Tøytigern Skrevet 10. desember 2013 #61 Skrevet 10. desember 2013 Dine ord "Vel, her snakker vi om French og Moland og du hevdet ganske tydelig at de var kjent for å ikke ha empati..." Jeg har hevdet?? Er du tett i pappen eller kan du ikke lese? Dette her blir for dumt. Jeg svarte dere begge, deg og Elseby13 at dere ikke kan vite noe som helst om Moland og Frnch sine empatiske evner basert på fordommer (...)og "ting dere har hørt" i mediene. Noe du påstår du kan. Aksepter at jeg ikke er enig. Takk.
Gjest Elseby13 Skrevet 10. desember 2013 #62 Skrevet 10. desember 2013 Jeg ANTAR at de to manglet empatiske egenskaper, pga mine fordommer samt ting jeg har lest i aviser. Greit? Kan vi fortsette diskusjonen nå?
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #63 Skrevet 10. desember 2013 Om den ene, i dette tilfellet Joshua French, klikket og tok livet av den andre, i dette tilfellet Tjostolv Moland, som stod tiltalt for det de satt i fengsel for (...) så ville det vel ikke vært et helt usannsynlig hendelsesforløp, med tanke på hvor desperat og psykologisk presset man kan bli i en sånn situasjon som de var i. I linken til saken om David Coughlin dreier det seg om et mulig barmhjertighetsdrap begått av den sterkeste basert på at de begge, men spesielt den svakeste, befinner seg i en ekstrem situasjon som det virker umulig å komme ut av med livet i behold. Det er svært vanskelig å kunne si noe om fakta i saken, men det som er sikkert er at Molabd og French må ha hatt det uutholdelig i fengselet, skyldig eller ei. Anonymous poster hash: 2cab7...05d 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #64 Skrevet 10. desember 2013 Joshua French er kun et middel for å melke Norge for penger, det er alt Kongo bryr seg om. De driter i menneskerettigheter, rettferdighet og sannhet. Så der har man forskjellen i mentalitet fra kultur til kultur. Anonymous poster hash: 7c210...2ac 3
Gjest Malanthor Skrevet 10. desember 2013 #65 Skrevet 10. desember 2013 For å kunne fungere som leiesoldat er det vel en fordel om man mangler empatiske evner i utgangspunktet? For og kunne fungere som selger er det vel en fordel om man mangler enhver form for moral? For og kunne fungere som militær er det vel en fordel om man mangler empatiske evner i utganspunktet? For og kunne jobbe innenfor et hvilket som helst yrke i dagens samfunn hvor det er fokus på profit er det vel en fordel om man er en sosiopat og ikke bryr seg om ting som hvordan det man gjør faktisk påvirker andre mennesker, dyr og planeten vi lever på? Ser ikke helt hva du skal fram til her. Kanskje jeg bare ikke forstod hva du mente. Det er så absolutt ikke noe krav om manglende sjelsevner for og jobbe i militæret eller som private contractor. 1
Druid Skrevet 10. desember 2013 #66 Skrevet 10. desember 2013 Joshua French er kun et middel for å melke Norge for penger, det er alt Kongo bryr seg om. De driter i menneskerettigheter, rettferdighet og sannhet. Så der har man forskjellen i mentalitet fra kultur til kultur. Anonymous poster hash: 7c210...2ac Tenk om dette på noe måte stemte! Tenk hvor ENKELT det ville være. Dessverre er det mye vanskeligere. Det er kulturforskjeller tilstede, men lite penger. Og ingen kobling. Nå får vi avvente hva som skjer, det kan fort hende forklaringen kommer fram når bare man har bedre forståelse om hva som har skjedd.
Apis Skrevet 10. desember 2013 #67 Skrevet 10. desember 2013 Vis jeg skjønte det riktig det en av ekspertene som ble intervjuet i dag sa, så er en teori at det ikke kan skje noen utveksling så lenge en sak er under etterforskning, slik at Kongo`s myndigheter eller noen andre privatpersoner fikk bedre tid til å kunne posisjonere seg i en bedre posisjon før for forhandlinger om overføringsbetingelsene. Uansett så syntes jeg han kan få komme hjem å evt sone i Norge nå, selv om jeg før syntes de måtte ta konsekvensene av bajas oppførselen sin 1
Tøytigern Skrevet 11. desember 2013 #68 Skrevet 11. desember 2013 (endret) I linken til saken om David Coughlin dreier det seg om et mulig barmhjertighetsdrap begått av den sterkeste basert på at de begge, men spesielt den svakeste, befinner seg i en ekstrem situasjon som det virker umulig å komme ut av med livet i behold. Det er svært vanskelig å kunne si noe om fakta i saken, men det som er sikkert er at Molabd og French må ha hatt det uutholdelig i fengselet, skyldig eller ei.Anonymous poster hash: 2cab7...05d At de har lidd under soningsforholdene er hevet over enhver tvil. Det du sier om et barmhjertighetsdrap kan man jo spekulere i, på samme måten som jeg har kommet med andre spekulasjoner. Moland var jo på et tidspunkt psykisk syk. Det kan ha vært bivirkninger av Lariam, men det kan ha vært påkjenningen, også. (Det første er vel mere trolig.) Men om han har blitt psykisk syk igjen og French etter hvert har blitt overtalt/valgt å hjelpe ham å begå selvmord, så vil han vel aldri fortelle dette til fengselsvakter og kongolesiske myndigheter. (Hvorfor skulle han ha noen grunnlag for å ha tillit til dem, mener jeg...) Uansett må det ha vært veldig vanskelig for ham å se på at kameraten var så syk som han var under rettsaken, da han ble plassert i rettsalen, hjelpeløs i psykotisk tilstand. Når man deler celle vil det utvilsomt være skremmende, og kunne bli farlig også. Uten at jeg skal fortsette på noen spekulasjoner i den retningen. (Det synes jeg blir å utsette French for uetiske, stygge påstander som jeg ikke skal komme med.) Om French holder munnen lukket om et hendelsesforløp han eventuelt har bivånet, til han evnt er i Norge, blir jeg ikke forundret. Men det er vel mest trolig at han ville gitt beskjed til noen om han opplevde Tjostolv som å ha blitt psykisk syk på nytt og/ elller at han var farlig på noen måter. Nå satt han med kameraten i fire timer før han meldte ham omkommet, så at han har sørget over Moland og brukt tid sammen med ham etter å ha funnet ham død, kan man kanskje med sikkerhet gå ut fra. (Uten at det forteller noe om dødsårsaken.) Endret 11. desember 2013 av Tøytigern
Tøytigern Skrevet 11. desember 2013 #69 Skrevet 11. desember 2013 Vis jeg skjønte det riktig det en av ekspertene som ble intervjuet i dag sa, så er en teori at det ikke kan skje noen utveksling så lenge en sak er under etterforskning, slik at Kongo`s myndigheter eller noen andre privatpersoner fikk bedre tid til å kunne posisjonere seg i en bedre posisjon før for forhandlinger om overføringsbetingelsene. Uansett så syntes jeg han kan få komme hjem å evt sone i Norge nå, selv om jeg før syntes de måtte ta konsekvensene av bajas oppførselen sin +1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #70 Skrevet 11. desember 2013 http://www.youtube.com/watch?v=yUZdoCohMQ8 Blir så lei meg av å se på dette. Et menneske fullstendig brutt ned. Fy faen. Anonymous poster hash: dbbf0...11e
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #71 Skrevet 11. desember 2013 Ifølge kongolesiske myndigheter så ble det funnet spor av sovemedisin, norsk rettsmedisiner som deltok i obduksjonen benekter dette. Er det mulig at kongolesiske myndigheter bevisst lyver? Anonymous poster hash: bcadb...cf0
Bartemannen Skrevet 11. desember 2013 #72 Skrevet 11. desember 2013 (endret) Ifølge kongolesiske myndigheter så ble det funnet spor av sovemedisin, norsk rettsmedisiner som deltok i obduksjonen benekter dette. Er det mulig at kongolesiske myndigheter bevisst lyver? Anonymous poster hash: bcadb...cf0 Ja. Kongolesiske myndigheter bygger påstanden sin på undersøkelsene som kripos gjor, og når kripos sier de ikke fant noe på de samme undersøkelsene, så stoler jeg mer på kripos enn de kongolesiske myndighetene. De var egentlig enige, men så plutselig går de kongolesiske myndighetene tilbake på det de har sagt tidligere. Troverdig? NEI. Endret 11. desember 2013 av Bartemannen
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #73 Skrevet 11. desember 2013 Sobril, on 10 Dec 2013 - 12:10, said: "For å kunne fungere som leiesoldat er det vel en fordel om man mangler empatiske evner i utgangspunktet?" My exact words. Stråmann. Slutt å bortforklare, du drar inn disse argumentene i en diskusjon om konkrete mennesker. Anonymous poster hash: 17328...970 2
spørsmålstegnet Skrevet 11. desember 2013 #74 Skrevet 11. desember 2013 Kripos kom frem til at Moland tok selvmord. Hvis han tok selvmord, ville han ikke dele dette med sin bestevenn? French må vel sitte på informasjon om at Moland har hatt planer eller no? Man tar vel ikke selvmord sånn helt plutselig, når man har holdt ut så lenge?
