Gå til innhold

Julegave til 90 år gammel deprimert oldefar som har havnet på sykehjem?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Stakkars (min) bestefar, som ikke lenger kunne bo hjemme. Nå klarer han ikke lese avisen lenger en gang, og gjør ikke annet enn å spise og sove omtrent. Hva i all verden kan man finne på?

Anonymous poster hash: 2a2f9...593
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff a meg, sånn er ikke lett. Er han klar i hodet da? Det går jo evt å spørre pleierne om det er noe han trenger.

Er litt i samme bås selv, bestemor bor på sykehjem og vet ikke hvem noen av oss er lenger mens bestefar sitter hjemme og venter på å dø, han vil ikke ha noen ting..

Hva med godteri og bilder? Vi lager ofte album eller kalendere med bilder av alle i familien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da farmora mi lå på sykehjem, og synet sviktet sånn at hun ikke fikk til å lese lengre, så kjøpte jeg lydbøker til henne. Hun satte stor pris på det:)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydbok, kunne det vært noe?

Fotobok med familie, hus, viktige steder etc? (kanskje litt knapp tid å få på plass) (Album som mica skriver er kanskje raskere).

Har han radio?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke personlig erfaring med denne nettsiden, så det kan være jeg er helt på viddene.

Men på klar tale sine sider

http://www.klartale.no/

er det helt øverst noen knapper hvor det står opplesing: start stopp.

Kanskje dere kunne hjulpet ham med å gå inn der for å få dagens nyheter?

Anonymous poster hash: 6e37e...820
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydbøker, musikk, gode sokker eller tøfler, ullundertøy, et varmt teppe, godteri, god kaffi?

Anonymous poster hash: dec5a...182
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caramiacaramella

Uff, så trist. Noe godt å spise og drikke er ofte satt pris på av eldre tror jeg - hva med noe god kaffe og noe godt å spise? Kanskje også lydbøker som noen over her nevner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tøfler. Fargerikt sengeteppe. Lydbøker er foreslått, evt storskriftbøker hvis han klarer å lese litt. Blomster hvis han bryr seg om det. Cd med musikk hvis han liker det. Hvis han har "fingertrøbbel" med bukseknepping, kanskje ei fin bukse med strikk i livet; betyr mye å klare å kle på seg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ironically me

Alt annet enn ting. God mat etc smaker ikke og blir ikke spist når man sitter alene.

Bruk tid og vær sammen - hvis dere kan!

Slik som ab ovenfor foreslår.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besøk, besøk, besøk.. Det er det eneste de ønsker seg! Og lag gjerne en plan slik at besøkene blir fordelt jevnt utover. Der jeg jobber er enkelte familier kjempeflinke å passe på at noen er innom stort sett hver dag, selv om det bare et for å gi en klem på vei hjem fra jobb.

Mens andre får besøk av halve slekten om søndagen, og bare blir kjempeslitne av så mange folk ila en dag. Og så sitter de alene hele resten av uken..

Anonymous poster hash: e3377...eb6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig kontakt er tingen, ikke materielle ting. Mannen er 90 og føler han er ferdig med livet. Det er faktisk helt naturlig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Quant

Ta ham med hjem i julen.

Vi gjorde det da morfar havnet på sykehjem. Vi hentet ham tidlig på ettermiddag, kjørte innom kirkegården så han fikk tenne lys på mormor sin grav så kjørte vi hjem til oss og spiste julemiddag sammen.

Når han ble trøtt så kjørte vi ham tilbake til sykehjemmet. Dette vekslet vi på å gjøre, så et år tok jeg ham hjem til oss, et annet år tok søsteren min ham hjem til seg, så broren min osv ..

De bryr seg veldig lite om gaver - besøk og personlig kontakt betyr så mye, mye mer for dem.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville kanskje gått for lydbøker, musikk han hørte på da han var yngre, småting han trenger være seg tøfler, votter, ny barbermasking osv. Men jeg vet også at de som er på sin eldre dager setter mye mer pris på tid sammen med familien, så ta ham med hjem, spis middag og dessert:)

Anonymous poster hash: a265d...1eb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...