Gå til innhold

Hvorfor er noen disponert til å være harry?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det noen som alltid foretar seg de mest harry valg du kan tenke deg? Hvorfor er det alltid de samme som velger forferdelig harry navn på barna sine, som ikke har peiling på klesstil, selv om de i egne øyne har bra klesstil, mens alle rundt dem kan se at det er billig polyester og utvaskede sokker. Hvorfor velger de alltid harry biler og tacky interiør? Hvorfor oppfører de seg på en måte som gjør at de fleste rundt dem tenker litt sånn "stakkers ...", mens de selv føler seg som kongen på haugen?

Anonymous poster hash: be38b...230
  • Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det må jo finnes en eller annen sosiologistudie om dette. Jeg har også lurt endel på dette.

Noen typiske eksempler på slike folk:

http://annek.blogg.no
htp://rannveigheitmann.blogg.no

Ellers har vel de fleste en og annen sånn på vennelisten på facebook. Og de fleste av dem har jo selvfølgelig profilbilde av en "kul bil".

Anonymous poster hash: ffa74...9ab
  • Liker 7
Skrevet

Hmmmmmm, den var vrien du. Kan det være en form for miljøpåvirkning? ;)

Harrygenet er enda ikke forsket på......men det kommer nok.

• Liker 8
Gjest Badebuksa
Skrevet (endret)

Harrygenet ja. Er det noe av det samme som det å være disponert for å være bergenser?

Endret av Badebuksa
  • Liker 9
Skrevet

Lurer på det samme egentlig. Tenkte sist over dette da jeg var på harryhandel (haha) i Sverige. Der ser jeg bestandig så innmari mange harryfolk.

• Liker 1
Skrevet

Harrygenet ja. Er det noe av det samme som det å være disponert for å være bergenser?

Bergensergenet er påvist. Ligger relativt tett opp til genmateriale for talefeil og mindreverdighetskompleks!

Nå får jeg nok mye pes :)

• Liker 19
Gjest Badebuksa
Skrevet

Bergensergenet er påvist. Ligger relativt tett opp til genmateriale for talefeil og mindreverdighetskompleks!

Nå får jeg nok mye pes :)

(Men la oss ikke gå inn på stril-genet)
Skrevet

(Men la oss ikke gå inn på stril-genet)

Mener du steril?

• Liker 1
Skrevet

Sitter og tenker litt nå, over flere fellesnevnere for disse harry folka:

- Interiøret er ofte skinnsofa, glassbord og kinategn

- De røyker (eller "sigger", som de ville sagt selv)

- De elsker trance/techno og dj's. Kulturinnslag som finansieres uten statlig støtte.

- Gulbleiket hår

- Spandex-kjoler og HUDFARGET størmpebukse året rundt på byen

- Handler mye på butikker a'la Leatherman

Smak er jo subjektivt (jada...) men jeg kan bare ikke skjønne at noen oppriktig liker dette og synes det er fint/bra!

(dette er også bare overfladisk generalisering. De er jo sikkert grei, da...)

Anonymous poster hash: ffa74...9ab
  • Liker 12
Skrevet

Etter å ha lest her inne har jeg lært at "alle som liker,er, og gjør hva jeg selv ikke liker, er, eller ville gjort, er Harry", så har jeg konkludere med at "Harry" ikke er noe man er disponert for å være, men noe man blir i andres øyne når man liker noe, er noe, eller gjør noe andre ikke ville likt, vært, eller gjort.

(For eksempel å ha glassbord, skinnsofa, like en spesiell type musikk, se på en spesiell type tv-programmer osv. Det er tydeligvis utrolig mange "Harry" mennesker i Norge)

Anonymous poster hash: 0d59f...9e5
  • Liker 8
Skrevet

Etter å ha lest her inne har jeg lært at "alle som liker,er, og gjør hva jeg selv ikke liker, er, eller ville gjort, er Harry", så har jeg konkludere med at "Harry" ikke er noe man er disponert for å være, men noe man blir i andres øyne når man liker noe, er noe, eller gjør noe andre ikke ville likt, vært, eller gjort.

(For eksempel å ha glassbord, skinnsofa, like en spesiell type musikk, se på en spesiell type tv-programmer osv. Det er tydeligvis utrolig mange "Harry" mennesker i Norge)

Dårlig resonnement. Du føler det truffet, kanskje?

Anonymous poster hash: 2c72f...894

• Liker 8
Skrevet

Mange av de som har kommet inn i en såkalt Harry livsstil er også ganske bevisst på at kjøpesirkuset på klær og interiør er en evig runddans kun skapt for berike middelmådige designere med altfor stort ego og ditto lommebok.

Anonymous poster hash: 1b127...14c
  • Liker 1
Skrevet

Harry handler ikke om hva man ikke liker. Jeg er ikke glad i klær fra Design Forum, men mener ikke klærne derfra er harry. Jeg liker heller ikke Band of Horses, men mener absolutt ikke musikken deres er harry.

Forklaring fra wikipedia:

«Harry» brukes på norsk som en nedsettende karakteristikk, avledet av det engelske fornavnet Harry. I følge Norsk ordbok betyr harry «smakløs» eller «vulgær».[1]Bokmålsordboka definerer begrepet som «preget av dårlig smak» eller som «preget av mote som er passé».[2]Store Norske Leksikon definerer harry som «preget av dårlig smak, udannet, provinsiell, usofistikert», men også som «ujålete, folkelig, jordnær».[3]

Svært ofte vil harry bli brukt for å betegne folkelig populærkultur eller ikke-urban kultur. En person som er harry, oppfattes ofte av andre som usofistikert, vulgær eller med dårlig smak. Utslag av dårlig smak karakteriseres også med adjektivet, for eksempel «en harry klesstil», «et harry platecover». Begrepet ble tatt i bruk tidlig på 1900-tallet i urbane og borgerlige miljøer og brukt om arbeiderklassekultur, og har etterhvert blitt en del av allmennspråket og fått flere nye mer spesifikke betydninger, eksempelvis harryhandel og harrytur.

• Liker 7
Skrevet

Dårlig resonnement. Du føler det truffet, kanskje?

Nope! Jeg er Harry, det nekter jeg ikke på.

Men ikke av de grunnene som nevnes her inne!

Skrevet

Harry handler ikke om hva man ikke liker. Jeg er ikke glad i klær fra Design Forum, men mener ikke klærne derfra er harry. Jeg liker heller ikke Band of Horses, men mener absolutt ikke musikken deres er harry.

Forklaring fra wikipedia:

«Harry» brukes på norsk som en nedsettende karakteristikk, avledet av det engelske fornavnet Harry. I følge Norsk ordbok betyr harry «smakløs» eller «vulgær».[1]Bokmålsordboka definerer begrepet som «preget av dårlig smak» eller som «preget av mote som er passé».[2]Store Norske Leksikon definerer harry som «preget av dårlig smak, udannet, provinsiell, usofistikert», men også som «ujålete, folkelig, jordnær».[3]

Svært ofte vil harry bli brukt for å betegne folkelig populærkultur eller ikke-urban kultur. En person som er harry, oppfattes ofte av andre som usofistikert, vulgær eller med dårlig smak. Utslag av dårlig smak karakteriseres også med adjektivet, for eksempel «en harry klesstil», «et harry platecover». Begrepet ble tatt i bruk tidlig på 1900-tallet i urbane og borgerlige miljøer og brukt om arbeiderklassekultur, og har etterhvert blitt en del av allmennspråket og fått flere nye mer spesifikke betydninger, eksempelvis harryhandel og harrytur.

Definisjonen halter litt når det gjelder "ikke-urban kultur synes jeg. Mye av urbankulturen fluktuerer så mye at det som er inn eller ikke-harry i dag, kan bli sett på som harry og totalt ut i morgen.

Anonymous poster hash: 1b127...14c

Skrevet

Fantastisk bra skrevet! :klappe:

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet definisjonen på harry, men det er ikke definisjonen som blir brukt her inne.

Her inne blir alt som man selv ikke liker betegnet som "Harry".

Et fåtall eksempler er trådene om glassbord, interiørdetaljer, klær.

Skrevet

Det som er fint med de dere kaller for "harry" er at de i hvert fall er seg selv og de gjør det de selv liker. De aller fleste som har skrevet i denne tråden gjør det de tror alle andre liker... Hvorfor ikke følge sin egen pipe og drite i hva alle andre måtte tro og mene?

Anonymous poster hash: 44759...503
  • Liker 8
Skrevet

Det som er fint med de dere kaller for "harry" er at de i hvert fall er seg selv og de gjør det de selv liker. De aller fleste som har skrevet i denne tråden gjør det de tror alle andre liker... Hvorfor ikke følge sin egen pipe og drite i hva alle andre måtte tro og mene?

Anonymous poster hash: 44759...503

Hvor får du det fra, at de som ikke er Harry, ikke gjør som de selv vil?

Mitt inntrykk er heller motsatt, de som er harry liker det de andre liker, eller enklere, det de slipper å anstrenge seg for å like. Hvis Europris har et glassbord på tilbud, så tar de det. De bruker ikke lang tid på å finne det riktige bordet eller sparer til et de har sett etter lenge.

Anonymous poster hash: 1b85d...299

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...