Pityriasis Skrevet 9. desember 2013 #1 Skrevet 9. desember 2013 Jeg har laget lammerull slik som vi bruker å gjøre før jul, og lagt det i sterk saltlake et par uker før koking. Normalt sett har dette karet med lammerull i saltlake stått i kjelleren og dermed ganske kaldt, men i år bor vi i en mindre leilighet og det har derfor måttet stå på soverommet vårt som er det kaldeste i huset - men på langt nær så kaldt som i kjelleren (ca 15 grader). I dag oppdaget jeg noen flytende flak med mugg øverst i saltlaken. Det kan ikke ha vært der lenge, var ikke noe mugg der på lørdag da jeg sjekket sist. Lammerullen skulle opprinnelig kokes i dag. Jeg har tatt det ut, skylt det og lagt det i grovsalt i kjøleskapet foreløpig. Det var ikke noe mugg på lammerullen, den så helt vanlig ut. Det jeg lurer på nå er om jeg burde kaste hele rullen? Lammerullen lå i en diger kasserolle med 10 L saltlake, og det var stor avstand mellom der muggen var og der rullen lå - men jeg vet ikke om det spiller noen rolle... Jeg kjenner at jeg har mest lyst til å hive hele rullen, men samtidig ser jo kjøttet helt fint ut. Noen innspill?
Druid Skrevet 9. desember 2013 #2 Skrevet 9. desember 2013 Mugg er overflatesopp og overlever ikke nede i vann, så det skal ikke bety noe. Hvordan man kan få mugg på en saltlake er dog mer interesant. Er du sikker på at det er mugg ?
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #3 Skrevet 9. desember 2013 http://www.mineoppskrifter.no/lakesalting-av-spekeskinke/ Her står det litt om mugg i saltlake. Virker som det er vanlig at det kan skje og ikke farlig så lenge du fjerner muggen med en gang du oppdager det. Anonymous poster hash: 2147a...284
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå