AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #1 Skrevet 9. desember 2013 Jeg spiser for tiden veldig strengt low fodmap-kosthold. Har fått diagnosert IBS, og har spist glutenfritt i ett års tid. Nå som jeg spiser low fodmap er kroppen veldig mye bedre, men jeg merker at jeg sliter med å få i meg nok mat og ikke minst ha nok energi til å klare skole og jobb. Jeg skal ikke slanke meg, men kan si at jeg er 172 cm og 64 kg, så jeg har ikke mange kiloene å miste. Veide mindre tidligere i år og jeg vil IKKE tilbake dit. Typisk dag: Frokost: 3-4-5 glutenfri knekkebrød (Wasa) med gulost og agurk. Et glass laktosefri melk eller vann, og kaffe. Mellommåltid: En håndfull mandler. Lunsj: 4-5 gl.fri knekkebrød med 2-3 hardkokte egg. Mellom: En banan, kanksje litt mer nøtter, mandariner. Middag: Kylling/laks/kjøttdeig/koteletter med ris/potet/gl.fri pasta. Det jeg kan ha av grønt. Lunsj: 3-4 gl. knekkebrød med gulost. Normalt lager jeg et knekkebrød selv med mye mer næring i, men for tiden må jeg holde meg unna frø. Jeg er også glad i salat, men er sjeldent jeg lager det bortsett fra middag. Løk, mais, alt med gluten og laktose er også uaktuelt. Har lyst til å begynne å trene igjen etter lang tids sykdom, men føler ikke jeg får i meg nok energi til å gjøre det... Som dere ser, svært ensidig kosthold. Jeg teller ikke kalorier, men mistenker jeg ikke får i meg nok. Noen tips? Anonymous poster hash: e5564...fb9
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #2 Skrevet 9. desember 2013 Jeg ville nok fått i meg MYE mer grønt. Low fodmap tillater jo en hel rekke frukt og grønnsaker og oppmuntrer til ubehandlet mat, så hvorfor så mye hvete-substitutter? Hvorfor ikke en overflod av whole-food? En taknemlig sak til mellommåltid som løser grønt-problemet er smoothien. Banan, spirer og spinat sammen med noe annanas feks? Ville også kuttet ris/pasta fra middagen og gått for så mye grønt du kan trykke nedpå. Om du fortsetter slik vil vitamin og mineralnivået i kroppen synke. Noe som kan få deg til å kjennes slapp og uenergisk like rask som mangel på kalorier. Som JEG tror du får i deg nok av (om du ikke spiser veldig lite i hver porsjon), du får bare ikke i deg nok faktisk næring (sporstoffer, vitaminer, mineraler..) Anonymous poster hash: 0140c...558
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #3 Skrevet 9. desember 2013 TS her, takk for svar Først, bortsett fra det glutenfrie knekkebrødet som jeg vanligvis ikke spiser (kun nå, siden jeg må holde meg unna frø) og glutenfri pasta én gang i uka, vil jeg ikke si meg enig i at jeg spiser mye hvetesubstitutter Det er nok uaktuelt å kutte ris og pasta, jeg ønsker ikke å spise lavkarbo, og jeg tror ikke jeg ville taklet å kutte ut det også. Har allerede gitt opp fryktelig mye mat. Mer frukt og grønt er greit nok, men her er lista over hva jeg faktisk kan spise (og liker): Frukt: Bananer, druer, klementin, ananas, jordbær, blåbær, Grønt: Gulrot, agurk, squash, salat, potet, spinat, tomat, paprika Jeg syns ikke dette er så mye, jeg kan jo lage salat med alle grønnsakene samt egg/kylling, men igjen, jeg føler ikke det metter så mye. Smoothie skal jeg se om jeg kan få til, for det er det lenge siden jeg har laget! Tusen takk for tips uansett Anonymous poster hash: e5564...fb9
Gjest navnelapp Skrevet 9. desember 2013 #4 Skrevet 9. desember 2013 Har du prøvd søtpotet, persillerot eller pastinakk? Skrell ein eller to av dei, eit gulrot og ein potet, kutt dei i bitar og vend det i krydder og olje. Bak det i omnen i 40 minutt på 220 grader. Varier med å bake squash og paprika i ulike fargar på same måte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå