Gå til innhold

vektøking ved bruk av p-ring?

Jeanine

Anbefalte innlegg

Er det like vanlig med vektøking når en begynner med p-ring som det er med p-piller? har gått ned en del kilo det siste halve året og har helt angst for å legge på meg igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hvor vanlig det er, men jeg gikk opp i vekt da jeg brukte p-ring. Det, sammen med nedsatt sexlyst, gjorde at jeg valgte å slutte på p-ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gått opp med p-ringen. Har faktisk gått ned ca 5 kg det siste halve året, men om det kommer av p-ringen vet jeg ikke. Begynte på p-ringen i september i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh.. Susanne..

Tror du de nevner vektøkning som bivirkning, hvis det bare er en myte?

:sjokk:

Bivirkninger: Hyppige (over 1%): Mavesmerter, kvalme, kviser, hodepine, migrene, depresjon, følelsesmessig ustabilitet, nedsatt sexlyst, brystsmerter, smertefull menstruasjon, utflod fra skjeden, ubehag fra skjeden, betennelse i skjeden, vektøkning. Mindre hyppige (0,1%-1%): Løs avføring, oppkast, utslett, svimmelhet, angst, irritasjon omkring livmorhalsåpningen, kløe på kjønnsorganene, godartede brystsvulster, forstørret bukomfang, ryggsmerter, tretthet.

ref. Pasientutgaven av felleskatalogen, www.felleskatalogen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Okey, skal moderere meg. Det er ikke en myte, men særdeles uvanlig. Det er mange som begynner med hormon-prevensjon i ungdomsalderen, de aller fleste legger på seg i den alderen. Prevensjonen er dermed bare det man kaller en spuriøs korrelasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg brukte ikke hormonprevensjon før jeg var i slutten av 20-årene, og kan med sikkerhet si at jeg gikk opp i vekt av både p-sprøyte og p-ring. Hvor vanlig det er spiller liten rolle for dem det angår. Jeg gikk opp i vekt, og det ble et problem for meg, enten jeg er en av tusen eller en av ti...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

1 av 100 er ikke mye. For å bruke et enkelt tall, hvis det er 100.000 som bruker hormonprevensjon så får bare ca 1000 av dem vektøkning. 2000 hvis det er 2% osv. Selv med 5% så ville tallet vært veldig lavt. Og dette er poenget mitt, folk tror vektøkning er mye mer utbredt enn det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bivirkninger som forekommer hos over 1 % betegnes som hyppige, og spesifiseres ikke mer enn det.

Vektøkning betegnes som en hyppig forekommende bivirkning ved bruk av hormonprevensjon, og forekommer altså hos mer enn 1 % - det kan være 2 %, det kan være 10 %

Mange kvinner forteller om vektøkning som følge av prevensjonsbruk, og jeg ser ingen grunn til å betvile det. Slike bivirkninger er nok også blant dem som blir rapportert inn sjeldnere enn alvorlige bivirkninger. Jeg har aldri fortalt legen min om at jeg har opplevd vektøkning som følge av prevensjonsbruk, mens høyt blodtrykk eller blodpropp f.eks. sannsynligvis ville blitt innrapportert til bivirkningsnemda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Ingen medisiner kommer ut på markedet før de har blitt testet grundig for bivirkninger.. Det er ikke legenes rapportering som ligger til grunn for bivirkningsprosenter. For p-piller (p-ring, plaster etc) så er det en veldig lav prosent som får vektøkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du er veldig oppsatt på å fortelle at vektøkning ikke er noe stort problem ved bruk av hormonprevensjon. Men faktum er at det er oppgitt som en av de hyppig forekommende bivirkningene, og at veldig mange kvinner forteller om slike bivirkninger. Og for dem som opplever det er det et stort problem enten det er vanlig eller uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
:roll: Vektøkning er sjeldent, men ja det er hyppig i den forstand at det opptrer mer enn 1%. Selvsagt er det leit for de som opplever det, men de aller fleste legger på seg av helt andre grunner... Skal de bli kvitt kiloene hjelper det ikke å tro at det var pillene som var årsaken.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...