund etterpå :P

Skrevet

Det er en valp.. Gjør den slik når den blir større, etter tannfelling feks, så bør du nok lære den hva som er lov og ikke. Hos oss sluttet slik atferd (dog ikke så voldsomt som hos dere) etter den ble 5 mnd gammel, og vi har aldri hatt hunden i bur hjemme.

Anonymous poster hash: 65d85...7de

• Liker 1
Skrevet

Mine hunder har aldri ødelagt ting etter at de ble voksne. Så din gir seg nok den også. Men det gikk ofte hardt utover ting når de var små.....

Skrevet

Håper virkelig det gir seg.

Må bare si at han liker seg i buret. Går og legger seg der når det står åpent og går frivillig inn der på kvelden når han vil legge seg.

Skal kjøpe en kong og prøve med fryst leverpostei. Har en kong lignende leke fra før, men han har fått ut innmaten så fort og har ikke tenkt på at vi kan fryse ned.

Han er vel 6mnd nå, håper det blir bedre (og har egentlig regnet med at det skulle bli bedre etterhvert) vet jo at valper er sånn, men litt kjedelig når han spiser opp møbler, det er jo en del penger.

Ts

Skrevet

Sikker på at ikke hunden har separasjonangst? har du filma og sett hvordan oppførselen er?

Anonymous poster hash: f97df...6f2

• Liker 1
Skrevet

en hund må læres til å ikke bite på div.ting..Samt lære seg å være rolig.Lære lære og lære.

Her har ingen hunder noen gang spist opp noe,ei ødelagt noe.

Men igjen,du må starte trening med en gang de kommer inn døra

Skrevet

Hvordan lærer man hunden dette da? Vår ødelegger mye når hun er alene, men aldri når vi er hjemme

Anonymous poster hash: 06113...f9c

Skrevet

Da kan det være at hunden kjeder seg eller separasjonsangst

Det første er vel "lettere" å trene på .Dvs økt mental og fysisk trening.

Søk opp separasjonsangst.Bla.Gry på Manimal har noe lesestoff om det

Skrevet

Min hund har heller aldri ødelagt noe etter hun ble voksen. Det er sånn som går over som regel. Men det kan høres ut som om hunden ikke akkurat trives alene, sett om kamera og film når den er alene. Da får dere en god pekepinne på hva som er problemet. Har den seperasjonsangst eller kjeder den seg. Litt tvilsomt at den har seperasjonsangst siden den velger å ikke bli med dere opp. Men anbefaler allikevel å studere hvordan den oppfører seg alene.

Valpe tiden er slitsom, men det blir bedre. Dersom det ikke er noe årsak til dette, og at det bare er normal valpe atferd bør dere sperre av områder dere ikke vil at hunden skal komme til. F.eks kjøpe de der grindene på bil tema og sperre av sofa og stoler og slikt. Pass på at gulv og bord som den når opp til er helt ryddige. Litt mye arbeid, men sånn er det rett og slett i valpetiden:) Ellers vil jeg anbefale hundeforumet canis, mange dyktige hundefolk der. Men noen idioter, så ikke ta alt for god fisk;)

Lykke til:)

Skrevet

Så må man jo selvfølgelig huske å aktivisere hunden masse når den ikke er aleine, sånn at den ikke bruker tida på å "kjede seg" men heller setter pris på litt tid aleine til å få slappa av.

Skrevet

Jeg er 99% sikker på at det er av kjedsomhet, men man vet jo aldri. Kan ikke komme inn i hunden sitt hode.

Brukte kamera i starten, men kan jo prøve igjen.

Vanskelig å få sperret av med grinder overalt ettersom vi har barn å tenke på også.

Vi aktiviserer selvsagt hunden og vi rydder bort ting slik at hunden ikke kan komme til. De tingene han ødela idag tror jeg katta dytta ned til han. Kanskje han ba hu om å gjøre det ;) hehe.

Jeg tåler at ting går istykker i valpetiden, håper bare det går seg til. Vil at han skal være fri i huset uten at vi må kjøpe alt av møbler nytt igjen :P

Han biter ikke på møbler og lekene til barnet når vi er tilstede så forstår ikke hvordan man kan lære han å ikke bite på ting. Hvis noen vet hvordan så fortell gjerne :)

Ts

Skrevet

Helt normalt at valper og unghunder herper litt. Alle mine har gått løs på ting og tang i den perioden (brukte bur på den forrige i ca 6 mnd mens vi var på jobb fordi den likte best ledninger).

Om du får sperret av et trygt rom eller en del av huset er kanskje det aller best. Etter hvert som tennene slutter å klø og den roer seg litt ned blir det garantert bedre.

• Liker 1
Skrevet

Min hund på to år ødelegger ALT han kommer over dersom han er løs når han er alene. Separasjonsangst ja.

Anonymous poster hash: fe0c9...eab

Skrevet

Helt normalt at valper og unghunder herper litt. Alle mine har gått løs på ting og tang i den perioden (brukte bur på den forrige i ca 6 mnd mens vi var på jobb fordi den likte best ledninger).

Om du får sperret av et trygt rom eller en del av huset er kanskje det aller best. Etter hvert som tennene slutter å klø og den roer seg litt ned blir det garantert bedre.

Jeg har tenkt rundt dette å sperre av et rom, men har ikke noe rom som er passende, utenom badet og det er så lite at jeg tror han vil foretrekke buret.

Godt å høre at det roer seg, det gjør nok det her også snart :)

Ts

Skrevet

Det eneste stedet vi ikke hadde ledninger var i gangen. Så vi sperret av mot stue/kjøkken med barnegrind og trappa med en eller annen sak (husker ikke helt hva) og lot henne være der. Synes at et bur nesten er bedre enn et bad av en eller annen grunn.

Etter hvert brukte vi grinda andre veien i stedet, for å holde hunden i stua og på kjøkkenet (etter at hun hadde sluttet å bite i stykker ting). Ville helst ikke ha henne på soverommene. Og siden hun fint åpnet dører, så ble det best sånn. I tillegg slapp vi å bli løpt ned med det samme vi kom hjem med handleposer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...