Gå til innhold

Haster, trenger hjelp med skilpadder.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg skal mest sannsynlig overta to skilpadder (bor ikke i Norge). Nåværende eier har ikke peiling på, tja, noe som helst... Hun vet ikke hva slags skilpadder det er, hva de burde spise (eller, hun sier at de får tørkede larver, kjapp googling tilsier at det ikke er fullverdig fôr akkurat), hvor stor plass de burde ha...

Slik ser de ut;

Jeg har ikke peiling selv heller, men er glad i dyr og håper å kunne gi dem et litt bedre liv enn det de har nå. For å kunne gjøre det hadde det vært fint å vite hvilken type de er (om det går an å se allerede), antar at de blir en del større - eller finnes det typer som er denne størrelsen som voksne også?

Er det akseptabelt at de bor i en slik skål frem til de blir større (om de blir det)? De har jo relativt god plass til å svømme på... Men siden må man vel ordne noe annet. Ikke vet jeg hva, men har kommet frem til at det antakeligvis er sumpskilpadder og at de dermed trenger et lite landområde og mest vann - høres det riktig ut? Hvordan fungerer det med bytting av vann? Hadde fisk da jeg var yngre og husker at man ikke kunne bytte ut alt med en gang, men det er vel bare det jeg husker... Må vel kanskje ha akvarium/terrarium med filter (og sånne ting jeg ikke har peiling på, vet ikke om jeg bruker riktige ord engang)?

Ellers... Mat, kalk- og vitamintilskudd tror jeg at jeg kanskje kan få råd om i dyrebutikk. Varmelampe med UV-lys kjøpte jeg da jeg måtte ha en kylling hos meg for litt siden, regner med at den kan brukes som varmekilde for skilpaddene? Er dette skilpadder som får noe ut av å gå ute om sommeren, fritt på balkongen o.l., eller vil de bare være i vann hele tiden?

Noe annet jeg burde vite?

Anonymous poster hash: c8418...88a
Videoannonse
Annonse
Gjest HappyWaffle
Skrevet

stikk innom en seriøs dyrebutikk å snakk med de :) ta gjerne kontakt med en dyrlege også :)

Skrevet

De har vel behov for litt land å krabbe opp på, og gjerne en varmelampe (men den må ikke henge midt over, men et sted de kan velge å gå bort fra, sånn at de ikke blir for varme). Dette er vel vekselvarme dyr.

Anonymous poster hash: f173c...be9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...