Gå til innhold

Vigsels-samtale!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal i dag ha vigselsamtale med presten som skal vie oss.. Da han ringte sa han at samtalen tok fra halvannen til 2 timer :o Noen som har hatt samtalen enda?

Hva inni h... snakker man om i 2 timer? :ler: Jaja, presten virket morsom og kjempealright da men...

Vet at vi skal gå gjennom ritualet, og hvem sitter hvor og litt prat om oss..spent på om noen vordende her inne har hatt dette enda!!!!?????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har snakket med han en gang, og skal snakke med han nærmere noen dager før vielsen. Forrige gang tok det bare en halvtime, men jeg er glad vi får litt bedre tid neste gang.

Forrige gang snakket han bare om praktiske ting som hvilken side jeg skal stå på og gå på, hvilken vei man snur seg når man skal sette seg ned, osv. i tillegg til at han spurte hvorfor jeg elsker kjæresten, og hvorfor han elsker meg (det var forresten et kjempevanskelig spørsmål å svare på...).

Neste gang håper jeg at han kommer nærmere inn på personlige ting som hvorfor vi vil gifte oss, hvordan vi ser for oss ekteskapet og sånt. Jeg håper han vil bli litt mer kjent med oss. Skjønner?

Det eneste jeg vet, er at han skal vise oss kirken og øve på at vi retter oss opp i ryggen like mye når vi kneler (han sa at menn har en tendens til å bøye ryggen veldig mye når de kneler. Derfor blir bruden høyere enn mannen. Det ser visst litt dumt ut...)

Skrevet

Vi brukte også nærmere 2 timer! Jeg sa i fra til sambo at det kunne jo hende det tok et par timer og da lurte han på i all verden hvordan det tok så lang tid! Men etter vi hadde vært der synes han tida hadde gått fort og at det var en fin stund! Det synes jeg også!

Vi gikk gjennom hele vielsen, var å kikka i kirka og øvde på knelingen og hvordan vi skulle sitte, hvordan han skulle ta i mot meg etc..Men jeg føler at jeg har glemt det meste alt :oops: og jeg kunne godt tenkt meg en tur til i kirka jeg!

Presten spurte også oss om hva som var positivt med den andre og sambo synes det var såå vanskelig å svare :-? Men han sa jeg var omtenksom og jeg svarte at han gjorde meg trygg :-)

Skrevet

2 timer ja, det var lenge..Men, jeg kan prate om samboeren i en evighet jeg så ikke noe problem :-) Vi skal ha samtale 4 dager før og det er jeg ganske glad for, ellers hadde jeg vel glemt alt tenker jeg.

Skrevet

Vi hadde også en 2-3 timer lang vigselsamtale med presten, som jeg opplevde som utelukkende positiv. Nå skal det jo sies at vi kjenner hverandre litt fra før + at han er på vår alder og er kjempedyktig. Vi snakket om hvilke forventninger vi har til ekteskapet, hva slags fremtid vi ser for oss, hva vi tror kan by på utfordringer osv. Det var en veldig nyttig samtale, som jeg følte vi fikk veldig mye ut av.

Men jeg vet ikke om jeg hadde følt meg like komfortabel om presten var en 60 år gammel mann vi ikke hadde noe forhold til fra før...

Amelie

Skrevet

Vi skal også ha vigselsamtale i dag! Og jeg er kjempespent på hva han lurer på.

Jeg har skrevet ned en liste over ting jeg har lyst til å spørre om (mest praktiske ting) for jeg er flink til å glemme ting i forfjamselsen!

Det er samme prest som har konfirmert lillesøsteren min og han er visst kjempeflink og litt utradisjonell.

Gleder meg til i kveld!

Skrevet

Takk for svar. Nå begynner jeg faktisk å glede meg til samtalen :-)

Skrevet

Samtalen vår var kjempekoselig. Vi kjente ikke presten fra før, og pratet vel i litt over to timer vi og. Først en del om det praktiske, hvem som sitter hvor osv, og om salmer og tekstlesning.

Så spurte presten litt om hvor lenge vi hadde vært sammen og sånn, og vi fortalte litt om oss selv og livene våre. Skole/karriere, framtidsplaner... Hva vi liker med hverandre, og litt om viktigheten av k-o-m-m-u-n-i-k-a-s-j-o-n i forholdet... Det var veldig koselig og greit, ikke noen pinlige spørsmål eller stunder.

På bryllupsdagen og etterpå er det mange som har spurt oss om vi kjente presten godt fra før, talen hun holdt var så fin og veldig direkte rettet til oss. Hun trakk fram veldig mange ting i talen som handlet om oss og våre liv, gjorde det på en veldig fin måte. Alt dette etter kun to timers samtale..

Skrevet

Det er faktisk viktig at presten er personlig. I min søsters bryllup syns jeg han snakket ALT for lite om brudeparet! Ble ikke like personlig da syns jeg! Kunne vært hvem som helst sin vielse liksom...Slik håper jeg inderlig ikke vår blir :-)

Skrevet

Jeg er helt enig med deg penelene! Jeg nevnte dette for presten, men det endte med at han mobbet meg og at han spurte "skal du skrive talen min også... :) "

Jeg hater å bli mobbet...

Skrevet

Vaar samtale tok ogsaa 2 timer. Det var utelukkende en positiv opplevelse! Gikk gjennom det praktiske og litt om oss selv. Vi skal sende ham en mail med litt flere detaljer om oss selv slik at han har nok "kjoett" til aa holde en personlig tale til oss. Vi vet at han er flink, har overvaert en del gudstjenester med ham og han er akkurat passe tradisjonell/utradisjonell! Han var veldig imoetekommende og villig til aa holde talen paa engelsk, noe vi setter stor pris paa.

Skrevet

Har vært i samtale med presten i kirka,det tok 2 timer..Tia gikk så fort..Vi øvde på hva vi skulle gjøre og hvordan vi ville ha stolene oppå alteret..Og vi snakket om hvordan vi møttes,hva vi jobber med,interesser,familie og venner..Og vi satt opp kirke programmet...Jeg syns det var gøy på den samtalen jeg

Skrevet

Er dette en ting som kun gjøres under kristne vielser, eller er det vanlig ved andre typer vielser også?

Gjest Poirot
Skrevet
Er dette en ting som kun gjøres under kristne vielser' date=' eller er det vanlig ved andre typer vielser også?[/quote']

Gjøres ikke i tinghuset ihvertfall.

Skrevet

2 timer? :o Jaja, det er man forhåpentligvis sikret at man får med seg alt. Vi skal ikke ha samtale før 1 til 2 uker før vielsen. Har vært i kontakt med kirken i dag for å forhøre meg om musikk og slikt og det viser seg at organisten i kirken har ferie når vi skal vies :evil: :o :o og de satte himmel og jord i bevegelse for at de skulle finne en viker.........ringte meg etter 5 minutter med navnet på erstatningen.............

Håper ting går litt bedre nå da.........

Skrevet

Da var vi ferdige. Var der i 2 timer faktisk. Gikk gjennom hele vielses-ritualet. OG, jeg må si jeg gleder meg. Blir veldig personlig med de nye liturgi "reglene" Vi skal gjenta ekteskapsløfte, og si hverandre løftene personlig. Dette blir mye mer personlig. Han skal også si at: nå kan du kysse bruden! Åååååå...gleder meg sinnsykt nå!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...