Gå til innhold

Må bytte gulv, leier leiligheten - dekker forsikringen sted å bo i mellomtiden?

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe meg med dette...

I dag flommet vannet ut av sluk både på kjøkken og bad. Rørleggeren sa at gulvene må tørkes og byttes.

Det jeg lurer på er dette med hvor vi skal bo i mellomtiden når gulvene må byttes og om det er noe forsikringsselskapet dekker?

Jeg leier leiligheten. Vil jeg få dekket "husleie" andre steder så lenge?

Anonymous poster hash: b6671...7eb

Fortsetter under...

Mener huseier vil få dekket tapte leieinntekter. Da det er hans forsikring det går på. Dere vil altså ikke få noe, men skal ikke trenge å betale leie når dere ikke bor det.

Var ihvertfall slik da vi fikk kloakk opp fra slukene når vi leide for noen år siden, og leiligheten måtte renoveres. (Huseier var forsikret i Gjensidige).

Anonymous poster hash: 56f95...ce7

I dag flommet vannet ut av sluk både på kjøkken og bad. Rørleggeren sa at gulvene må tørkes og byttes.

Det jeg lurer på er dette med hvor vi skal bo i mellomtiden når gulvene må byttes og om det er noe forsikringsselskapet dekker?

Vil bare nevne at det ikke var vann, men kloakk som flommet opp i huset deres. Bare så du er obs på hygienen så dere ikke blir syke på toppen av det hele.

Anonymous poster hash: 8272c...027

Du har vel innboforsikring? Jeg var i nogenlunde samme situasjon for ikke så lenge siden,og mitt forsikringsselskap dekket midlertidig bosted(men måte selvfølgelig betale noe i egenandel)

Anonymous poster hash: 51106...8b4

Annonse

Men nå har jeg vært så utrolig dum at jeg ikke har hatt innboforsikring. Jeg fikk øya opp i går og tegnet forsikring, men den gjelder vel ikke siden jeg tegnet den i går kveld og dette skjedde i går tidlig?

/ts

Men nå har jeg vært så utrolig dum at jeg ikke har hatt innboforsikring. Jeg fikk øya opp i går og tegnet forsikring, men den gjelder vel ikke siden jeg tegnet den i går kveld og dette skjedde i går tidlig?/ts Anonymous poster hash: b6671...7eb

For seint, for seint.

Anonymous poster hash: 7c3e0...bff

• Liker 1

Det var det jeg trodde...

Men så chattet jeg med en repr. på DNB forsikring - for den forsikringen jeg forsøkte å tegne i går gikk ikke gjennom... og da spurte jeg hvilken forsikring som vil gjelde dersom jeg må bo et annet sted mens de fikser gulvet her, og hun svarte da at det gjelder huseiers forsikring og ikke innboforsikring.

Siden ingen av mine ting ble ødelagt av vannet i går så var jeg heldig allikevel denne gangen. Neste gang det er noenting så har jeg innboforsikring i hvert fall...

Gjest Blomst83

Det var det jeg trodde...

Men så chattet jeg med en repr. på DNB forsikring - for den forsikringen jeg forsøkte å tegne i går gikk ikke gjennom... og da spurte jeg hvilken forsikring som vil gjelde dersom jeg må bo et annet sted mens de fikser gulvet her, og hun svarte da at det gjelder huseiers forsikring og ikke innboforsikring.

Siden ingen av mine ting ble ødelagt av vannet i går så var jeg heldig allikevel denne gangen. Neste gang det er noenting så har jeg innboforsikring i hvert fall...

Da får du ta en prat med huseier da.

Nei, huseiers forsikring dekker kun reperasjon. Huseier vil få dekket tap av leieinntekter så lenge dere ikke bor der. Jeg går gjennom en slik situasjon nå og det er svaret jeg fikk av forsikringsselskapet.

Leietakerne får alt dekket via sin innboforsikring og har du ikke det så må du nesten klare deg selv. Leietakerne mine har innboforsikring og får dekket innbo og egentlig ett annet sted å bo, men siden de fortalte deres forsikringsselskap at de skal reise bort om ett par uker så venta de med reperasjon til da og da fikk ikke leietakerne dekka husleie på forsikringen. Bummer.

Hvor idiotisk er det å ikke ha forsikring? Det koster en 100-lapp i måneden.

Anonymous poster hash: 7de07...b85
  • Liker 3

Annonse

Jeg jobber på hotell og vi har noen ganger langtidsboende pga skader på leiligheter.

I ett tilfelle hadde vi flere boende over lengre tid. Det var det skader i en bygård som var grunnen til at de bodde, og alle bodde på forsikringsselskapet til utleier sin regning. Det var folk fra flere leieforhold i denne gården.

Jeg hadde også en kompis som en gang hadde vannskade i et kollektiv han bodde i. I det tilfellet var det også snakk om hvis skaden var for stor til at de kunne bo så skulle forsikringsselskapet til utleier betale for evt kostnader knyttet til hotell/annen plass å bo.

Så i alle tilfeller jeg har hørt om både på jobb og privat så har det vært forsikringsselskapet til utleier som står for kostnader.

Anonymous poster hash: e9184...170

Takk for svar. :)

Nå har jeg jo da fått høre både at det er utleier sin husforsikring og min (manglende) innboforsikring, men de fleste har sagt at det er utleier som står for det.. jeg håper det er rett...

Rørleggeren som var innom mente det kom til å ta noen uker, men jeg håper han bare estimerte ut i fra hva han trodde.

I morgen kommer de på befaring, så da kan jeg jo spørre dem som kommer. :)

Utleier sin husforsikring dekker skader på huset. Din manglende innboforsikring ville sikret deg tak over hode. Utleier er ikke ansvarlig for å dekke dine utgifter til et sted å bo imens leiligheten blir renovert.

• Liker 1
Annonse

De må bytte gulv på kjøkken, stue og ene soverommet så det er ikke beboelig mens de fikser dette. De mente at muligens hele kjøkkeninnredningen måtte rives også.

Og jeg har funnet ut at jeg har innboforsikring i fagforeningen så da er jeg dekket uansett...

Det eneste som mangler å vite nå er om det skal gå på min eller huseiers forsikring og hvis det går på min så er det vel noe egenandel...

Og hvordan blir det med husleie og strøm og slike ting mens jeg ikke bor der?

De må bytte gulv på kjøkken, stue og ene soverommet så det er ikke beboelig mens de fikser dette. De mente at muligens hele kjøkkeninnredningen måtte rives også.

Og jeg har funnet ut at jeg har innboforsikring i fagforeningen så da er jeg dekket uansett...

Det eneste som mangler å vite nå er om det skal gå på min eller huseiers forsikring og hvis det går på min så er det vel noe egenandel...

Og hvordan blir det med husleie og strøm og slike ting mens jeg ikke bor der?

Huseier sin forsikring dekker skader på boligen og inventar som er hans. Din innboforsikring skal dekke bosted for deg og dine ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...