AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #1 Skrevet 9. desember 2013 Den andre desember sa jeg og samboer opp leil etter å ha betalt hele leien for desember den første. Vi har en mnd oppsigelse. Hva er rett i forhold til hva vi skal betale da? Sånn jeg mener er at vi skal betale frem til den andre januar. Huseier mener vi skal betale for halve januar den 25. Hva mener dere? Anonymous poster hash: 13711...c54
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #2 Skrevet 9. desember 2013 Normalt skal du betale hele desember og hele januar. Høres ut som en snill utleier. Anonymous poster hash: 25daa...558 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #3 Skrevet 9. desember 2013 Du har en mnd oppsigelse fra 1. i mnd. Altså en mnd fra 2. desember = ut januar. Om huseier tilbyr dere å betale halve janiar synes jeg du skal takke fint og kjøpe h*n en blomst/konfekt til jul. Anonymous poster hash: 8cad6...ce0 2
Brimi Skrevet 9. desember 2013 #4 Skrevet 9. desember 2013 Skal man virkelig betale for 2 måneder når man har 1 måneds oppsigelse?
Lea2 Skrevet 9. desember 2013 #5 Skrevet 9. desember 2013 Vanligvis løper oppsigelsestiden fra den 1. i måneden. Så om du sier opp den 2. løper den fra den første i neste måned. Gjelder jevnt over både med jobb og bolig.. og andre ting. 1
Sissan1 Skrevet 9. desember 2013 #6 Skrevet 9. desember 2013 En måneds oppsigelse betyr stort sett en HEL måned ETTER den måneden man sier opp. Men det kan stå annerledes i kontrakten - bare å lese gjennom det. Tror dere har en snill huseier her som lar dere slippe halve januar
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #7 Skrevet 9. desember 2013 Jeg tolker "en måneds oppsigelse" som akkurat en måned oppsigelse. Sier du opp den 2 desember skal du betale til og med 2 januar. Dersom utleier ønsker at det skal være en måneds oppsigelse fra førstkommende månedsskifte burde det vært formulert slik i kontrakten. Anonymous poster hash: b550e...ff5
Lea2 Skrevet 9. desember 2013 #8 Skrevet 9. desember 2013 Det er ikke rom for tolkning.. det er heller andre veien. Om oppsigelsestiden ikke gjelder fra den 1. påfølgende måned skal dette være spesifisert i kontrakten. 3
Gjest navnelapp Skrevet 9. desember 2013 #9 Skrevet 9. desember 2013 Jeg tolker "en måneds oppsigelse" som akkurat en måned oppsigelse. Sier du opp den 2 desember skal du betale til og med 2 januar. Dersom utleier ønsker at det skal være en måneds oppsigelse fra førstkommende månedsskifte burde det vært formulert slik i kontrakten. Anonymous poster hash: b550e...ff5 Dette er ikkje slik det normalt er i husleigeretten (eller arbeidsretten heller, som er eit område ein kan samanlikne med). Det vanlege er å ha oppseiing per kalendermånad, altså frå og med den første i månaden. Då må ein seie opp før den første. Viss du seier opp andre desember skal du formelt sett betale ut januar, med mindre noko anna står i kontrakten, eller du har ein veldig velvillig huseigar. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #10 Skrevet 9. desember 2013 Jeg tolker "en måneds oppsigelse" som akkurat en måned oppsigelse. Sier du opp den 2 desember skal du betale til og med 2 januar. Dersom utleier ønsker at det skal være en måneds oppsigelse fra førstkommende månedsskifte burde det vært formulert slik i kontrakten. Anonymous poster hash: b550e...ff5 § 9-6. Oppsigelsesfrist Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned. For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod. For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag. Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale. Anonymous poster hash: 7ddb1...898
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå