Gå til innhold

Er dette gjerrig, hva er vanlig å gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hver februar, når jul- og nyttårsmas er over, pleier jeg og samboeren min å stelle i stand en "vinterfest".

Da inviterer vi 10-15 venner (inkl. partnere) til middag med påfølgende fest. Hvert år serverer vi 4 eller 5-retters, hvor det er lagt ned mye tid og penger i gode råvarer. Menyen er nøye planlagt og vi tar aldri noen "snarveier". Gjestene får alltid velkomstdrink og avec til kaffen.

Vi bruker selvfølgelig tid på å gjøre det pent, og jeg har regnet ut at hvert selskap koster oss mellom 5000 og 6000 (mat, pynt, alkohol). Jeg pleier å ta ut en fridag eller to, for å kunne tilbrede all maten (selskapene er alltid på lørdager, jeg tar ut en langhelg).

Så til spørsmålet....

Vi ber alle ta med alkohol selv. Som nevnt serverer vi velkomstdrink og avec (vi stiller også med alkoholfritt alternativ). Til festen etterpå har vi alltid noe whisky/vodka/gin og blandevann vi setter på bordet som er fritt for alle. Men folk må selv ta med det de ønsker å drikke til maten (vi sender liste med drikke som er tilpasset menyen, for de som er opptatt av slikt) og til festen (da setter de fleste bare medbrakt på bordet som er fritt for alle).

Det er "den gamle gjengen" vi samler, som har kjent hverandre siden barnehagen.

Vi har fått noen reaksjoner på at vi inviterer til selskap, men ikke inkluderer all alkohol.

Er det virkelig kjipt av oss? Vi har inkludert all alkohol én gang, og da ble totalkostnaden på 10 000. Det har vi rett og slett ikke råd til, så alternativet er å ikke ha fest i det hele tatt, eller å kutte ned gjestelisten (noe som blir unaturlig, ettersom det er en gjeng som samles).

Anonymous poster hash: fdc76...6af
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis ingen av gjestene har reagert på dette, skjønner jeg ikke hvorfor dere skal forandre på noe :)

Anonymous poster hash: eaefb...dcd
Skrevet

Eh, nei! Overhodet ikke kjipt! Dere legger 5000 føkking skroner og MASSE arbeid for en slik fest, og du sier jo selv at man får velkomstdrink osv. og i tillegg spanderer litt til fest etterpå, så synes jeg jaggu dere har lagt ut mer enn nok selv om dere tjener godt. Når dere legger så mye tid og penger i et selskap synes jeg ikke det er det minste kjipt å ikke spandere drikke til maten. Ærlig talt! Tror jeg hadde dødd av skam hadde jeg sagt noe slikt til noen jeg kjenner!

Ikke for å være slem nå, men er du sikker på at de ikke utnytter dere?:\ Dere legger sykt mye penger og tid i dette, og spanderer en del drikke, og likevel er det ikke NOK? Hjelpes meg...

Anonymous poster hash: bbc7d...e6e
  • Liker 16
Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde reagert på om jeg måtte ta med drikke selv, men jeg synes egentlig det ville vært mer naturlig å servere f.eks vin til maten i stedet for whisky/vokda/gin og blandevann, men jeg antar at dere er opptatt av riktig vin osv og ser at det fort kan bli dyrt.

Kanskje dere kunne laget litt spleiselag til drikke?

"For de som ønsker vin til maten vil dette koste kr xxx per person (vinliste)."

I min omgangskrets er det vanlig at man tar med seg en flaske eller to som gave til verten/vertskapet, så jeg hadde ikke reagert spesielt på dette. Men kanskje jeg hadde løftet litt på øyenbrynet av dette med anbefalinger (bare fordi jeg ikke er vant med sånne finere middager og ikke drikker vin).

• Liker 4
Skrevet

Ts her

Vi har fått beskjed fra en gjest (og hennes mann), at det er "forvirrende" at vi serverer mat men ikke inkluderer alkohol...

Hun og mannen har glemt å ta med drikke til seg et par ganger, og da har de selvfølgelig fått vin av oss (vi kjøper alltid inn en kartong ekstra vin, slik at vi har ekstra "sånn i tilfelle").

TS

Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde reagert på om jeg måtte ta med drikke selv, men jeg synes egentlig det ville vært mer naturlig å servere f.eks vin til maten i stedet for whisky/vokda/gin og blandevann, men jeg antar at dere er opptatt av riktig vin osv og ser at det fort kan bli dyrt.

Kanskje dere kunne laget litt spleiselag til drikke?

"For de som ønsker vin til maten vil dette koste kr xxx per person (vinliste)."

I min omgangskrets er det vanlig at man tar med seg en flaske eller to som gave til verten/vertskapet, så jeg hadde ikke reagert spesielt på dette. Men kanskje jeg hadde løftet litt på øyenbrynet av dette med anbefalinger (bare fordi jeg ikke er vant med sånne finere middager og ikke drikker vin).

Samme er det her.

• Liker 1
Skrevet

Bare si til dem at om de ønsker, så kan de betale dere et passende beløp og så kjøper dere inn til dem.

• Liker 2
Skrevet

Heller gratis alkohol enn mat!

Anonymous poster hash: d263e...597
Skrevet

Ts her.

Jeg og min mann er (som dere kanskje forstår...) veldig opptatt av mat og drikke :P

Vi vil ikke servere "drittvin" til så gode råvarer som vi bruker. Så om vi skal kjøpe drikke tilpasset maten blir det en del kroner...

Som nevnt i hovedinnlegget har vi faktisk gjort det én gang, og da kom totalsummen (mat, drikke, pynt) på 10 000 for 10 mennesker.

Slik det er nå har vi kjøpt en kartong med nøytral vin om noen skulle glemme alkohol. Men jeg ønsker ikke servere mat jeg har brukt MYE tid og penger på, med vin som ikke passer.

TS

Skrevet

Nei, det er ikke feil, så lenge festen ikke er for å feire DERE SELV. :)

I bryllup, jubileer (bursdagsvors blant unge eksludert), dåp etc syns jeg det er uhørt.

• Liker 1
Skrevet

TS igjen.

Bare så det er sagt, så sender jeg ut liste med anbefalinger fordi jeg tilpasser vinliste til menyen. Det er IKKE et krav fra min side at folk skal ha med seg den-og-den vinen til eget bruk!

Jeg sender den bare ut, fordi jeg selv hadde satt pris på en liste om jeg skule i selskap.

TS

• Liker 2
Skrevet (endret)

Dere er virkelig generøse må jeg si! Utrolig frekt å klage over alkohol når man får slik mat gratis. Jeg hadde faktisk ikke nølt med å kutte ut de som klager (etter en advarsel selvsagt). Å "glemme" å ta med seg vin er rett og slett kjipt gjort. Det er åpenbart at de glemmer den med vilje.

Endret av Juvel
  • Liker 22
Skrevet

Synes det er helt greit, jeg. Man bør få noe å drikke til maten når man er invitert på middag, men det trenger for min del ikke være noe annet enn vann med isbiter. Gjerne brus, men hadde tatt med det også selv om jeg hadde blitt bedt om det. Jeg synes ikke det er gjerrig, dere inviterer jo på mat!

Anonymous poster hash: 619d4...449
  • Liker 4
Skrevet

Ts her

Vi har fått beskjed fra en gjest (og hennes mann), at det er "forvirrende" at vi serverer mat men ikke inkluderer alkohol...

Hun og mannen har glemt å ta med drikke til seg et par ganger, og da har de selvfølgelig fått vin av oss (vi kjøper alltid inn en kartong ekstra vin, slik at vi har ekstra "sånn i tilfelle").

TS

For no sprøyt! Er ikke det minste forvirrende. Om noe synes jeg dem skal ta med vin/drikke som presang til vertskapet. Hadde jeg gjort om jeg hadde blitt invitert i et så fint selskap.

Anonymous poster hash: bbc7d...e6e

• Liker 9
Skrevet

Jeg synes faktisk det er på sin plass å informere dette paret om at det faktisk koster en del med denne maten og at dere ikke kan stå for dyr vin i tillegg uten å spare inn på noe annet. Det er mulig de ikke vet eller tenker over at dette koster så mye som det gjør.

• Liker 8
Skrevet

Ts her

TS

Jeg er enig i at man ofte forventer å få servert drikke når man blir invitert til middag, men der et også vanlig, som andre har skrevet i tråden, å ta med seg en flaske som venninnegave.

Dersom de reagerer på det, kanskje dere kunne forklart situasjonen, at dere faktisk legger så mye i maten at det hadde vært fint om de tok med sin egen drikke?

At de helt vil ha hele kalaset gratis er vel en helt annen sak, og har ingenting med deres manglende generøsitet å gjøre...

• Liker 2
Skrevet

TS her.

De som glemmer/"glemmer" vin, er alltid SVÆRT generøse når vi er hos dem. Så selv om alle parter ved at de "glemmer", så lar vi det gå. Fordi vi får igjen så til de grader når vi er hos dem... ;)

Grunnen til at vi prioriterer noen flasker med whisky7gin7vodk+blandevann til festen, i stedet for vin til maten, er at spriten koster omtrent 1/3 av hva vin til maten hadde kostet...

TS

• Liker 1
Skrevet

Hva med å kutte ned på maten da? "Siden noen del av dere vill ha alkoholen servert, lager vi i år taco". Litt satt på spissen, men kutt ned på matstyret, kjøp noen halvlitere på rema og smil. Så kan dere heller invitere de aller nærmeste på 4-5retters middag.

Forøvrig er det normalt i min krets å få drikke til maten, men å betale fylla selv.

Anonymous poster hash: 8c0ac...8b2
  • Liker 6
Skrevet

Ts her.

Jeg og min mann er (som dere kanskje forstår...) veldig opptatt av mat og drikke :P

Vi vil ikke servere "drittvin" til så gode råvarer som vi bruker. Så om vi skal kjøpe drikke tilpasset maten blir det en del kroner...

Som nevnt i hovedinnlegget har vi faktisk gjort det én gang, og da kom totalsummen (mat, drikke, pynt) på 10 000 for 10 mennesker.

Slik det er nå har vi kjøpt en kartong med nøytral vin om noen skulle glemme alkohol. Men jeg ønsker ikke servere mat jeg har brukt MYE tid og penger på, med vin som ikke passer.

TS

Veldig opptatt av vin og kjøper pappvin?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...