Gå til innhold

Tullegaver - Når nok er nok. Hvordan håndtere situasjonen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så er det jul. Igjen.

Jeg har forsøkt å avvikle julegavetradisjonen med en del av slekten.

Tok dette opp i både januar og i november, men til min store overraskelse,

er jeg og min familie de eneste som ønsker å avslutte dette og ble voldsomt upopulær da jeg tok det opp.

Bakgrunnen for at min familie ønsker å avslutte gavetradisjonen, er at vi alle er voksne og etablerte og har alt vi trenger, samt at vi stort sett bare mottar tullegaver.

Vi ser heller at pengene går til UNICEF, Leger uten grenser, Kirkens Bymisjon, Plan Norge, osv.

enn på tullball.

Tullballet kan være

• flaskeåpnere
  • kjøleskapsmagneter
  • bananhenger
  • oppvaskbørste
  • gryteunderlag
  • salatbestikk
  • kaffekopp
  • knagger
  • klokker
  • nøkkelringer
  • sengetøy
  • lamper
    osv.

( Altså disse tingene med tullete motiv eller tullete funksjoner )

De bruker som regel veldig mye penger på mange tullete småting.
Gjerne ting uten byttelapper og helt uten byttemuligheter

Selv ønsker de seg ting som

• YSL leppestifter i bestemte farger,
  • Marc Jacobs parfymer,
  • Acne-skjerf,
  • GANT puter,
  • kaffekopper fra NOMI,
  • deler til Eva Solo og Rosendahl servise,
  • Kari Traa ullundertøy,
  • konkrete boktitler,
  • iPad,
  • iPod,
  • Nespressomaskiner,
  • stekepanner,
  • kjøkkenmaskiner,
  • Bosch-verktøy
  • osv.

Og dette er ofte ting de også får.

De ønsker ikke å avslutte gavetradisjonen og det er helt uaktuelt å begynne å kjøpe tøysegaver tilbake.

Vi har forsøkt å gi veldedige gaver, men det har blitt veldig dårlig mottatt av gavemottakerne.

Hvordan skal jeg/familien min håndtere situasjonen?

Anonymous poster hash: 157da...e91

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt å gi gaver, tipper dere ikke får noen tilbake da ;)

• Liker 22
Skrevet

De vil ikke avslutte julegavetradisjon og du vil ikke ta tilbake med samme mynt.

Ja, da er du fanget i ditt julegavehelvete.

• Liker 17
Skrevet

Hva med å bare la være å kjøpe noe?

• Liker 3
Skrevet

Er det absolutt ingenting dere kan ønske dere, da? Så dere kan få ting dere trenger, istedet for bare tull? Jeg pleier stort sett å la være å kjøpe meg ting jeg trenger, og så skriver jeg det heller ned, slik at folk som spør kan få konkrete ønskelister, istedet for at de må finne på noe morsomt.

Anonymous poster hash: 3d265...9fd
  • Liker 6
Skrevet

Du må da bare gi tullegaver tilbake.

Anonymous poster hash: 8a8d0...c02
  • Liker 8
Skrevet

Ønske dere noe nyttig selv, slik de andre gjør?

Anonymous poster hash: 1ed28...688
  • Liker 4
Skrevet

wow, skal vi bli i samme familie? jeg er så lei alt søppelet som gis bort bare fordi man "må" gi gaver. jeg tenker akkurat som deg.

• Liker 8
Skrevet

Jeg avviklet ved å GI et kort med ønske om en god jul og at et beløp var gitt til (organisasjon), ettersom vi alle har alt vi trenger eller har råd til å kjøpe oss det vi virkelig trenger. Gavehysteriet tok slutt momentant.

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor mener du sengetøy er tullete?

Anonymous poster hash: d7fd0...4a2
  • Liker 12
Skrevet

Veldig begrenset hvor mye sengetøy man trenger... særlig av typen riktig prisklasse for gave. Jeg vil gjerne velge sengetøyet mitt selv.

• Liker 9
Skrevet

Jeg støtter veldedige gaver, hvis de blir sure da er de bare bortskjemte.

Alternativt tar du vare på det du får og gir det i julegave neste år, da blir du også kvitt rælet! :)

Anonymous poster hash: 04c36...459
  • Liker 3
Skrevet

Hva med å bare gi sånne Unicef gavekort til de? Sammen med en sjokolade eller noe.

Anonymous poster hash: 8a8d0...c02
Skrevet

Veldig begrenset hvor mye sengetøy man trenger... særlig av typen riktig prisklasse for gave. Jeg vil gjerne velge sengetøyet mitt selv.

Jo, det er forsåvidt sant. Men jeg hadde blitt glad om jeg hadde fått noe sengetøy som kosta litt da, for jeg har sjeldent råd til å kjøpe godt sengetøy selv (siden jeg da også må kjøpe ett sett til kjæresten sin dyne og pute) siden jeg er student. Jeg hadde også blitt glad om jeg hadde fått oppvaskbørste, gryteunderlag og salatbestikk. Lamper trenger jeg også. Men det er meg da.

Jeg er kanskje ikke like vant til å få store fine julegaver som det mange andre er. Jeg har aldri i livet fått noe som iPad til jul, og det er helt fjernt for meg.

Men jeg er litt glad for det, for da blir jeg aldri utakknemlig for de gavene jeg får. Bare jeg får en gave så er jeg kjempeglad jeg :)

• Liker 9
Skrevet

Jo, det er forsåvidt sant. Men jeg hadde blitt glad om jeg hadde fått noe sengetøy som kosta litt da, for jeg har sjeldent råd til å kjøpe godt sengetøy selv (siden jeg da også må kjøpe ett sett til kjæresten sin dyne og pute) siden jeg er student. Jeg hadde også blitt glad om jeg hadde fått oppvaskbørste, gryteunderlag og salatbestikk. Lamper trenger jeg også. Men det er meg da.

Jeg er kanskje ikke like vant til å få store fine julegaver som det mange andre er. Jeg har aldri i livet fått noe som iPad til jul, og det er helt fjernt for meg.

Men jeg er litt glad for det, for da blir jeg aldri utakknemlig for de gavene jeg får. Bare jeg får en gave så er jeg kjempeglad jeg :)

Men da faller du kanskje litt utenfor den gruppen som "har alt". Om du er nyetablert og student, så er det absolutt helt fint å få slike ting man trenger. Men om noen år er skap og skuffer fulle og du begynner å få slike ting du IKKE trenger.. Tror det er denne delen vi prøver å kutte ut.

• Liker 8
Skrevet

Hvorfor mener du sengetøy er tullete?

TS Her.

I utgangspunktet er det ikke noe galt i sengetøy.

Men dette sengetøyet var i feil størrelse, i entall og med et tøysete barnemotiv.

Så det gikk til Frelsesarmeen. :blomst:

Er det absolutt ingenting dere kan ønske dere, da? Så dere kan få ting dere trenger, istedet for bare tull? Jeg pleier stort sett å la være å kjøpe meg ting jeg trenger, og så skriver jeg det heller ned, slik at folk som spør kan få konkrete ønskelister, istedet for at de må finne på noe morsomt.

Ønske dere noe nyttig selv, slik de andre gjør?

Anonymous poster hash: 1ed28...688

Trodde at det var lurt, så vi startet derfor med å utveksle ønskelister.

Men ønskelistene fra vår familie tror jeg går rett i søpla.

Skrevet

Dersom de nekter å kjøpe noe dere ønsker dere og insisterer på skapfyll, så må du nesten bare si enda klarere og tydeligere fra. "Vi ønsker ikke å være med på gavehysteriet lengre, og kommer derfor ikke til å kjøpe gaver. Vi ønsker derfor heller ikke at dere kjøper gaver til oss, men dere er velkommen på en middag/kafétreff/kino etc en dag dere har tid". Og så ville jeg laget/skrevet et hyggelig julekort og kanskje lagt ved en liten sjokolade, eller noen julekaker om man liker å bake denslags, og gitt bort istedet. Gir de likevel gaver da, så lærer de kanskje til neste år...

(Ville sagt dette i januar, og gjentatt det til høsten, slik at det gjelder fra jula 2014)

• Liker 10
Skrevet

Dersom de nekter å kjøpe noe dere ønsker dere og insisterer på skapfyll, så må du nesten bare si enda klarere og tydeligere fra. "Vi ønsker ikke å være med på gavehysteriet lengre, og kommer derfor ikke til å kjøpe gaver. Vi ønsker derfor heller ikke at dere kjøper gaver til oss, men dere er velkommen på en middag/kafétreff/kino etc en dag dere har tid". Og så ville jeg laget/skrevet et hyggelig julekort og kanskje lagt ved en liten sjokolade, eller noen julekaker om man liker å bake denslags, og gitt bort istedet. Gir de likevel gaver da, så lærer de kanskje til neste år...

(Ville sagt dette i januar, og gjentatt det til høsten, slik at det gjelder fra jula 2014)

TS her.

Dette er i utgangspunktet en svært god idé. :blomst:

Men jeg har forsøkt noe av dette, men konklusjonen ble mer eller mindre

at jeg da var Grinchen og ødela julen i for evig tid for dem.

Blir noe forundret over at de ikke blir det minste forlegne.

Når den ene pakker opp kjøleskapsmagneter (enda personen kun har integrerte hvitevarer), en toalettrull og en nøkkelring

og den ved siden av pakker opp en Chanel-leppestift.

• Liker 2
Gjest Runforit
Skrevet

Gi dem en flaske vin, mørk sjokolade, god kaffe etc. Fine bruksgaver som ikke koster skjorten. Da gir dere gave med omtanke, men som ikke koster masse penger. Da slipper dere å kjøpe tullegaver og dere slipper å føle dere utnyttet fordi dere har kjøpt rådyre gaver og bare fått piss tilbake.

• Liker 15
Skrevet

De kan ikke tvinge deg til å utveksle julegaver. Du bare inomerer om at din familie nå ikke lenger er med på dansen. Så får de finne noen andre å bytte gaver med.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...