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #75 Skrevet 11. desember 2013 Hvis han tok selvmord, ville han ikke dele dette med sin bestevenn? French må vel sitte på informasjon om at Moland har hatt planer eller no? Man tar vel ikke selvmord sånn helt plutselig, når man har holdt ut så lenge? Den uttalelsen kunne du ha spart deg for. Det psykiske presset de har vært under, kan ingen se for seg. Han har jo også vært mye syk. Er man psykisk syk og man når et visst punkt så kan selvmord virke som eneste løsning, om man sitter i Kongo eller er familiefar med villa i Norge. Anonymous poster hash: 67e17...2d4 1
Tøytigern Skrevet 11. desember 2013 #76 Skrevet 11. desember 2013 http://www.youtube.com/watch?v=yUZdoCohMQ8 Blir så lei meg av å se på dette. Et menneske fullstendig brutt ned. Fy faen. Anonymous poster hash: dbbf0...11e Her er han jo ekstremt syk av medikamentbivirkninger og skulle ikke vært i noen rettsal men på sykehus. Og denne videoen skulle ikke ligget på Youtube. Det er en krenkelse av hans rett på vern i en sårbar situasjon at den ligger der.
Tøytigern Skrevet 11. desember 2013 #77 Skrevet 11. desember 2013 Hvis han tok selvmord, ville han ikke dele dette med sin bestevenn? French må vel sitte på informasjon om at Moland har hatt planer eller no? Man tar vel ikke selvmord sånn helt plutselig, når man har holdt ut så lenge? Helt plutselig er vel neppe en situasjon vi snakker om her, er det vel det?
spørsmålstegnet Skrevet 11. desember 2013 #78 Skrevet 11. desember 2013 Helt plutselig er vel neppe en situasjon vi snakker om her, er det vel det? Poenget mitt er at han kan kunne jo ha snakket med French om at han ønsker å ta sitt liv? Feks nevnt det eller ytre ønsket det. Det er jo selvfølgelig umulig for meg å sette meg inn i den situasjonen som de kom i. Synes det er helt sykt at den norske regjeringen ønsker å ta vare på alle utlendinger som gjør ville kriminelle handlinger her i Norge, mens nordmenn som blir utnyttet i et korrupt afrikansk land må klare seg selv. Hvorfor kan jeg ikke si "helt plutselig"? Jeg skjønner at det psykiske presset har bygd seg over tid. Men da kunne han jo likevel ha tatt sitt liv ifjor? Derfor spurte jeg om det kunne være en mulighet om det kunne ligge i kortene at han planla et selvmord, eller om det kom som et sjokk på French fordi han aldri ville tro han ville gjøre noe slikt.
Tøytigern Skrevet 11. desember 2013 #79 Skrevet 11. desember 2013 (endret) Poenget mitt er at han kan kunne jo ha snakket med French om at han ønsker å ta sitt liv? Feks nevnt det eller ytre ønsket det. Det er jo selvfølgelig umulig for meg å sette meg inn i den situasjonen som de kom i. Synes det er helt sykt at den norske regjeringen ønsker å ta vare på alle utlendinger som gjør ville kriminelle handlinger her i Norge, mens nordmenn som blir utnyttet i et korrupt afrikansk land må klare seg selv. Hvorfor kan jeg ikke si "helt plutselig"? Jeg skjønner at det psykiske presset har bygd seg over tid. Men da kunne han jo likevel ha tatt sitt liv ifjor? Derfor spurte jeg om det kunne være en mulighet om det kunne ligge i kortene at han planla et selvmord, eller om det kom som et sjokk på French fordi han aldri ville tro han ville gjøre noe slikt. Vel, svaret på det du spør om vet bare Joshua French. (Edit: De har faktisk ikke behøvd å klare seg helt selv.) Endret 11. desember 2013 av Tøytigern
Tabris Skrevet 11. desember 2013 #80 Skrevet 11. desember 2013 Jeg synes hele situasjonen er helt forferdelig, og syntes de burde vært sent hjem for lenge siden. Selv om de har drept sjåføren, og selv om French hadde drept Moland, så synes jeg French skal sendes hjem. Sone i Norge, ja, men å utsette noen for det de har vært gjennom er langt bortenfor en menneskelig straff. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå