Upadiela Skrevet 8. desember 2013 #1 Skrevet 8. desember 2013 Sitter her og koser meg med litt dadler, fiken og nøtter, men så kom jeg til å tenke på; dette er SÅ typisk jul, men hvorfor hører det til julen? Jobber i en matvarebutikk, og der får vi inn, og selger, så mye av dette i november/desember, men ikke de andre månedene... Teorien min er at "før i tiden" når vi ikke hadde like god tilgang på slike varer, kom kanskje alt sammen tilfeldigvis i tiden før jul, og siden da har det blitt tradisjon... Men jeg har ingen ting å basere det på. Men er det noen der ute som vet? Hvorfor spiser vi så mye av dette før jul?
Butter Skrevet 8. desember 2013 #2 Skrevet 8. desember 2013 Etter hva jeg har hørt fra min mor er teorien din ganske riktig: -)
Gjesten Skrevet 8. desember 2013 #3 Skrevet 8. desember 2013 Jeg tror din teori er nesten riktig. Jeg tror det har seg slik at fordi det var dårligere tilgang på slike varer før, var de mye dyrere, så folk kunne bare unne seg dem til jul.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #4 Skrevet 9. desember 2013 Dadler, fiken og nøtter var luksusvarer før i verden. Mandler var f.eks fryktelig dyrt, og husker ennå min bestemor aldri kunne la være å kjøpe når det var godt tilbud - selv om hun hadde god råd på sine gamle dager. Det satt sånn i at til jul i barndommen hennes var det vanskelig å få tak i og fryktelig dyrt. Dadler og fiken var jo også eksklusivt og dyrt, noe en ikke kunne ta seg råd til resten av året. Vanskelig tilgjengelige sydlandsfrukter var det jo også. Tørket frukt var vel eneste måten å få dem transportert helt opp til oss her i nord. Vi snakker nok om tradisjoner som ble skapt lenge før vi fikk tilgang på ferske bananer her til lands Anonymous poster hash: b8793...ccd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå