Gjest Crazycatlady Skrevet 8. desember 2013 #1 Skrevet 8. desember 2013 Ser på Facebook at mange legger ut bilder av pepperkakebaking, men det jeg tenker er "allerede?" Holder julekaker seg i nesten 1 måned? Selv er jeg vant med at man baker de siste ukene, og merker godt at når kakene er noen uker gamle så kan man smake det. Forstår jo at man vil ha det unnagjort, men tenker bare at smaken ikke blir så god av det.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #2 Skrevet 8. desember 2013 Ja, pepperkaker holder så lenge. Anonymous poster hash: 8b19b...f2a 4
Gjest Crazycatlady Skrevet 8. desember 2013 #3 Skrevet 8. desember 2013 Ja, pepperkaker holder så lenge.Anonymous poster hash: 8b19b...f2a Ikke helt enig i det, men hver sin smak. Kommer kanskje an på oppskriften også. 1
skrue Skrevet 8. desember 2013 #4 Skrevet 8. desember 2013 Ikke helt enig i det, men hver sin smak. Kommer kanskje an på oppskriften også. Lagre tett og kjølig så går nok det bra. Her holder de tre uker (før jul) uten problemer og er like gode fem uker etter jul. Pepperkaker som brukes til pynt holder kanskje en drøy uke før de merkbart mister smak. 2
loffen Skrevet 8. desember 2013 #5 Skrevet 8. desember 2013 Nå er det jo bare et par uker til jul da.. To uker og to dager. Ikke for tidlig å bake nå vel. 1
Stormborn Skrevet 8. desember 2013 #6 Skrevet 8. desember 2013 Vi skal ikke bake før neste helg, akkurat passe
Gjest Crazycatlady Skrevet 8. desember 2013 #7 Skrevet 8. desember 2013 De bildene har kommet jevnt og trutt siden desember begynte. Var det jeg mente, men bare lurer altså. 1
Marsipan Skrevet 8. desember 2013 #8 Skrevet 8. desember 2013 Ser på Facebook at mange legger ut bilder av pepperkakebaking, men det jeg tenker er "allerede?" Holder julekaker seg i nesten 1 måned? Selv er jeg vant med at man baker de siste ukene, og merker godt at når kakene er noen uker gamle så kan man smake det. Forstår jo at man vil ha det unnagjort, men tenker bare at smaken ikke blir så god av det. Du vet at det er rett over to uker igjen til jul, eller? Jeg jobber i butikk, det betyr at jeg ikke har tid til noe utenom jobb de siste ukene før jul, da vi må ha oppe nesten døgnet rundt så folk får handlet gavene sine. Dermed må andre ting gjøres unna på forhånd. Også kakebaking. 2
Mynona Skrevet 8. desember 2013 #9 Skrevet 8. desember 2013 Noen spiser vel kanskje julekakene gjennom hele desember, ikke bare på julaften også... 2
vhp Skrevet 9. desember 2013 #10 Skrevet 9. desember 2013 Vi bakte kakene nå i helga, men vi fryser de ned med en gang, så ikke noe problem med holdbarheten. Har fortsatt noe småkaker igjen fra forrige jul som ligger i fryseren, smaker fortsatt like godt:)
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #11 Skrevet 9. desember 2013 Imorgen er det jo bare 2 uker til jul Er da ikke så tidlig, og får jo litt julestemning av det, må jo ha litt kos i førjulstiden også Anonymous poster hash: 2e20c...8ea
kalinka85 Skrevet 9. desember 2013 #12 Skrevet 9. desember 2013 Baker alltid småkakene et par uker før jul, dvs heg bakte i helga som var nå. Hos oss spiser vi julekaker i adventen. Når jula kommer spiser man så mye annet, både av mat og middag og godteri at det nesten ikke blir spist julekaker. Selv om jeg baker "tidlig" (2uker før) er det fortsatt en hel del igjen også etter jul, enda jeg absolutt ikke baker mye. Lagrer dem tørt, kjølig og mørkt i tette bokser. Har aldri opplevd at de blir "gamle" på smak. Men så skal det sies at alt tas med på mannens jobb 2.nyttårsdag og spises opp der så de blir max 3,5 uker gamle. Julebrød, rundstykker og lefser baker jeg en uke før jul, og de går rett i frysen såklart. Men baker ikke det før 17-18 for å få det ferskest mulig. (ja, det forringes selv om det er fryst) Enig med ts i at det har vært mye bilder på fb. Har selv sett bilder av julekaker i feeden siden midten av november. DET er i tidligste laget etter min mening.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #13 Skrevet 9. desember 2013 Tja kommer jo litt an på hva man velger å gjøre da... Lager man store hjerter/figurer o.l som kansje mest er ment til pynt, er det jo greit å ta det tidlig, så de kan henge til pynt en stund? Pepperkakebaking er vel også vel så mye for morro og tradisjon, som for smaken... Dessuten er det nok en del som koser seg med gløgg og pepperkaker hele desemer. Jeg baker som regel pepperkaker med ungene ganske tidlige i desember, mens julekakene jeg akter å servere på julaften de bakes sisste helgen før jul:) Enig i at julekekene mister mye av smaken hvis de står for lenge.... Anonymous poster hash: 6fee9...839
Gjest Crazycatlady Skrevet 9. desember 2013 #14 Skrevet 9. desember 2013 Igjen så mente jeg ikke nå, men folk som baker julekaker 3-4 uker før jul. Er ikke vant med å spise julekaker i adventstiden, så blir litt rart at kaker skal ligge så lenge. Syns jeg i hvert fall, og som sagt så merker jeg at smaken ikke er den samme med kaker som har ligget i 3-4 uker uansett hvor tett boksen er.
Gjest Crazycatlady Skrevet 9. desember 2013 #15 Skrevet 9. desember 2013 Tja kommer jo litt an på hva man velger å gjøre da... Lager man store hjerter/figurer o.l som kansje mest er ment til pynt, er det jo greit å ta det tidlig, så de kan henge til pynt en stund? Pepperkakebaking er vel også vel så mye for morro og tradisjon, som for smaken... Dessuten er det nok en del som koser seg med gløgg og pepperkaker hele desemer. Jeg baker som regel pepperkaker med ungene ganske tidlige i desember, mens julekakene jeg akter å servere på julaften de bakes sisste helgen før jul:) Enig i at julekekene mister mye av smaken hvis de står for lenge....Anonymous poster hash: 6fee9...839 Det er det jeg er vant med også. Å bake helgen før jul eller rett før. Da var hele familien med på det
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #16 Skrevet 9. desember 2013 Ofte har man tenkt å gi bort noen kaker, eller rett og slett har en helg ledig. Da passer det å starte tidlig.Anonymous poster hash: bab26...2c6
Gjest Runforit Skrevet 9. desember 2013 #17 Skrevet 9. desember 2013 Det er en grunn til at det er så mange som melder seg inn på treningsstudioer i januar De fleste som starter baksten tidlig spiser gjerne opp det meste samme helgen.
liliana_sun Skrevet 9. desember 2013 #18 Skrevet 9. desember 2013 Lurt å bake tidlig, slik en rekker å bake en gang til før jul.....etter at mann og barn har lurt seg til smaksprøver hele desember og det er PLUTSELIG TOMT
Petalouda Skrevet 9. desember 2013 #19 Skrevet 9. desember 2013 Jeg baker og har kaker til pynt jeg har et digert glassfat med stett, med sånn stort glasslokk over, og det står på kjøkkenet med forskjellige kaker i, og er altså til pynt Og så baker jeg de skikkelige kakene som vi faktisk skal spise sånn uti neste uke tenker jeg - bortsett fra de jeg kan putte i fryseren da
Anglofil Skrevet 10. desember 2013 #20 Skrevet 10. desember 2013 For å slippe å gjøre alt på en gang, gjøre jula mindre stressende. Vi spiser uansett ikke julekaker hele adventstida fordi vi baker tidlig. Mvh Yvonne 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå