frøkenkoz Skrevet 8. desember 2013 #1 Skrevet 8. desember 2013 Jeg tenkte jeg skal steke ovnsbakt laks i morgen.har lyst å bruke poteter med skall, er det godt atmed ? Dette er jo en hel fisk.må jeg plukke ben før jeg steker den ? Hva med fyll inni ? Er det noe man bruker ? Jeg skal ordne broccoli og en saus atmed.noen som har en idé om hvilken saus som passer.rømme er jo og nydelig atmed . kanskje dråppe sausen.å bare ha rømme. Og hvilken temperatur og hvor lenge ? Noen som har noe å komme med ? Noen forandringer ? Blir kjempe glad for alle svar
Gjest Cevita Skrevet 8. desember 2013 #2 Skrevet 8. desember 2013 Steketid kommer an på vekta. En hel fisk på 2,5kg bruker ca 45 min i ovnen på 200 grader. Jeg pleier å steke litt i nedre den av ovnen. Fyller gjerne fisken med hvitløk, løk og sitron + salt og pepper, og stapper det inn i midten, pluss at jeg skjærer noen renner igjennom skinnet som jeg også fyller og krydrer. Har aldri tatt ut beina. Når fisken er ferdig stekt så kan du bare dytte bort skinnet med kniv og gaffel, også så serverer du den ene siden av fisken først, og når den er tom kan du bare løfte bort beina og spise den andre halvdelen. Jeg serverer ofte enten: kokte poterer, agurksalat, raspa gulrot og rømme <-- hverdagsversjonen eller: ovnsbakte poteter, og ovnsbakte grønnsaker med hollandaisesaus til. <--- helgeversjonen En annen ting som er nydelig til laks: gulrotsalat. Raspet gulrot blandet med majones, hvitløk, og smakt til med salt, pepper og sukker. 1
Alvina Skrevet 10. desember 2013 #3 Skrevet 10. desember 2013 En annen ting som er nydelig til laks: gulrotsalat. Raspet gulrot blandet med majones, hvitløk, og smakt til med salt, pepper og sukker. Riktig, og man kan presse en halv søt appelsin eller klementin istedet for sukker.
caroprins Skrevet 15. desember 2013 #4 Skrevet 15. desember 2013 Agurksalat med fransk dressing. Vasket issalat og en dressing av rømme, fløte og sukker.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2013 #5 Skrevet 15. desember 2013 Rømme er et must her i huset. I tillegg bruker jeg å ha på kvitløkssmør på fisken med en gang den kommer ut av ovnen. Da trenger jeg ikke saus hvitløkssmør er forresten også nydelig på poteter. Potetene kan du jo også steke i ovn. Skyll dem godt, del dem i båter. Ha på olivenolje, timian, basilikum, rosmarin, oregano, hvitløk salt, pepper.. Alt etter hva du liker stekes i minst en halvtime i ovnen (200-250 grader), gjerne med grillfunksjon mot slutten så de blir gylne og sprø. Varierer fra ovn til ovn, og størrelsen på båtene, men du ser det når de er ferdige. Anonymous poster hash: bfacf...e01
_Aries Skrevet 16. desember 2013 #6 Skrevet 16. desember 2013 Jeg bruker alltid laksefileter. Jeg bruker å skjære et snitt midt på og fylle med fetaost, det er kjempegodt! Ellers bruker jeg av og til å ha på pesto, det er også godt.. Tilbehøret er stort sett det samme. kokte poteter, sylteagurk og rømme eller agurksalat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå