Gå til innhold

Hvorfor driter så mange blogger i åndsverkloven?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter den diskusjonen her på KG har jeg automatisk sett litt nærmere på bilder som er brukt i bloggene jeg leser og som jeg kommer over, og bortimot 98-99% av de som jeg fant bruker ulovlige bilder! (Nb! Norske blogger!)

De aller fleste på topplisten og mange andre småblogger her og der, husmorblogger, rosablogger, humorblogger, seriøs svada blogger, politikk blogger, treningsblogger, ja bortimot omtrent alle bruker bilder ulovlig!

Hvorfor? Hvorfor er de ikke bevisst sitt ansvar?

Heretter skal jeg bare følge og lese blogger som følger åndsverkloven, og som bruker egne bilder i bloggen sin!

Anonymous poster hash: df89f...46f
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi de som gjør det ikke bryr seg, rett og slett. De synes det er nok at de prøver å finne ut hvem sitt bilde det er, drit i å spørre om tillatelse og evt. betale. Mange av de er nok heller ikke helt klare over at de bryter loven, mange setter seg jo ikke inn i hvilke lover og regler som gjelder. Dette har man jo sett eksempler på med tanke på andre ting også, som skatt, reklame o.l. Hvorfor skulle noen som kynisk utnytter unge jenter bry seg om å ikke stjele andres arbeid? Så lenge pengene kommer inn på konto bryr de seg nok ikke så mye om andre mennesker og leserne sine, som de skal ha det til.

Anonymous poster hash: 60b13...bb9
  • Liker 4
Skrevet

Fordi de ikke vet bedre, og fordi det er så uendelig mye enklere å knabbe det første og beste gode bildet de finner enn å lete opp ett med Creative Commons-lisens eller ta et selv.

Veldig enig, det gir et useriøst inntrykk, ihvertfall om det er en i utgangspunktet seriøs blogg.

Skrevet

Er nok mange som er uinformerte ja, men samtidig så vet man vel heller ikke om disse faktisk har spurt om lov da med mindre de oppgir det selv.

Skrevet

Hvordan kan man eie bilder man gir bort? Alle som legger bilder på nettet gir bort bildene.

Vil du ikke at noen skal se bildene dine så kan du ikke vise dem. Gjem dem på dataen din og bare se på dem selv.

• Liker 5
Skrevet

Hvordan kan man eie bilder man gir bort? Alle som legger bilder på nettet gir bort bildene.

Vil du ikke at noen skal se bildene dine så kan du ikke vise dem. Gjem dem på dataen din og bare se på dem selv.

At dette er din personlige mening er helt ok. Loven er en annen sak, og eksisterer uavhengig av dine forestillinger om hvordan ting er eller bør være. Du får sende ditt innspill i et brev til den lovgivende makt :)

Anonymous poster hash: 1c030...e1c

• Liker 15
Skrevet

De færreste ville funnet på å kopiere andres tekst og lagt ut som sin egen, så folk vet godt at det ikke er lov å knabbe andres materiale. Det samme med musikk og film, enhver tenåring vet at det egentlig er ulovlig å laste ned kopier.

Så kjøper IKKE unnskyldningen "at de ikke vet bedre". Selvfølgelig gjør de det - de bare driter i det, og kalkulerer med at det ikke vil få konsekvenser.

Anonymous poster hash: 45371...9f4
  • Liker 5
Skrevet

Åndsverksloven er en ulov uansett..

• Liker 2
Gjest Badebuksa
Skrevet (endret)

De færreste ville funnet på å kopiere andres tekst og lagt ut som sin egen, så folk vet godt at det ikke er lov å knabbe andres materiale. Det samme med musikk og film, enhver tenåring vet at det egentlig er ulovlig å laste ned kopier. Så kjøper IKKE unnskyldningen "at de ikke vet bedre". Selvfølgelig gjør de det - de bare driter i det, og kalkulerer med at det ikke vil få konsekvenser. Anonymous poster hash: 45371...9f4

Ja, skal man snakke om de som bruker bilder ulovlig, skal man ha sitt på det rene. Dvs at man ikke laster ned filmer og musikk osv ulovlig, uten å betale for det. Det er utrolig mange som gjør nettopp det, jeg vil si at det er flere enn de som stjeler bilder.

Endret av Badebuksa
Skrevet

Selv om man ikke følger alle lover selv, så kan man kritisere andre lovbrudd. En som sniker på trikken kan kritisere vold, og en som tar seg pils i parken om sommeren kan være imot piratkopiering.

Jeg mener at det er en forskjell mellom å laste ned musikk og filmer for privat bruk og å publisere andres kopibeskyttede materiale. Begge deler bryter med åndsverksloven, men ved publisering tjener man faktisk penger på noe noen andre har laget, og det er langt mer kritikkverdig.

• Liker 2
Gjest Badebuksa
Skrevet

Selv om man ikke følger alle lover selv, så kan man kritisere andre lovbrudd. En som sniker på trikken kan kritisere vold, og en som tar seg pils i parken om sommeren kan være imot piratkopiering.

Jeg mener at det er en forskjell mellom å laste ned musikk og filmer for privat bruk og å publisere andres kopibeskyttede materiale. Begge deler bryter med åndsverksloven, men ved publisering tjener man faktisk penger på noe noen andre har laget, og det er langt mer kritikkverdig.

Ooo.. Noen som følte seg truffet?

Nei, det er ikke forskjell. Helt uenig i det du skriver. Det er både dobbeltmoralsk og tyveri å laste ned filmer ulovlig og sitte og pirke på noen som legger ut et bilde de har stjelt. Tragisk er det og.

• Liker 1
Skrevet

Synes det er for mye å forlange at 15 år gamle bloggere skal vite hva åndsverkloven er, og herregud, er det virkelig så farlig om de låner et bilde og legger det ut på bloggen sin? Har du et bilde liggende ute på nettet må du bare regne med at andre kan finne på å bruke det.

• Liker 1
Skrevet

Ooo.. Noen som følte seg truffet?

Nei, det er ikke forskjell. Helt uenig i det du skriver. Det er både dobbeltmoralsk og tyveri å laste ned filmer ulovlig og sitte og pirke på noen som legger ut et bilde de har stjelt. Tragisk er det og.

Klart det, alle laster jo ned ting fra nettet :lur:

Jeg mener det er stor forskjell på å laste ned for privat bruk og å laste ned for å tjene penger på det (ettersom det var snakk om toppbloggere). Om du mener det er tragisk å diskutere lovbrudd så får det være din sak. Åndsverkloven er vell overmoden for en oppmykning. Dessverre går det neppe i den retningen jeg ønsker.

Skrevet

De færreste ville funnet på å kopiere andres tekst og lagt ut som sin egen, så folk vet godt at det ikke er lov å knabbe andres materiale. Det samme med musikk og film, enhver tenåring vet at det egentlig er ulovlig å laste ned kopier.

Så kjøper IKKE unnskyldningen "at de ikke vet bedre". Selvfølgelig gjør de det - de bare driter i det, og kalkulerer med at det ikke vil få konsekvenser.

Ikke enig. Jeg ser stadig, bl.a her inne, at folk oppfatter det som OK å bruke andres bilder "så lenge du refererer til nettsiden" eller lignende forklaringer. Eller rasjonalisering i form av å mene det er OK fordi det jo fungerer som reklame for hva-det-nå-er. Det er helt sikkert mange som vet bedre enn dette og likevel kjører på med bildebruk, men det er nok dessverre endel seiglivede myter ute og går i tillegg.
Skrevet

Synes det er for mye å forlange at 15 år gamle bloggere skal vite hva åndsverkloven er, og herregud, er det virkelig så farlig om de låner et bilde og legger det ut på bloggen sin? Har du et bilde liggende ute på nettet må du bare regne med at andre kan finne på å bruke det.

15-åringer vet kanskje ikke hva åndsverksloven er, men ungdommer vokst opp i den digitale tidsalderen vet veldig godt hva som er lov og ikke lov på nett. Å påstå noe annet er å undervurdere dem grovt.

Voksne bloggere er en annen sak.

Ja, det er smart å regne med at bilder en legger ut kan bli misbrukt, Det betyr ikke at en har rett til å bruke andres bilder og materiale. Stjeling er stjeling.

• Liker 1
Skrevet

Ikke enig. Jeg ser stadig, bl.a her inne, at folk oppfatter det som OK å bruke andres bilder "så lenge du refererer til nettsiden" eller lignende forklaringer. Eller rasjonalisering i form av å mene det er OK fordi det jo fungerer som reklame for hva-det-nå-er. Det er helt sikkert mange som vet bedre enn dette og likevel kjører på med bildebruk, men det er nok dessverre endel seiglivede myter ute og går i tillegg.

Jupp, det gjøres - men folk vet godt at det egentlig ikke er greit.

En rasjonaliserer og lager seg en forklaring på hvorfor det er greit å gjøre noe ulovlig, men folk vet stort sett at det er ulovlig.

Skrevet

Sånn er det og med mindre det er en svært populær blogg må du bare leve med det.

Anonymous poster hash: 56998...6b1
Skrevet

15-åringer vet kanskje ikke hva åndsverksloven er, men ungdommer vokst opp i den digitale tidsalderen vet veldig godt hva som er lov og ikke lov på nett. Å påstå noe annet er å undervurdere dem grovt.

Voksne bloggere er en annen sak.

Ja, det er smart å regne med at bilder en legger ut kan bli misbrukt, Det betyr ikke at en har rett til å bruke andres bilder og materiale. Stjeling er stjeling.

Vil ikke si at bildene blir direkte misbrukt av at noen legger de ut på en blogg, ingen tar jo direkte skade av det. Du mister ikke bildet ditt av at noen legger ut bildet på en blogg, så det kan ikke sammenliknes med stjeling.

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...