Tøytigern Skrevet 10. desember 2013 #41 Skrevet 10. desember 2013 (endret) Hvor mye gir vi årlig i bistand til disse? Kanskje på tide å gi en advarsel i form av stans av utbetaling et års tid, sånn i første omgang. Anonymous poster hash: 2345c...23c Jah, la oss straffe sivilbefolkningen i Kongo for at de har et korrupt millitærregime å slite med. Det fortjener de sikkert... Edit: De anklager French for å ha spionert for Norge, så da bør man selvsagt som Norsk stat bekrefte at man ønsker å ha et dårlig forhold til regimet deres. For det er det smart å gjøre da. Endret 10. desember 2013 av Tøytigern 1
Gjest Eric of Hlathir Skrevet 10. desember 2013 #42 Skrevet 10. desember 2013 Ja du var jammen tøff der som tok dette som anonym. Jeg er faktisk enig med Chloe. For alt vi vet KAN det være mulig at French sto bak Molands dødsfall. De to var jo ikke akkurat kjent for empati og omsorg i utgangspunktet. How so? Er det en umulighet for en leiesoldat å ha empati og omsorg? Viste de ikke empati og omsorg for hverandre? 1
Gjest Elseby13 Skrevet 10. desember 2013 #43 Skrevet 10. desember 2013 (endret) Jeg tror vi alle har sett bildet der Moland vasker blod med et stort flir om munnen. Saken er at ingen (utenom French) vet nøyaktig hva som skjedde. Det som irriterer meg så grenseløst er at så mange antar at de må være uskyldige kun i kraft av at de er norske gutter. Poenget mitt er at det er godt mulig at de drepte sjåføren. Akkurat som det er en reel mulighet for at French kan ha drept Moland. Vi må ikke være så naive og tro at de var søte snille gutter som bare var på hyggetur. Endret 10. desember 2013 av Elseby13
Unika Skrevet 10. desember 2013 #44 Skrevet 10. desember 2013 (endret) Vi snakker om et gjennomkorrupt land . Desverre ikke så altfor ovveraskende heller, de bruker nok alle midler de kan for å tyne penger ut av Norge og England. Vi må begynne å fatte hvor priviligerte vi er i Norge som kan sitte å bli så sjokkerte over at verden er urettferdig. Hvordan skal vi gjøre noe med denne instillingen, uten å bruke en hær på statskupp? Å ja, desverre kan de faktisk så langt ture frem som de vil. Joda. jeg skjønner jo det. Alle som har gått på skole/lest aviser de siste 4 års vet at Kongo og en haug av andre land fungerer på den måten. Blir ikke sjokkert i den forstand. Men trodde det hadde begynt å løsne litt. Det er jo de signalene militærledelsen har sendt ut tidligere, og enka sier hun har tilgitt dem. Er det ikke mulig å sankjonere på et vis som ikke rammer sivilbefolkningen i altfor stor grad? (som også kunne bedret forholdene for sivilbefolkningen i lengden). Tror ikke det nødvendigvis er penger de vil ha lenger, men respekt. - Noe de også krevde i første runde. Derfor er jo denne saken nærmest umulig å løse. Et velfungerende samfunn kan jo ikke akurat "klappe for" tankegangen og handlingene til dette regimet. Endret 10. desember 2013 av Unika
Unika Skrevet 10. desember 2013 #45 Skrevet 10. desember 2013 (endret) ..dobbelpost Endret 10. desember 2013 av Unika
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #46 Skrevet 10. desember 2013 Jeg tror vi alle har sett bildet der Moland vasker blod med et stort flir om munnen. Saken er at ingen (utenom French) vet nøyaktig hva som skjedde. Det som irriterer meg så grenseløst er at så mange antar at de må være uskyldige kun i kraft av at de er norske gutter. Poenget mitt er at det er godt mulig at de drepte sjåføren. Akkurat som det er en reel mulighet for at French kan ha drept Moland. Vi må ikke være så naive og tro at de var søte snille gutter som bare var på hyggetur. MEN Greia var at de hadde konkludert med selvmord. Og så bestemmer Kongolesiske myndigheter seg plutselig for at, nei, vi bare tiltaler han allikevel vi. ???Anonymous poster hash: 3cfb4...106 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #47 Skrevet 10. desember 2013 Jeg tror vi alle har sett bildet der Moland vasker blod med et stort flir om munnen. Saken er at ingen (utenom French) vet nøyaktig hva som skjedde. Det som irriterer meg så grenseløst er at så mange antar at de må være uskyldige kun i kraft av at de er norske gutter. Poenget mitt er at det er godt mulig at de drepte sjåføren. Akkurat som det er en reel mulighet for at French kan ha drept Moland. Vi må ikke være så naive og tro at de var søte snille gutter som bare var på hyggetur. Signerer denne. Det har jo faktisk også skjedd at gode kamerater i en helt ekstremt påkjennende situasjon ender opp med at den ene tar livet av den andre. Gus van Sants film Gerry med Matt Damon og Casey Affleck er basert på en slik historie: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Death_of_David_Coughlin Jeg sier ikke at Kongos rettsystem og myndigheter er til å stole på, på ingen måte. Det er bare French som vet hva som har skjedd og ikke skjedd både med drapsofferet og Moland. Tragisk er det uansett.Anonymous poster hash: 2cab7...05d 1
Cordelia Skrevet 10. desember 2013 #48 Skrevet 10. desember 2013 Det ville ikke være usannsynlig at dette er grunnen. Det ville løst mange av de kongolesiske problemene med å la Joshua komme hjem. Nei, man vet jo ikke hva norske myndigheter har brukt av forhandlings-eller "utpressings"muligheter, så det kan jo være en mulighet for å unngå å tape ansikt.
Gjest Malanthor Skrevet 10. desember 2013 #49 Skrevet 10. desember 2013 Jeg tror vi alle har sett bildet der Moland vasker blod med et stort flir om munnen. Saken er at ingen (utenom French) vet nøyaktig hva som skjedde. Det som irriterer meg så grenseløst er at så mange antar at de må være uskyldige kun i kraft av at de er norske gutter. Poenget mitt er at det er godt mulig at de drepte sjåføren. Akkurat som det er en reel mulighet for at French kan ha drept Moland. Vi må ikke være så naive og tro at de var søte snille gutter som bare var på hyggetur. Ja og det scenarioet kan forklares på mange måter. Et eller annet type post traumatisk sjokk, at de skulle tøffe seg for for kameraet osv. Folk antar ikke at de er uskyldige fordi de er norske gutter, folk antar at de er uskyldige fordi det ikke eksisterer et fnugg av bevis mot dem. Du vet uskyldig inntil det motsatte er bevist og alt det der..... Det er også mulig at du har har tatt livet av endel mennesker. Men heldig som du er er det ingen som går rundt og annklager deg fordi det hverken eksisterer bevis eller noen form for motiv. Jeg hakke peil på hva slags mennesker de var. De kan ha vært pil råttne psykopater eller de kan ha vært ordentlige greie gutter. Det finns faktisk begge deler -også innenfor leiesoldat miljøet. 2
Gjest Sobril Skrevet 10. desember 2013 #50 Skrevet 10. desember 2013 Ja og det scenarioet kan forklares på mange måter. Et eller annet type post traumatisk sjokk, at de skulle tøffe seg for for kameraet osv. Folk antar ikke at de er uskyldige fordi de er norske gutter, folk antar at de er uskyldige fordi det ikke eksisterer et fnugg av bevis mot dem. Du vet uskyldig inntil det motsatte er bevist og alt det der..... Det er også mulig at du har har tatt livet av endel mennesker. Men heldig som du er er det ingen som går rundt og annklager deg fordi det hverken eksisterer bevis eller noen form for motiv. Jeg hakke peil på hva slags mennesker de var. De kan ha vært pil råttne psykopater eller de kan ha vært ordentlige greie gutter. Det finns faktisk begge deler -også innenfor leiesoldat miljøet. For å kunne fungere som leiesoldat er det vel en fordel om man mangler empatiske evner i utgangspunktet?
Tøytigern Skrevet 10. desember 2013 #51 Skrevet 10. desember 2013 For å kunne fungere som leiesoldat er det vel en fordel om man mangler empatiske evner i utgangspunktet? Du kan ikke fastslå at de mangler empatiske evner bare basert på fordommer om dem og ting "du har hørt" i mediene. 1
Fuglen Skrevet 10. desember 2013 #53 Skrevet 10. desember 2013 Hvorfor i all verden skulle norsk presse ha interesse av å skjule omstendighetene rundt Molands dødsfall? Du skal være en rimelig paranoid Frp'er for å mene at det kan ligge Frp-kritikk, eller kritikk av den norske staten for den delen, i å fortelle sannheten om hvordan Moland omkom i Kongo... Alle vet at den Norske staten har involvert seg ganske mye for å få disse to overført til soning i Norge, men at kongolesiske myndigheter har vært svært vrange på det området. Så jeg kan ikke skjønne at norske medier skulle ha noen som helst interesse av å tildekke detaljer i denne saken... Det hadde vel neppe vært behov for noen omfattende etterforskning med obduksjon heller, om en fange som Moland ganske så rett fram gikk avsted og hang seg på cella? Kan ikke se for meg at det hadde reist et norsk team ned for å insistere på å delta i etterforskningen, dersom det var en såpass enkel forklaring på hvordan han omkom. Han ble ellers funnet død inne på badet. Ikke hengt på cella. At kongolesiske myndigheter sprer falsk info til utenlandsk presse om omstendighetene rundt Molands død er ikke noen diger overraskelse på deg, er det vel det? Ikke bare forklaringen på hvordan han døde, men også om hvem som står bak dødsfalletm, er jo tydeligvis uansett bare svada fra den siden... Det er vel ikke det at de har "skjult omstendighetene" rundt dødsfallet. Det er ikke ofte norske aviser skriver at en person har tatt selvmord, og enda sjeldnere de skriver hvordan det var gjort. Egentlig trenger vi jo ikke vite annet enn at de har konkludert med at det var selvmord, mest for å skåne offeret. Og selvfølgelig skal det settes opp en etterforskning uansett hva dødsårsaken er, man må jo bevise at det var et selvmord før man kan konkludere med det. Tror du norske myndigheter virkelig ville bare slått seg til ro med at Moland var død i et fengsel i Kongo, spesielt med tanke på omfanget av hele denne saken? Jeg tror heller de undersøker alle mulige omstendigheter rundt dødsfallet. Selvfølgelig insisterer norske myndigheter på å sende sitt eget team for å få dette oppklart!?! Hallo i luken. 1
Tøytigern Skrevet 10. desember 2013 #54 Skrevet 10. desember 2013 Signerer denne. Det har jo faktisk også skjedd at gode kamerater i en helt ekstremt påkjennende situasjon ender opp med at den ene tar livet av den andre.Anonymous poster hash: 2cab7...05d Om den ene, i dette tilfellet Joshua French, klikket og tok livet av den andre, i dette tilfellet Tjostolv Moland, som stod tiltalt for det de satt i fengsel for (...) så ville det vel ikke vært et helt usannsynlig hendelsesforløp, med tanke på hvor desperat og psykologisk presset man kan bli i en sånn situasjon som de var i. Et annet scenario er at hevngjerrige kongolesere hadde veldig lyst til å effektuere en dødsdom- på den ene eller den andre måten, før han ble ført ut av landet til Norge. Han var dødsdømt fem ganger, må vi huske. Han "tilstod" også. Vel og merke i psykose. Det nesten ingen snakker om er det faktum at disse to like gjerne kan ha vært i Kongo på oppdrag fra noen i Uganda. Noen som man kanskje kan spekulere i om vet hva som faktisk har hendt... Mulig det var noen som hadde interesser av at Tjostolv Moland tok kvelden? Det vet vi ikke, og det vil vi aldri få vite. French er nå den eneste som vet om de to faktisk har svin på skogen og om det at de tok bilder og gliste mens de vasket blod skyldes noe annet enn reaksjoner på traume.(Elite-sikkerhetsstyrker som reagerer med sjokk på et drap i en krigssone, der de var som leiesoldater? Og som ikke helt takler det som har oppstått, så de trenger å avreagere med "humor" i stedet for å nøkternt samle seg sammen og får orden på sysakene sine...Hmmm... ) Uansett hvem, hva, hvor og når: Det gjenstår å se Joshua French sin skjebne vil bli.
Tøytigern Skrevet 10. desember 2013 #55 Skrevet 10. desember 2013 (endret) Det er vel ikke det at de har "skjult omstendighetene" rundt dødsfallet. Det er ikke ofte norske aviser skriver at en person har tatt selvmord, og enda sjeldnere de skriver hvordan det var gjort. Egentlig trenger vi jo ikke vite annet enn at de har konkludert med at det var selvmord, mest for å skåne offeret. Og selvfølgelig skal det settes opp en etterforskning uansett hva dødsårsaken er, man må jo bevise at det var et selvmord før man kan konkludere med det. Tror du norske myndigheter virkelig ville bare slått seg til ro med at Moland var død i et fengsel i Kongo, spesielt med tanke på omfanget av hele denne saken? Jeg tror heller de undersøker alle mulige omstendigheter rundt dødsfallet. Selvfølgelig insisterer norske myndigheter på å sende sitt eget team for å få dette oppklart!?! Hallo i luken. Eh, ja.. Det var dette jeg forsøkte å si til en Anonym Bruker, her... Edit: P.S Om norske myndigheter slo seg til ro med at en nordmann ble funnet død etter å ha hengt seg på cella i et fengsel i utlandet, og lot være å starte en egen etterforskning via Kripos-vel det skulle vel ikke forundret noen. Det som var spesielt her var at French ble tiltalt for drapet på Moland mens de sonet et sted de ikke skulle ha vært, etter en farse av en rettssak... Endret 10. desember 2013 av Tøytigern
Gjest Sobril Skrevet 10. desember 2013 #56 Skrevet 10. desember 2013 Du kan ikke fastslå at de mangler empatiske evner bare basert på fordommer om dem og ting "du har hørt" i mediene. Har jeg fastslått NOE som helst? Jeg snakket nødvendigvis ikke om Moland og French heller, men leiesoldater generelt! Ingen kan vel heller nekte for at det må være utrolig upraktisk å være overempatisk dersom jobben er å drepe folk?
Tøytigern Skrevet 10. desember 2013 #57 Skrevet 10. desember 2013 Har jeg fastslått NOE som helst? Jeg snakket nødvendigvis ikke om Moland og French heller, men leiesoldater generelt! Ingen kan vel heller nekte for at det må være utrolig upraktisk å være overempatisk dersom jobben er å drepe folk? Vel, her snakker vi om French og Moland og du hevdet ganske tydelig at de var kjent for å ikke ha empati...
Gjest Sobril Skrevet 10. desember 2013 #58 Skrevet 10. desember 2013 Vel, her snakker vi om French og Moland og du hevdet ganske tydelig at de var kjent for å ikke ha empati... "For å kunne fungere som leiesoldat er det vel en fordel om man mangler empatiske evner i utgangspunktet?" My exact words. Stråmann.
Tøytigern Skrevet 10. desember 2013 #59 Skrevet 10. desember 2013 "For å kunne fungere som leiesoldat er det vel en fordel om man mangler empatiske evner i utgangspunktet?" My exact words. Stråmann. Vel, om du ikke vil stå for det du har sagt, så gjerne for meg.
Gjest Sobril Skrevet 10. desember 2013 #60 Skrevet 10. desember 2013 (endret) Vel, om du ikke vil stå for det du har sagt, så gjerne for meg. Dine ord "Vel, her snakker vi om French og Moland og du hevdet ganske tydelig at de var kjent for å ikke ha empati..." Jeg har hevdet?? Er du tett i pappen eller kan du ikke lese? Jada - jeg insinuerer at man som leiesoldat muligens ikke er så empatisk. Det skulle da bare mangle. men jeg vet like lite som andre i denne saken og har ikke hevdet en dritt. Ikke tillegn meg egenskaper som jeg ikke har! Endret 10. desember 2013 av Sobril
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå