Gå til innhold

Er jeg litt rar?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har en sønn på 7 mnd, som for 1 mnd sien fikk sin første faste føde. dette går kjempefint. Var i går på bursdag, og flere av gjestene prøvde å gi han krem og gele o.l. eg sa klart i fra, på en pen måte, at jeg ikke ønsket dette, og at Ole ikke har noe som helst behov for dette på lang lang tid. Dette har også skjedd flere ganger tidligere, når han fikk kun morsmelk. Det jeg reagerer på, er reaksjonen deres. De ble tydelig sure, og sa hånlig at dette kom ikke til å holde lenge. Er det jeg som er sær, eller har noen opplevd noe av det samme? ha en fin dag! :) :-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Det samme opplevde jeg med begge mine når de var små. Besteforeldre, og andre av den litt eldre garden var veldig ivrige på at de skulle smake på alt mulig. Eldstedatteren vår var nesten 2 før vi introduserte godteri, yngste mye yngre, fordi den andre fikk, og det var vanskelig å hindre at hun smakte. Dette er jo tullete, for de lider jo ingen nød av å vente med sukkerholdige smaker....

Vi var strenge, og sa at de skal ikke ha, men hva som skjedde når vi ikke var der vet jeg jo ikke.....

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei du er slettes ikke sær.

De vil tidsnok oppdage alt det andre som frister, men jo lengre du kan utsette det jo bedre er det vel.

La de bli sure. Det er vel muligens fordi at de selv klarte ikke å la barnet deres vente med og smake og da skal ikke du klare og unngå det heller.

Stå på ditt!

Det er ingen barn som har så mye hull i tenna i dag som vår generasjons barn har.

Og i tillegg blir de bare fetere og fetere...... :veldigsur:

Skrevet

Ikke sær! Hvorfor skal man på død og liv trykke usunne ting ned i små mager?

Gjest gjest1
Skrevet

Du er ikkje sær i det heile tatt! Godteri og søtsaker er ein uting, og er totalt unødvedig å trykke i små barn. For når dei først har fått smaken på det, er ein jo solgt. Nei, den første som git mitt barn godteri kan berre vente seg! :evil:

Skrevet

Dette er en sikkelig uting!

Min svigermor har også drevet med det der. Sønnen vår som er 2,5 år mente hun at skulle få både is og pølse på 17 mai da han var 5 mnd. gammel. da satte jeg foten ned og sa det ikke var aktuelt. Han har egentlig ikke vist noen intersese for godteri før den siste mnd. og da bare i veldig små mengder, så det er ikke noen vits å prakke på dem søtt.

Datteren vår på 7 mnd. kommer nok heller ikke til å få søtt før hun er godt over 1 år. Hun er jo ikke interesert i annet enn pupp så det er jo veldig greit enn så lenge!

Skrevet

Det er absolutt ingen vits å stappe i ungen godterier, kaker og is fra den dagen ungen kan spise fast føde. det er nok ingen fare for at han ikke får i seg nok søtt seinere i livet.

Skrevet

Jeg er helt på linje med deg. DA jeg gikk hjemme med eldstemann fikk han (!) følgende kommentar ute på leikeplassen: "stakkar, får du bare vann du"? Da var han rundt 8-9 mnd og hadde vann på flaska. Kommentaren kom fra voksne, ikke barn.

I fjor da jeg gikk hjemme med minsten hadde plutselig trendensnudd og de fleste hadde vann til ungene som tørstedrikk.

Svigermor derimot ble skikkelig snurt fordi minsten ikke fikk sjokolade en gang vi var hos henne. Jeg sa at han var for liten til å spise snop.(hadde ikke fyllt året enda).

Eldsemann fikk sjokolade og da kom det surt: "Så han er gammel nok da"?

Stå på ditt!

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg er enig med alle over...synes du ikke er rar i det hele tatt!!!

Må si jeg beundrer dere som klarer og unngå at barna deres begynner å spise godteri tidlig!! (Har jo selv sett hvordan andre folk vil trykke snop inni barn som ikke tilhører dem selv, for så å bli pottesure når de blir "snakket til"..)

Synes det er synd på de barna som så og si vokser opp på saft, boller, potetskruer og sjokolade...Er det noe rart de blir feite?....

Clea

Skrevet

Jeg gjorde det samme da mine var små. Satte grensen på 1 år før de fikk smake noe sånt. Men det var ofte jeg måtte gi etter, for "vanlige" folk har visst en helt annen mening... Følte meg rar og sær om jeg sto på mitt. " en liten smak er jo ikke så farlig"...

stå på ditt du! det er barnet ditt det gjelder. Alle har forskjellige meninger om barneoppdragelse, og det må du også få ha! Så kan de andre bare sitte der og være sur... :wink:

Skrevet

Min datter får smake på det meste hun. Er 11 mnd. nå. Fikk smake is i jula, og vaffler osv. når vi har besøk.

Spiser seg selvsagt ikke mett på dette, er veldig nøye med at vanlig mat skal gis først. Men en liten smaksprøve er jo ikke så nøye.

Ser ikke helt problemet med å la henne smake på litt av hvert jeg........

Vil også legge til at vi ikke har problemer med overvekt i familien.

På tåteflaska får hun bare vann. Og potetgull er uaktuellt!

I det siste har hun fått en liten dråpe med fun-saft i flasken, for at hun skal få i seg nok væske på varme dager.

Skrevet
Min datter får smake på det meste hun. Er 11 mnd. nå. Fikk smake is i jula, og vaffler osv. når vi har besøk.

Spiser seg selvsagt ikke mett på dette, er veldig nøye med at vanlig mat skal gis først. Men en liten smaksprøve er jo ikke så nøye.

Ser ikke helt problemet med å la henne smake på litt av hvert jeg........

Vil også legge til at vi ikke har problemer med overvekt i familien.

På tåteflaska får hun bare vann. Og potetgull er uaktuellt!

I det siste har hun fått en liten dråpe med fun-saft i flasken, for at hun skal få i seg nok væske på varme dager.

Dette er ikke først og fremst et problem med overvekt, det har vel så mye med hull i tenna og gode vaner å gjøre. Barn burde, i mine øyne, aldri få saft på flaske (fun er foresten ikke saft, men drikke, dette fordi det er mindre sundt og inneholder MASSE E stoffer!) fordi det skader tennen mer en det gjør hvis man har vann eller saft i en kopp. Når de får flaske så har de nemelig en tendens til å drikke det over en lenger periode og det er mere skaldelig for tenna. Man bør lære barna at vann er tørste drikke og saft/brus får man bare til måltid.

Skrevet

Helt enig med det du sier jeg, men jeg vil ikke være hysterisk. Skal aldri fokusere på slanking, vi har heller aldri hatt problemer med det i vår familie. Jeg er 28 år, og null hull i tennene - så dårlig tannhygiene er det ikke snakk om heller.

At barn flyr rundt med tåteflaske med saft, er jeg imot. Men at jeg gir vann m/ noen dråper saft i varm sommersol syntes jeg er mye bedre enn at barnet får i seg for lite væske.

Er litt feil å si tåteflaske, for hun bruker kun dette til melk. Annet drikke gis i kopp m/ tut.

At Fun-saft skader tennene mer enn sukkerholdig sagt har jeg ingen tro på? Om så er tilfelle, syntes jeg det er utrolig rart.

Det som skader tennene, er smådrikking av syre/sukker mellom måltidene.

Helt enig i at man bør lære barna at vann er tørstedrikk, og saft gis til måltider.

Skrevet

Du er ikke rar ! Ingen har noe med å gi en baby noe som helst som ikke moren(faren) har godkjent !

Det er du som bestemmer. På den annen side så tar barnet neppe skade av smaksprøver, men de bør ha såpass respekt for deg at de spør først,- og respekterer ditt svar !

Er det allergier i familien bør man kanskje være ekstra restriktiv.

Skrevet

Du er ikke rar.

Jeg har valgt annerledes for mine barn, min sønn fikk bl a smake bringebærsyltetøy (bittelitt på tungespissen) allerede på barsel. Men jeg velger for mine og du for dine. Ingen av oss er rare og folk må respektere våre valg.

Jeg har heller aldri gitt annet enn vann som tørstedrikk på tåteflasken......

Gjest Anonymous
Skrevet

Bringebærsyltetøy på barsel :sjokk: Hva i all verdens seriøse vurderinger var det som lå bak det valget?!?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...