Gjest Utlogget nå Skrevet 12. mai 2004 #1 Skrevet 12. mai 2004 Jeg har aldri bodd sammen med en kjæreste. Hva var det største problemet som dukke opp når der flyttet sammen? Hvordan taklet dere nærheten? Eller hadde dere delvis bodd sammen fra før?
Gjest GreenSky Skrevet 12. mai 2004 #2 Skrevet 12. mai 2004 Økonomi, husarbeid og hvor mye tid dere skal tilbringe sammen er de vanligste fallgruvene. Dere bør helst ha diskutert dette på forhånd, slik at dere vet hvor dere begge står.
Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2004 #3 Skrevet 12. mai 2004 Når man bor sammen betyr ikke det at man må være sammen hele tiden. Man kan finne på ting for seg selv. Han har sine venner og hun har sine venninner. Jeg trenger mye tid for meg selv. Så av og til tar jeg med meg et kryssord og setter meg på kjøkkenet og hører på musikk og løser kryssord etter at ungene har lagt seg. Det er deilig!
Gjest gjest1 Skrevet 12. mai 2004 #4 Skrevet 12. mai 2004 Vi har ikkje hatt nokon problemer med å bu saman, men det viktigaste er vel at ein respekterer kvarandre og at ein fordeler økonomi og husarbeid! Kanskje... :-)
ZIBRA Skrevet 12. mai 2004 #5 Skrevet 12. mai 2004 største problem: penger penger penger..... Stadig krangel om penger... :-x
Gjest avstandsforhold Skrevet 12. mai 2004 #6 Skrevet 12. mai 2004 Vi hadde aldri bodd sammen kun delvis helger, fordi vi kommer fra forskjellige land. Men det eneste vi ville var å tilbringe tid sammen, så det har aldri värt noe problem å takle närheten til hverandre for oss. Det eneste råd jeg kan komme med er å väre så tydelig og ärlig som mulig. Si ifra om dine forventninger i forhold til samboerskapet, og la han fortelle om sine. Da blir dere klar over fallgruvene med engang. Du har ingenting å tape ved å väre deg selv tro! Dere må ha ett felles mål for hele forholdet og väre enige om hvordan dere skal gå fram. Uansett klokskap kommer det alltid mye uforventet og det må dere väre beredd på. ökonomi er noe dritt som oftes
nat26 Skrevet 12. mai 2004 #7 Skrevet 12. mai 2004 Vi har aldri kranglet om penger,det er faktisk ikke ett problem hos oss.Men husarbeid,ja!!I går var jeg så sint atte...Jeg var og trente på dagen,når jeg kom hjem så måtte jeg ta oppvasken og den var STOR,jobber ofte på kvelden og da gidder han ikke å ta oppvasken.Jeg vasket opp i tre kvarter,pluss at jeg måtte støvsuge og vaske gulv.Ikke nok med det,så lagde jeg mat.Jeg var så utslitt på kvelden og sovnet når klokka var halv syv.Jeg sa til han at jeg ikke orket å slite meg ut hver dag,får se om han løfter på ræva i dag:)
Gjest Madley Skrevet 12. mai 2004 #8 Skrevet 12. mai 2004 Penger har aldri vært noe stort problem, stort sett fordi vi har ikke hatt noen å krangle om Men husarbeid..å du himmelske fredsplass... Men ting kjører seg inn etterhvert og det som var vanskelig og kinkig i begynnelsen er nå noe vi ikke tenker over engang
Suzy Skrevet 12. mai 2004 #9 Skrevet 12. mai 2004 Husarbeid og barneoppdragelse er vel på topp over mulige konfliktområder...
Gjest avstand.. Skrevet 12. mai 2004 #10 Skrevet 12. mai 2004 For oss har heller ikke ökonmien värt noe vi har kranglet om, men det har krevd mye samtaler rundt temaet!! Så lenge den ene har veldig god ökonomi og den andre ikke har kommet til den stabile fasen ennå, er man nödt til å finne lösninger og avtaler om hvordan utgifter og innkjöp skal fordeles... og der vet jeg at det er mange som kan slite hvis man ikke har en god kommunikasjon!
nat26 Skrevet 12. mai 2004 #11 Skrevet 12. mai 2004 Der har du et godt poeng avstand.Hvis den ene har bedre økonomi enn den andre så må utgiftene fordeles etter...Jeg er student og har ikke god økonomi,jeg har flyttet inn i leiligheten hans og synes det rimelig at jeg betaler husleia som ikke er så høy,siden han betaler lån på leiligheten.Jeg synes det er en fair deal!Strømregning deler vi,og mat seff.Vi handler som regel i Sverige og deler regning.Han pleier å betale mer enn meg siden han har bedre økonomi enn det jeg har.Det funker bra for oss
Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2004 #12 Skrevet 12. mai 2004 Bare en bitte liten "varsel" til dere som bor sammen der den ene jobber og den andre studerer... Selvsagt skal studenten betale mindre inn til "fellesskapet"... Men hva hender hvis forholdet tar slutt etter endt utdannelse???? Altså at den tidligere studenten stikker av, etter å ha spart kanskje hundretusener i studielån. Og den ikke-studerende huseieren - hva sitter han/hun med ... Dette har jeg selv erfart. Vi var gift da hun studerte. Etter skilsmissen stakk hun av med halve fellesboet, men det var intet i lovverket som gjorde at jeg kunne kreve noen andel av "spart studielån".
nat26 Skrevet 12. mai 2004 #13 Skrevet 12. mai 2004 For å svare på deg gjest,jeg ville aldri gjort noe sånt mot min kjære!Og som jeg sa så betaler jeg faktisk den husleiren han skulle betalt,jeg kunne sagt til han at vi skal dele på den,men det gjør vi altså IKKE.Jeg synes ikke det er greit å bo hos han"gratis",derfor betaler jeg strøm jeg og,jeg ser jo på tv,vasker mine klær og lager mat jeg og så hvorfor skulle ikke jeg betale halvparten?Mat kjøper vi sammen,om jeg er hjemme før går jeg i butikken,handler og lager mat,det samme gjør han. Om forholdet vårt skulle være over så har jeg ikke dårlig samv,jeg har jo ikke utnyttet han på noen måter
Gjest Poirot Skrevet 12. mai 2004 #14 Skrevet 12. mai 2004 Ingen store problemer, kjente hverandre godt fra før. Men husarbeid er definitvit noe som kan bli et diskusjonstema. Fra andre jeg kjenenr vet jeg at dette med å dra å turer alene kan bli et problem; det som jeg velger å kalle frihet... (Det ser vi jo her inne også..)
Bokalven Skrevet 12. mai 2004 #15 Skrevet 12. mai 2004 Ingen store problemer for oss, vi hadde allerede vært sammen i flere år og opplevd å bo i forskjellige land og litt sånn forskjellig, så vi kjente hverandre veldig godt. Noe av det beste med å flytte sammen var å kunne sove sammen nesten hver natt og å slippe å prøve å finne ut når begge har tid til å møtes...
nat26 Skrevet 12. mai 2004 #16 Skrevet 12. mai 2004 Signerer under på den lunacia,det er mye bedre!Nå trenger jeg ikke å tenke på når vi skal møtes neste gang,vi sover sammen nesten hver natt,bortsett fra når jeg jobber natt seff
nyibyen Skrevet 13. mai 2004 #17 Skrevet 13. mai 2004 Det er kjempedeilig å være samboer. Han liker heldigvis å ha det rent og pent rundt seg og vasker huset og koser seg med den slags sysler! Tror jeg må være verdens heldigste i så måte... Økonomi er også greit, vi deler fellesutgifter og husleie, men han har mer penger enn jeg og betaler "ekstrating" som kabel TV, internett, avisabonnement etc. Vi HAR møtt problemer også (og store....). Det gikk på nærhet, han ville ha mer avstand, hadde aldri hatt samboer før, mens jeg har vært samboer og liker litt nærhet og å gjøre ting sammen. Jeg er en som sier "vi", og han er en som sier "jeg"... Men vi jobber med den saken!
blåveis Skrevet 13. mai 2004 #18 Skrevet 13. mai 2004 Vi har ikke andre problemer nå enn før vi flyttet sammen.. Og til den som skrev om student og arbeidende; Jeg er student og tar opp fult studielån og stipend. Hele mitt studielån går med. Han betaler ca 20% mer enn meg. Dersom det skulle blitt slutt mellom oss nå ville jeg ikke ha spart noe på bo sammen med han, jeg ville derimot ha bodd dyrere osv enn jeg ellers ville gjort som student. Han vil ha "sponset" meg litt pga at han betaler mer enn meg av våre felles utgifter, men han ville betalt mer i leie dersom han skulle bodd alene.
Gjest avstand.. Skrevet 13. mai 2004 #19 Skrevet 13. mai 2004 Åhh, sove sammen , JA! Helt enig den ja. Også slippe all planlegging
Gjest anneline Skrevet 13. mai 2004 #20 Skrevet 13. mai 2004 Vi har aldri kranglet om penger' date=det er faktisk ikke ett problem hos oss.Men husarbeid,ja!!I går var jeg så sint atte...Jeg var og trente på dagen,når jeg kom hjem så måtte jeg ta oppvasken og den var STOR,jobber ofte på kvelden og da gidder han ikke å ta oppvasken.Jeg vasket opp i tre kvarter,pluss at jeg måtte støvsuge og vaske gulv.Ikke nok med det,så lagde jeg mat.Jeg var så utslitt på kvelden og sovnet når klokka var halv syv.Jeg sa til han at jeg ikke orket å slite meg ut hver dag,får se om han løfter på ræva i dag:) Det er faktisk ingenting som tilsier at en oppvask MÅ taes. Jeg har oppdaget at den bare ligger der helt stille helt til noen får lyst til å ta den. Samme gjelder gulvvask og støvsuging, ingen piping eller alarmer som går noen steder. Jeg bruker bare å drite i sånt når det ikke passer meg, for det skjer liksom ikke noe skummelt om man lar være, man kan derimot oppdage at oppvasken plutselig er borte hvis man bare lar være å tenke på den på etpar dager. Rare greier det der. Ellers synes jeg det verste med å bo sammen med noen er det evige peset om hva vi skal ha til middag. For min del kunne vi hatt middag skjeldnere og bare spist etter behov, men det er uhørt for min mann. Sulten mann er en god kokk har jeg også merket meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå