Gjest Anonymous Skrevet 12. mai 2004 #1 Del Skrevet 12. mai 2004 Min far var hos legen i går, og fikk allerede i dag vite at han lider av diabetes 2. Er det noen her inne som har denne sykdommen? Hvordan er det å leve med den? Kanskje dere også har noen nyttige nettsider om dette temaet og tipse meg om? ( bortsett fra doktoronline og lommelegen) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Myumi Skrevet 12. mai 2004 #2 Del Skrevet 12. mai 2004 www.diabetes.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SunAndMoon Skrevet 24. mai 2004 #3 Del Skrevet 24. mai 2004 jeg har denne sykdommen, som også har resultert i hormonproblemer... er noe galt med cellene mine - som plutselig sluttet å ta opp insulinen i blodet.. og derfor overproduserer bukspyttkjertelen min insulin, som førte til at jeg fikk diabetes type 2, den såkalte "eldre diabetesen". Skal egentlig ikke spise så mye sukker, spise mye sunn mat, fisk, poteter, ris, pasta osv osv...men er ikke så flink til det da jeg kun har hatt sykdommen i 3 år (20 nå). sykdommen fikk jeg i forbindelse med puberteten (sent ute)...og dette var visst medfødt dette med at cellene ikke ville ta opp insulinen. Har han fått et måleapparat? jeg har et selv.. og når jeg er såkalt "fastende" (ikke har spist noe) så skal ikke blodsukkeret være høyere enn "5", og når jeg ikke er fastende så max "10". Jeg tar Glucophage (500 mg) 2 ganger daglig. Bivirkninger av diabetes type 2 er at man kan bli trøtt/sliten fortere, og føle seg mer trøtt/ikke oppegående - og man får (ihvertfall jeg) får såkalt "søtsug" veldig ofte (som man forbinder med f.eks mensen). Er også tørst/tørr i munnen. Jeg er forresten nødt til å begynne å legge om kostholdet mitt, hørt om Fedon Lindeberg forresten? Hans oppskrifter osv passer spesielt godt til personer med diabetes/type 1 og 2, pga Glykemisk Indeks i maten.. Altså: Mat med lav GI er bra for diabetikere... holder blodsukkeret stabilt. mat med høy GI gjør at blodsukkeret stiger til værs. Håper du ble litt klokere nå, er ikke så lett å forklare alt... Spesielt når jeg ikke har hatt sykdommen lenge nok, og ikke har klart å legge om kostholdet osv. Men jeg prøver ihvertfall å holde meg unna sjokolade osv, og prøver å slutte å drikke så mye brus/saft... Ikke lett å forandre gamle vaner! fant en link spesielt om mannens helse & diabetes: http://www.hardefakta.com/diabetes/index.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SunAndMoon Skrevet 24. mai 2004 #4 Del Skrevet 24. mai 2004 jeg gikk forresten opp 10 kg på et år pga diabetesen...kom på det nå. (men jeg trengte vel egentlig å gå opp litt, men ikke 10 kg "fett"... veide den gangen 45, 162 høy. ville heller gått opp 10 kg i muskler ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå