Gå til innhold

Jul hos hans eller mine foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor skal man som par feire julaften for at det skal bli mest rettferdig i forhold til hans og hennes familie?

Jeg jobber annenhver julaften. I år har jeg fri. De siste årene har det vært slik.

1. år: Jeg jobber, mannen feiret hos sine egne foreldre.

2. år: Jeg har fri, vi feiret begge hos mine foreldre.

3. år: Jeg jobbet, mannen feiret hos sine egne foreldre.

4. år: ?

Vi er altså nå i år 4. Blir det da mest rettferdig å feire begge to hos mine foreldre, eller begge to hos hans? Blir vi hos hans, "får" han 3 av 4 juler sammen med sine foreldre, jeg bare 1 av 4 hos mine. Feirer vi hos mine i år, får han ikke feire jul sammen med meg hos sine foreldre.

Andre ting å ta hensyn til:

* Mine foreldre blir kun de to, mens hos svigers er det full rulle, opp mot 15 stykker.

* Jeg må innrømme at jeg ikke har veldig lyst til å være hos svigers, da det drikkes voldsomt der, spesielt svigermor blir full.

* Det er såpass stor reiseavstand mellom min og hans hjemplass at det ikke går an å være litt begge steder

* Neste år skal jeg jobbe igjen, og mannen reiser til sin familie.

* Ingen av foreldreparene ønsker å komme hit.

Blir det voldsomt urettferdig å feire hos mine foreldre i år? Mannen vil jo helst til sin familie, men det går helt greit hos min familie også.

Anonymous poster hash: 86bab...120
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da blir det mest riktig at du er hos hans foreldre

Anonymous poster hash: a75ee...850
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes en 6års-rotasjon hvor du drar 2x til dine foreldre og 1x til hans høres greit ut.

På 6 år har han vært 2/6 hos dine og du vært 1/3 hos hans.

Dere kan feks være hos hans i år, så hos dine de 2 neste gangene du har fri.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo fullstendig rett at dere er hos din familie i år? Det er jo ikke din feil at du jobber, dere kan ikke balansere det på den måten.

Syns da det er fint du vil være hos dine egne foreldre! :) Det setter de nok stor pris på. Når du også nevner at det er slik at du blir direkte ukomfortabel av svigermors alkoholinntak så er det vel neppe noe mindre grunn til at dere skal være hos dere..

Vær hjemme og ha en flott jul uten noen dårlig samvittighet :sno:

• Liker 2
Gjest HappyWaffle
Skrevet

syns det høres mest logisk ut at dere er hos din familie.

han har vært hos sin

dere har vært hos din

så hos hans

da er det jo mest rettferdig at dere feirer hos din familie da du evt vil gå to år uten å feire med dine foreldre.

Skrevet

Nei, denne juleturnusen er skikkelig vanskelig å sette opp, altså! Jeg har forsøkt å koordinere med min søster også, slik at en av oss er hjemme hos våre foreldre hver jul. Denne jula skal søster feire med sin svigerfamilie. Mine foreldre er for skrøpelige til å reise bort på julaften, hadde de på en måte hatt et annet valg enn å være alene, hadde jeg ikke hatt så dårlig samvittighet for dem. Men så sier på en måte "rettferdighetssansen" at nettopp fordi jeg ikke er så overbegeistra for jul hos svigers, bør jeg nettopp derfor gjøre det - forstå det den som kan.

Skrevet (endret)

Uavhengig av turnus og rotasjon, ikke pokker om jeg hadde latt mine gamle foreldre sitte alene på julaften!

Jeg synes vel også at det uansett er naturlig at dere feirer jul hos dine foreldre, så får det heller være at han ikke får feiret jul sammen med deg hos sine. Til lags åt alle kan ingen gjæra...

Endret av Eliza Doalot
  • Liker 2
Skrevet

Jeg og min kone feiret forresten julen hver for oss frem til vi fikk barn.

Skjønner det som at det ikke vil være en mulighet for dere ettersom dere allerede feirer jul sammen og foreldrene bor litt langt fra hverandre.

Kjenner flere søskenpar som har samme utfordringen. De må da velge om å aldri få feire jul sammen, eller at foreldrene sitter alene det året begge er hos svigers.

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke du dra til dine foreldre, TS, og samboeren din dra til hans? Dersom dere ikke har barn er det ikke et must å feire sammen (i mine øyne i hvert fall). Synes ikke du skal la foreldrene dine sitte alene på julaften, særlig når du helst vil være hos dem. :)

Anonymous poster hash: 2d64f...3d3
  • Liker 1
Skrevet

Jeg syns dere skal feire hos dine foreldre. Hvis de er rundt 15 stk hos svigers, så gjør det vel ikke noe til eller fra om de blir to mindre. Det er verre med dine foreldre, som blir sittende helt alene. Dessuten sier du selv at du har mest lyst til å feire med din familie, så da er jo valget enkelt. Han var jo hos sine foreldre i fjor, så det bør ikke ha så mye å si for han.

Skrevet

Eg hadde absolutt valgt å feira jul med dine foreldre! Vi bytta på annakvar jul, uansett turnus. Det blir mest rettferdig, det tenker i allefall eg. Spesiellt når foreldra dine er aleine på julafta..

Gjest Haaploes
Skrevet

Synes det er et godt poeng at med mindre det er barn i bildet, er det vel ikke noe *must* å feire julaften sammen. Må innrømme at akkurat den dagen i året er min familie og våre tradisjoner hakket viktigere enn kjæresten, altså...

Skrevet

Spør din mann hva han vil foretrekke! Kanskje det er helt greit at dere 4 året feirer jul hos dine foreldre. Eller er det mulighet for at dine foreldre kan bli med dere til svigers for å feire? Siden de bare er to stk.

Gjest Mary Quant
Skrevet

Jeg og mannen foretrekker å være alene annenhver jul, så kan vi ha alle barna samlet annenhver jul.

Er du sikker på at dine foreldre misliker å være alene hver annen jul?

Dersom jeg var dine svigerforeldre så hadde jeg syntes det var trist at en av svigerdøtrene mine aldri kom til oss i julen.

• Liker 3
Skrevet

Vi har ikke barn.

Mine foreldre kan ikke være med til svigers. De er altfor skrøpelige til å overnatte borte, og er dessuten ikke velkomne der ("passer ikke inn").

Mine foreldre synes det er leit å være aleine i jula. Da blir det veldig smått stell der, de er egentlig "på overtid" for hjemmehjelp og aller helst omsorgsbolig. De aksepterer det selvfølgelig, klager ikke, men de synes det er voldsomt trist.

Min mann har det helt fint hos mine foreldre på julaften. Mye roligere atmosfære, større begrensning av alkohol, bedre mat :-)

Svigers er ikke opptatt av at jeg skal være der for min egen del, for å si det sånn. Jeg "drukner" i all barnebarnlykken (som jeg ikke kan gi dem) og alkoholen. De synes at jeg bør være der siden jeg nå engang er inngiftet, men at jeg, "Kari", er der, er uinteressant. Hvis dette gir noen mening.

Nei, det går nok mot at i alle fall jeg blir hos mine foreldre. Mannen har selvfølgelig et eget valg, jeg blir ikke sur på ham hvis han velger noe annet enn meg.

Skrevet

AnonymBruker, on 09 Dec 2013 - 23:48, said:

Vi har ikke barn.

Mine foreldre kan ikke være med til svigers. De er altfor skrøpelige til å overnatte borte, og er dessuten ikke velkomne der ("passer ikke inn").

Mine foreldre synes det er leit å være aleine i jula. Da blir det veldig smått stell der, de er egentlig "på overtid" for hjemmehjelp og aller helst omsorgsbolig. De aksepterer det selvfølgelig, klager ikke, men de synes det er voldsomt trist.

Min mann har det helt fint hos mine foreldre på julaften. Mye roligere atmosfære, større begrensning av alkohol, bedre mat :-)

Svigers er ikke opptatt av at jeg skal være der for min egen del, for å si det sånn. Jeg "drukner" i all barnebarnlykken (som jeg ikke kan gi dem) og alkoholen. De synes at jeg bør være der siden jeg nå engang er inngiftet, men at jeg, "Kari", er der, er uinteressant. Hvis dette gir noen mening.

Nei, det går nok mot at i alle fall jeg blir hos mine foreldre. Mannen har selvfølgelig et eget valg, jeg blir ikke sur på ham hvis han velger noe annet enn meg.

Det betyr jo at du aldri blir med mannen din til hans foreldre i julen? Anonymous poster hash: 8c8a3...820
Skrevet

Det betyr jo at du aldri blir med mannen din til hans foreldre i julen? Anonymous poster hash: 8c8a3...820

Jeg har gjort det tidligere, altså. Før jeg startet med turnusjobbing, har jeg feiret jul hos mannens foreldre. Det er jo derfor jeg vet om at det blir fyll, for eksempel.

Skrevet

Jeg ser ikke helt problemet i det.

For meg er ikke det viktigste at sånne ting slavisk skal være her og der, annethvert år osv. men at det gjøres på en måte som gavner flest mulig.

At svigermor vil ha TS der av prinsipp, veier i min bok veldig mye mindre enn å unngå at foreldrene blir sittende alene.

Skrevet

Vi feirer hver for oss. Julaften er best med familien. Dere har ikke barn, så da skjønner jeg ikke hvorfor dere må være sammen.

Han kan for øvrig heller ikke noe for at du jobber turnus, da. Det må jo bli litt kjedelig for ham også, dersom du skal gå 5 år uten å feire jul hjemme hos dem.

Men med tanke på at dine foreldre er alene, ville jeg valgt dem uansett.

Skrevet

Vi har ikke barn.

Syns dette er rett avgjørelse, du kan ikke la dine stakkars foreldre sitte trist og alene i julen, når svigers vil storkose seg uavhengig om du er der.

Anonymous poster hash: 7eee0...4d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...