Marie90 Skrevet 9. desember 2013 #1 Skrevet 9. desember 2013 Fire gutter fra Asker blir intervjuet av NRK. De er alle imot skoleuniform fordi "det er viktig å kunne kjøre sin egen stil". Hva synes dere om skoleuniform-diskusjonen? 8
altogingenting Skrevet 9. desember 2013 #2 Skrevet 9. desember 2013 Man får jo uttrykket seg når man får gå i egne klær. Man får vise fram personligheten sin! samtidig kan uniformer føre til mindre mobbing og press på å ha fine klær..
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #4 Skrevet 9. desember 2013 Anonymous poster hash: dec94...7d2 1
Gjest New_Girl Skrevet 9. desember 2013 #5 Skrevet 9. desember 2013 Nå var ikke disse guttene et godt eksempel på individualitet, men sånn generelt er jeg imot uniformer fordi jeg mener at mye av personligheten og individualiteten til spesielt ungdommer ligger i måten de kler seg på. Og jeg syns det er er synd å ta fra de muligheten til å uttrykke seg gjennom klær og stil. Selv om jeg selvsagt også ser fordelene med uniform. 1
Ona IX Skrevet 9. desember 2013 #6 Skrevet 9. desember 2013 sålenge de ikke designer sånne horrible uniformer som klør og bare er generelt jævelige vil jeg tro det kan være bra! men er jo ganske kjipt hvis man skal bli med en kompis etter skolen, og kan da ikke bytte til vanlige klær fordi man ikke alltid kan ha med seg dette!
Marie90 Skrevet 9. desember 2013 Forfatter #7 Skrevet 9. desember 2013 Jeg synes personlig at skoleuniform kunne ha vært en god idé kun for de aller yngste (dvs. barneskole). De fleste har uansett ikke noen utpreget smak eller bruker klær som en form for "individualisme". Merkepresset begynte på skolen min på barneskolen, og det var rett og slett det eneste vi tenkte på - vi hadde jo ikke peiling på snitt, farver eller stil. På den alderen 'kommuniserer' man ikke stort annet enn at man er en del av gjengen eller ikke. Ellers synes jeg som tenåring og senere at man skal kunne kle seg som man vil. Som voksen er jeg over gjennomsnittet opptatt av mote og bekledning, men jeg tror det fokuset kommer tidlig nok. 1
Gjest Tigress Skrevet 9. desember 2013 #8 Skrevet 9. desember 2013 Eg er heilt for, og gjerne ein fastsett type, slik at ikkje dei overambisiøse foreldra kan dure på med Burberry-blazer...
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #9 Skrevet 9. desember 2013 ELSKER skoleuniform, det er sexy! Anonymous poster hash: d379e...7f8 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #10 Skrevet 9. desember 2013 For de minste tja, men jentene må kunne få gå i bukse. Ser for meg at mobbere drar opp skjørtet på offeret foran guttene. Også beskytter ikke alltid strømpebukse mot kulde, iallfall ikke når det er -15. Men uniformene bør være gratis eller mesteparten sponset av staten da mange ikke har råd til dette, og skolegang i Norge skal være gratis.Anonymous poster hash: a50a2...a04
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #11 Skrevet 9. desember 2013 Jeg skulle gjerne hatt skoleuniform da jeg var ung, for å være ærlig. Jeg hadde aldri råd til merkeklær av noe slag, og selv om det ikke plaget meg, kunne jeg jo ikke unngå å legge merke til at alle de kule jentene hadde dyrere merker. Hvordan man var som menneske var ikke viktig, så lenge man var noenlunde omgjengelig; hadde man dyre klær var man bedre enn andre. Slik vil jeg ikke at mine barn skal ha det. Anonymous poster hash: dec94...7d2 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #12 Skrevet 9. desember 2013 ELSKER skoleuniform, det er sexy! Anonymous poster hash: d379e...7f8 Sexy på barn??? Hold deg unna mine barn! Og alle andre barnAnonymous poster hash: a50a2...a04 2
Rosewood Skrevet 9. desember 2013 #13 Skrevet 9. desember 2013 Erh.. Litt sånn både og. Ja, kanskje det er greit med uniform med tanke på mobbing av klær, og alle ser like ut. Men tenker også at en da bare forflytter fokuset, og at det da blir mer press på hvilke ytterklær, sko, elektriske duppeditter, tilbehør, smykker etc.. Jeg tror ikke man blir kvitt problemet så lett liksom. Og så er det det med å uttrykke seg selv med klær, vise personlighet og sånn. Ikke at de fire gutta var et prakteksempel på det da, alle var jo helt likt kledd så og si. 1
Gjest Runforit Skrevet 9. desember 2013 #14 Skrevet 9. desember 2013 Hahahaha! Helt likt kledd og krever å vise sin egen stil. Oh the irony. Når det er sagt så synes jeg det høres ut som en fin ide. Så lenge det er helt nøytrale klær og både skjørt og bukse til jentene så de kan velge så tror jeg absolutt at dette er en god ide. 1
skyflakes Skrevet 9. desember 2013 #15 Skrevet 9. desember 2013 Jeg syns det høres ut som en god ide, hvertfall til barneskoleelever. Det er jo praktisk, hadde spart mye tid om morgene oppgjennom årene dersom vi hadde hatt uniform på skolen
Gjest O___o Skrevet 9. desember 2013 #16 Skrevet 9. desember 2013 Er ikke helt for skoleuniform, mer for skoletøy. Om skolen hadde et utvalg ala russedress ( ikke selve russedressene eller nøyaktig det samme utvalget ) men med et visst antall enkle singletter, t-skjorter, gensere, hettegensere/hettejakker, bukser, jobbebukser, skjerf, luer, yttertøy, sko osv. Og at hvert produkt hadde én prisklasse. Selv var jeg den som skilte seg mest ut på klassebildet og generelt, og da jeg var 13 hadde jeg neppe syntes at det var voldsomt stas. Men jeg husker at det både var både foreldre og barn som ble fortvilte, fordi de ikke kunne "henge med" på kjøpehysteriet.
Emelia Skrevet 10. desember 2013 #17 Skrevet 10. desember 2013 Imot, men de kunne gjerne hatt regler for hvilke klær som ikke burde brukes.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #18 Skrevet 10. desember 2013 Jeg er absolutt for! I hele grunnskolen synes jeg det burde være skoleuniform, merkepresset begynner allerede på barneskolen og eskalerer sinnsykt på ungdomsskolen. Der jeg gikk ble man mobbba hvis man ikke hadde Levis eller Diesel-bukser, og genserne skulle også være de rette merkene. Selv undertøyet og gymsokkene skulle det stå NIKE eller adidas på... De som sier at det blir dyrt, og at uniformen må være gratis for barna osv: Klær må man uansett kjøpe til barna sine, og på denne måten blir de iallefall ikke mobbet for ikke å ha de rette merkene! Anonymous poster hash: ccd1c...e67 1
zen Skrevet 10. desember 2013 #19 Skrevet 10. desember 2013 Ja, hvorfor ikke! Er ikke nødvendigvis noe positivt å uttrykke sin individualitet gjennom klær uansett, og jeg kjenner ingen fra England eller USA som har tatt skade av å gå med uniform... Både barn og foreldre slipper motepresset. Dessuten presterer man bedre når man er formelt kledd.
lillemy01 Skrevet 10. desember 2013 #20 Skrevet 10. desember 2013 Absolutt for! Barna utvikler jo sin egen stil uansett mye mere for da har de ikke det presset på seg og kan kle seg som de faktisk vill. Dette motepresset er blitt dratt helt ut av proporsjoner og nå små barn går kledd i jakker som er en månedslønn for familier i store deler av Europa ja da er det rett og slett gått for langt og må stoppes!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå