AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #1 Skrevet 10. desember 2013 Skal si dette så kort son mulig. Faren til min datter på tre år flyttet ned til Sørlandet for snart et år siden da det ble slutt mellom oss. Det innebærer at barnet må ta fly, inkludert et flybytte. Til sammen tar dette minimum 2-3 timer i flyvning og venting på flyplass. Hun har selvfølgelig med en av oss på turen. Han satte opp en avtale for oss ut året 2013 som jeg var så dum å signere . Jeg ville bare ha han ut av huset mitt den gangen så jeg leste ikke igjennom skikkelig. Så han har satt opp samvær med datteren hver mnd, i 9 dager. Skjønner han godt at han vil være med barnet sitt, men vet ikke helt on jeg syns han tenker på henne her. Hun blir tatt ut av barnehagen ofte pga dette, og i over en uke av gangen, barnehage ansatte sier hun har litt småproblemer når hun kommer hjem til å tilpasse seg hverdagen igjen. Hun er jo på ferie når hun er der nede med han. Dette har jeg forklart han, men han virker ikke til å forstå, eller bry seg om det. Og med den avtalen i bunn så kommer jeg ikke langt med dette før året er omme. Det er heldigvis ikke lenge igjen til nyttår og vi kan lage ny avtale. Men jeg sliter virkelig med den mannen. Han er fryktelig autoritær og høyrøstet, avbryter når jeg snakker, er god til å snakke for seg, og det virker som at alt jeg sier ikke er bra nok. Han har aldri eid respekt for meg. Og jeg vet ikke hva jeg skal si og hva jeg skal gjøre for at han skal forstå. Det er snakk om økonomi oppi alt dette også. Jeg har virkelig ikke råd til å betale flybillett for henne og meg selv ved levering eller henting hver 6.uke, eller annenhver måned til 4000kr hver gang. Jeg er student, og har ikke mye til overs. Og alt jeg overhodet han greie å skrape sammen går til denne billetten. Kjenner jeg vil spy av hele mannen. Jeg er sur og sint fordi han flyttet så langt og lot dette gå utover meg og min økonomi. Jeg har virkelig ikke råd til dette og vet ikke mine arme råd lenger. Sparekniven er nå tom. Og han vil ikke forstå. alt han sier er at det ikke er hans problem, og at han vil ikke miste dagene sine med datteren. Anonymous poster hash: 6c05e...b8d
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #2 Skrevet 10. desember 2013 Legg det bak deg. Avtalen for 2013 er nå irrelevant. Dere skal til å signere avtale for 2014. Den skal dere signere på kontoret til enten familievernkontoret eller en advokat. Det er ditt krav. I forkant av dette møtet ber du om et møte med bare deg og dem og snakker om hva som er vanlig i slike saker. Alt annet er uviktig. Du kan tåle han eller ikke, men det er for sent nå når du har fått barn med han - han kommer til å være en del av livet ditt til en av dere avgår ved døden. Anonymous poster hash: 26ece...02b 13
solan123 Skrevet 10. desember 2013 #3 Skrevet 10. desember 2013 Er det ikke noen regler om at hvis en av foreldrene flytter ut av kommunen hvor barnet bor så mister man foreldreretten? Hvor mye vil du egentlig at datteren din skal se faren sin? Tror ikke han står så sterkt siden det er han som har flyttet så da må vel han gjøre en innsats for å se henne?! 1
edderkoppdame Skrevet 10. desember 2013 #4 Skrevet 10. desember 2013 kan dette hjelpe? Du er jo student: "Reisekostnadene skal fordeles forholdsmessig melllom foreldrene etter størrelsen på inntektene deres, dersom partene ikke blir enige om noe annet. Dette er lovens hovedregel" http://www.regjeringen.no/upload/BLD/reisekostnader/Reisekostnader.pdf Få laget en ny avtale! 7
regine Skrevet 10. desember 2013 #5 Skrevet 10. desember 2013 Du må først og fremst sette deg inn i hvilke regler som gjelder. En av dem er at reiser til samvær skal betales forholdsmessig etter inntekt, dvs. tjener han bedre enn deg, så skal han betale mer enn deg. Han skal også betale bidrag, også forholdsmessig etter inntekt og samværsomfanget. En annen sak er at det selvsagt ikke er "barnets beste" som ligger til grunn ved å tvinge ungen til å reise såpass ofte. Med et såpass lite barn burde far i langt større grad ta belastningen ved selve reisen, i tillegg til at det jo ødelegger for hennes hverdager å bli tatt ut av bhg. såpass ofte og mye. Dette kan du også be barnehagen uttale seg om. 2013 er nå snart slutt. Det må da lages en ny avtale for neste år, og du har nå lært på den tunge måten at du ALDRI skriver under noe uten å lese det nøye gjennom. Når du mener far er såpass manipulativ og respektløs som han er, vil jeg anbefale deg å ta kontakt med en advokat med familierett som spesiale. Det koster deg noen kroner (men du kan også bruke Jussbuss eller tilsvarende som er gratis som rådgivning), men da sikrer du deg iallfall at du ikke nok en gang blir lurt. Familievernkontoret har jeg liten tro på, de er mest opptatte av at dere skal "bli enige" om en avtale, noe som gjør at de som regel lar seg lure av den som er mest brautende og selvsikker. Tenk gjennom hvordan DU mener samværet bør legges opp, inkl. at BARNET skal få ha sin barnehagehverdag som det faste holdepunktet. I deres situasjon burde definitivt også FAR ta en større belastning med selve reisingen, han valgte å flytte og barnet er lite, ergo burde han oftere komme på besøk til ungen, enn at hun må rives opp fra sin vante tilværelse for å dra til han. Det neste blir vel at han krever at hun også skal gå i bhg der han bor...... Du må for all del ikke godta noe som helst uten at du VET hva dette innebærer. Ditt fremste ansvar er å ivareta barnets interesser, med de konsekvenser det medfører. lykke til - og få deg juridisk bistand umiddelbart! 7
bettsa Skrevet 10. desember 2013 #6 Skrevet 10. desember 2013 Han skal vel betale for billettene når det er han som har flyttet. 2
Kontormus Skrevet 10. desember 2013 #7 Skrevet 10. desember 2013 (endret) Det er ikke ulovlig å flytte og en mister ikke foreldreretten. Men det stemmer at utgiftene i forbindelse med samvær skal fordeles etter evne, altså inntekt. Støtter forslaget om å få hjelp av Familivernkontor eller en annen kvalifisert ressurs når ny samværsavtale skal utformes. De har sikkert noen synspunkter på hvor ofte et såpass lite barn skal transporteres for å kunne være sammen med begge foreldrene. Endret 10. desember 2013 av Kontormus 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #8 Skrevet 10. desember 2013 Han skal vel betale for billettene når det er han som har flyttet. Skulle gjerne ønske at det var slik ja. Om så ikke alle billettene men iallefall hennes billetter tur /retur. Hadde spart en tusenlapp på bare det. Har sendt et par mailen til en advokat her i lokalområdet nå, samt på juridiskhjelp.no, så håper de vil hjelpe meg og gi meg noen tips jeg kan ta med meg. Gruer meg til å møte han, for jeg vet at han vil gjøre alt han kan for å overkjøre meg. TS Anonymous poster hash: 6c05e...b8d
frøkenkoz Skrevet 10. desember 2013 #9 Skrevet 10. desember 2013 Venninda mi var i denne sitvasjonen.hun valgte tilslutt å flytte nær far til barnet.han overkjørte henne hele tiden
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #10 Skrevet 10. desember 2013 Venninda mi var i denne sitvasjonen.hun valgte tilslutt å flytte nær far til barnet.han overkjørte henne hele tiden Så hun lot han bare kjøre sitt eget løp da, og få det akkurat som han ville? Ikke F. Jeg flytter ikke etter han bare for "husfreden" sin skyld. Han har lagd nok trøbbel nå og han regner sikkert md at jeg sitter og sier ja, ja, ja i hele 2014 også. Velvel. Håper ha får jeg en overraskelse når han ser at jeg har bragt advokat med på banen. Håper han får seg en smell og en god virkelighetssjekk en gang for alle. TSAnonymous poster hash: 6c05e...b8d 4
Gjest Seajewel Skrevet 10. desember 2013 #11 Skrevet 10. desember 2013 Jeg har ikke mye greie på dette her. Men det høres så bakvendt ut at det er jenta som må reise, når hun er så liten. Faren burde i mine øyne, reise til jenta for å se henne isteden. Eller jobber han mens han har ungen og? Når ungen begynner på skole, vil det uansett ikke gå. 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #12 Skrevet 10. desember 2013 Jeg har ikke mye greie på dette her. Men det høres så bakvendt ut at det er jenta som må reise, når hun er så liten. Faren burde i mine øyne, reise til jenta for å se henne isteden. Eller jobber han mens han har ungen og? Når ungen begynner på skole, vil det uansett ikke gå. Han jobber ikke men går skole han og. Han begynte nå i høst etter han flyttet. Så han er på skolen noen dager når hun er hos han, de dagene han må møte opp så er jenta hos farmora si siden hun er hjemmeværende for tiden. Men ja er helt enig med deg, men er litt urealistisk her og nå. Pga skolen hans. Mens samtidig så vet jeg at han ikke er den nest ivrige skoleeleven, så om han hadde skulket for å dratt opp hit og besøk dattera si eller for å sitte hjemme og sove lenge på morgenen burde vel egentlig spille liten rolle. Han har problemer md å takle bruddet har jeg hørt. Så han vil ikke treffe meg mer enn han må. Er mulig det er en grunn også til at han ikke gidder være her oppe med mg. TSAnonymous poster hash: 6c05e...b8d
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2013 #13 Skrevet 13. desember 2013 Til TS: Ikke vær dum og gi etter for skiten hans. Han er utidig til deg for en grunn, for å få deg til å gå med på idioti, og da kan du ikke klage etterpå. Du må bli tøffere og tenke på di egen lommebok nå, ikke hans. Han flyttet og tenker ikke på litjungens beste overhodet. 5
Nordvesta Skrevet 13. desember 2013 #14 Skrevet 13. desember 2013 Når han ikke bidrar med reisekostnader, slik loven sier, så ville jeg latt være å sende henne nedover. Ja, det går utover barnet, men det går også utover barnet at du skal blakke deg på at far har flyttet langt bort. Om far har et problem med det så får han innkalle til foredresamtale på familievernkotoret (det skal være ved familievernkontoret der barnet har fast adresse) og så får dere løse samværsproblemene og pengeproblemene der. 1
Gjest Gjest Skrevet 13. desember 2013 #15 Skrevet 13. desember 2013 Saken er jo den at den der avtalen ikke holder vann overhodet juridisk, for det går ikke an å lage en avtale som er dårligere enn loven selv. Den her eksen skylder nok TS en hel del penger. 4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2013 #16 Skrevet 13. desember 2013 Bestevenninna mi flyttet til nordnorge med sønnen på 3 år. Faren til barnet reiser opp og er der en uke i måneden, slik gutten slipper reisingen og han kan ha korte dager i barnehagenAnonymous poster hash: 07028...5f9
marihihia Skrevet 13. desember 2013 #17 Skrevet 13. desember 2013 Bare ikke skriv under noen avtale for 2014 uten en nøytral tredjepart tilstede! Som familiekontoret.
Peter007 Skrevet 14. desember 2013 #18 Skrevet 14. desember 2013 (endret) Hmmm. Familievernkontoret har ingen vedtaksmyndighet her. Det er det fylkesmannen eller rettssystemet som har i slike saker. Videre er det naturlig å føre videre den avtalen dere har om det ikke er påvist skadelig for barnet. Jeg vil tro det ville være det naturlige utfallet i rettssak. Stopper TS. opp og ikke vil fornye avtale som ikke skader barnet har hun en dårlig sak. Oppmøte Familievernkontoret er ikke pålagt annet enn ved samlivsbrudd. Altså ikke her om mor ønsker møte familievernkontoret for ny avtale. Ønsker en av partene binge saken for retten kreves ny meklingsattest. Unnskyld TS. dine argumenter er nesten om ikke komiske. Sier du det skriver i en rettssal. Da får du noen rare skråblikk. Økonomi teller ikke som som argument for oppfølging samvær av barn. Tvert i mot er dette fordel far om du hevder noe slikt. Far kan ha det som kalles vanlig samvær 40 prosent , som nå. Dette kan ikke mor nekte jf. barnelova. Dette er 11 overnattinger i mnd. En kan regne inn uregelmessig samvær i det totale samværet. Dette fører til mindre regelmessig samvær. Det er skille med ny samværsklasse fra 8 til 9 overnattinger i mnd. Som edderkoppdamen skriver er det faste regler om dere ikke enes om reiser ved samvær. Kostnader samværsreiser deles etter inntekt. Ledsagers utgifter skal også trekkes inn. Fordelingsnøkkelen er etter inntektsbrøk i forhold til den andre forelder. Dette kan ikke NAV hjelpe med som i bidrag. Ønsker en at den andre part skal gjøre opp når det ikke skjer frivillig er det sivilt søksmål (rettsak). Så hvorfor stoppe det nåværende samvær TS? Hvem som flytter eller er utro har ikke relevans opp mot at den andre part skal bestemme samvær. Nå må flere lære seg skille følelser og sak. Dette blir for dumt. Les barnelova under samvær. Lykke til Endret 14. desember 2013 av Peter007
Gjest Blondie65 Skrevet 14. desember 2013 #19 Skrevet 14. desember 2013 Jeg vil anbefale deg følgende mtp ny avtale: * regelmessig samvær opprettholdes * utgifter til reisekostnad for barnet deles etter størrelsen på inntekt - ref riktig paragraf i lovverket * samvær gjennomføres slik at det blir minst mulig fravær i barnehage. Jeg tror ikke det er lurt å fastsette at samværet skal være sammenhengende i 9 dager, men at 40 % samvær kan tas ut som flere perioder eller sammenhengende og at man bør arbeide for at barnet skal bli skånet for reisetiden i den grad det er mulig * evaluering av avtalen - mtp hensiktsmessighet og fortsatt gjennomførbarhet skjer etter en av partenes ønske en gang pr halvår. Avtalen fornyes automatisk med et år av gangen dersom den ikke sies opp av en av partene
solan123 Skrevet 14. desember 2013 #20 Skrevet 14. desember 2013 Hmmm. Familievernkontoret har ingen vedtaksmyndighet her. Det er det fylkesmannen eller rettssystemet som har i slike saker. Videre er det naturlig å bringe videre den avtalen dere har om det ikke er påvist skadelig for barnet. Jeg vil tro det ville være det naturlige her i rettssak. Stopper TS opp og ikke vil fornye avtale som ikke skader barnet har hun en dårlig sak. Oppmøte Familievernkontoret er ikke pålagt annet enn ved samlivsbrudd. Altså ikke her. Må le litt nesten . Unnskyld TS dine argumenter er nesten om ikke komiske. Sier du det skriver i en rettssal. Da får du noen rare skråblikk. Økonomi teller ikke som som argument. Tvert i mot. Far kan ha det som kalles vanlig samvær 40 prosent , som nå bare det ikke skader barnet. Dette er 11overnattinger i mnd.Som edderkoppdamen skriver er det faste regler om dere ikke enes om reiser. Kostnader deles etter inntekt. Hvem flytter er utro gjelder ikke. Må må flere her lære seg skille følelser og sak. Dette blir for dumt. Les barnelova under samvær. Lykkr til Enkelte av disse setningene gir faktisk ikke mening. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå