Rosenrød Skrevet 10. desember 2013 #41 Del Skrevet 10. desember 2013 Hva med å være litt ærlige og rett frem om at dere ønsker dere skikkelige ting og ikke alt rælet? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #42 Del Skrevet 10. desember 2013 Hva med at du starter med å ønske deg donasjoner, slik at de donerer i ditt navn, også får de gave tilbake? Si at du virkelig ikke ønsker noe annet. Da slipper du disse teite gavene, og de får fortsette å få bruksting. Win-win, slik jeg ser det. Anonymous poster hash: 49795...1ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poserose Skrevet 13. desember 2013 #43 Del Skrevet 13. desember 2013 Ønsk deg noe skikkelig da, og veldig konkret. Jeg skriver ofte en ønskeliste med link til akkurat hvilket sett superundertøy jeg ønsker meg og størrelse, akkurat hvilke sko med link til butikk, akkurat hvilket sengesett osv. Eller du kan ønske deg forbruksvarer som mascara, foundation eller lignende. Nederst kan det stå at om de ikke finner noe av det på lista ønsker du deg noe du kan spise eller drikke opp. Da kan du gi den ønskelisten (tidlig siden de starter tidlig) og si at du syns det er litt festelig med tullegaver men at det faktisk blir litt mye nå (ja du skal lyve). Så kan dere fortsette å ha avtalt prisklasse og hvertfall prøve å ha en avtale om at det skal tas fra lista så langt det går. Og dere som sier at "sengesett og lampe er jo ikke tullegave". Hun skriver jo at det kun er sånne ting med tullete motiv. Du har ikke lyst på en lavalampe og sengesett med Peter Pan når du er voksen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2013 #44 Del Skrevet 13. desember 2013 Kjære TS, du har nå 2 valg: 1. Du begynner å gi tilbake tullegaver 2. Du gir dem ingen som helst gaver Valget er ditt Anonymous poster hash: ddaa3...707 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenBaker Skrevet 14. desember 2013 #45 Del Skrevet 14. desember 2013 Åpne gavene pent på forhånd, nok til at dere finner ut ca. hva det er, kjøp noe som er nesten likt det. De kan ikke bli sure uten å påpeke at det de selv kjøpte var tull. Uansett, ikke bruk penger og tid på noen som ikke aksepterer verken ønskeliste eller å ikke kjøpe gaver overhodet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 14. desember 2013 #46 Del Skrevet 14. desember 2013 Ønsk deg noe skikkelig da, og veldig konkret. Jeg skriver ofte en ønskeliste med link til akkurat hvilket sett superundertøy jeg ønsker meg og størrelse, akkurat hvilke sko med link til butikk, akkurat hvilket sengesett osv. Eller du kan ønske deg forbruksvarer som mascara, foundation eller lignende. Nederst kan det stå at om de ikke finner noe av det på lista ønsker du deg noe du kan spise eller drikke opp. Da kan du gi den ønskelisten (tidlig siden de starter tidlig) og si at du syns det er litt festelig med tullegaver men at det faktisk blir litt mye nå (ja du skal lyve). Så kan dere fortsette å ha avtalt prisklasse og hvertfall prøve å ha en avtale om at det skal tas fra lista så langt det går. Og dere som sier at "sengesett og lampe er jo ikke tullegave". Hun skriver jo at det kun er sånne ting med tullete motiv. Du har ikke lyst på en lavalampe og sengesett med Peter Pan når du er voksen. Jeg kunne godt hatt Peter Pan Men så er jeg ganske barnlig av meg, da. Det passer ikke for alle, og det må giverne respektere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. desember 2013 #47 Del Skrevet 14. desember 2013 Jeg avviklet ved å GI et kort med ønske om en god jul og at et beløp var gitt til (organisasjon), ettersom vi alle har alt vi trenger eller har råd til å kjøpe oss det vi virkelig trenger. Gavehysteriet tok slutt momentant. Dette blir løsningen. Man gir noe til en organisasjon i vedkomendes navn. Tror man kan kjøpe dette og få gavekort eller noe som man gir bort. Helt genialt. Helt slutt på kjøpepresset og tullballet. Syns julegavene bør være forbehold barna. Vi voksne kjøper fordi noen andre kjøper til oss. (Sikkert mange her inne i tråden som sier det samme.... sorry har ikke lest hele greien) Anonymous poster hash: 77d08...434 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poserose Skrevet 16. desember 2013 #48 Del Skrevet 16. desember 2013 Jeg kunne godt hatt Peter Pan Men så er jeg ganske barnlig av meg, da. Det passer ikke for alle, og det må giverne respektere. Var bare et eksempel, men giveren skal jo gi noe som passer til deg og ikke for alle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #49 Del Skrevet 17. desember 2013 Så er det jul. Igjen. Jeg har forsøkt å avvikle julegavetradisjonen med en del av slekten. Tok dette opp i både januar og i november, men til min store overraskelse, er jeg og min familie de eneste som ønsker å avslutte dette og ble voldsomt upopulær da jeg tok det opp. Bakgrunnen for at min familie ønsker å avslutte gavetradisjonen, er at vi alle er voksne og etablerte og har alt vi trenger, samt at vi stort sett bare mottar tullegaver. Vi ser heller at pengene går til UNICEF, Leger uten grenser, Kirkens Bymisjon, Plan Norge, osv. enn på tullball. Tullballet kan være flaskeåpnere kjøleskapsmagneter bananhenger oppvaskbørste gryteunderlag salatbestikk kaffekopp knagger klokker nøkkelringer sengetøy lamper osv. ( Altså disse tingene med tullete motiv eller tullete funksjoner ) De bruker som regel veldig mye penger på mange tullete småting. Gjerne ting uten byttelapper og helt uten byttemuligheter Selv ønsker de seg ting som YSL leppestifter i bestemte farger, Marc Jacobs parfymer, Acne-skjerf, GANT puter, kaffekopper fra NOMI, deler til Eva Solo og Rosendahl servise, Kari Traa ullundertøy, konkrete boktitler, iPad, iPod, Nespressomaskiner, stekepanner, kjøkkenmaskiner, Bosch-verktøy osv. Og dette er ofte ting de også får. De ønsker ikke å avslutte gavetradisjonen og det er helt uaktuelt å begynne å kjøpe tøysegaver tilbake. Vi har forsøkt å gi veldedige gaver, men det har blitt veldig dårlig mottatt av gavemottakerne. Hvordan skal jeg/familien min håndtere situasjonen? Anonymous poster hash: 157da...e91 Anonymous poster hash: 157da...e91 Er vel mange slike rundt omkring. Har selv familie som ønsker seg ting, og det er i alle fall ikke i tulleklassepris. Kan ikke huske at noen har spurt meg, hva jeg ønsker meg. Greit nok. vet ikke hvor mange ganger jeg har kastet tullegaver i søppelet. Ikke akkurat på julaften, men utpå året. Så jeg syns folk skal tenke seg godt om før de kjøper noe. Still deg spørsmålet: Er dette noe brukeren vil like? er det brukerens stil? Er det nyttig,eller bare skuffefyll? tror du brukeren ønsker seg dette? er det stilen til brukeren? Selv bruker jeg tid og omsorg på gaver. Det er stort sett i jule vi gir gaver til hele familien, så hvorfor ikke legge litt arbeide i det? Vi er mange,så jeg begynner allerede i januar. Så i okt-nov er vi ferdig, og merker ikke det økonomiske presset. Er jeg hos nær fam, så ser jeg på badet eks. hvordan håndklærne ser ut,hvilke farver som går igjen osv. Så når det er salg i januar kan jeg virkelig kjøpe flotte håndklær til en rimelig pris. Slik vi gjør det, så får vi alle varene til halv pris og under det,mange ganger. Jeg ser en vare jeg kjøpte for 250 kr. i januar, selger de nå for 600 kr før jul. Vi vil ikke være med på dette kjøret. Hos oss er det en vane. Vet ikke hvor mange kaffekanner vi har fått gjennom årene. Og det er fra folk som vet hvor nøye vi er på kaffen. Jeg vet disse kannene er tilbudsvare p div møbelsentre til 49.90 og 69.90. og det er det en grunn til, de holder varmen på kaffen i ti min. Jeg syn da det er sløsing med penger, for kannene blir ikke brukt, de går i søplet. Hvor mange kanner skal man lagre? Så kjære folk tenk dere om. Glemmer