AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #1 Skrevet 9. desember 2013 Fikk omganssyken i dag kl 05.00 og har kastet opp, hatt diare og vært konstant kvalm og utmattet siden. Jeg er den siste i huset vårt som nå har blitt smittet, og mine to siste vakter i helgen måtte byttes vekk på jobb så jeg kunne være hjemme med sykt barn og mann. Vi er ikke mange som er ansatt på jobben, så det ble en del stress å ordne vaktbytte. Det gikk heldigvis greit, men sjefen sa at jeg måtte være tilbake på jobb etter helgen da h*n måtte vekk på et annet viktig møte. Siden dette er en relativt ny jobb var det veldig ubehagelig å skape så mye trøbbel for min sjef. Jeg kunne altså ikke funnet et verre tidspunkt å bli syk på, men så ble jeg nå uheldigvis det. Jobben består av matlaging, servering og kundebehandling, og jeg hadde åpningsvakt alene. Fikk verken kontakt med sjefen eller noen av mine kollegaer rundt morgenkvisten og etter mye om og men så jeg meg nødt til å bli værende hjemme da jeg hadde konstant oppkast. Sjefen ringte i panikk fire-fem timer etter jeg hadde prøvd å få kontakt og hørtes rimelig sjokkert ut. H*n var helt i fra seg over at butikken hadde blitt holdt stengt så lenge, og avsluttet samtalen kjapt med at h*n måtte komme seg dit for å åpne. Mer har jeg ikke hørt. Føler meg litt bedre i formen (når jeg ligger i ro i det minste), å kastet opp siste gang for to timer siden. Burde jeg dra på jobb igjen i morgen ettermiddag hvis jeg ikke kaster opp flere ganger eller har mer diare? Har forferdelig dårlig samvittighet og gruer meg enormt til å snakke med sjefen. Så vidt jeg har forstått er omgangssyken veldig smittsom i 48 timer, så jeg vet ikke hva som er det rette å gjøre her. Anonymous poster hash: 0fcc4...ae9
Gjest Chloe87 Skrevet 9. desember 2013 #2 Skrevet 9. desember 2013 Du burde holde deg hjemme en dag til. Kollegane dine setter nok pris på å ikke bli smitta.
pantora Skrevet 9. desember 2013 #3 Skrevet 9. desember 2013 Nei, nei og atter nei! Spesielt ikke dersom du i din jobb arbeider med mat. 8
Dricka Skrevet 9. desember 2013 #4 Skrevet 9. desember 2013 Nei, herregud. Den eneste gangen jeg er hjemme fra jobb er da jeg har omgangssyken. Det er det verste jeg kan bli smitta av. Og jeg ville ikke blitt glad om en kollega kom på jobb om han nettopp hadde spydd og samtidig jobbet med mat noen skulle spise. Og om sjefen din ikke forstår at du er såpass syk som du er så får du be han på hjemmebesøk så får han teste om det er smittsomt eller ikke. For da er det sikkert han som har hatt oppkast og diare siden besøket hos deg. Hold deg hjemme til du er helt frisk du! 3
lillsunshine Skrevet 9. desember 2013 #5 Skrevet 9. desember 2013 På sykehjem har en 72 timer karantenetid etter omgangssyken. Av en grunn. Mulig den er litt overdrevet, men det er iallfall ikke tvil om at du bør holde deg hjemme i morgen. Særlig siden du skal lage mat. Forklar det til sjefen at du ikke vil smittet. Selvfølgelig kunne du ikke dra på jobb i dag når du kastet opp. Sjefen ble sikkert litt stresset, men det kunne skjedd hvem som helst. Du prøvde å ringe, og at butikken ble stengt noen timer er ikke verdens undergang. Folk må da ha forståelse for slikt. 3
Lady Skrevet 9. desember 2013 #6 Skrevet 9. desember 2013 Nei, kjære vene! Ta deg tiden du trenger til å bli frisk, før du møter opp på jobb igjen. Det kommer ingenting dot ut av at de adnre blit smittet heller. Sånt skjer. Man kan ikke kontrolere når man blir syk, og alle kan bli syke på uheldige tidspunkt. God bedring 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #7 Skrevet 9. desember 2013 Hold deg hjemme. En kollega hadde o gangssyke. Ble rimelig ok form. Gikk på jobb. Sjefen ba henne gå hjem. Hvilket hin ikke gjorde. 3 til syke og som i tillegg måtte gi avkall pp julebord.Anonymous poster hash: 390a9...314 2
Kittykat Skrevet 9. desember 2013 #8 Skrevet 9. desember 2013 (endret) Du burde holde deg hjemme til du er helt frisk. Og når du jobber med mat, så er det enda viktigere. Du vil vel ikke smitte kollegaer, regner jeg med. Sjefen din må bare forstå det at når man er syk, så er man syk og da holder man seg hjemme. Man er smittefarlig i opptil 24 timer etter siste gang man kastet opp, har jeg lest. Så her holder vi oss hjemme i 24+ timer etter at spyingen har stoppet. En fin liten tommelfinger regel. Endret 9. desember 2013 av Kittykat 3
Pearl2.0 Skrevet 9. desember 2013 #9 Skrevet 9. desember 2013 Minimum 24 timer karantene etter siste oppkast/diare har jeg hørt. Hold deg hjemme 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #10 Skrevet 9. desember 2013 Nei, 48 timer. Æsj, at det går at å være så korttenkt. Anonymous poster hash: 64bdd...cae 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #11 Skrevet 9. desember 2013 Da må jeg bare ringe sjefen og si at jeg ikke kan komme i morgen. Kjenner jeg blir helt skjelven for jeg gruer meg sånn til å ringe. Vi er som sagt få ansatte og de fleste av dem har andre jobber i tillegg så dette kan bli veldig vanskelig for sjefen. Er redd jeg ikke har noe mer jobb å dra til snart. Anonymous poster hash: 0fcc4...ae9 1
Pialill Skrevet 9. desember 2013 #12 Skrevet 9. desember 2013 Da må jeg bare ringe sjefen og si at jeg ikke kan komme i morgen. Kjenner jeg blir helt skjelven for jeg gruer meg sånn til å ringe. Vi er som sagt få ansatte og de fleste av dem har andre jobber i tillegg så dette kan bli veldig vanskelig for sjefen. Er redd jeg ikke har noe mer jobb å dra til snart. Anonymous poster hash: 0fcc4...ae9 Ta deg en tur til legen i morgen, ring når legekontoret åpner. Da får du time samme dag. Si at du er ny i jobben og trenger sykemelding, du har vel ikke rett på betalt ved egenmelding som nyansatt heller? Kommer ann på hvor lenge du har jobbet der. Så lenge du har sykemelding har ikke sjefen noen som helst grunn til å krangle på at du er syk. Ingen arbeidsgiver kan si deg opp på det grunnlaget i hvertfall! Så du trenger nok ikke å være bekymret for jobben din 1
drue Skrevet 9. desember 2013 #13 Skrevet 9. desember 2013 Tror sjefen og kollegaene dine setter uendelig pris på om du BLIR HJEMME. Det smitter så ekstremt fort, og de vil heller ha tunge dager på jobb enn å ligge hjemme og spy og drite om seg selv. 2
Gancider Skrevet 9. desember 2013 #14 Skrevet 9. desember 2013 Jeg jobber selv med mat og kan mye om hygiene og slikt. Må da være en j* korttengt og lite kompetent sjef du har som "tvinger" deg på jobb med omgangssyke, når du jobber med mat! Jeg blir målløs.. hold deg hjemme i minimum 48 timer etter siste sykdomstegn. 6
Gjest Raindrops Skrevet 9. desember 2013 #15 Skrevet 9. desember 2013 Du skal selvsagt holde deg hjemme, noe enhver sjef over en bedrift som beskjeftiger seg med mat er eller burde være fullstendig klar over. 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #16 Skrevet 10. desember 2013 ER DU GAL????? Du jobber med mat!! Ærlig talt. Jeg skal slutte å spise uteAnonymous poster hash: 9b00b...16c 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #17 Skrevet 10. desember 2013 Da har jeg snakket med sjefen, og h*n synes jeg skal komme i dag siden jeg føler meg i bedre form og har vært borte så lenge nå. Anonymous poster hash: 0fcc4...ae9
Kayli Skrevet 10. desember 2013 #18 Skrevet 10. desember 2013 Unnskyld meg, men den sjefen kan umulig vite hva han snakker om! Ikke rart omgangssyken er en evig farsott! Du gjør ingen noen tjeneste ved å spre viruset ytterligere. Familien min lå for noen år siden to juler på rad med svineriet, bl.a. fordi folk møtte opp på jobb, juletrefest osv med syken. Ikke spesielt festelig! Og hva slags medmenneske er denne sjefen? Har han aldri hatt omgangssyke? Han burde vite hvor dårlig en føler seg. Du har rett på å være hjemme både når du er syk selv og når barnet er sykt. Det er ingenting å diskutere! Vær så snill: bli hjemme - for din egen og andres skyld! 2
Adhara Skrevet 10. desember 2013 #19 Skrevet 10. desember 2013 Hvordan tror du Mattilsynet hadde reagert på om en ansatt som nylig hadde hatt spysjuka møtte på jobb? Du kan jo spørre sjefen om det når han driver og presser deg til å komme på jobb så kort tid etter at du har spydd. 3
super-s Skrevet 10. desember 2013 #20 Skrevet 10. desember 2013 Herregud, håper ikke sjefen din blir sur på deg om du smitter noen nå. Hadde forresten egentlig vært ganske bra om flere blir syke så han forstår hvor smittsomt det er, særlig hvis du smitter ham! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå