Gå til innhold

Brødre som krangler hele tiden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to jevngamle sønner. Vi bor i en leilighet, og de må dele rom. De krangler en god del og det er ofte den yngste som terger den eldste til bristepunktet. I går kranglet de, igjen, ved leggetid. Og det gikk så langt til at den eldste slo til den yngste i ansiktet. Det kom etter lang tid med mobbing og vår eldste hadde fått nok etter å ha bedt broren slutte med mobbingen flere ganger.

Jeg går så langt som å kalle det mobbing, når yngste broren bråker med vilje i sengen ved leggetid og kommer med uttalelser som at han skulle ønske at broren ikke levde. Kommentarer kommer de med begge to, men enkelte kommentarer er helt på viddene.

Vår eldste blir veldig preget av dette og det virker som om at yngste broren ikke bryr seg, Vi prater med han og prøver og forklare hva dette kan gjøre med en person, men det virker ikke som at han tar noe av det alvorlig. I tillegg så oppfører den yngste seg som en baby rett og slett. Han går i fjerde klasse og hele måten han oppfører seg på, tilsvarer ikke måten en fjerde klassing skal oppføre seg på mentalt. Jeg vet at han kan oppføre seg skikkelig og klare ting sjøl, som å lage maten sin, høre etter når vi prater til han og følge en beskjed, men han gidder bare ikke å gjøre dette.

Mest problemer blir det ved leggetider, for da kan yngstemann tulle seg/skape seg og brødrene begynner og krangle. Og det blir hyling, grining, sparking i veggen, tramping i gulvet og sparking i sengen. I enkelte perioder kan dette skje hver kveld. Jeg er dødsbekymret for hva naboene må tro om det som skjer her. Jeg vil ikke ha BV på døren.

Jeg er på randen av nervesammenbrudd snart hvis gutta ikke slutter med dette. Jeg har hele tiden håpet på at de vokser det av seg etterhvert som de blir eldre, men sånn som ting er nå, virker det som at enden er lengre enn langt-unna. Og disse tingene skjer kun når de er hjemme. Er de på overnattingsbesøk, så klarer de og oppføre seg. Så de kan hvis de vil. Eldstemann er flink, men yngstemann brøyter seg fram og det virker ikke som om at det plager han om folk blir såret, trist eller lei seg.

Anonymous poster hash: 38d17...a6b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville sendt yngstemann i seng først siden han er problemet, og latt han vite at dere må gjøre det sånn fordi han bråker og bøller ved leggetid. Når han klarer å legge seg uten dette, så kan de begynne å legge seg samtidig igjen. Så gjennomfører du konsekvent, og lillebror lærer at pøbelstreker ikke lønner seg.

• Liker 3
Gjest ms_kwang
Skrevet

Er enig med ViljaH
-

Kan det hende at yngstemann går til det ekstreme med å prøve å få oppmerksomhet?
Hva med å bruke litt tid med yngstemann, historie på senga eller noe sånt før eldstemann kommer :)
Selvom han går i 4.klasse så er han jo enda bare ett barn :)

Mamma brukte å lese ved sengekanten til både meg og min bror, helt fram til 6-7 klasse, var det ikke lese så var det samtaler som f.eks "Hva håper du skjer i morgen?" "du vet at du kan fortelle meg alt du har på hjertet" osv x)

• 3 uker senere...
Skrevet

Slik er mine og tiltider. Bare omvent. Eldste som er bråkmakeren. Men går heldigvis bedre

Anonymous poster hash: 7e699...0c9

Skrevet

Som å lese om mine to mår de var yngre. Trøsten er at det går over.. om 5-8år.

Kan dre sjekke utmuligheten forå dele soverommet i to? Uansett henger jeg keg på ViljaH om å sende minstemann i seng først. Og bruke tid med begge to alene. De konkurrerer om din oppmerksomhet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...