aldri julen jeg fikk gardiner. .....Syns den var på kanten til frekkhet. De stred helt i mot våret interiør. Og hvilke rom skulle de brukes til? vedkommende viste godt hvilke vinduer vi har. Det var bare pinlig. Vedkommende hadde kjøpt de til seg selv, så hadde de flyttet og de passet ikke der. Disse gardinene var av den sorten som lå i en eske, den var borte. Jobbet i nabobutikken til de som solgte de,så jeg hadde sett de. Typisk eksempel på gi noe, bare for å gi. Spar dere. Anonymous poster hash: 87cf9...cef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2013 #50 Del Skrevet 17. desember 2013 Hjelpe meg så utakknemlige enkelte er! Selv får jeg mye rart til jul, men det er TANKEN BAK gaven som teller! Skam dere!Anonymous poster hash: b3b59...3a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 17. desember 2013 #51 Del Skrevet 17. desember 2013 Hjelpe meg så utakknemlige enkelte er! Selv får jeg mye rart til jul, men det er TANKEN BAK gaven som teller! Skam dere!Anonymous poster hash: b3b59...3a8 Det mange reagerer på, er MANGEL på tanken bak. Skuffefyll, gaver som strider helt i mot mottagers smak og fjasegaver er jo ikke akkurat valgt med kjærlighet og omtanke... 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #52 Del Skrevet 18. desember 2013 Foreslår at du pakker gavene inn igjen og gir dem tilbake til den du fikk den av til neste år. Da slipper du og bruke penger på det og kanskje de endelig forstår hva du mener. Anonymous poster hash: edb6e...893 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2013 #53 Del Skrevet 18. desember 2013 Vær så snill å ikke kaste gaver, da. Gi dem heller til Fretex eller lignende. Det er for galt at noe som er brukt ressurser på å lage, skal kastes rett i søpla. Kanskje Hjelp oss å hjelpe har brukere som kan ha behov for en sånn ting, for eksempel? Anonymous poster hash: 3d265...9fd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #54 Del Skrevet 26. desember 2013 TS her. I morgen går det en hel IKEA-pose med uåpede varer i sin orginale embalasje, for ca 2500,- til Fretex. Resten håper jeg å få byttet (ellers går de og til Fretex, ettersom absolutt ingen av varene har byttelapp) Fra og med 2. Januar blir det stopp. Heretter er det slutt med absolutt alle bursdags- og julegaver. Om det betyr at vi heretter må feire alle høytider alene, så får det så være. Men takk for alle tips og råd, allikevel. Anonymous poster hash: 157da...e91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Høhø Skrevet 26. desember 2013 #55 Del Skrevet 26. desember 2013 Hva fikk du da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #56 Del Skrevet 26. desember 2013 TS her. Dette er i utgangspunktet en svært god idé. Men jeg har forsøkt noe av dette, men konklusjonen ble mer eller mindre at jeg da var Grinchen og ødela julen i for evig tid for dem. Blir noe forundret over at de ikke blir det minste forlegne. Når den ene pakker opp kjøleskapsmagneter (enda personen kun har integrerte hvitevarer), en toalettrull og en nøkkelring og den ved siden av pakker opp en Chanel-leppestift. Anonymous poster hash: 157da...e91 mange spekulerer jo i dette, de ønsker seg dyre ting selv og gir bort billige ting, ofte er de som mest hardnakket nekter å gi opp julegaver forståelig nok. Det har med lite samvittighet og selvinnsikt å gjøre Anonymous poster hash: 157e7...ab2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2013 #57 Del Skrevet 26. desember 2013 Hva fikk du da? Dette er bare noe av hva jeg har fått. Fikk flere av de samme tingen i år og. De siste årene har jeg og min familie bare mottatt tøysete gaver fra en familie i slekten. Gaver av typen: " DEN MAGISKE HÅNDEN" " Fleecepleddet som ikke er et vanlig fleecepledd" ( Det var riktignok skotskrutete i ulike grønnfarger ) Neglelakkblåser Det fantastiske Sudoku-dopapiret Mintpastiller i alle verdens mulige esker Igjen: Tilbake til det FANTASTISK MORSOMME toalettpapiret. hjertestekepanne til ett egg Den helt fantastiske øl-jekkeren som skal følge med på antallet øl du drikker ( eller i hvert fall åpner ) Den enda mer fantastiske ølringen som ikke ser ut som en ølring som skal overraske alle på festen De helt fantastisk morsomme sokkene som ser ut som sko Vanter med fingertupper som fungerer til smarttelefoner / nettbrett. Den helt geniale sikkerhetskodelåsen for vinflasker. Fantastisk morsomme tannpirkeholdere ( Gjerne av typen som tar størst mulig plass - og som holder på ferrest mulig tannpirkere. F.eks tre stk ) Morsomme skrivebordssaker - gjerne av typen som opptar mest mulig bordplass.Bananetui og epleetuier er alltid en sikker vinner! ( Tror alle i familien har fått ulike utgaver av disse minst to ganger )http://feynman.omand...38c9d305fd5.jpgIgjen: Morsomme kontorting. Gjerne penholdere som holder maks 1 til 3 penner.http://feynman.omand...00eb9b3879a.jpgUnderlag til kopper - gjerne av typen som tar mye plass - er veldig upraktiske - og som må løftes / flyttes / bæres - og gjerne bare til én kopp.http://novella.omand...003c1e77ca7.jpgFantastisk morsomme gryteunderlag i alle varianter. Man kan aldri aldri aldri aldri aldri aldri aldri få nok gryteunderlag.http://novella.omand...33a9b2dda47.jpgKjempesmarte radioer som kan flyte i vann - ikke at det spiller noen rolle om du har et badekar eller ikke - for en flytende radio må jo være en kjempekjekk sak å ha - når man pusser tenna om morgenen.http://novella.omand...867963aeb29.jpgEn annen ting man aldri noen sinne vil kunne få nok av i løpet av sitt liv:Pappkrus som ikke er pappkrus. Pappkopper som ikke er pappkopper - men av plast, metall, porselen, glass, osv. må være Guds gave til /fra julenissen og alle barnaOg sist men ikke minst:http://novella.omand...e1ead58005e.jpgSkjortebretteren.For de som i en alder av 30+ som ikke har lært hvordan man bretter skjorter.Og det beste av alt: Den opptar mye plass i skap/skuff når den ikke er i bruk. Anonymous poster hash: 157da...e91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tuppesjura Skrevet 27. desember 2013 #58 Del Skrevet 27. desember 2013 TS her. I morgen går det en hel IKEA-pose med uåpede varer i sin orginale embalasje, for ca 2500,- til Fretex. Resten håper jeg å få byttet (ellers går de og til Fretex, ettersom absolutt ingen av varene har byttelapp) Fra og med 2. Januar blir det stopp. Heretter er det slutt med absolutt alle bursdags- og julegaver. Om det betyr at vi heretter må feire alle høytider alene, så får det så være. Men takk for alle tips og råd, allikevel. Anonymous poster hash: 157da...e91 Har du sjekket om du får byttet noe av dette selv om det ikke har byttelapp?? kan jo hende at det går. For øvrig helt enig med deg at tullegaver bare er bortkastet tid og penger! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #59 Del Skrevet 28. desember 2013 Har du sjekket om du får byttet noe av dette selv om det ikke har byttelapp?? kan jo hende at det går. For øvrig helt enig med deg at tullegaver bare er bortkastet tid og penger! TS her Ja, har forsøkt dette. En del er handlet fra div. nettbutikker og jalla-butikker. Så hvis noen trenger en sånn en sånn eller et par sånne så er det bare å melde seg. ( og hvis du VIRKELIG har et behov for den siste, bør du oppsøke hjelp ) Anonymous poster hash: 157da...e91 Anonymous poster hash: 157da...e91 Anonymous poster hash: 157da...e91 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2013 #60 Del Skrevet 28. desember 2013 Tror valget om å droppe gaver er det riktige. Du har vært forståelsesfull i flere år, nå er det deres tur. Og om de ikke vil feire jul med dere uten gaver, er det de som ødelegger, ikke du. Anonymous poster hash: a8943...8ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå