Gå til innhold

Til de som bruker p-ring!

Gjest Dolphina

Anbefalte innlegg

Gjest Dolphina

Hei!

Har akkurat begynt med p-ring og har en del spørsmål. Litt flaut... :oops:

Detter ringen deres ned, slik at der av og til må skyve den opp igjen?

Har dere gått opp i vekt?

Har dere mindre/større blødninger?

Har dere prøvd å utsette mensen? (vet hvordan man gjør det, men lurer på om dere fikk mellombødninger, kraftigere blødninger neste gang eller andre plager eller om det gikk bra)

Når kommer mensen? (hvor mange dager etter dere tar ut ringen)

Andre erfaringer, både positive og negative, mottas med takk!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker ikke p-ring selv,men jeg har ei vennine som gjør det.Hun har ihvertfall ikke gått opp i vekt,og jeg tror hun sa at hvis hun skal utsette mensen,så beholder hun ringen på istedet for å ta den ute den fri uken.Akkurat som man gjør med p-piller.Du kan også ringe legen din for å være helt sikker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Jeg bruker ikke p-ring selv' date=men jeg har ei vennine som gjør det.Hun har ihvertfall ikke gått opp i vekt,og jeg tror hun sa at hvis hun skal utsette mensen,så beholder hun ringen på istedet for å ta den ute den fri uken.Akkurat som man gjør med p-piller.Du kan også ringe legen din for å være helt sikker

Du burde informere venninnen din at hun kan bli gravid av det der. Det er hormoner for ca 3 uker i en p-ring. Man utsetter mensen med å sette inn en NY ring.

Jeg har litt delte erfaringer med p-ring. Det var veldig praktisk og enkelt, men fikk humørsvinginger av det, og kjæresten min syntes den var litt ubehagelig ;) Gikk tilbake til p-piller.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt p-ring siden september i fjor. Ringen sklir ikke ned om den settes godt på plass. Jeg får som regel litt hjelp av mannen til det om jeg må. :oops:

Har ikke gått opp i vekt. Har faktisk gått ned ca 5 kg de siste mnd, men vet ikke om det har noe med p-ringen å gjøre. Tviler. Men p-ring skal visst ikke ha særlig innvirkning på vekten.

Blødningene er nok slik de alltid har vært tror jeg. Første gang jeg brukte ringen var den veldig kort, men det rettet seg opp igjen. *synd*

Har hoppet over mensen en gang. Da satte jeg bare inn en ny ring da jeg egentlig skulle vært uten. Den nye ringen hadde jeg i 2 uker, så jeg forskjøv mensen to uker. Det gikk helt fint for meg.

Jeg setter inn/tar ut ringen fredag morgen og får som regel mensen mandag morgen. Noen ganger på søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som skrev feil,hun sa at hun satte in en ny ring ikke at hun hadde samme ring...Skulle gjerne sagt til henne at hun kan bli gravid susanne,men det er hun alt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har gått på ringen noen måneder nå, og er ganske fornøyd.

jepp, det hender ringen detter litt ned, så jeg må skyve den opp igjen. Slet endel med det de første månedene, men har ikke så problemer med det nå lenger. ( Kanskje jeg nå klarer å sette den mer riktig?)

Nei jeg har ikke gått opp i vekt, har heller gått ned 11,2 kilo, men det er ikke pga p-ringen :wink:

Puppene mine er som de alltid har vært tror jeg..

Jeg syns blødningene mine er ganske store tiltross for at jeg bruker ringen, men smertene er mye mindre.

Jeg har utsatt mensen et par ganger, og det går helt fint. Men å utsette den 2 ganger etter hverandre, gjør jeg aldri igjen. For det første ble det mye spotting, og når jeg da lot mensen få komme, så hadde jeg forferdelige menssmerter. Men å utsette den en gang går helt fint for meg altså.

Vel, jeg har pleid å få mensen dagen før jeg skal sette inn ny ring ( noe jeg syns er litt irriterende). Skal sette inn ny ring i dag, men har fortsatt ikke fått mensen denne gangen, så det spørs om den kommer i det hele tatt nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei...

Jeg har brukt ringen siden jul, og er veldig fornøyd.

Det hender den kommer litt langt ned i sjeden, men den faller aldri ut. Vanligvis blir den liggende rundt livmortappen, slik at den blir holdt på plass.

Jeg hadde litt småblødninger innimellom de første mnd, men nå er det ingenting sånt. "mensen" (hvis jeg kan kalle det det) er blitt gradvis mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at det er hormoner for fire uker i en p-ring, så jeg beholder den ofte litt lengre. Har ikke blitt gravid enda iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at det er hormoner for fire uker i en p-ring, så jeg beholder den ofte litt lengre. Har ikke blitt gravid enda iallfall.

Hvorfor i alle dager gjør du det? Hva er vitsen med å bruke prevensjon da i det hele tatt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

-Noen ganger, men ikke ofte

-Nei

-Mindre

Har dere prøvd å utsette mensen? (vet hvordan man gjør det, men lurer på om dere fikk mellombødninger, kraftigere blødninger neste gang eller andre plager eller om det gikk bra)-Har ikke prøvd

-ca. 4 dager etter

-Kun positive erfaringer, ingen bivirkninger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Jeg har lest at det er hormoner for fire uker i en p-ring' date=' så jeg beholder den ofte litt lengre. Har ikke blitt gravid enda iallfall.[/quote']

OPPTIL 4 uker! Det er kanskje ikke så farlig for deg om du blir gravid, men du bør tenke på at en baby ikke har godt av ekstra hormoner. Anbefaler at du _ikke_ fortsetter med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virvar
Hei!

Jeg prøver å plassere den sånn at den kommer bak livmortappen, da henger den på en måte litt fast. Men det hender jeg føler den er for langt fremme. Når jeg er på toalettet kan jeg noen ganger såvidt se den i åpningen. Men den har iallefall ikke sklidd ut.

Jepp, men vet ikke om det bare er hormonenes feil.

Jeg har hatt større blødninger noen ganger, spesielt de to første gangene.

Har dere prøvd å utsette mensen? (vet hvordan man gjør det, men lurer på om dere fikk mellombødninger, kraftigere blødninger neste gang eller andre plager eller om det gikk bra)

Jeg skal endre dato nå denne månden. Men det blir ikke det samme somå forskyve den da.

Jeg tar ut på Onsdag - og mensen kommer tre dager senere altså lørdag.

Jeg synes den er ok, bortsettfra at det er mest behagelig å ta den ut når vi har sex, og da er problemet å huske hvor lenge den har vært ute til sammen om det skjer flere ganger :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat pakningsvedlegg nuvaring:

"Hva må du gjøre... hvis du har glemt å ta ut ringen. Ringen har vært på plass i mer enn 3, men maksiamlt 4 uker. Preventiv sikkerhet er ikke redusert. Ta din vanlige ringfrie pause på en uke og sett inn en ny ring."

Jeg har dessuten lest et sted på internett om nuvaring at den inneholder mer enn tre ukers hormoner, men at de ikke garanterer utover 4 uker (inntil 4 uker kan de garantere). Derfor lar jeg den sitte inne i mer enn tre uker av og til, og da er det snakk om en eller to dager ekstra om jeg ønsker å utsette mensen.

I tillegg til dette har jeg ikke sex for tiden og er derfor ikke særlig redd for å bli gravid, men jeg har gjort det også i perioder jeg har hatt sex.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...

Annonse

Hei, Har også nettopp begynt med p-ring, jeg har hatt p-ringen i to uker nå og har merket at den faller ned omtrent hver gang jeg er på do, men den faller ikke ut. Så lurte på om noen hadde noen tips for hvordan jeg skal få den riktig eller så langt inn at den ikke faller ned...

Også lurte jeg på om noen har opplevd at den du har sex med har merket ringen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg dytter den laaangt opp, og den kommer ikke ned. Eneste er under samleie, da kan den bli klemt ut.

Nei.

Mindre enn før.

Ja, har prøvd noen ganger, og får såpass mye mellomblødning/spotting at jeg ikke synes det er noen vits.

Tre dager etter. Varer tre dager pluss en dag med rosa utflod.

Negativt: redusert sexlyst, kviser. Positivt: praktisk og lettere å holde styr på enn piller.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Annonse
Gjest spørsmålstegn

jeg begynte på p-ring høsten i 2010. i begynnelsen fikk jeg litt blødninger (ikke mensen) som varte i en dag eller to. jeg skjønte ikke hvorfor dette skjedde og spurte legen min om det var farlig/unormalt. hun svarte at det var helt normalt i starten frem til kropoen var blitt vandt med forandringene (ringen). jeg er veldig fornøyd med ringen :) jeg er en utrolig glemsk person som aldri kunne klart å huske å ta p pillen på riktig tidspunkt osv. så p- ringen passer meg altså midt i blinken :) ha den inne i 3 uker også gå uten i 1 uke. men jeg tror at p ringen holder ganske godt altså... en gang glemte jeg (og typen) å ta ringen inn igjen etter sex. sovnet uten å ta den inn igjen og glemt den bort i to dager helt til den ene av oss spurte om vi husket å ta den i eller ikke.. jeg ble ikke gravid, selvom jeg har lest at en p ring ikke skal være lengre ute enn 3 timer etter sex. har hatt flere slike uheller (f.eks hatt den i to uker for lenge, glemt å bytte, glemt å ta den inn tidsnok osv) har aldri blitt gravid. menstrasjonen har blitt noen uker forsinket da.. jeg tror at p ringen har så sterke stoffer i seg at de (stoffene) sitter lenge igjen. noen som har peiling på hvor sterke stoffene er, og om de blir sittende igjen veldig lenge? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg begynte på p-ring høsten i 2010. i begynnelsen fikk jeg litt blødninger (ikke mensen) som varte i en dag eller to. jeg skjønte ikke hvorfor dette skjedde og spurte legen min om det var farlig/unormalt. hun svarte at det var helt normalt i starten frem til kropoen var blitt vandt med forandringene (ringen). jeg er veldig fornøyd med ringen :) jeg er en utrolig glemsk person som aldri kunne klart å huske å ta p pillen på riktig tidspunkt osv. så p- ringen passer meg altså midt i blinken :) ha den inne i 3 uker også gå uten i 1 uke. men jeg tror at p ringen holder ganske godt altså... en gang glemte jeg (og typen) å ta ringen inn igjen etter sex. sovnet uten å ta den inn igjen og glemt den bort i to dager helt til den ene av oss spurte om vi husket å ta den i eller ikke.. jeg ble ikke gravid, selvom jeg har lest at en p ring ikke skal være lengre ute enn 3 timer etter sex. har hatt flere slike uheller (f.eks hatt den i to uker for lenge, glemt å bytte, glemt å ta den inn tidsnok osv) har aldri blitt gravid. menstrasjonen har blitt noen uker forsinket da.. jeg tror at p ringen har så sterke stoffer i seg at de (stoffene) sitter lenge igjen. noen som har peiling på hvor sterke stoffene er, og om de blir sittende igjen veldig lenge? :)

Du leker med ilden her, men det er du sikkert klar over. Halveringstiden for etonogestrel er ca. 29 timer, ca. 34 timer for etinyløstradiol. Hormonene fra p-ringen tas opp av kroppen ganske jevnt gjennom døgnet. Har du hatt den ute i flere timer er det sannsynlig at hormondosen ikke er stor nok for å gi tilstrekkelig beskyttelse. Å ha ringen ute i to dager kan sammenliknes med å glemme p-pillen i to dager. Du kunne vært uheldig og blitt gravid. Har du vurdert et prevensjonsmiddel som du ikke trenger å tenke på å skifte, f eks spiral eller p-stav?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære spørsmåltegn.

Om du ikke bruker prevensjonen riktig risikerer du å plutselig være gravid. Nei, hormonene i p-ringen er ikke så sterke og de sitter ikke i lenger, det er faktisk motsatt. P-ring gir mindre hormoner en for eksempel p-piller, men de fungerer mer lokalt og hele tiden i tre uker i strekk, og har dermed samme virkning som pillene. Men det er bare når den brukes riktig, det er nok bare ren flaks at du ikke er gravid.

Hva om du begynner å bruke en huskelapp på mobilen så du ihvertfall husker å bytte ring. Her i gården har vi sex med ringen inne, og det er ikke noe problem. For å gå i detaljer så skyver hans penis ringen inn innerst i skjeden og så legger ringen seg rundt livmorstappen. Der blir den til jeg ikke lenger er tent, for da blir det litt dårligere plass der inne. Da sklir den ned igjen og legger seg slik den pleier å ligge, fra bak livmorstappen og nedover i skjeden.

Selvfølgelig er abort en form for utvei om du blir gravid, men det er ingen prevensjonsmetode! Og ønsker du ikke en bedre start på livet for barna dine enn at de blir unnfanget i en kropp full av feil type hormoner og født til en verden der ingen ting er lagt til rette? Det er ikke sikkert pappaen ønsker barnet engang, og mammaen og pappaen til barnet er verken på et sted i livet eller i forholdet til å gi en stabil ramme rundt oppveksten til dette barnet. Det å sette et barn til verden er ikke noe å leke med, så slutt å tulle med prevensjonen!

(beklager om du synes jeg er streng nå, men dette er noe du bør ta alvorlig.)

Edit: som AB etter meg påpeker fungerer ikke p-ring bare lokalt, hormanene taes opp i systemet også. Men siden den fungerer mer lokalt enn for eksempel p-piller er det mindre hormoner.

Endret av Humleblomst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...