simbapus Skrevet 9. desember 2013 #1 Skrevet 9. desember 2013 Hei! Jeg er oppvokst med katter, og hadde hund i nesten 10 år da jeg var liten, så jeg er egentlig godt vandt med dyr. Samtidig så har jeg nå blitt voksen (22 år) og flyttet for meg selv - og lurer på å skaffe meg hund. Jeg har to katter og bor i en leilighet på 60 kvm sammen med samboeren min. Jeg jobber mens han studerer. Vi hadde i utgangspunktet lyst på en litt større hund, men etter noen timer på google så vet jeg ikke om det er det beste valget med tanke på livs situasjonen vår nå Sikter blandt annet til at det er dyrere enn små hunder, trenger mer mosjon. Jeg er veldig glad i dyr generelt, så jeg ønsker meg en kosehund, og mye stell eller røyting er ikke noe jeg har sagt nei til. Jeg kan gjerne gå på tur, men er vel egentlig ikke noe naturmenneske, så den mest aktive hunden trenger ikke foreslås. Utenom det så er en typisk liten 'gneldre bikje' ikke noe jeg har lyst på, selv om jeg er klar over at mye har med oppdragelse og eier å gjøre. Supert med forslag og tips :-)
simbapus Skrevet 9. desember 2013 Forfatter #3 Skrevet 9. desember 2013 Ja, det kunne være et alternativ :-) Vi har tidligere sett på border collie oh golden retriever, og den strake motsetning, chihuahua! Er det noen som har erfaring med disse? Og i forhold til de kreterier jeg har skrevet?
skreppamedleppa Skrevet 9. desember 2013 #4 Skrevet 9. desember 2013 Ja, det kunne være et alternativ :-) Vi har tidligere sett på border collie oh golden retriever, og den strake motsetning, chihuahua! Er det noen som har erfaring med disse? Og i forhold til de kreterier jeg har skrevet? Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt meg boken "den store boken om hunder-profiler på mer enn 350 raser" http://ord.no/bok/9788278228487 eller en annen god bok om forskjellige hunderaser. Border Collie krever sitt, den er energisk og super intelligent, og den krever en ganske aktiv eier. Det finnes sikkert mange mennesker som har den kun som en kose hund med en halvtimes tur langs asfalten og vil avfeie at hunden deres trenger ikke så mye verken hjernetrim eller mye aktivitet, for disse folkene finnes alltid, og jeg skal ikke si at jeg kjenner deres hund men rasen er i alle fall i utgangspunkt ikke en rase for sofaslitere. Det er en grunn til at dette er den ultimate agility konkurranse og gjeter hund, den har en enorm appetitt for aktivitet. Euraser kanskje? Vi undersøkte litt om den rasen da samboeren min hadde fått et heit tips, men det viste seg ganske fort at det var en ganske god sofahund og det var ikke helt det vi var på leit etter, men den høres ut som en veldig bra hund som ikke krever så mye, den er ikke en brukshund, har 0 jakt instinkt, har ingen krav om lange fjellturer, ingen spesiell gneldrehund og finner fort plassen i både sofaen og familien ellers Eller Bichonene, gjest sitt forslag er heller ikke så verst.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #5 Skrevet 9. desember 2013 Border Collie er ihvertfall den siste rasen du skal ha. Hva med denne: http://www.jackpot.no/produkt.asp?p=12061&&c=279&navn=Lekehund&kategori=&kategori2= Anonymous poster hash: 9b06c...02a 3
Skywise Skrevet 9. desember 2013 #6 Skrevet 9. desember 2013 Foreslår at du leser deg opp på rasene du kan tenke deg via forum, raseklubb og oppdrettersider. Der står det som regel noe om aktivitetsbehov, mentalitet, pelsstell osv. Det er forøvrig veldig feil at småhunder krever mindre mosjon enn store hunder, - det avhenger av rase og er totalt uavhengig av størrelse. Finnes mange store raser som er mer sedate og trenger mindre aktivisering enn JRT for eksempel. Border collie krever mye aktivisering, så om du ikke er interessert i hundetrening er ikke den et alternativ. Shiba har en del jaktinnstinkt og lyd, og kan være litt krevende. Golden retriever kan være et alternativ, samme med en chihuahua. Lyd er det ikke så mye av på golden, på chihuahua så er det litt mer varierende har jeg inntrykk av. Andre småhundraser du kan jo ta en titt på er biichon havanais, papillon/phalene og tibetansk spaniel. Alle disse har jo noe lyd da, men det blir veldig lite å velge mellom blant småttisene om du ikke vil ha noen form for lyd. Ellers er whippet (selv om den går under middels stor og ikke liten) noe jeg vil anbefale. Veldig enkle hunder uten noe særlig lyd og trenger ikke all verdens med mosjon. Om de får frese løs på et åpent område noen dager i uka, så er de særdeles lite krevende mosjonsmessig. De er også veldig kosne, ligger gjerne under pleddet sammen med deg på sofaen. De har kort pels da, så må kles på på vinteren. De er forøvrig ikke særlig keen på å gå ut i dårlig vær da, så det kan jo til tider være en utfordring (eller en lettelse) Ellers er det jo greit å tenke på at alle hunder burde få være ute minimum en time hver dag, uavhengig av rase.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #7 Skrevet 9. desember 2013 - Japanese Chin (en av de hunderasene i hele verden som bjeffer minst, som trenger minst trening og som er mest kosete) Men kan være dyre, og få oppdrettere i Norge... - Bichon malteser, eller bichon frisé? Små/mellomstore og kjempebra personlighet... Men bjeffing kan forekomme her, og må "oppdras bort"... - Yorkshire? - Blandingshund (jeg er ikke for parring av blandingshunder, men hvis det allerede har skjedd en slik parring, så selges det endel søte blandingshunder på FINN...) Yorkshire/bichon er søte, kusinen min har en sånn og den bjeffer neste aldri og er en skikkelig kosehund. Anonymous poster hash: 402ea...6c9 1
FruTrønder Skrevet 10. desember 2013 #9 Skrevet 10. desember 2013 Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt meg boken "den store boken om hunder-profiler på mer enn 350 raser" http://ord.no/bok/9788278228487 eller en annen god bok om forskjellige hunderaser. Border Collie krever sitt, den er energisk og super intelligent, og den krever en ganske aktiv eier. Det finnes sikkert mange mennesker som har den kun som en kose hund med en halvtimes tur langs asfalten og vil avfeie at hunden deres trenger ikke så mye verken hjernetrim eller mye aktivitet, for disse folkene finnes alltid, og jeg skal ikke si at jeg kjenner deres hund men rasen er i alle fall i utgangspunkt ikke en rase for sofaslitere. Det er en grunn til at dette er den ultimate agility konkurranse og gjeter hund, den har en enorm appetitt for aktivitet. Euraser kanskje? Vi undersøkte litt om den rasen da samboeren min hadde fått et heit tips, men det viste seg ganske fort at det var en ganske god sofahund og det var ikke helt det vi var på leit etter, men den høres ut som en veldig bra hund som ikke krever så mye, den er ikke en brukshund, har 0 jakt instinkt, har ingen krav om lange fjellturer, ingen spesiell gneldrehund og finner fort plassen i både sofaen og familien ellers Eller Bichonene, gjest sitt forslag er heller ikke så verst. En Eurasier kan godt gå lange fjellturer, så det blir litt feil å kalle den en sofahund. Vi har selv Eurasier og kjenner mange som har flere, og alle disse er GLAD i å gå lange turer når de får lov til det. MEN de krever ikke lange turer og kan ha et fint liv med kortere turer og heller bruke hodet på lek. Den er en ypperlig familiehund, både til aktive og "inaktive" familier :-)
skreppamedleppa Skrevet 10. desember 2013 #10 Skrevet 10. desember 2013 (endret) En Eurasier kan godt gå lange fjellturer, så det blir litt feil å kalle den en sofahund. Vi har selv Eurasier og kjenner mange som har flere, og alle disse er GLAD i å gå lange turer når de får lov til det. MEN de krever ikke lange turer og kan ha et fint liv med kortere turer og heller bruke hodet på lek. Den er en ypperlig familiehund, både til aktive og "inaktive" familier :-) Alle hunder er hunder, og jeg mener oppriktig og ærlig at det blir feil å kalle noen hunder for sofa hunder, etter min mening. Jeg synes generelt at det er for mange mennesker som egentlig ønsker seg en ekstra sofapute enn en hund. For som Skywise sier: alle huder trenger et hundeliv, med mosjon og tur og kos og leve et hundeliv i sus og dus, med hjernetrim og å gjøre annet enn å ligge til pynt og bare bli kost. Men nå ønsker ts seg en sofahund, da spiller mine meninger om sofahunder og sofahundeiere mindre rolle. Men når jeg gir råd til ts så ønsker jeg at hunden hennes skal få et best mulig liv hos de. Det tror jeg ikke hunden hennes hadde fått med Border Collie og jeg tror oppriktig at en Eurasier er et mye bedre alternativ. For når jeg oppriktig mener at det er ingen hunder som er sofahunder så blir det også å finne alternativer til dette, da er Eurasier et ypperlig og utrolig godt eksempel å trekke frem. Ingenting av det jeg skrev om rasen er feil, det er en ypperlig by hund, det er en rase som ikke krever flere timer på fjellet, og det er en rase som blir trukket frem av mange flere enn meg for de som ønsker å skaffe seg en hund som ikke trenger så mye som andre raser. En familie som er veldig aktiv, som ønsker å bruke en hund på bruks konkurranse, søke spor mmm ville ikke jeg gitt folk råd om denne rasen, og det er en god grunn til at vi ikke har planer om å skaffe den. En bør alltid tenke på hva en ønsker å bruke hunden sin til og Eurasier er en hund for de som ikke ønsker så utrolig mye aktivitet, men den kan godt gå på flere timers tur, men rasen blir ikke sur og grinete om den ikke får 2 timers aktivitet hver dag, slik abdre raser kan bli. Svaret mitt var ikke ment som kritikk av rasen men som sagt jeg svarte slik jeg gjorde fordi jeg unner virkelig hunden som ts skal skaffe seg et best mulig hundeliv, en Border Collie ville blitt deprimert hos ts, Eurasier ville mest sannsynlig ikke det! Svaret mitt var derfor veldig enkelt sånn sett. Endret 10. desember 2013 av skreppamedleppa
FruTrønder Skrevet 10. desember 2013 #11 Skrevet 10. desember 2013 Alle hunder er hunder, og jeg mener oppriktig og ærlig at det blir feil å kalle noen hunder for sofa hunder, etter min mening. Jeg synes generelt at det er for mange mennesker som egentlig ønsker seg en ekstra sofapute enn en hund. For som Skywise sier: alle huder trenger et hundeliv, med mosjon og tur og kos og leve et hundeliv i sus og dus, med hjernetrim og å gjøre annet enn å ligge til pynt og bare bli kost. Men nå ønsker ts seg en sofahund, da spiller mine meninger om sofahunder og sofahundeiere mindre rolle. Men når jeg gir råd til ts så ønsker jeg at hunden hennes skal få et best mulig liv hos de. Det tror jeg ikke hunden hennes hadde fått med Border Collie og jeg tror oppriktig at en Eurasier er et mye bedre alternativ. For når jeg oppriktig mener at det er ingen hunder som er sofahunder så blir det også å finne alternativer til dette, da er Eurasier et ypperlig og utrolig godt eksempel å trekke frem. Ingenting av det jeg skrev om rasen er feil, det er en ypperlig by hund, det er en rase som ikke krever flere timer på fjellet, og det er en rase som blir trukket frem av mange flere enn meg for de som ønsker å skaffe seg en hund som ikke trenger så mye som andre raser. En familie som er veldig aktiv, som ønsker å bruke en hund på bruks konkurranse, søke spor mmm ville ikke jeg gitt folk råd om denne rasen, og det er en god grunn til at vi ikke har planer om å skaffe den. En bør alltid tenke på hva en ønsker å bruke hunden sin til og Eurasier er en hund for de som ikke ønsker så utrolig mye aktivitet, men den kan godt gå på flere timers tur, men rasen blir ikke sur og grinete om den ikke får 2 timers aktivitet hver dag, slik abdre raser kan bli. Svaret mitt var ikke ment som kritikk av rasen men som sagt jeg svarte slik jeg gjorde fordi jeg unner virkelig hunden som ts skal skaffe seg et best mulig hundeliv, en Border Collie ville blitt deprimert hos ts, Eurasier ville mest sannsynlig ikke det! Svaret mitt var derfor veldig enkelt sånn sett. Tror du tolket svaret mitt feil her, jeg skreiv jo bare at Eurasieren ikke er noen sofahund. Skriver man at rasen ikke trenger aktivitet, så får de ofte ikke det - og en Eurasier vil ikke trives med å ligge inne og kjede seg hver eneste dag (akkurat om de fleste andre hunder). Så ta det med ro, jeg er helt enig i det du ellers skriver og jeg regner med trådstarter ikke har planlegger å skaffe en Border Collie når de ikke vil ha en veldig aktiv hund
skreppamedleppa Skrevet 10. desember 2013 #12 Skrevet 10. desember 2013 Tror du tolket svaret mitt feil her, jeg skreiv jo bare at Eurasieren ikke er noen sofahund. Skriver man at rasen ikke trenger aktivitet, så får de ofte ikke det - og en Eurasier vil ikke trives med å ligge inne og kjede seg hver eneste dag (akkurat om de fleste andre hunder). Så ta det med ro, jeg er helt enig i det du ellers skriver og jeg regner med trådstarter ikke har planlegger å skaffe en Border Collie når de ikke vil ha en veldig aktiv hund Og jeg har ikke skrevet at denne rasen ikke trenger mosjon i det hele tatt. Jeg har med andre ord ikke skrevet noe galt, det jeg har påpekt er at den trenger og krever mindre (ikke at den kan trives med lange turer) både hjernetrim og fysisk trim enn andre raser. Den trenger ikke all verdens med mosjon, at den ikke trenger det, betyr på ingen måte at den mistrives med det. Den koser seg helt sikkert i fjellet som de fleste andre hunder. På samme måte som andre her i tråden har skrevet om rasen whippet som er veldig enkle hunder uten noe særlig lyd og trenger ikke all verdens med mosjon. (men det finnes garantert folk som har whippet hund som tar den med på lange turer) For den trenger jo strengt tatt ikke det i forhold til andre raser. Og det er et viktig moment, i forhold til, det er det ts er på utkikk etter, selv om både du og jeg mener noe helt annet enn ts om den saken. Og derfor skjønte jeg ikke helt hvorfor du hadde sitert svaret mitt, for viss ts skal ha seg en hund, noe hun virker innstilt på så er det godt at hun spør om raser og som sagt jeg mener at denne rasen er en ypperlig hunderase om hun først er interessert i en hund som krever lite av aktivisering.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #13 Skrevet 10. desember 2013 Papillon uten tvil ! Anonymous poster hash: 27758...6ba
Gjest Belle âme Skrevet 10. desember 2013 #14 Skrevet 10. desember 2013 Papillon Norwish terrier Norfolk terrier Dvergpincher Puddel Chihuahua Cairn terrier Bichon Havanais Bichon frisé Bolognese Lanchahire heeler Norsk lundehund Norsk buhund Dunker
simbapus Skrevet 10. desember 2013 Forfatter #16 Skrevet 10. desember 2013 Setter veldig pris på så mange seriøse og gode tilbakemeldinger :-) Nå skal jeg sette igang å google litt om raser som har blitt nevnt, og blir nødt for å finne en kombinasjon av hva jeg ønsker og hva jeg er villig til å ofre for å skaffe meg en hund jeg vil ha, men som selvfølgelig også skal bli lykkelig hos meg :-) Jeg lurer på en ting til, før jeg gir meg her .. er det noen som har peiling på om våren/sommeren er den store tiden for å få valper eller om man får tak i ca like mye hele året? Igjen, tusen takk for alle seriøse svar! :-)
Gjest Linn Cathrin Skrevet 11. desember 2013 #17 Skrevet 11. desember 2013 Hva med fransk bulldog? Nydelige hunder, som kun trenger moderat mosjon. Skikkelig sofagriser, og bare helt herlige!
Skywise Skrevet 11. desember 2013 #18 Skrevet 11. desember 2013 Synes du har en veldig fin innstilling, TS. Ønsker deg lykke til i hundejakten! Angående når på året valper blir født, så blir det jevnt over født kull hele året.
langbein86 Skrevet 12. desember 2013 #19 Skrevet 12. desember 2013 (endret) Hva med fransk bulldog? Nydelige hunder, som kun trenger moderat mosjon. Skikkelig sofagriser, og bare helt herlige! Ja franske bulldoger er helt herlige, anbefales sterkt har du en selv forresten? Endret 12. desember 2013 av langbein86
Wolfmoon Skrevet 12. desember 2013 #20 Skrevet 12. desember 2013 Til dette med når det blir født valper, så er mitt inntrykk at det varierer med rasen. Uansett er det viktigere å velge rett rase og oppdretter, så får man ta valpen når den kommer Selvfølgelig en sannhet med moderasjoner, men jeg synes, spesielt når det er første gang man har en rase, at det er viktig å ha en god og seriøs oppdretter som følger opp valpekjøperne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå