Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi mennesker vi elsker forbruk. Vi er mer glad i å forbruke enn det å spare, investere eller ta vare på ting.

Så derfor lurer jeg på, hvor mange av presangene fra i fjor bruker du enda? Husker du hva du fikk i fjor? Var du takknemlig for det du fikk? Utakknemlig?

Hva gleder du deg mest til i år da?

- Å få flere presanger enn i fjor og bli enda litt gladere enn i fjor?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk en sovesofa som jeg ikke har kjøpt ennå.. så jeg kommer til å bruke den senere. Har selvsagt brukt opp pengene jeg fikk cash, men jeg skal fortsatt kjøpe den..

Dessuten fikk jeg en sånn hagedekor-ting... en hund som skal sitte på bakken. Den står på en kommode utenfor døra, for jeg har ikke noe passende sted å sette den.

Så fikk jeg et smykke som jeg bruker veldig ofte.

Resten er spist opp tror jeg...

Jeg husker nesten alt jeg fikk, utenom de tingene jeg spiste opp. De har jeg glemt. Men jeg ble helt sikkert veldig takknemlig for dem. Det eneste er den hagedekorhunden som jeg absolutt kunne vært for uten, men det var sikkert godt ment.

Jeg gleder meg ikke til jul, men julekvelden blir sikkert fin ettersom vi ikke skal ha den forhatte svineribba denne gangen (det er aldri noen som spiser den likevel). Håper jeg får færre presanger enn i fjor og tipper jeg er nøyaktig like glad (eller likeglad) som alltid.

• Liker 1
Skrevet

Fikk masse bøker, dyne, treningsklær og sko, samt ipad og gode gummistøvler :-) Har lest alle bøkene, og bruker resten hele tiden. Veldig takknemlig for alt.

Jeg synes selv det er synd at julen dreier seg så mye om penger, og om å gi/få de flotteste gavene. Jeg merker presset om å toppe fjorårets gaver, som student er det vanskelig. I år blir det fokus på god mat og hyggelig selskap:-) Vi skal gi hverandre opplevelser og hjemmelaget i år. Helt topp:-)

Skrevet

Hva fikk du da Waco? Og ble du glad?

• Liker 1
Skrevet

Ribbe og samvær med familien.

Skrevet

Fikk penger, de er brukt. Fikk et smykkestativ jeg hatet og aldri kommer til å bruke. Også fikk jeg gavekort på klær som jeg har brukt. Resten husker jeg ikke.

Skrevet

Telefonen min bruker jeg daglig, ellers fikk jeg noen kopper og te av min søster og familien hennes, det bruker jeg ganske ofte. Jeg får egentlig bare gaver av den nærmeste familien, for noen år siden bestemte vi i vennegjengen oss for å bruke pengene på å gå ut å spise sammen i steden for. Jeg gleder meg mest til å være sammen med familien min og venner, og å bake alt for mye julekaker :P

Ett av de beste minnene fra jula i fjor var hvor glad ene niesen min ble for julegaven hun fikk av meg, det var noe ganske lite og billig, men det var det hun ønsket seg aller mest.

Skrevet

Vi mennesker vi elsker forbruk. Vi er mer glad i å forbruke enn det å spare, investere eller ta vare på ting.

Så derfor lurer jeg på, hvor mange av presangene fra i fjor bruker du enda? Husker du hva du fikk i fjor? Var du takknemlig for det du fikk? Utakknemlig?

Tøflene og ringen bruker jeg hver dag, duken svigermor heklet til meg ligger på stettebordet i hjørnet.

Kjolen jeg fikk brukes med jevne mellomrom, når det passer seg slik.

Engelen jeg fikk fra "barna" står i glasskapet, og jeg ser den hver gang jeg går forbi.

Hver eneste ting er noe jeg var glad for å få.

Det er ikke alle som har en stor familie, og det er ikke alle som får så mange gaver at de ikke vet hva de har fått, og fra hvem.

Det jeg ønsker mest i år er at sorg ikke skal prege julen, slik den har gjort de siste to årene, men det ser ikke ut til at jeg får ønsket mitt oppfylt.

Anonymous poster hash: cd531...dc1

• Liker 2
Skrevet

Jeg får stadig mange fantastiske julegaver :) Fra ifjor som jeg bruker enda: Hansker, lue, telysholder, turbok, Nemibok, turbestikk, kaketine, hjemmesydd/brodert julepynt, ullsokker, superundertøy, ullundertøy, genser, brettspill, gulvteppe. Noe er også brukt opp, som sjokolade og andre matvarer, samt at et gavekort er blitt til noe turutstyr jeg ønsket meg.

Jeg er takknemlig for alt jeg får, og har ikke måttet bytte en eneste julegave på så lenge jeg kan huske. Til gjengjeld forsøker jeg å kjøpe gaver som mottakeren skal bli glad for, og gjerne lage et personlig julekort til mange. Jeg er imidlertid ikke særlig positiv til forbrukskarusellen, men jeg sparer ikke inn på julegaver til andre, jeg sparer heller inn på ting til meg selv gjennom året. Kjøper svært sjeldent noe annet enn mat og lignende, og skriver heller ned i håp om å få noe av det jeg trenger i julegave.

Anonymous poster hash: c8d0d...e0c
Gjest Wilhelmine
Skrevet

Jeg fikk blant annet:

- Bodum Thermomug - brukes masse, begynner å bli godt slitt.

- Berger ullpledd - brukes også masse, har det i sofaen og tuller meg inn i det på kvelden.

- Sminke - brukt opp, stort sett, eller i bruk.

- Deler til serviset jeg samler på. Brukes foreløpig ikke så ofte, men kommer til å bruke det mye i framtiden.

- Såpesett - brukt opp

- CD - en av to cder jeg har i bilen, ergo, brukes mye.

Har ikke en kjempestor familie, og de gave som gis er gitt med veldig mye omtanke. Jeg får heldigvis lite "ræl", men derimot ting jeg trenger, bruker og har ønsket meg. Har hittil aldri i mitt liv byttet en julegave (og det er ikke av prinsipp eller noe, det er bare fordi alt jeg har fått har passet meg), og jeg er svært takknemlig for alt jeg får. Husker hva jeg fikk av alle i fjor - med fare for at jeg KAN ha forvekslet hva jeg fikk i fjor med året før på et par stykker.

Skrevet

Jeg husker faktisk ikke noe av det jeg fikk i fjor. Jeg var veldig syk på den tiden da, og feiret ikke julaften, men jeg fikk noen gaver som jeg åpnet, husker jeg.
Jeg er ikke så glad i gaver, og skulle gjerne vært foruten. I år kommer jeg til å gi gavekort til folk, hvor jeg skal spandere en middag på dem når jeg har penger til det. Er litt knapt med penger akkurat nå. Men det er jo en mye mer personlig gave enn hvis jeg skal kjøpe noe de kanskje ikke en gang kommer til å bruke!

• Liker 1
Skrevet

Foruten mammaklærne jeg fikk, som av naturlige grunner ikke lenger behøves, bruker jeg alle gavene jeg fikk i fjor så nær som en. Det var et klesplagg som hverken passet i stil eller farge, og som heller ikke lot seg bytte.

Jeg har en relativt liten familie der alle har ganske god kjennskap til hverandres preferanser. Bomkjøpene blir derfor ganske få. Gaver til andre mer perifære gjør jeg mitt beste for å holde på et minimum, da jeg ofte synes det er der alt skapfyllet kommer fra.

Gjest caramiacaramella
Skrevet

Jeg liker overhodet ikke alt forbruket som følger med julen og prøver å unngå det så mye jeg kan. Med venner og kjæresten min pleier vi å lage ting til hverandre eller spise middag sammen istedet for å kjøpe masse tull som vi ikke trenger. Foreldrene mine og familiemedlemmer nekter å høre på meg når jeg sier at jeg ikke vil ha noe, og disse fortsetter å kjøpe ting som egentlig er unødvendige. Jeg er selvfølgelig veldig takknemlig for at de vil gi meg noe og setter pris på det, men jeg skulle ønske de kunne gitt til et veldedig formål i mitt navn eller laget noe til meg istedet for å kjøpe noe.

Jeg fikk egentlig mest bøker ifjor siden det var det jeg ønsket meg, og disse har jeg kost meg mye med. Ellers fikk jeg en strikket lue og ullsokker som jeg bruker hver dag. Fikk også en stor koffert av foreldrene mine og den har kommet godt med siden jeg flytter mye.

Skrevet

Jeg har for øyeblikket på med tøfler som svigermor strikka til meg i fjor. Jeg håper hun kan strikke meg ett par til om hun får tid for de er kjempe behagelig!

Jeg bruker enda pysjamasen jeg fikk av henne for snart to år siden.

Jeg planlegger å bruke mobilen jeg fikk av min mann i fjor i minst ett år til, mediaserveren jeg fikk året før der igjen til den en vakker dag er ødelagt og kameraet vi har kjøpt til hverandre i år til det en gang er helt ødelagt.

Om jeg får noe jeg faktisk bruker og har ønsket meg så bruker jeg det så ofte jeg kan, men om jeg får ræl jeg aldri har bruk for, så er det en myyyye lavere terskel for at det blir kastet eller gitt bort.

I år håper jeg at jeg får ting jeg har bruk for i det neste året. Og det gjør ingenting at de er billige og færre enn jeg fikk i fjor så lenge det er brukbart.

Å gi gaver er ikke så veldig galt, men jeg synes det burde være større fokus på å gi noe man faktisk ønsker seg og da kan det være lurt at man blir flinkere til å organisere seg og spleise på noe som er litt finere eller har bedre kvalitet eller kjekke opplevelser som mottaker faktisk kan sette pris på.

• Liker 1
Skrevet

Å gi gaver er ikke så veldig galt, men jeg synes det burde være større fokus på å gi noe man faktisk ønsker seg og da kan det være lurt at man blir flinkere til å organisere seg og spleise på noe som er litt finere eller har bedre kvalitet eller kjekke opplevelser som mottaker faktisk kan sette pris på.

Jeg er så enig med deg!

Jeg synes det er veldig fornuftig å redusere antallet man kjøper til, ved å for eksempel heller bruke pengene på å gjøre noe sammen. Ved å holde antallet mottakere på et nivå hvor man faktisk har mulighet til å kjøpe noe denne trenger, tror jeg risikoen for ubrukelige gaver senkes drastisk.

Skrevet

Jeg får en genser hvert år, samme typen. Den bruker jeg såpass mye at jeg sliter hull på armene og nå ha ny til neste år (type gant ullgenser). Tror jeg har fått en slik de siste 5-6 årene.

Jeg fikk gamasjer for 2 år siden, de er veldig praktisk på denne årstiden med drittvær, besøk og byturer.

Det er mye jeg fikk i fjor jeg ikke husker, jeg husker bedre tingene jeg ga.

Jeg gleder meg mest til å være sammen med familien og å se ungene kose seg. Forrige julen var preget av sykdom, ikke noe mer alvorlig enn spysyke på ungene, men legger en demper på ting.

Gjest Badebuksa
Skrevet

Det jeg gleder meg aller mest til er å ete og se andre pakke opp gaver.

Men hvilke jeg bruker.. Hva jeg fikk.. Hmmmmmm... Nei, jeg tror ikke jeg bruker noe særlig av det. Pengene brukte jeg garantert.

Skrevet

Fikk penger til ny sofa, den står her enda. Og et smykke, som jeg bruker regelmessig. Og en bok, som fortsatt står i hylla og venter på å bli lest. Får heldigvis ikke så mange gaver.

Anonymous poster hash: a280a...47e
  • Liker 1
Skrevet

Merker at jeg sliter litt med å huske alt... må nok skrive opp i år.

Men noen ting husker jeg så klart:

Fikk ullteppe som er mye i bruk (en grunn til at jeg ønsket meg det), Sodastream (brukes litt i rykk og napp, men veldig mye til "Farris" nå om dagen), blurays (de er sett i alle fall en gang og er en del av samlingen vår), for pengene vi fikk ble det kjøpt ting vi trengte.

Anonymous poster hash: 32f01...a7c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...