AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #1 Skrevet 10. desember 2013 Hvis hunden min tigger når jeg spiser, og jeg ber hunden min legge seg et annet sted, ser han noen ganger opp på hånda mi (har tegn for "gå og legg deg/dekk"), og glefser. Ikke i nærheten av hånda, men hopper litt opp. Han skal "ta" hånda. Hvorfor det? Føler han seg dominert, og tror egentlig at det skal være motsatt?Anonymous poster hash: dce65...35e
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #3 Skrevet 10. desember 2013 Han tror ikke du har mat i handa da? Nei. Jg gir aldri, og har aldri gitt mat på den måten. Viser et tegn som kun brukes når jeg ber ham legge seg. Dessuten er det ikke snn "matglefsing", mer.. Hvordan skal jeg forklare det.. Hvis ueg holder en leke han vil ha, ligner litt på det. Men litt mer alvorlig, men han stirrer like intenst på hånda og glefser. Skulle jeg besjelet ham, ville jeg sagt at han er fornærmet/skal ta igjen.Anonymous poster hash: dce65...35e
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #4 Skrevet 10. desember 2013 Dytt. Kom hit og svar, adferdseksperter Anonymous poster hash: dce65...35e
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #6 Skrevet 10. desember 2013 Rasen har ikke noe å si. Dette drikke rasebetinget. Er med i raseklubben og har aldri hørt om andre der som oppfører seg sånn. 2,5 år hannhund. Anonymous poster hash: dce65...35e
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #7 Skrevet 10. desember 2013 Det kan hende at han kanskje utfordrer litt når det er mat i nærheten, hadde en hannhund på rundt samme alder som gjorde det samme en liten stund, spesielt når han tigget etter mat. Løste det med å be han legge seg på plassen sin mens vi spiste, det ga seg etter en måned.Anonymous poster hash: 48e84...fc7
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #8 Skrevet 10. desember 2013 Ok. Så han tøffer seg, utfordrer meg? Han er en pingle på 7 kg, så det kommer han ikke langt med da Er ikke problematisk, bare irriterende. Litt komisk.. Hva tror han at han er liksom! Men skal be han legge seg på plassen sin før jeg spiser. Anonymous poster hash: dce65...35e
capo Skrevet 10. desember 2013 #9 Skrevet 10. desember 2013 Når det gjelder leker så brukte jeg å snu meg vekk å avslutte leken med en gang han glefset. Fikk høre fra en trener at han utfordret meg litt når det gjaldt å være dominant.
capo Skrevet 10. desember 2013 #10 Skrevet 10. desember 2013 Vil tro han utfordrer deg litt ja! litt komisk var det med min å, kom seg ikke så veldig langt med det siden han var så liten, men det blei litt irriterende tilslutt! bare å vise hvem som sjefer;)
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #11 Skrevet 10. desember 2013 Han skal bare ta hånda mi da, ikke meg. Han tror vel at makten sitter i hånda Anonymous poster hash: dce65...35e
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #12 Skrevet 10. desember 2013 Kanskje han bare erter også hvis du har kommandoer med hånda, bare for å "ta igjen litt":pAnonymous poster hash: 48e84...fc7
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #13 Skrevet 10. desember 2013 Okei, først og fremst: Dominans er et fenomen som til nøds eksisterer innad i en art. Bikkja er ikke så dum at den tror du er en hund, og den skiter i dominans. Les dette lille heftet: http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=650 Sånn ellers: Trolig er det bare frustrasjon, og når frustrasjon går for langt kan det komme til uttrykk som "aggresjon". Bare spør enhver gamer som taper et race på spillkonsollen Da kommer det gjerne noe bannskap og kanskje en neve i bordet. Ikke fordi de er blitt "dominert"...men fordi de ikke fikk det de ville ha. Du må rett og slett lære bikkja en alternativ adferd. Hindre den i å komme så nært når du spiser, og lær inn at hunden frivillig skal løpe bort og legge seg på plassen sin, for da vil den få en liten smakebit når du er ferdig. Da vil hunden skjønne opplegget, vite hva den skal gjøre, og slippe å være så frustrert. Anonymous poster hash: 0f9e7...1b4 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #14 Skrevet 10. desember 2013 Han blir fortsatt frustrert fordi han ikke får, selvom han er på plassen sin? Forskjellen er vel at han ikke er nær nok til at jeg merker det. Men vil det si, at siden jeg har en frustrert hund, så er han ikke til å stole på? Han har vært rar i det siste. Isted prøvde han å bite meg i ansiktet fordi han skvatt. Det har han ikke gjort før, tross skvetting eller hva.Anonymous poster hash: dce65...35e
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #15 Skrevet 10. desember 2013 Nei, at du har en frustrert hund betyr ikke at han ikke er til å stole på, men at du må lære ham hvilke forventninger han kan ha til verden, slik at han vet hvilke regler som gjelder og hva han kan gjøre for å oppnå det han ønsker (jobb generelt med positiv trening, mestring, og les deg opp på It's yer choice). Men at han skvetter og glefser er noe helt annet enn frustrasjon. Adferdsendringer bør ofte føre til at man tar hunden til en utvidet sjekk hos veterinær, fordi de kan komme av sykdom/smerter. Jeg kjenner f.eks. hunder som har begynt å bite for et godt ord, så har de blitt tatt til veterinæren og det har blitt oppdaget at hunden har en heftig betennelse i tennene (alle som har hatt det vet hvor jævlig vondt det kan være), tannen har blitt trukket og hunden medisinert, og så ble hunden en engel igjen. Er hunden frisk, så høres det ut som han har noe dårlig mentalitet eller er blitt dårlig sosialisert. Da ville jeg begynt å klikkertrene inn positive assosiasjoner til berøring, plutselige lyder og andre ting han kan reagere negativt på. Her bør man få hjelp av en flink instruktør eller adferdsekspert. Er hunden ung, dvs i en eller annen pubertet, så kan det også være forbigående hormonelt. Anonymous poster hash: 0f9e7...1b4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #16 Skrevet 10. desember 2013 Red: Hvis du lærer ham å frivillig gå på plassen sin og vente mens du spiser, fordi han da får noe godt, så vil du fjerne frustrasjonen fordi han da skjønner at "Jeg kan gjøre dette, og da vil mennesket mitt betale med noe godt etterpå" - istedet for at han skal sitte ved siden av deg og lure på hva faen han skal gjøre for å få tak i noe godt, og prøve seg på alt han kommer på for å oppnå det han ønsker. Anonymous poster hash: 0f9e7...1b4
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2013 #17 Skrevet 13. desember 2013 Jeg henger meg på teorien om at han blir frustrert, og vil vise at han synes du er teit. Min viser det samme ved å brumme fra halsen, før han legger seg ned og sukker. Jeg har forsøkt å knytte det at jeg spiser til noe positivt, at han alltid får bein f.eks, men min er så matorientert at han bare sitter og stirrer på meg samme hva. Jeg overser alt, så han gir opp til slutt. Nå er det ytterst sjeldent at han gjør det. Og mtp skvettingen, så kan det være at han var leken, og trodde du var med på det når du skvatt. Det er en tynn teori, men min går alltid etter ansiktet når vi leker. Anonymous poster hash: 04128...efd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå