Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kommer fra en familie med høyt utdannede foreldre. Jeg selv holder på med advokatutdanning. Min kjæreste gjennom 2 år har ikke noe utdanning. Han har så vidt fullført videregående skole. Han har jobb, er verdens beste gutt og vi har det veldig fint ilag.

Er det flere som er i samme situasjon? Vil det vare når vi ikke er "lik" når det kommer til utdanning? Jeg tenkte mye på det i begynnelsen, men nå går det fint, alt det andre veier opp for at han kanskje ikke kommer til å tjene en million i året i fremtiden akkurat. Men nå er jeg bare 21 år og han 24, lurer på om det vil ha mer å si etter hvert?

Anonymous poster hash: 47403...e13

Videoannonse
Annonse
Gjest åffårno
Skrevet

Jeg kommer fra en familie med høyt utdannede foreldre. Jeg selv holder på med advokatutdanning. Min kjæreste gjennom 2 år har ikke noe utdanning. Han har så vidt fullført videregående skole. Han har jobb, er verdens beste gutt og vi har det veldig fint ilag.

Er det flere som er i samme situasjon? Vil det vare når vi ikke er "lik" når det kommer til utdanning? Jeg tenkte mye på det i begynnelsen, men nå går det fint, alt det andre veier opp for at han kanskje ikke kommer til å tjene en million i året i fremtiden akkurat. Men nå er jeg bare 21 år og han 24, lurer på om det vil ha mer å si etter hvert?

Du kan trøste deg med at du ikke utdanner deg til advokat - men jurist, og jurister sliter på arbeidsmarkedet om dagen. Vanlig lønn er 3-500.000, ikke 1 million.

Så da ender dere nok realistisk sett opp på samme lønn når alt kommer til alt :)

• Liker 7
Skrevet

Det er vel heller andre ting enn fremtidig lønn som kan gjøre det vanskelig å få forholdet til å vare etter hvert.. Jeg var sammen med en bilmekaniker fra jeg var 17 til jeg var 24. I løpet av disse årene ble jeg ferdig på videregående og fullførte dessuten en mastergrad.

I starten hadde vi det helt supert sammen, og jeg var bombesikker på at jeg hadde funnet mannen i mitt liv. Etter hvert som jeg kom lenger i utdanningen begynte jeg imidlertid å merke at vi var på to vidt forskjellige planeter. Han var interessert i biler, råning, actionfilmer og tecnomusikk, mens jeg ville diskutere politikk og samfunnsaktuelle temaer, prate om bøker jeg hadde lest, gå på museer og teater, reise osv. Alt dette hadde han ingen som helst interesse av, og du kan si hva du vil, men mange av disse interessene henger faktisk sammen med utdanningsnivå.

Men: Det finnes selvsagt unntak! Alle uutdannede er ikke kunnskapsløse tølpere som stemmer Frp, og alle med høy utdanning er ikke kultiverte intellektuelle med interesser lik mine. Så her tror jeg nesten du bør prøve å tenke litt over selv, hvor forskjellige eller like dere faktisk er.

Anonymous poster hash: 11b6b...24d
  • Liker 3
Skrevet

Det er vel heller andre ting enn fremtidig lønn som kan gjøre det vanskelig å få forholdet til å vare etter hvert.. Jeg var sammen med en bilmekaniker fra jeg var 17 til jeg var 24. I løpet av disse årene ble jeg ferdig på videregående og fullførte dessuten en mastergrad.

I starten hadde vi det helt supert sammen, og jeg var bombesikker på at jeg hadde funnet mannen i mitt liv. Etter hvert som jeg kom lenger i utdanningen begynte jeg imidlertid å merke at vi var på to vidt forskjellige planeter. Han var interessert i biler, råning, actionfilmer og tecnomusikk, mens jeg ville diskutere politikk og samfunnsaktuelle temaer, prate om bøker jeg hadde lest, gå på museer og teater, reise osv. Alt dette hadde han ingen som helst interesse av, og du kan si hva du vil, men mange av disse interessene henger faktisk sammen med utdanningsnivå.

Men: Det finnes selvsagt unntak! Alle uutdannede er ikke kunnskapsløse tølpere som stemmer Frp, og alle med høy utdanning er ikke kultiverte intellektuelle med interesser lik mine. Så her tror jeg nesten du bør prøve å tenke litt over selv, hvor forskjellige eller like dere faktisk er.

dette kan ha noe med alderen å gjøre og ikke nødvendigvis utdannelsen.

at man har ulike interesser er ikke nødvendigvis dumt med mindre man har et personlig problem med det selv. om min samboer hadde vært lik meg hadde jeg kjeda meg i hjel rett og slett. og jeg har heller ikke behov for å bli inkludert i alt han gjør. og jeg har heller ikke behov for å involvere han i alt jeg gjør.

og hva slags representativ utvalg har du til å si at høyt utdannede har spesifikke interesser? jeg kjenner en lege som kverken går på teater eller er interessert i politikk.

Anonymous poster hash: d6ba7...59f

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bare fullført videregående. Men er samfunnsengasjert, liker å diskutere politikk, elsker å reise, og da for å oppleve andre kulturer, historie osv. Leser mye bøker, lærer meg språk. Liker å gå på teater og i operaen.

Min kjæreste har en mastergrad og million lønn. Han liker ikke opera og teater, er ikke samfunnsengasjert, bryr seg ikke om politikk og leser nesten aldri bøker.

Anonymous poster hash: 7ef11...09a
Skrevet

Jeg hadde det helt likt. Men jeg har nå innsett at det ikke er nødvendigvis utdanningen det går på men personen.

TS, jeg tror ikke du vil merke så stor forskjell hvis dere har noenlunde like verdier og interesser. Men det må du vel se an.

• Liker 2
Skrevet

Vi er ulike, men like. Var vel egentlig derfor vi fallt for hverandre, og at vi har overlevd veldig mye. Vi har veldig like verdier når det kommer til følelser, hvordan vi tenker, utroskap, familieliv osv. Høres klissete ut, men "sjelen" vår er ganske lik, om det er rett måte å beskrive det på. :fnise: Humor og hva vi tenker og syns er veldig likt, samtidig er vi veldig ulike da det kommer til jeg er typisk jentejente, interesserer meg for hester, dyr, trening, veninner og jentekvelder, jentefilmer osv, mens han er mer på det bil, råning, gaming, actionfilmer og sånnt.

Men ja, ulike interesser er jo ikke noe problem, begge vil reise og oppleve verden, vi er lik på det at vi vil ikke reise til syden for å feste, men kanskje til italia, roma, paris, oppleve, se verden. Poltikk og sånn er vi vel ikke noe særlig engasjert i noen av oss, jeg er mer "jens stoltenberg ser hyggelig ut" mens han er mer "årh dårlig politi". Vi har det iallefall veldig fint sammen, til nå da! Vi skal ha fint hus, en fin bil og en stygg bil, og en hund og to unger. Det er vi enige om!

Skrevet

Hos oss er det opptatt. Jeg har to år på fagskole å dine interesser, og min mann har 6 år på medisin og 5 års spesialisering innen faget og har interessene til exen din. Den av mine venninner som blir med meg på teater, opera og utstillinger er en miljøarbeider uten noen utdannelse som bakgrunn. Jeg har en annen venninne som er utdannet tannlege og en som er utdannet ganske høyt innenfor mattematikk, ingen av de er så veldig interessert i kultur. Hun ene er litt interessert i politikk, men venninnen jeg har som er mest interessert i politikk og samfunn er hun som jobber i en dagligvare butikk. Jeg tror ikke det finnes noe som helst sammenheng mellom utdanningsnivå og interesser.

Anonymous poster hash: 515a2...cae

• Liker 1
Skrevet

Vi er der også, jeg har høy utdannelse, og han har fagbrev. Tenker ikke stort over det, egentlig. Han er samfunnsengasjert, utrolig flink i jobben sin, og har klatret seg oppover sakte men sikkert. Han er smart, og gjennomtenkt, og politisk engasjert. Eneste som var litt vanskelig var i studietiden, hvor jeg skulle ønske han visste litt mer om hvordan min hverdag var. Tror det spørs mye på personen jeg altså. Slekta hans er helt annerledes, også uten utdanning, men utrolig rasistiske, ser ned på folk med høyere utdanning, og rett og slett trangsynte. Man finner alle typer mennesker i alle typer jobber tror jeg.

Anonymous poster hash: 98d0a...eb9

Skrevet

Mange høyt utdannede som er flinke innen sitt eget fagfelt og er

totale amøber på andre felt i livet som de ikke har noen interesse av,

eller har nedprioritert til fordel for noe annet.

Anonymous poster hash: 1e22a...24a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...