AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #1 Skrevet 9. desember 2013 Jeg er ei 18 år gammel jente som gikk hos BUP i noen år. Jeg sluttet for rundt 4 år siden. Det jeg lurer på om jeg har mulighet til å se journalen min nå? Hva må jeg i så fall gjøre for å få sett den? Anonymous poster hash: a1b83...16b Anonymous poster hash: a1b83...16b
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #2 Skrevet 9. desember 2013 Tror det bare er å kontakte dem. Du bør i hvertfall gjøre det innen tre år, mener at de makulerer dem da. Anonymous poster hash: 1fdec...82d
Gjest Draug Skrevet 9. desember 2013 #3 Skrevet 9. desember 2013 Ta kontakt med dem. Det er fullt mulig, såvidt jeg vet.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #4 Skrevet 9. desember 2013 Det som kan være lurt, er å be om en kopi av journalen. For min del har det vært nyttig i forbindelse med NAV og dokumentasjon av sykdomsforløp senere i livet. Du har rett til en kopi av din egen journal.Anonymous poster hash: 6ba21...ccd
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #5 Skrevet 9. desember 2013 Det som kan være lurt, er å be om en kopi av journalen. For min del har det vært nyttig i forbindelse med NAV og dokumentasjon av sykdomsforløp senere i livet. Du har rett til en kopi av din egen journal.Anonymous poster hash: 6ba21...ccd Er det bare å dra dit og be om en kopi, eller? Anonymous poster hash: a1b83...16b
hjärterdam Skrevet 9. desember 2013 #6 Skrevet 9. desember 2013 Ta kontakt med dem så vil du sannsynligvis få se den. De vil også sannsynligvis tilby å gå gjennom den sammen med deg, noe som kan være en god ide når det er snakk om å lese egen journal fra BUP og lignende steder. Både for begrepsforklaring og å få spurt om noe er uklart.
Frk. Fie Skrevet 9. desember 2013 #7 Skrevet 9. desember 2013 Jeg ville ha ringt først. Det kan være ting i journalen du ikke får ut, informasjon om tredjepart. For eksempel at faren din var der og snakka om mora di, sånt kan være unntatt innsyn for deg og de må sladde/ta ut dette. En annen ting er at det kan være lurt å spørre om du kan få lese den der med behandleren din tilstede, evt kontakte vedkommende etterpå, i tilfelle det er noe du lurer på. Det kan jo være at de oppfatta ting annerledes enn du gjorde, har formulert seg utydelig eller liknende.
mie23 Skrevet 9. desember 2013 #8 Skrevet 9. desember 2013 jeg ringte og ba om den, kom rekkomandert i posten. Men anbefealer å la vær
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #9 Skrevet 9. desember 2013 Du har rett på innsyn i og kopi av egen journal. Noen steder skriver de ut journalen til deg direkte etter godkjenning fra lege/annen behandler, mens andre steder må det sendes fra steder lengre oppe i systemet. Ring til den aktuelle BUP og spør, så får du journalen uten problemer. Anonymous poster hash: 112ef...c57
Brimi Skrevet 9. desember 2013 #10 Skrevet 9. desember 2013 Jeg måtte skrive under på at jeg ville ha den ut. De ringte meg faktisk idag. De ville ikke sende den, antar fordi den er så stor. Så vi ble enige om å sette opp time sånn at jeg kan gå igjennom og få kopi av det som er nødvendig. Trenger også den journalen for å få psykolog.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #11 Skrevet 10. desember 2013 Er det bare å dra dit og be om en kopi, eller? Anonymous poster hash: a1b83...16b Ofte ber de deg sende en skriftlig forespørsel. Den kan du sende dit, eller dra ned og gi. Det er for å ha formalitetene i orden. Anonymous poster hash: 6ba21...ccd
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #12 Skrevet 10. desember 2013 Jeg måtte skrive under på at jeg ville ha den ut. De ringte meg faktisk idag. De ville ikke sende den, antar fordi den er så stor. Så vi ble enige om å sette opp time sånn at jeg kan gå igjennom og få kopi av det som er nødvendig. Trenger også den journalen for å få psykolog. Noen vil gjerne gå gjennom den sammen med deg, om de tror at innholdet kan påvirke deg negativt eller at det er ord du ikke forstår. Men de kan ikke nekte deg kopi av hele journalen. Du har lovfestet rett til dette.Anonymous poster hash: 6ba21...ccd
Brimi Skrevet 10. desember 2013 #13 Skrevet 10. desember 2013 Noen vil gjerne gå gjennom den sammen med deg, om de tror at innholdet kan påvirke deg negativt eller at det er ord du ikke forstår. Men de kan ikke nekte deg kopi av hele journalen. Du har lovfestet rett til dette.Anonymous poster hash: 6ba21...ccd De har ikke nektet meg den, men du skjønner vel at de ikke vil sende en journal som er stor? Bedre at jeg kommer og henter den. Ville i så fall blitt veldig dyrt.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #14 Skrevet 10. desember 2013 De har ikke nektet meg den, men du skjønner vel at de ikke vil sende en journal som er stor? Bedre at jeg kommer og henter den. Ville i så fall blitt veldig dyrt. Ja, det blir dyrt. Dessuten kom min legejournal bort i posten, så anbefaler ikke å bruke posten til dette. Det tryggeste er å hente den. Man har også rett til å gå gjnnom den sammen med en lege/psykiater/psykolog, så kan man få fprklart ting man lurer på. Kan være tøft å lese det alene.Anonymous poster hash: 6ba21...ccd
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #15 Skrevet 10. desember 2013 Tror det bare er å kontakte dem. Du bør i hvertfall gjøre det innen tre år, mener at de makulerer dem da.Anonymous poster hash: 1fdec...82d Jeg gikk til behandling på bup da jeg var 13-14 år. Er 22 nå. Vil det si at jeg ikke har mulighet til å lese journalen min derfra? Anonymous poster hash: 20ea5...62c
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #16 Skrevet 10. desember 2013 Journalene finnes nå elektronisk. Og jeg tror nok ikke at de blir makulert. Ring og hør om du kan få en kopi av journalen din, selv om det er gått 8 år siden sist du hadde kontakt med dem. Anonymous poster hash: 3797e...31c
Brimi Skrevet 10. desember 2013 #17 Skrevet 10. desember 2013 Tror ikke det gjelder fra 3 år etter du var i behandling, men 3 år etter at du fyller 18.
mie23 Skrevet 10. desember 2013 #18 Skrevet 10. desember 2013 jeg fikk den gratis og den var vel på ca 100 sider. Fem år etter jeg ble 18...
Brimi Skrevet 10. desember 2013 #19 Skrevet 10. desember 2013 jeg fikk den gratis og den var vel på ca 100 sider. Fem år etter jeg ble 18... Hentet du den selv da eller? For hvis du sender den i posten vil portoen bli dyr.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #20 Skrevet 10. desember 2013 Jeg gikk til behandling på bup da jeg var 13-14 år. Er 22 nå. Vil det si at jeg ikke har mulighet til å lese journalen min derfra? Anonymous poster hash: 20ea5...62c Bufetat makulerer etter tre år, for de benytter et annet lovverk for journallagring enn helseinstutisjoner. Vet ikke hvordan det er med BUP. Men legekontorer og sykehus lagrer journalene i minst 20 år. Nå. Som de er elektroniske, vil de kanskje bli lagret lengre. Ring BUP og hør med dem Anonymous poster hash: 6ba21...ccd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå