Gå til innhold

Low Fodmap - hjelp til variasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spiser for tiden veldig strengt low fodmap-kosthold. Har fått diagnosert IBS, og har spist glutenfritt i ett års tid. Nå som jeg spiser low fodmap er kroppen veldig mye bedre, men jeg merker at jeg sliter med å få i meg nok mat og ikke minst ha nok energi til å klare skole og jobb. Jeg skal ikke slanke meg, men kan si at jeg er 172 cm og 64 kg, så jeg har ikke mange kiloene å miste. Veide mindre tidligere i år og jeg vil IKKE tilbake dit.

Typisk dag:

Frokost: 3-4-5 glutenfri knekkebrød (Wasa) med gulost og agurk. Et glass laktosefri melk eller vann, og kaffe.

Mellommåltid: En håndfull mandler.

Lunsj: 4-5 gl.fri knekkebrød med 2-3 hardkokte egg.

Mellom: En banan, kanksje litt mer nøtter, mandariner.

Middag: Kylling/laks/kjøttdeig/koteletter med ris/potet/gl.fri pasta. Det jeg kan ha av grønt.

Lunsj: 3-4 gl. knekkebrød med gulost.

Normalt lager jeg et knekkebrød selv med mye mer næring i, men for tiden må jeg holde meg unna frø. Jeg er også glad i salat, men er sjeldent jeg lager det bortsett fra middag. Løk, mais, alt med gluten og laktose er også uaktuelt.

Har lyst til å begynne å trene igjen etter lang tids sykdom, men føler ikke jeg får i meg nok energi til å gjøre det... Som dere ser, svært ensidig kosthold. Jeg teller ikke kalorier, men mistenker jeg ikke får i meg nok.

Noen tips? :)

Anonymous poster hash: e5564...fb9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok fått i meg MYE mer grønt. Low fodmap tillater jo en hel rekke frukt og grønnsaker og oppmuntrer til ubehandlet mat, så hvorfor så mye hvete-substitutter? Hvorfor ikke en overflod av whole-food?

En taknemlig sak til mellommåltid som løser grønt-problemet er smoothien. Banan, spirer og spinat sammen med noe annanas feks?

Ville også kuttet ris/pasta fra middagen og gått for så mye grønt du kan trykke nedpå. Om du fortsetter slik vil vitamin og mineralnivået i kroppen synke. Noe som kan få deg til å kjennes slapp og uenergisk like rask som mangel på kalorier. Som JEG tror du får i deg nok av (om du ikke spiser veldig lite i hver porsjon), du får bare ikke i deg nok faktisk næring (sporstoffer, vitaminer, mineraler..)

Anonymous poster hash: 0140c...558
Skrevet

TS her,

takk for svar :) Først, bortsett fra det glutenfrie knekkebrødet som jeg vanligvis ikke spiser (kun nå, siden jeg må holde meg unna frø) og glutenfri pasta én gang i uka, vil jeg ikke si meg enig i at jeg spiser mye hvetesubstitutter :)

Det er nok uaktuelt å kutte ris og pasta, jeg ønsker ikke å spise lavkarbo, og jeg tror ikke jeg ville taklet å kutte ut det også. Har allerede gitt opp fryktelig mye mat.

Mer frukt og grønt er greit nok, men her er lista over hva jeg faktisk kan spise (og liker):

Frukt: Bananer, druer, klementin, ananas, jordbær, blåbær,

Grønt: Gulrot, agurk, squash, salat, potet, spinat, tomat, paprika

Jeg syns ikke dette er så mye, jeg kan jo lage salat med alle grønnsakene samt egg/kylling, men igjen, jeg føler ikke det metter så mye.

Smoothie skal jeg se om jeg kan få til, for det er det lenge siden jeg har laget! :) Tusen takk for tips uansett :)

Anonymous poster hash: e5564...fb9
Gjest navnelapp
Skrevet

Har du prøvd søtpotet, persillerot eller pastinakk? Skrell ein eller to av dei, eit gulrot og ein potet, kutt dei i bitar og vend det i krydder og olje. Bak det i omnen i 40 minutt på 220 grader. Varier med å bake squash og paprika i ulike fargar på same måte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...