AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #1 Skrevet 8. desember 2013 I går natt når jeg la meg, hørtes det ut som et dyr sprang frem og tilbake (på rommet mitt) syntes det var veldig ekkelt, så gikk og la meg et annet sted.. Nå sitter jeg på rommet mitt igjen, og hører det nå også. Høres bare ut som det er et, for det blir plutselig helt stille, så begynner det å gå.. Har helt angst for at det plutselig skal falle en rotte i senga mi.. Tørr ikke sove her i natt heller. (og jeg elsker dyr, syntes bare det er en veldig ekkel tanke ) Går den bort av seg selv? Eller hva kan jeg gjøre? Har rom i nederste etasje i huset.. Anonymous poster hash: 1afab...a80
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #3 Skrevet 8. desember 2013 Mus sikkert. Håper det er mus, og ikke rotte!! Men pleier de å være i veggen til de dør? Eller går de ut? Anonymous poster hash: 6477b...47f
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2013 #4 Skrevet 8. desember 2013 Håper det er mus, og ikke rotte!! Men pleier de å være i veggen til de dør? Eller går de ut? Anonymous poster hash: 6477b...47f De har krøpet inn for vinteren nu.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #5 Skrevet 8. desember 2013 Høres ut som en mus eller en rotte. Dersom du leier må du ta kontakt med huseier, dersom du eier og ikke har noen erfaring med dette bør du ta kontakt med et skadedyrfirma. Dyret kan være gravid og de får mange under. I tillegg gjør de fra seg inne i veggene noe som kan lukte. De spiser opp isolasjon og lager seg egne bol. Dersom den dør inne i veggen din stinker det. Ville ha mus og rottesikret huset, sjekket rørene for brudd og hatt åtestasjoner rundt det. Vi bruker firma til å holde åtestasjonene ved like, og de gir også råd ang sikring av hus og kommer på inspeksjon innimellom. Viktig å holde området rundt huset fritt for søppel. Rotta som var i huset vårt kom seg ikke ut etter at vi hadde rottesikret det. Da den døde luktet det noe, men ikke så sterkt siden det ble brukt langtidsvirkende gift (rotta tørker inn innenfra). Anonymous poster hash: 192ab...c92 4
Lea2 Skrevet 8. desember 2013 #6 Skrevet 8. desember 2013 Høres veldig ut som en mus ja. Jeg hadde mus i veggen hjemme hos foreldrene mine. Var stort sett om natta at de var aktivitet der inne, eller når det var helt stille i rommet og utenfor. Kunne også høre noen lave pipelyder av og til.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #7 Skrevet 8. desember 2013 Det jeg har gjort er å plassere en human felle utenfor der de har kommet inn, for så å slippe dem løs på en låve eller søppeldynga. Forstår ikke hvorfor man skal behandle dem som dritt selv om det går under betegnelse "skadedyr". Det å stenge alle muligheter for at dem kan komme seg ut og la de langsomt sulte/tørste ihjel inni veggen er intet annet enn ondskap. Ta dem hvertfall humant og raskt dersom det er nødvendig. Anonymous poster hash: b0401...653 5
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #8 Skrevet 8. desember 2013 Ønsker de en human behandling får de finne seg et annet nabolag. Ser at åtestasjonene fungerer, har funnet noen dødemus og rotter her ute i høst når sesongen for å krype inn begynte. Jeg er glad for at vi bidrar til å holde bestanden nede, alle huseiere i sentrumområder burde innstallere åtestasjoner. Anonymous poster hash: 192ab...c92 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #9 Skrevet 8. desember 2013 Er du sikker på at det er i veggen du hører lyd og ikke på taket? Jeg husker da jeg bodde hjemme hos foreldrene mine så hørte jeg noen merkelige løpe-lyder da jeg var hjemme fra skolen noen ganger og fikk helt angst for at det var dyr i huset. helt til jeg skjønte at det var skjæra som løp på taket... Anonymous poster hash: 56ba7...c81 1
Malum Skrevet 8. desember 2013 #10 Skrevet 8. desember 2013 Det jeg har gjort er å plassere en human felle utenfor der de har kommet inn, for så å slippe dem løs på en låve eller søppeldynga. Forstår ikke hvorfor man skal behandle dem som dritt selv om det går under betegnelse "skadedyr". Det å stenge alle muligheter for at dem kan komme seg ut og la de langsomt sulte/tørste ihjel inni veggen er intet annet enn ondskap. Ta dem hvertfall humant og raskt dersom det er nødvendig. Anonymous poster hash: b0401...653 Unnskyld meg, men jeg tror du trenger en aldri så liten realitetsorientering. Rotter og mus er skadedyr og smittebærere, og de reproduserer i en vanvittig fart. Har man muligheten, så tar man selvsagt livet av dem. Spesielt rotter er vanskelige å få has på, fordi de er relativt smarte. Felle eller gift, det spiller ingen rolle, bare man får tatt livet av dem. Dette har ingen verdens ting med ondskap å gjøre, men sunn fornuft. Vi har både mus og rotter rundt her, fordi vi bor på landet, omkranset av jorder og skog, og fordi vi driver med dyr. Spesielt på våren og høsten må vi være ekstra påpasselige med å fylle på i åtestasjonene, fordi de da gjerne prøver å komme seg inn i huset. Vi har hatt rotte i krypkjelleren, og mus i veggene. Hvordan disse skadedyrene har det mens de dør, om det er gift som tar dem, eller kattene våre som gir dem en traumatisk endelikt, er meg knekkende likegyldig, det som er viktig er at man får bukt med dem før de gjør stor skade, eller kommer seg inn. Det kunne ikke ramle meg inn å fange dem for så å slippe dem løs andre steder. De er et problem, og problemet kan bli alvorlig hvis bestanden ikke holdes nede. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6489&Main_6157=6263:0:25,5999:1:0:0:::0:0&MainContent_6263=6489:0:25,6012:1:0:0:::0:0&Content_6489=6430:60373::1:6229:6:::0:0 9
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #11 Skrevet 8. desember 2013 Unnskyld meg, men jeg tror du trenger en aldri så liten realitetsorientering. Rotter og mus er skadedyr og smittebærere, og de reproduserer i en vanvittig fart. Har man muligheten, så tar man selvsagt livet av dem. Spesielt rotter er vanskelige å få has på, fordi de er relativt smarte. Felle eller gift, det spiller ingen rolle, bare man får tatt livet av dem. Dette har ingen verdens ting med ondskap å gjøre, men sunn fornuft. Vi har både mus og rotter rundt her, fordi vi bor på landet, omkranset av jorder og skog, og fordi vi driver med dyr. Spesielt på våren og høsten må vi være ekstra påpasselige med å fylle på i åtestasjonene, fordi de da gjerne prøver å komme seg inn i huset. Vi har hatt rotte i krypkjelleren, og mus i veggene. Hvordan disse skadedyrene har det mens de dør, om det er gift som tar dem, eller kattene våre som gir dem en traumatisk endelikt, er meg knekkende likegyldig, det som er viktig er at man får bukt med dem før de gjør stor skade, eller kommer seg inn. Det kunne ikke ramle meg inn å fange dem for så å slippe dem løs andre steder. De er et problem, og problemet kan bli alvorlig hvis bestanden ikke holdes nede. http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6489&Main_6157=6263:0:25,5999:1:0:0:::0:0&MainContent_6263=6489:0:25,6012:1:0:0:::0:0&Content_6489=6430:60373::1:6229:6:::0:0 Om man ser slikt på det så er også kattene som du holder som kjæledyr en stor trussel mot fugle-og småvilt, og kan også bli sett på som 'skadedyr' da den ikke har noe å gjøre i norsk natur. Med et slikt syn kan man stenge katter inne til de tørster ihjel og dør, eller gi dem gift. Men det ville blitt dyremishandling? En rotte/mus føler ikke mindre smerte enn andre dyr selv om de er smittebærere og foraktet. Jeg har ikke sagt noe i mot å ta livet av rotter og mus, det er metodene som brukes som jeg er sterkt i mot. Enten det er å drukne dem, rottegift (har sett alt for mange tilfeller der hunder og katter har fått i seg det her og det er ikke en human død, forakter det som pesten da det er en stor fare for også andre dyr) stenge dem inne til de dør, osv osv. Bare fantasien setter grenser på hva man kan gjøre. Rotter og mus? Ingen leer et øyelokk, kommer det til andre dyr så blir man stemplet som dyremishandler. Forstår virkelig ikke logikken. Har sett alt for mange tilfeller av dette. Bøtte med vann slik at dyra må svømme til de ikke orker mer, rotte fanget i et bur ute i den verste vinterstormen mens den hyler og til slutt fryser ihjel. Mus/rotter fanget i en vegg til den til slutt dør av sult/tørst. Se med stolthet i blikket på katten sin som har lekt med en dødsliten mus i smerter i flere timer. Hvem bryr seg? Det er ekle skadedyr... Jepp, jeg fanger mus og rotter og slipper dem løs der de ikke kan gå løs på elektronikk, og forårsake andre ødeleggelser. Har også hendt at hunden min finner dem i stallen og gir dem et bitt over hodet som fører til momentant død. Et dødt dyr lider ikke, men det er måten det blir gjort på som teller. Jeg synes ikke noe om at dyr skal pines, enten det gjelder katt, slange, hest, mus eller rotte. Skal man gjøre det så bør det gjøres skikkelig og humant! Og den linken ga meg intenting, jeg er fullt klar over hva disse gnagerne er i stand til å gjøre, det gir meg likevel ingen tilfredshet av å se dem lide. Plaging av dyr, uansett type art vil aldri bli "sunn fornuft" i mine øyne. Anonymous poster hash: b0401...653 4
Gjest Peanut Skrevet 8. desember 2013 #12 Skrevet 8. desember 2013 Har hatt mus i veggene, men det sluttet etter at jeg satte inn sånne støpsler kalt Riddex OG satte ut musefeller. Har tatt knekken på 10 mus så langt i vinter, og hevet dem i en pose etter hver gang, og deretter hevet posen i søppelkassen. Måtte skifte en ledning til vaskemaskinen da disse små u(dyrene) hadde gnagd seg gjennom den. Ville gjerne vært det foruten. >_< Enn så lenge (1 måned siden siste musefangst) har det vært bra.
Malum Skrevet 8. desember 2013 #13 Skrevet 8. desember 2013 Om man ser slikt på det så er også kattene som du holder som kjæledyr en stor trussel mot fugle-og småvilt, og kan også bli sett på som 'skadedyr' da den ikke har noe å gjøre i norsk natur. Med et slikt syn kan man stenge katter inne til de tørster ihjel og dør, eller gi dem gift. Men det ville blitt dyremishandling? En rotte/mus føler ikke mindre smerte enn andre dyr selv om de er smittebærere og foraktet. Jeg har ikke sagt noe i mot å ta livet av rotter og mus, det er metodene som brukes som jeg er sterkt i mot. Enten det er å drukne dem, rottegift (har sett alt for mange tilfeller der hunder og katter har fått i seg det her og det er ikke en human død, forakter det som pesten da det er en stor fare for også andre dyr) stenge dem inne til de dør, osv osv. Bare fantasien setter grenser på hva man kan gjøre. Rotter og mus? Ingen leer et øyelokk, kommer det til andre dyr så blir man stemplet som dyremishandler. Forstår virkelig ikke logikken. Har sett alt for mange tilfeller av dette. Bøtte med vann slik at dyra må svømme til de ikke orker mer, rotte fanget i et bur ute i den verste vinterstormen mens den hyler og til slutt fryser ihjel. Mus/rotter fanget i en vegg til den til slutt dør av sult/tørst. Se med stolthet i blikket på katten sin som har lekt med en dødsliten mus i smerter i flere timer. Hvem bryr seg? Det er ekle skadedyr... Jepp, jeg fanger mus og rotter og slipper dem løs der de ikke kan gå løs på elektronikk, og forårsake andre ødeleggelser. Har også hendt at hunden min finner dem i stallen og gir dem et bitt over hodet som fører til momentant død. Et dødt dyr lider ikke, men det er måten det blir gjort på som teller. Jeg synes ikke noe om at dyr skal pines, enten det gjelder katt, slange, hest, mus eller rotte. Skal man gjøre det så bør det gjøres skikkelig og humant! Og den linken ga meg intenting, jeg er fullt klar over hva disse gnagerne er i stand til å gjøre, det gir meg likevel ingen tilfredshet av å se dem lide. Plaging av dyr, uansett type art vil aldri bli "sunn fornuft" i mine øyne. Anonymous poster hash: b0401...653 Du blander kortene litt her. Hva slags trusler dyr utgjør mot hverandre i naturen og hva resultatet av det er, hva har det med saken å gjøre?Det er hvilke trusler skadedyr, i dette tilfellet rotter og mus, utgjør på eiendom og evt som smittebærere vi snakker om? Og hvorfor drar du fram metoder som å drukne og fange dyr for å sulte dem i hjel, som om det skulle være metoder jeg er tilhenger av? Å være tilhenger av størst mulig grad av utrydding av skadedyr er ikke ensbetydende med å forsvare perverst dyreplageri.Rottegift og feller er fullt lovlige og akseptable metoder for å bli kvitt rotter og mus. Bruker man gift på forsvarlig vis er det ingen risiko for at andre dyr skal det i seg. Åtestasjoner, som vi bruker, har åpninger som er for små til at andre enn dyra man ønsker å kvitte seg med kommer inn. Jeg tror kanskje du har sett for mye Disney-film? Aner du hvordan tilstandene ville vært her hos oss hvis vi ikke hadde brukt de midlene vi har til rådighet for å holde gnagerne borte? 5
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #14 Skrevet 9. desember 2013 Du blander kortene litt her. Hva slags trusler dyr utgjør mot hverandre i naturen og hva resultatet av det er, hva har det med saken å gjøre?Det er hvilke trusler skadedyr, i dette tilfellet rotter og mus, utgjør på eiendom og evt som smittebærere vi snakker om? Og hvorfor drar du fram metoder som å drukne og fange dyr for å sulte dem i hjel, som om det skulle være metoder jeg er tilhenger av? Å være tilhenger av størst mulig grad av utrydding av skadedyr er ikke ensbetydende med å forsvare perverst dyreplageri.Rottegift og feller er fullt lovlige og akseptable metoder for å bli kvitt rotter og mus. Bruker man gift på forsvarlig vis er det ingen risiko for at andre dyr skal det i seg. Åtestasjoner, som vi bruker, har åpninger som er for små til at andre enn dyra man ønsker å kvitte seg med kommer inn. Jeg tror kanskje du har sett for mye Disney-film? Aner du hvordan tilstandene ville vært her hos oss hvis vi ikke hadde brukt de midlene vi har til rådighet for å holde gnagerne borte? Det virker som om det er fritt frem og at det dreier seg om pest så lenge det var snakk om skadedyr, derfor sammenligningen. Du skrev også "Felle eller gift, det spiller ingen rolle, bare man får tatt livet av dem" og "Hvordan disse skadedyrene har det mens de dør, om det er gift som tar dem, eller kattene våre som gir dem en traumatisk endelikt, er meg knekkende likegyldig" Derfor trakk jeg konklusjonen om at det ikke spiller noen rolle for deg dersom dyret led bare den døde. Hvordan klarer du å dra Disney inn i dette? Gir jeg utrykk for at rottene heter Bernard og Bianca, drar på eventyr og snakker seg i mellom? Vil tro at alle plages av rotter og mus, meg selv inkludert, særlig da jeg har 3 hester, og mus/rotter elsker korn, høy og kraftfòr. Igjen, jeg har ikke sagt at det å drepe dem er galt, ser bare på innlegg over her som bekrefter at det ikke spiller noen rolle hvordan dyret dør, bare det forsvinner. Jeg velger å flytte dem til andre områder der de ikke utgjør noen skade. Selv om det brukes åtestasjoner så er det fortsatt sjanse for at andre dyr kan få det i seg, det har også skjedd flere ganger at hunder og katter som som tar mus som har dødd etter inntak av rottegift blir alvorlig syke. og det vil ikke jeg ha rundt huset eller stallen, og jeg har liten tro på at dette er humant da det er konstruert for at dyrene blør ihjel innvendig eller tørster i hjel. Hunden er en effektiv rottedreper, i perioder med veldig mye så setter jeg ut en elektrisk felle som garantert dreper dem på sekundet, ellers slipper jeg dem løs der de ikke plager andre, langt vekk fra folk og fe, og det ser jeg ingen problemer med. Anonymous poster hash: b0401...653 2
Omnivore Skrevet 9. desember 2013 #15 Skrevet 9. desember 2013 Vi har loft hvor musene holder til og har x antall feller med x antall fangster hver morgen. Etter ei helg med over 20 mus har det ikke vært ei eneste mus i fella så håper vi har fått tatt alle. Var en gang for noen år siden han far skulle bytte vinduskarm på rommet mitt og det var åpent inn til isolasjonen et par uker. Da våknet jeg til mus i søppeldunken og mus som gravde meg i hodet. DET var ekkelt det. Slo meg på hodet i det jeg våknet og hadde halvdød mus i hånda liksom. Heldigvis var det kort vei til katten som gjerne tok over det halvdøde byttet mitt. (jeg aner da ikke hvordan jeg dreper slike, katten kan slikt mye bedre en meg). Musa i søppeldunken ble sluppet ut igjen ute da jeg ikke klarte å få meg til å ta knekken på den. DET var ekle saker det. Ny vinduskarm var på plass dagen etterpå i hvert fall.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #16 Skrevet 9. desember 2013 @AB: det er ikke alle som bor slik at det er mulighet for å forflytte disse dyrene til et mer egnet område. Her i sentrum er det uaktuet å samle dem opp og kjøre dem til skogs. Vi bruker derfor firma i vår bekjempelse av dyrene slik at noen kommer og sjekker at alt utstyr vi bruker ikke kan være til skade for barn eller dyr. De fyller på stasjonene, ser etter spor, gir råd om uteområder etc. Giften virker saktere enn den privatpersoner får kjøpt, så det er tid til å gi motgift (vitamin k) om det værste skulle skje. Alle naboene er i tillegg informert, og det er umulig å gå glipp av "Fort AB" når du får forbi. Det er også viktig å huske på at det er forskjell på veggrotte i byen og de du ser på dyrebutikken. Veggrottene i byen er bærere av sykdommer og parasitter da de ofte kommer opp igjennom kloakken. Dette er ikke rotter som har løpt i skogen før de kom inn i huset. Du må gjerne føle at dette er inhumant, men jeg velger heller å beskytte mine verdier og mitt nabolag. Spesielt rotter kan gjøre skader for flere millioner. Anonymous poster hash: 192ab...c92 1
Malum Skrevet 9. desember 2013 #17 Skrevet 9. desember 2013 Det virker som om det er fritt frem og at det dreier seg om pest så lenge det var snakk om skadedyr, derfor sammenligningen. Du skrev også "Felle eller gift, det spiller ingen rolle, bare man får tatt livet av dem" og "Hvordan disse skadedyrene har det mens de dør, om det er gift som tar dem, eller kattene våre som gir dem en traumatisk endelikt, er meg knekkende likegyldig" Derfor trakk jeg konklusjonen om at det ikke spiller noen rolle for deg dersom dyret led bare den døde. Hvordan klarer du å dra Disney inn i dette? Gir jeg utrykk for at rottene heter Bernard og Bianca, drar på eventyr og snakker seg i mellom? Vil tro at alle plages av rotter og mus, meg selv inkludert, særlig da jeg har 3 hester, og mus/rotter elsker korn, høy og kraftfòr. Igjen, jeg har ikke sagt at det å drepe dem er galt, ser bare på innlegg over her som bekrefter at det ikke spiller noen rolle hvordan dyret dør, bare det forsvinner. Jeg velger å flytte dem til andre områder der de ikke utgjør noen skade. Selv om det brukes åtestasjoner så er det fortsatt sjanse for at andre dyr kan få det i seg, det har også skjedd flere ganger at hunder og katter som som tar mus som har dødd etter inntak av rottegift blir alvorlig syke. og det vil ikke jeg ha rundt huset eller stallen, og jeg har liten tro på at dette er humant da det er konstruert for at dyrene blør ihjel innvendig eller tørster i hjel. Hunden er en effektiv rottedreper, i perioder med veldig mye så setter jeg ut en elektrisk felle som garantert dreper dem på sekundet, ellers slipper jeg dem løs der de ikke plager andre, langt vekk fra folk og fe, og det ser jeg ingen problemer med. Anonymous poster hash: b0401...653 Jeg regnet med at du forsto at jeg blåser i hvordan de har det mens de dør ved en av metodene jeg nevnte at jeg synes er ok: feller, gift eller katt. Når du snakker om å fange rotter for å slippe dem ut et annet sted, ja, da lurer jeg naturlig nok på om du har fått en overdose av Disney-filmer. Nå sier du at du slipper dem ut langt bort fra folk og fe, men tidligere skrev du at du har sluppet ut rotte i en låve eller på søppeldynge, og da synes jeg det må være lov å stusse. Det er rett og slett uansvarlig oppførsel, i beste fall misforstått godhet generert av et romantisert og urealistisk forhold til dyr som dette. Aner du hvor store problemer man har med rotter på søppeldynger? Spurte du bonden som eide låven først? Han har nemlig garantert nok av skadedyr å ta hånd om på gården sin fra før. Korn, høy, kraftfor, møkk fra husdyr - det er et eldorado for rotter, og man er faktisk bare nødt til å ta i bruk alle midler for å holde bestanden nede. Angående katter og rottegift er det liten grunn til bekymring: Fra http://www.nettdyrlegen.com/artikler/katt/forgiftninger/rottegiftsforgifning-katt/339 : Katter er som regel så kresne at de ikke spiser rottegift frivillig og risikoen for å bli forgiftet av å spise en rottegiftforgiftet mus anses som liten. At du velger å fange rotter og slippe dem ut andre steder synes jeg er uansvarlig og idiotisk, . Dette er søppeldyr som utgjør smittefare, og risiko for store materielle skader på bygninger. Jeg tror ikke du aner hvor mange de er. Det er ikke den ene du ser. Jeg oppfordrer deg til å ta en tur ut i Oslo en sommernatt, når utestedene har stengt, og det er tomt for folk rundt bordene på uterestaurantene. 5
Rotemor Skrevet 9. desember 2013 #18 Skrevet 9. desember 2013 Jeg regnet med at du forsto at jeg blåser i hvordan de har det mens de dør ved en av metodene jeg nevnte at jeg synes er ok: feller, gift eller katt. Når du snakker om å fange rotter for å slippe dem ut et annet sted, ja, da lurer jeg naturlig nok på om du har fått en overdose av Disney-filmer. Nå sier du at du slipper dem ut langt bort fra folk og fe, men tidligere skrev du at du har sluppet ut rotte i en låve eller på søppeldynge, og da synes jeg det må være lov å stusse. Det er rett og slett uansvarlig oppførsel, i beste fall misforstått godhet generert av et romantisert og urealistisk forhold til dyr som dette. Aner du hvor store problemer man har med rotter på søppeldynger? Spurte du bonden som eide låven først? Han har nemlig garantert nok av skadedyr å ta hånd om på gården sin fra før. Korn, høy, kraftfor, møkk fra husdyr - det er et eldorado for rotter, og man er faktisk bare nødt til å ta i bruk alle midler for å holde bestanden nede. Angående katter og rottegift er det liten grunn til bekymring: Fra http://www.nettdyrlegen.com/artikler/katt/forgiftninger/rottegiftsforgifning-katt/339 : Katter er som regel så kresne at de ikke spiser rottegift frivillig og risikoen for å bli forgiftet av å spise en rottegiftforgiftet mus anses som liten. At du velger å fange rotter og slippe dem ut andre steder synes jeg er uansvarlig og idiotisk, . Dette er søppeldyr som utgjør smittefare, og risiko for store materielle skader på bygninger. Jeg tror ikke du aner hvor mange de er. Det er ikke den ene du ser. Jeg oppfordrer deg til å ta en tur ut i Oslo en sommernatt, når utestedene har stengt, og det er tomt for folk rundt bordene på uterestaurantene. Jeg er helt enig med deg og synes du skriver godt! 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #19 Skrevet 9. desember 2013 Vi hadde noe i veggen hjemme hos foreldrene mine. Jeg satte opp felle ut forbi, og neste dag lå det en dau rotte der! Anonymous poster hash: 8e129...c1b
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2013 #20 Skrevet 10. desember 2013 Jeg regnet med at du forsto at jeg blåser i hvordan de har det mens de dør ved en av metodene jeg nevnte at jeg synes er ok: feller, gift eller katt. Når du snakker om å fange rotter for å slippe dem ut et annet sted, ja, da lurer jeg naturlig nok på om du har fått en overdose av Disney-filmer. Nå sier du at du slipper dem ut langt bort fra folk og fe, men tidligere skrev du at du har sluppet ut rotte i en låve eller på søppeldynge, og da synes jeg det må være lov å stusse. Det er rett og slett uansvarlig oppførsel, i beste fall misforstått godhet generert av et romantisert og urealistisk forhold til dyr som dette. Aner du hvor store problemer man har med rotter på søppeldynger? Spurte du bonden som eide låven først? Han har nemlig garantert nok av skadedyr å ta hånd om på gården sin fra før. Korn, høy, kraftfor, møkk fra husdyr - det er et eldorado for rotter, og man er faktisk bare nødt til å ta i bruk alle midler for å holde bestanden nede. Angående katter og rottegift er det liten grunn til bekymring: Fra http://www.nettdyrlegen.com/artikler/katt/forgiftninger/rottegiftsforgifning-katt/339 : Katter er som regel så kresne at de ikke spiser rottegift frivillig og risikoen for å bli forgiftet av å spise en rottegiftforgiftet mus anses som liten. At du velger å fange rotter og slippe dem ut andre steder synes jeg er uansvarlig og idiotisk, . Dette er søppeldyr som utgjør smittefare, og risiko for store materielle skader på bygninger. Jeg tror ikke du aner hvor mange de er. Det er ikke den ene du ser. Jeg oppfordrer deg til å ta en tur ut i Oslo en sommernatt, når utestedene har stengt, og det er tomt for folk rundt bordene på uterestaurantene. Det er litt morsomt at du kun tilegner meg meninger jeg ikke har og manglende kunnskap, noe jeg ikke har, så slike hersketeknikker ser jeg bort fra. Låven er nedlagt, og har stått tom i mange år, søppelfyllingen er på et øde sted, som skrevet flere ganger, jeg ser ingen problemer med at rottene blir drept så lenge det skjer på en forsvarlig måte, slik jeg ser så er ikke katter og gift humane metoder, og det var vel det eneste jeg kom med. Så hvordan du får inn Disney, uansvarlighet, romatintisering, misforstått godhet, og urealistisk forhold til dyr (mange anklagelser mot en person du overhodet ikke kjenner) forstår jeg ikke. Særlig da jeg flere ganger har skrevet at jeg vet hvor stort problem rotter er i storbyer og at de sprer sykdom, det er barnelære. Vel, ang. rottegift og katt/hund så er det utallige veterinærer som kan bekrefte hvor farlig dette kan være, ei jente i stallen her mistet hunden sin for et par år siden da den hadde veltet en åtestasjon og spiste innholdet, en bekjent mistet katten sin fordi den hadde spist flere mus som var forgiftet, og slik risiko utsetter jeg ikke mitt kjæledyr for. http://www.moss-avis.no/nyheter/rottegift-gir-dobbelt-kattepine-1.5182652 http://www.canis.no/innlegg.php?nr=60134 Katteunger er særdeles nysgjerrig, og en skikkelig jeger av en katt på en gård har ingen problemer med å fange 5-6 mus/rotter om dagen, dyr er forskjellig, og selv om mange styrer unna så finnes det både glupske katter og hunder. Det er som sagt mange rotter her, og istedet for å bruke gift og katt som jeg ser på som uansvarlig og unødvendig forlengelse av lidelser, så setter jeg opp humane feller i samme slengen og slipper dem løs (dette er virkelig på landet) steder der de igjen ikke kan plage andre mennesker. Og dette har jeg absolutt ikke dårlig samvittighet for. Forstår egentlig ikke hvorfor jeg gidder å forsvare meg, for det eneste jeg skriver er vel egentlig at jeg er i mot plaging av dyr uansett art, ikke at å drepe rotter og mus er feil, selv om jeg unngår å gjøre det da jeg ikke har tilgang på flere feller som med sikkerhet dreper dem momentant. Anonymous poster hash: b0401...653 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå