AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #1 Skrevet 9. desember 2013 Har trent styrke over lengre tid. Men da kun for å noenlunde opprettholde styrken jeg har. Har begynt å trene kondisjon nå i tillegg, men under disse øktene blir jeg så utrolig svimmel og kvalm. Hele kroppen sier "stopp". Hvor lenge tar det sånn ca å kunne gjennomføre 30 min kondisjon uten å bli svimmel/kvalm, hvis en går ut ifra at jeg trener kondis 5 dager i uka og er helt nybegynner? Er så utrolig demotiverende når dette skjer.... Anonymous poster hash: 400e3...c0e
jabx Skrevet 9. desember 2013 #2 Skrevet 9. desember 2013 Jesus Kristus. Du må ta det mer med ro med kondistreningen. Begynn med to dager i uken med flere hviledager mellom. Og ikke kjør så hardt. Det du driver med er å be om skader. Du må begynne forsiktig og bygge kroppen opp mot mer intens trening. Du må ha et grunnlag før du kjører på som en galning. 2
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #3 Skrevet 9. desember 2013 Det er faktisk ikke så hardt. Begynte på Ripped in 30, og det er denne kondisjonstreningen jeg sikter til.. Jeg peser som en hval etter de første 10 min. Hadde tenkt å begynne å jogge en halvtime i tillegg hver dag, men kanskje jeg skal vente med det til senere..?? off kan ingenting om kondisjonstrening... Anonymous poster hash: 400e3...c0e
Supraspinatus Skrevet 9. desember 2013 #4 Skrevet 9. desember 2013 Så lenge du mener mengden ikke er for høy, og du ikke skader deg så kan du sikkert fortsette. Når det gjelder kvalme er det noen som blir mer kvalme enn andre. Spesielt om de presser seg hardt. Et tips jeg har hørt er å drikke vann med bikarbonat i (natron). Litt før og underveis. Prøv med en halv teskje per halve liter vann. Juster mengden litt på egenhånd. Det er i mange tilfeller prestasjonsfremmende og. Jeg kan ikke linke til alle studiene på det, men et søk på "(sodium) bicarbonate exercise" gir mange treff på pubmed.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #5 Skrevet 9. desember 2013 Så lenge du mener mengden ikke er for høy, og du ikke skader deg så kan du sikkert fortsette. Når det gjelder kvalme er det noen som blir mer kvalme enn andre. Spesielt om de presser seg hardt. Et tips jeg har hørt er å drikke vann med bikarbonat i (natron). Litt før og underveis. Prøv med en halv teskje per halve liter vann. Juster mengden litt på egenhånd. Det er i mange tilfeller prestasjonsfremmende og. Jeg kan ikke linke til alle studiene på det, men et søk på "(sodium) bicarbonate exercise" gir mange treff på pubmed. Nice! takk, det skal jeg prøve :D Anonymous poster hash: 400e3...c0e
jabx Skrevet 9. desember 2013 #6 Skrevet 9. desember 2013 Du kommer til å gå på en skikkelig smell. Skader og alt.
Supraspinatus Skrevet 9. desember 2013 #7 Skrevet 9. desember 2013 Nice! takk, det skal jeg prøve :D Anonymous poster hash: 400e3...c0e Et annet tips. Kvalme kommer ofte i forbindelse med trening med laktat som energivei -> lavere pH i blodet. Det er derfor det hjelper med større buffer. For øvrig er det sykt lenge å trene med en slik intensitet i 30 minutter. Det er egentlig heller ikke mulig. Normalt klarer man bare å ligge over syreterskel i et par minutter. Kondisjon med høy intensitet er ofte inn og ut av denne sonen. En bør heller ligge akkurat under i den største delen av øktene, eller så lavt som snakketempo i mesteparten dersom du har en stor treningsmengde (30min x 5 i uken er middels). Jeg støtter også forslaget med å trene færre, men harde økter. Intervaller f.eks. 2-3 ganger i uken.
Pernille9797 Skrevet 9. desember 2013 #8 Skrevet 9. desember 2013 Når man trener hardt eller middels hardt, så svetter man veldig mye. Husker du på å drikke vann? Både før, under og etter oppvarminga, under og etter treningen skal det drikkes masse masse vann!
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #9 Skrevet 9. desember 2013 Få på deg en pulsklokke og tren intervaller. Finn din makspuls og hold deg til maks 80 % av denne på pulstoppene. Jeg fikk selv blodtryksfall når jeg begynte å løpe, fordi jeg bare beina avgårde uten å ane hva jeg holdt på med. Det ble mye bedre når jeg fikk en oversikt over pulsen og kunne trene innenfor fastsatte pulssoner. Da fikk jeg mye større progresjon i løpingen også. Og det er viktig å ha litt bensin på tanken før man løper. Spis godt en times tid før du skal løpe. Anonymous poster hash: 26bec...6c8
Ixnay Skrevet 9. desember 2013 #10 Skrevet 9. desember 2013 Jeg har ingen gode råd å komme med, men støtter de som sier at du bør roe ned litt. Med den intensiteten og antallet økter er jeg redd du kjapt vil miste treningsgleden og motivasjonen. Bedre å bygge opp rolig, slik at du opprettholder treningsgleden
Wiggins Skrevet 9. desember 2013 #11 Skrevet 9. desember 2013 Det er faktisk ikke så hardt. Begynte på Ripped in 30, og det er denne kondisjonstreningen jeg sikter til.. Jeg peser som en hval etter de første 10 min. Hadde tenkt å begynne å jogge en halvtime i tillegg hver dag, men kanskje jeg skal vente med det til senere..?? off kan ingenting om kondisjonstrening... Anonymous poster hash: 400e3...c0e Her gir du egentlig svaret selv. Du trener alt for, alt for hardt. Når du blir kvalm er det fordi du er langt over grensa for hva som er fornuftig belastning. Du har helt rett i at du ikke kan noe om kondisjonstrening. Hvis du hadde kunnet det hadde du visst at man kan ikke bygge et hus uten grunnmur. Det virker som om du kjører langt over syreterskel i 30 minutter. Det blir det dårlig framgang av, du vil mest sannsynlig gå på en solid smell om ikke så lang tid. Hvis du skal gå fra å omtrent aldri ha trent kondis til fem ganger i uka, må du ligge langt under syreterskelen på de fleste øktene. Intensiteten skal ikke være høyere enn at du lett skal kunne snakke med en eventuell treningspartner. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #12 Skrevet 10. desember 2013 Takk for mange fine svar :-) Trente samme økta igjen idag, men mye roligere. Drakk også vann hele tiden. Kvalmen forsvant, så mistenker at problemet var at jeg ble dehydrert (kanskje at jeg tok det roligere også hjalp på der ). Svimmel ble jeg i dag også, men ikke like mye som sist. Anonymous poster hash: 400e3...c0e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå