Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skal til for at man blir stemplet som ung ufør? Har gått på arbeidsavklaringspenger nå siden sent 2010. Har det innviglet til November neste år, men er litt bekymret for hva som kommer etter det.

Og hva er minstesatsen på utbetalinger? Jeg jobbet i ca et år før jeg ble syk, så har minste satsen på arbeidsavklaringspenger.

Og nei , jeg er ingen Nav snylter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Satsen for AAP og uføre er den samme, så du vil få omtrent det samme utbetalt i mnd, men skatten er noe lavere for uføre enn for AAP. For å få innvilget ung ufør betyr det at du må ha blitt syk/arbeidsufør før fylte 26 år, og kunne dokumentere det.

Anonymous poster hash: a3ce3...961
  • Liker 3
Skrevet

Satsen for AAP og uføre er den samme, så du vil få omtrent det samme utbetalt i mnd, men skatten er noe lavere for uføre enn for AAP. For å få innvilget ung ufør betyr det at du må ha blitt syk/arbeidsufør før fylte 26 år, og kunne dokumentere det.

Du må ha en alvorlig og klart dokumentert sykdom. Er mange som ikke får innvilget ung ufør tillegget.

Anonymous poster hash: dca6a...84f

• Liker 3
Skrevet

Satsen for AAP og uføre er den samme, så du vil få omtrent det samme utbetalt i mnd, men skatten er noe lavere for uføre enn for AAP. For å få innvilget ung ufør betyr det at du må ha blitt syk/arbeidsufør før fylte 26 år, og kunne dokumentere det. Anonymous poster hash: a3ce3...961

Nei, det er det overhodet ikke! Aap får du ut fra lønna du hadde da du ble syk. Uføretrygd regnes tilbake de årene du har arbeidet også får manet snitt av det.

Anonymous poster hash: 83f51...bd4

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ung og ufør - særregler

Ung ufør er den som er født ufør, eller er blitt minst 50 prosent ufør før han eller hun fylte 26 år. Hvis du er ung ufør kan du få en garantert tilleggsytelse etter særlige regler.

Du må ha en alvorlig og klart dokumentert sykdom. Dersom du har en slik sykdom før du fyller 26 år, men fortsatt er mer enn 50 prosent yrkesaktiv, kan du likevel få garantert minste tilleggsytelse dersom du søker om uførepensjon før du fyller 36 år. Formålet med særregelen er at unge uføre som har redusert mulighet til selv å tjene opp rettigheter med egen inntekt, skal sikres en garantert minste ytelse.

Hvis du er ung ufør og uførepensjonist blir tilleggspensjonen beregnet etter et poengtall på 3,50.

https://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Uf%C3%B8repensjon/Unge+uf%C3%B8re

Endret av Snuppi
Skrevet

Jeg ble som deg syk etter kort tid i arbeidslivet, og har aap frem til 1 mars, da har det gått 4 år og etter det har jeg tre muligheter

1: utvidet aap

2: uføre

3:sosial hjelp.

Nr 1 får jeg ikke, for å få utvidet aap må det være mulighet for å komme tilbake til jobb i løpet av 4 år. Legen sier det er umulig og har "dømt" meg til varig ufør..

(Men om jeg får det som jeg vil skal jeg tilbake i jobb, bare kroppen lystrer!)

2. Er vanskelig å få når man er ung, men det kommer selvfølgelig ann på diagnose. Jeg har søkt nå, og håper dokumentasjonen min er god nok.

3 sosial hjelp, så har man nå hvertfall bittelitt inntekt..

Jeg håper på uføre, etter å ha vært syk i evigheter nå tror jeg en uføretrygd vil gi meg og kroppen den roen og hvilen vi trenger for å bli bedre.

Anonymous poster hash: 8f8c2...4ad

Skrevet

Nei, det er det overhodet ikke! Aap får du ut fra lønna du hadde da du ble syk. Uføretrygd regnes tilbake de årene du har arbeidet også får manet snitt av det.

Anonymous poster hash: 83f51...bd4

Leser du innlegget, står det at hun er på minstesats, og minstesatsen er den samme for både AAP og ufør.

Må dessuten klargjøre at at AAP kun er 66% av arbeidsinntekt, uføre er også 66% av den lønnen du hadde mens du arbeidet, så summen blir den samme!

Skrevet

Leser du innlegget, står det at hun er på minstesats, og minstesatsen er den samme for både AAP og ufør.

Må dessuten klargjøre at at AAP kun er 66% av arbeidsinntekt, uføre er også 66% av den lønnen du hadde mens du arbeidet, så summen blir den samme!

Jeg skjønner ikke helt, så fint om du kunne forklart meg. Jeg får aap med ung ufør tillegget. Jeg har jobbet for lite til at jeg får 66 % av lønnen jeg hadde i arbeid. så jeg får minstesatsen. Men jeg får mere enn en som ikke har ung ufør tillegget.

Så hva mener du med at summen blir det samme ?

Anonymous poster hash: 77ef1...64b

• Liker 1
Skrevet

Så rart at legen din sa det? Min sa at det gikk fint å utvide aap.

Skrevet

Så om jeg ikke er ute i arbeid igjen etter 4 år , så kan jeg utvide aap? Jeg er litt redd for å bli stemplet som ufør før det eventuelt har gått - så langt - hvor jeg ser at det ikke er noen andre alternativer.

Skrevet

Kom deg i arbeid du. Utifra dine innlegg her på KG virker du ikke som en kandidat for uførepensjon. Ung ufør tillegget vil du nok aldri få.

Anonymous poster hash: dca6a...84f

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt, så fint om du kunne forklart meg. Jeg får aap med ung ufør tillegget. Jeg har jobbet for lite til at jeg får 66 % av lønnen jeg hadde i arbeid. så jeg får minstesatsen. Men jeg får mere enn en som ikke har ung ufør tillegget.

Så hva mener du med at summen blir det samme ?

Anonymous poster hash: 77ef1...64b

Hehe trygderegler er kompliserte greier ;)

Men iallefall: En som har jobbet i og tjent lønn før h*n ble syk, vil både på AAP og uføre få ca 66% av tidligere inntekt når de blir syke. Derfor blir summen den samme for både AAP og ufør.

De som går på minstesats, får tror det er ca 2G, mens en som har ung ufør-tillegget får 2,4G. Dersom du går over fra AAP til uføre, og har hatt ung ufør-tillegget på AAP vil bruttosummen bli den samme. Det er dog noe lavere skatt på uførepensjon enn på AAP, derfor snakker jeg om bruttosum og ikke nettosum :)

G = grunnbeløpet i folketrygden. I 2013 er dette 85 245

Så altså en ufør på minstesats får i 2013 (forutsetter her at 2G er det riktige beløpet) 170 490 kr brutto.

En ung ufør på minstesats får 204 588 kr brutto.

Skjønte du det nå? ;)

• Liker 1
Skrevet

Det skal være mulig å få utvidet aap ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...