AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #1 Skrevet 8. desember 2013 Jeg er gravid og har termin om snart tre mnd( slutten av mars). Vi gleder oss utrolig mye til vår lille jenteengel blir født, men nå når vi skal levere inn permisjonspapirer blir jeg litt lei meg, jeg hadde regnet ut(vet ikke hvordan jeg klarte det, hehe) at med begges perm. kunne hun i det minste få være hjemme til hun var 1,5 kanskje. Jeg synes det er alt for tidlig å sende et barn som er under et år, eller et år i bhg. Folk har kanskje forskjellige meninger om det men det er ikke DET jeg vil diskutere. Jeg er ganske frustrert og lei meg og håper noen vil komme med noen råd/tips?? For å komme med litt informasjon så jobber barnefar turnus og har ca 25.000 + - utbetalt i mnd, om han jobber én overtid så kan han få 30.000 utbetalt så man kan vel velge litt men vanlig ca 25.000 + - tror jeg. Jeg har jobbet på sykehjem med fast hver 3.helg men mye ekstra og får nå 9400,- fast i mnd(de regnet ut gj.snitt) nå siden jeg er sykemeldt frem til fødsel, og får vel ca dette i permisjonstiden også. Har jo jobb der etter perm, men vil veldig gjerne søke et annet sted da jeg ikke trives + det er alt for fysisk tungt for ryggen min der. Og jeg har så liten og utrygg stilling. Slik jeg har regnet på det så begynner min perm 3 uker før termin, altså da starter perm 26.feb neste år og vist jeg tar "all" perm. jeg kan ta ( vi skal ha 100% dekning i tilsammen 49 uker er det vel), så får jeg da perm til rundt oktober neste år, etter dette kan da far ta sine 14 og jeg må vel da i jobb. Men da etter "all" perm hos begge er tatt ut så har man vel ikke annet valg en å starte i bhg?? Men hun er jo så liten! Vi ønsker virkelig helst å ha henne hjemme så lenge som mulig. Noen som vet om råd, eller andre muligheter? Det vi vet kanskje kan gå er at hun kom er noen få dager/timer i bhg. Barnefar har nemlig en jobb hvor han gjerne er vekke 3 døgn i strekk og er hjemme en hel uke(og det er jo bra), og jeg vet jo ikke helt enda mtp at jeg helst vil søke ny jobb. Jeg vil også begynne å studere sykepleie og har vurd deltidsstudie, da er jeg jo mye hjemme, men kan ikke begynne på dette studiet før evnt aug året etter(2015). Noen som har råd?? Det viktigste for meg er BARNET oppi dette. Men man må jo få det til å gå rundt økonomisk, også får man vel kontantstøtte og? Men ja, hva gjør dere andre som har de hjemme til de er 2 år?? Man kan vel ta noe ferie og noe ulønnet perm men det hadde ikke kunne gått til hun var to, det har vi nok ikke råd til og er ikke alltid man får ulønnet innvilget. For all del så er det "verste" som kan skje at hun må i bhg når hun er ca ni, MEN syns det er alt for tidlig.. hmm.. og er det egentlig noe som heter gradert barnehage eller må hun være der fulltid?? Håper på svar Anonymous poster hash: 10cad...6e8
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #2 Skrevet 8. desember 2013 kun er noen få dager i bhg, skulle det så* ( sto vel kom istedenfor kun) Anonymous poster hash: 280e6...5df
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #3 Skrevet 8. desember 2013 ( Barnefar får også nå i januar en hel årsturnus, slik at man vet når han jobber og når han er hjemme, og han er jo mye hjemme, sånn ift de som jobber 8-16 hver dag f.eks). Anonymous poster hash: 280e6...5df
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #4 Skrevet 8. desember 2013 Ang gradert barnehage, eller deltidsplass, så er dette ulik praksis alt etter de ulike barnehagene. Her jeg bor er det bare 100%. Du kan garantert ikke ha fleksibel plass hvis barnet er der deltid, du må ha faste dager. For å være lenger hjemme med barnet, så burde dere egentlig tenkt på dette tidligere, og spart opp mer penger. Men siden det er litt sent nå, så må dere senke utgiftene, kan bilen byttes i en billigere, har dere to biler klarer dere kanskje med en? Bytte til en rimeligere bolig? Kan du tenke deg å være dagmamma hjemme, så du kan tjene noen tusen samtidig som du får være hjemme med barnet ditt. Anonymous poster hash: e07c3...d1a 3
Barcelone Skrevet 8. desember 2013 #5 Skrevet 8. desember 2013 For det første så hadde jeg valgt 80% i 59 uker sånn at du får strukket permisjonen så langt som mulig. Deretter har du jobbet deg opp ferie som du kan ta ut. Kanskje du har noe ferie du kan overføre fra i år om du ikke har tatt ut alle dagene? Jeg har fått overført 16 dager til neste år siden jeg er sykemeldt i svangerskapet og ikke får tatt dem ut. Uansett så har du vel kanske 5 uker ferie? Disse kan brukes til å skyve permisjonen også. Om du velger 80% og bruker ferie så har du altså 50 uker hjemme pluss fars 14 uker. Og så har du 5 uker året etterpå sånn at tilsammen har får du 64 uker med permisjon. I tillegg har far ferie somkan brukes. Er jo heller ikke gitt at du får barnehage fra ungen er et år fordi det bare er et barnehageopptak i året. 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #6 Skrevet 8. desember 2013 Hvis dere har klart dere økonomisk frem til nå vil dere jo få 5000 i kontantstøtte og 1000 i barneteygd. Dette er jo bare ca 3500 mindre enn dere normalt har så om han jobber litt mer kan jo du ha ulønna perm en stund etter hans pappaperm. Dere får vel mest sannsynlig ikke barnehageplass før august 2015 så dere må uansett finne enn annen løsning fra fenuar til august. Da er jo barnet 1,5 år noe som er en og tid å starte i barnehage. Siden du bare jobber hver 3 helg er det vel ikke vanskelig for deg å gå tilbake til jobb heller? Hun må vel ikke i barnehage når du bare jobber helg? Hver 3 helg + kontantstøtte vil jo lønne seg godt for dere økonomisk. Ser ikke helt problemet her. Anonymous poster hash: 143fc...081 5
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #7 Skrevet 8. desember 2013 Ts her. Men jeg må vel jobbe i den tiden faren tar ut sine uker, altså da fra oktober til februar? og da evnt ta ulønnet etter dette. Også er det vel ikke alltid man får mange mnd/uker ulønnet perm. innvilget? for taper ikke arbeidsgiver på det? Vet i hvertfall at min jobb er veldig underbemannet. Jeg vet ikke helt med ferie, hvordan vet jeg hvor mye jeg har, og får man 5 uker ferie selvom man kun har fast hver 3.helg? eller må man ha en 50% stilling f.eks for å få det? Ang far sin ferie så sa han at 3 av de 5 ukene fastsetter sjefene selv, så han får bare velge to av de selv tror jeg. ( vil og få sagt at det at jeg evnt må jobbe mye gjør ingenting, det er det at barnet evnt må tidlig i bhg jeg vil unngå ). Vi kan ikke ha 80% dekning da det blir alt for lite utbetalt i mnd(spes for meg!), vi må nesten ha 100 for at det skal gå opp. Takk for svar og håper flere også vil svare. Blir ikke helt klok på dette Anonymous poster hash: 280e6...5df
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #8 Skrevet 8. desember 2013 Ts her. Men jeg må vel jobbe i den tiden faren tar ut sine uker, altså da fra oktober til februar? og da evnt ta ulønnet etter dette. Også er det vel ikke alltid man får mange mnd/uker ulønnet perm. innvilget? for taper ikke arbeidsgiver på det? Vet i hvertfall at min jobb er veldig underbemannet. Jeg vet ikke helt med ferie, hvordan vet jeg hvor mye jeg har, og får man 5 uker ferie selvom man kun har fast hver 3.helg? eller må man ha en 50% stilling f.eks for å få det? Ang far sin ferie så sa han at 3 av de 5 ukene fastsetter sjefene selv, så han får bare velge to av de selv tror jeg. ( vil og få sagt at det at jeg evnt må jobbe mye gjør ingenting, det er det at barnet evnt må tidlig i bhg jeg vil unngå ). Vi kan ikke ha 80% dekning da det blir alt for lite utbetalt i mnd(spes for meg!), vi må nesten ha 100 for at det skal gå opp. Takk for svar og håper flere også vil svare. Blir ikke helt klok på dette Anonymous poster hash: 280e6...5df Men hvor mye må dere ha for å få det til å gå rundt? Hvis dere virkelig kutter ned? Det kommer jo an på boutgifter f.eks Har dere sjekket hva pengene deres går til nå, og satt opp budsjett? Jeg har levd lenge med liiiiiite penger, og det er utrolig hvor lite man egentlig MÅ ha. Hvis du svarer på det, er det litt enklere å gi råd. Anonymous poster hash: baa8c...4f9
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #9 Skrevet 8. desember 2013 Ts her. Hva mente du ang helg? Om jeg f.eks jobber hver 3 helg så må jo noen passe henne når jeg er på jobb den helgen, og kan jo hende far jobber da(turnus er jo jobb både i ukedag og helger). Vi finner nok en løsning, men er så frustrerendes... og det er det jo for mange vet jeg Sant at det kun er opptak en gang i året. Da må vi jo få kontantstøtte da. Og da er det 5000 i mnd fra hun er 13 mnd av? Burde vært før... men bra den har økt til 5000 i det minste. Vi skulle nok klart oss på 5000+1000 + hans inntekt ( og evnt det som evnt blir oppspart ). Hmm... Anonymous poster hash: 280e6...5df
liv Skrevet 8. desember 2013 #10 Skrevet 8. desember 2013 Om far får turnus som det går ann på så kan du kanskje få jobbe i de periodene som han er hjemme? Eventuelt prøve å få barnevakt til andre dager? 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #11 Skrevet 8. desember 2013 Men hvor mye må dere ha for å få det til å gå rundt? Hvis dere virkelig kutter ned? Det kommer jo an på boutgifter f.eks Har dere sjekket hva pengene deres går til nå, og satt opp budsjett? Jeg har levd lenge med liiiiiite penger, og det er utrolig hvor lite man egentlig MÅ ha. Hvis du svarer på det, er det litt enklere å gi råd. Anonymous poster hash: baa8c...4f9 Tja, vi sløser i hvertfall ikke, vi er flinke med økonomien, men vet at sambo setter av en del til sparing, så han kan vel sette av litt mindre kanskje. Jeg har kuttet ned alt som kan kuttes ned av bil og mobil, osv osv, og bruker ingenting på meg selv. Prøver å spare så mye jeg kan. Jeg vet at samboer sikkert kunne fått det til å gått opp om han ville(altså at han la på f.eks 3000 til disse 5000 og 1000 i mnd), og ikke satt det til sparing, men jeg som person er veldig sånn at jeg får så dårlig samvittighet om han må betale mye mer enn meg. Selvom inntekten hans er nesten tredoblet med min da. Og det er jo felles barn som er ønsket, så burde ikke ha slike tanker. Men ja.. hmm.. det blir i hvertfall ikke sløst vekk. det som er til overs sparer vi. Men vi burde kanskje sittet oss ned og sett hva han setter av til sparing og hvor. Han lar meg selvfølgelig få innblikk i hans økonomi, men jeg har ikke helt tenkt på hva han bruker sine resterende på, det er jo hans. Men nå betaler han mer i husleie enn meg pga forskjellen på vår inntekt, og han tar også strøm og tv/nett(dette forslaget kom han med selv). Så tenker at når han er så snill så spør jeg ikke om hvor han sparer. Men han har billån og div forsikringer, og setter resten på sparekonto, men vet ikke helt hvor mye det er. Anonymous poster hash: 280e6...5df
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #12 Skrevet 8. desember 2013 "Jeg er ganske frustrert å lei meg..."? I et land med allverdens muligheter så sitter du og sutrer over en tenkt problemstilling før barnet er født... Welcome to every parents daily life Wimp.Anonymous poster hash: 6c399...143 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #13 Skrevet 8. desember 2013 Om far får turnus som det går ann på så kan du kanskje få jobbe i de periodene som han er hjemme? Eventuelt prøve å få barnevakt til andre dager? Det er sant, men vet ikke hvilke jobber hvor man kan velge dager? er vel ikke så enkelt som man skulle ønske ... Men vi finner nok en løsning. Min mor sier hun mer enn gjerne ville passet datteren vår, men da må hun flytte til den byen vi bor i. Det har hun ønsket i flere år, da det er hjemby men min mor sier gjerne noe også skjer det tre år senere, også er det ikke bare bare å flytte heller. Men hadde hun kunnet vært her i samme by hadde det nok blitt lettere. Anonymous poster hash: 280e6...5df
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #14 Skrevet 8. desember 2013 "Jeg er ganske frustrert å lei meg..."? I et land med allverdens muligheter så sitter du og sutrer over en tenkt problemstilling før barnet er født... Welcome to every parents daily life Wimp.Anonymous poster hash: 6c399...143 Hva er poenget ditt med en slik kommentar? Anonymous poster hash: 280e6...5df
Barcelone Skrevet 8. desember 2013 #15 Skrevet 8. desember 2013 Tja, vi sløser i hvertfall ikke, vi er flinke med økonomien, men vet at sambo setter av en del til sparing, så han kan vel sette av litt mindre kanskje. Jeg har kuttet ned alt som kan kuttes ned av bil og mobil, osv osv, og bruker ingenting på meg selv. Prøver å spare så mye jeg kan. Jeg vet at samboer sikkert kunne fått det til å gått opp om han ville(altså at han la på f.eks 3000 til disse 5000 og 1000 i mnd), og ikke satt det til sparing, men jeg som person er veldig sånn at jeg får så dårlig samvittighet om han må betale mye mer enn meg. Selvom inntekten hans er nesten tredoblet med min da. Og det er jo felles barn som er ønsket, så burde ikke ha slike tanker. Men ja.. hmm.. det blir i hvertfall ikke sløst vekk. det som er til overs sparer vi. Men vi burde kanskje sittet oss ned og sett hva han setter av til sparing og hvor. Han lar meg selvfølgelig få innblikk i hans økonomi, men jeg har ikke helt tenkt på hva han bruker sine resterende på, det er jo hans. Men nå betaler han mer i husleie enn meg pga forskjellen på vår inntekt, og han tar også strøm og tv/nett(dette forslaget kom han med selv). Så tenker at når han er så snill så spør jeg ikke om hvor han sparer. Men han har billån og div forsikringer, og setter resten på sparekonto, men vet ikke helt hvor mye det er. Anonymous poster hash: 280e6...5df Denne tankegangen må du bare legge fra deg. Dere har sammen valgt å få barn og han er klar over din økonomiske situasjon og det sier seg selv at han må trå ekstra til når barnet kommer i.o.m at du ikke tjener så mye. Først ville jeg satt meg ned med barnefaren og snakket om dette med økonomi og så kan dere ringe NAV og få veiedning av dem. Foreldrepenger: (+47) 55 55 33 33, tastevalg 2, deretter tastevalg 1 Besvarer spørsmål om blant annet fødsel, adopsjon og fedrekvote. Åpningstid hverdager 08-15.30. 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #16 Skrevet 8. desember 2013 Jeg hadde gått i jobb når pappaen har perm, og deretter enten forsøkt ulønna perm(de fleste sjefer godtar dette) frem til barnehagestart i august. Takker dere nei til plass da har dere ikke rett på plass får august året etter så da må dere være fornuftige med at du feks tar et år ulønna perm men jobber ekstravakter og tjener opp til kontamtstøtten reduseres når barnet er 2 år. Selv hadde jeg sakt opp den faste jobben og heller bare bobbet ekstravakter på samme arbeidsplass, siden dere uansett trenger folk. Da bkir det letter for sjefen og du er friere til å velge vakter ut i fra din samboers turnus. Du vil sikkert få like mye jobb likevel, samt kontantstte. Så får dere jo velge plass august 2015 eller om dere klarer dere med denne løsningem helt frem til august 2016. Anonymous poster hash: 143fc...081 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #17 Skrevet 8. desember 2013 TS irriterer meg. Hun er utakknemlig og sytete. Hun skriver bla at mann er hjemm en uke i strekk, at kontantstøtten burde startet tidligere og at den da endelig er økt.... Hun er jo i en veldig gunstig situasjon!!!Anonymous poster hash: 6c399...143 6
Gjest pysepusen Skrevet 8. desember 2013 #18 Skrevet 8. desember 2013 Hvis jeg har forstått det riktig så jobber du kun helg? Eller? Om dere begge er på jobb i helgen så må dere jo uansett ha barnevakt. Barnehagen er ikke åpen da. Vet om en del som jobber ekstra kvelder og helger og derfor kan ha barna hjemme. Det må dere nok uansett belage dere på til august 2015 mtp. barnehageplass. Ekstravakter kan du kanskje få tilpasset din samboers turnus? Og om han har sparepenger eller kan sette noe til sides hver måned så får han bruke det da når du har ulønnet permisjon. Her hos oss går i hvert fall alt til fellesen. 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #19 Skrevet 8. desember 2013 Tenkte i samme baner men så oppdaget jeg at det var helt ok å ha gutten i bhg alikevel. ble koko og ensom i mammaperm.Anonymous poster hash: deb4a...058 5
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #20 Skrevet 8. desember 2013 Han har sparepenger, da får dere bruke av dem. Det er jo hans barn også...du får heller få deg en litt mer omfattende jobb og bidra mer til fellespotten når barnet begynner i barnehage. Hvis du kan jobbe en del kvelder og helger (evt. netter) når mannen din har fri og permisjon, vil du øke inntekten din betraktelig. Ut fra det du beskriver tror jeg ikke du trenger å bekymre deg så veldig. Snakk med mannen din, finn ut av hva han har på sparekonto, og så setter dere opp et budsjett. Anonymous poster hash: c87cb...bff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå