Gå til innhold

Småbarn og godteri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Observerer litt rundt meg og blir litt sjokkert når jeg ser at enkelte foreldre "dytter i", introduserer is, brus og godteri så fort et barn kan tygge i seg en brødskive. Virker som noen unger også får julekalender tidligere og tidligere.Er dette normalt?

Min niese på snart 2 drikker mest vann og får litt juice av og til og smaker bittelitt kake dersom vi feirer bursdager. Ellers spiser hun noe frukt.

Burde det ikke sånn at det man ikke vet, har man ikke vondt av, eller blir det for enkelt?

Anonymous poster hash: db652...60c
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt enig med deg, jeg ser overhodet ingen grunn til å gi barn sukker. De fleste argumenterer med at "unger må jo få kose seg," og det er jeg selvfølgelig enig i, men det er fullt mulig å kose seg uten den store blodsukkerstigningen, avhengigheten sukker fører med seg og hyperaktiviteten som ofte observeres hos barn som har inntatt sukker. Som barn fikk jeg ofte en fruktskål på lørdagskveldene til barne-tv, og for meg var det helt suverent. Jeg savnet aldri noe søtere, hvorfor skulle jeg det?

• Liker 3
Skrevet

Unger kan helt fint kose seg uten sukker. Det de ikke kjenner savner de heller ikke. Vil utsette sånt så lenge som overhode mulig med mitt barn ihvertfall.

• Liker 2
Skrevet

Vår datter er 3 mnd og vil være litt over ett år neste jul.

Min bestemor har allerede nå begynt å glede seg til neste jul så hun kan lage adventskalender til oldebarnet sitt. Det er selvfølgelig kjempekoselig og jeg gleder meg til å åpne den med henne. Men min bestemor sier hele tiden at det må være litt godteri i kalenderen fordi det er jul og da er det lov, og så sier hun samtidig at "da kan mamma og pappa si hva de vil, for litt godteri må du få lov til å spise i julen". Har sagt flere ganger at vi ikke ønsker å gi henne sukker så tidlig, men det blir åpenlyst ikke respektert.. har ikke lyst å snike unna pakker fra kalenderen heller.

Vi ønsker jo å vente så lenge som mulig med sukker, men det er vanskelig når "alle" andre har en oppfatning om at de "må få kose seg" ...

• Liker 1
Skrevet

Helt enig med deg, jeg ser overhodet ingen grunn til å gi barn sukker. De fleste argumenterer med at "unger må jo få kose seg," og det er jeg selvfølgelig enig i, men det er fullt mulig å kose seg uten den store blodsukkerstigningen, avhengigheten sukker fører med seg og hyperaktiviteten som ofte observeres hos barn som har inntatt sukker. Som barn fikk jeg ofte en fruktskål på lørdagskveldene til barne-tv, og for meg var det helt suverent. Jeg savnet aldri noe søtere, hvorfor skulle jeg det?

Var på forelesning på fredag og var vitne til at myten om at barn bli hyper av sukker ble slått hull på!

Friske mennesker har insuling som regulerer dette, og testmåling viste at blodsukkeret steg fra 5 til 6 etter inntak av sukker. Det samme skjedde hos de som fikk spise knekkebrød!

Barn blir ikke propell av sukker alene!

• Liker 2
Skrevet

Min bestemor har allerede nå begynt å glede seg til neste jul så hun kan lage adventskalender til oldebarnet sitt. Det er selvfølgelig kjempekoselig og jeg gleder meg til å åpne den med henne. Men min bestemor sier hele tiden at det må være litt godteri i kalenderen fordi det er jul og da er det lov, og så sier hun samtidig at "da kan mamma og pappa si hva de vil, for litt godteri må du få lov til å spise i julen". Har sagt flere ganger at vi ikke ønsker å gi henne sukker så tidlig, men det blir åpenlyst ikke respektert.. har ikke lyst å snike unna pakker fra kalenderen heller.

Vi ønsker jo å vente så lenge som mulig med sukker, men det er vanskelig når "alle" andre har en oppfatning om at de "må få kose seg" ...

Skulle tro at en ettåring vil ha mer glede av en liten leke enn en sjokolade. Helt tullete at kos = godteri.

• Liker 2
Skrevet

Enig i at man ikke trenger å dytte det på dem, slik mange (særlig eldre folk) elsker å gjøre. Vår gutt er halvannet år og har smakt svært lite sukker hittil. Vi er ikke hysteriske på noen måte, men prøver så godt vi kan å tilby sunnere alternativer. Men han spiser masse frukt, så får vel sin dose sukker uansett. Vi prøver altså å unngå tilsatt sukker og e-stoffer.

Nå som han er halvannet får han smake litt, men jeg ser til min glede at han er mer glad i frukt og grønnsaker, rosiner osv., som kaker (eneste han har smakt av "godter").

Skrevet

Det er deres barn, og dere bestemmer Du får si at hun IKKE skal ha godteri, og hvis din bestemor ikke kan respektere det å lage en kalender uten får hun droppe hele greia. Det er ene og alene deres avgjørelse når barnet deres skal få godteri og ikke.

• Liker 1
Skrevet

Var på forelesning på fredag og var vitne til at myten om at barn bli hyper av sukker ble slått hull på!

Friske mennesker har insuling som regulerer dette, og testmåling viste at blodsukkeret steg fra 5 til 6 etter inntak av sukker. Det samme skjedde hos de som fikk spise knekkebrød!

Barn blir ikke propell av sukker alene!

Jeg syns det er veldig naivt å tro at sukker ikke påvirker barnets humør og energinivå - legger ved en lenke fra parenting.com jeg syntes var interessant her, hvor det også legges vekt på at sukker i små doser kan være en helt grei del av barnets diett, men at det ofte blir for mye og for ofte, i tillegg til at kaloriene fra godteriet eller kaken eller brusen erstatter kaloriene barnet skulle hatt fra et vanlig måltid.

http://www.parenting.com/article/sugar-does-it-make-kids-hyper

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er veldig naivt å tro at sukker ikke påvirker barnets humør og energinivå - legger ved en lenke fra parenting.com jeg syntes var interessant her, hvor det også legges vekt på at sukker i små doser kan være en helt grei del av barnets diett, men at det ofte blir for mye og for ofte, i tillegg til at kaloriene fra godteriet eller kaken eller brusen erstatter kaloriene barnet skulle hatt fra et vanlig måltid.

http://www.parenting.com/article/sugar-does-it-make-kids-hyper

Fant ikke lenken til Newton på NRK, men her et innlegg skrevet etter å ha sett nevnte program:

Skrevet

Enig. Jeg er ingen helsefreak, men så ingen grunn til å introdusere datteren min for noe hun ikke trenger før hun blir gammel nok til å spørre etter det selv. Hun fikk ofte smake litt på kake ol. når vi voksne spiste også videre, men hun var ikke noe særlig interessert. Barn som ikke blir introdusert for søtsaker synes som regel ikke at det er noe særlig, smaksløkene må bli vant med det. Hun fikk ikke godteri eller brus før hun ble gammel nok til å dra i barneselskap og det har fungert helt fint. Hun har aldri savnet noe, og får selvfølgelig litt lørdagsgodt + smake på alt hun selv ønsker når vi er på besøk hos noen eller serverer noe godt selv, men hun spiser mye mindre og blir fortere mett/lei av søtt og usunt enn jevnaldrende som ble introdusert for det mye tidligere.

Mamman er selvfølgelig en søtspiser uten like, men det foregår stort sett etter leggetid :danse:

Skrevet

At barn ikke er særlig glde i søtt om de ikke introduseres for dette så tidlig er vel å ta litt i. Min er 1,5 år og har fra tidlig av vært helt vill rundt kaker etc når vi har vært på besøk eller har besøk. Hun får aldri noe selv men får smake på vårt, og jeg har vært så tilvakeholde som mulig. Fikk smake is dog når vi selv nøyt i varmen og hun ville smake feks, har ikke vært så påpasselige med at det ALDRI er søtt rundt henne. Vi er nå påpasselig nå med å unngå søtt rundt henne fordi hun tydelit forstår, elsker det og krever ikle bare å få smake men og få sitt eget. Vi har aldri gitt henne sukker og sødt utenom små smaksprøver når hun har bedt om det og hun var totalt frelst fra første stund. Hun hadde gladligen bytta ut all mat med sukker fra første gang hun fikk en smaksprøve og høylydt sa MMM til tross for at hun aldri har fått mer enn små smaksprøver en skjelden gang i blandt når andre rundt henne har.

Anonymous poster hash: 2cdc0...f99

Skrevet

Unger kan helt fint kose seg uten sukker. Det de ikke kjenner savner de heller ikke. Vil utsette sånt så lenge som overhode mulig med mitt barn ihvertfall.

Akk ja...glad ikke du var mammaen min, og glad mammaen til mine barn ikke er sånn. Sunnhetshysteriet har tatt alt for mye av, spør du meg. Men noen blir vel så påvirket av alt de leser i dagbladet og VG. La ungene få kose seg med godteri på lørdagene.

Anonymous poster hash: a9ca9...162

• Liker 1
Skrevet

Akk ja...glad ikke du var mammaen min, og glad mammaen til mine barn ikke er sånn. Sunnhetshysteriet har tatt alt for mye av, spør du meg. Men noen blir vel så påvirket av alt de leser i dagbladet og VG. La ungene få kose seg med godteri på lørdagene.

Anonymous poster hash: a9ca9...162

Jeg er langt fra hysterisk og virkelig ingen sunnhetsfreak, men jeg skjønner ikke poenget med å så tidlig som mulig venne små barn med å få sukkerholdige varer til alle slags anledninger. Hva dagbladet, vg og slike "eksperter" skriver om emnet kunne ikke brydd meg mindre. Ernæringslære som er verdt å få med seg finner man ikke der. Bare fordi et barn kan tygge og svelge betyr ikke det at det er på tide å innføre "kos" i form av godteri. Selv om det stakkars barnet mitt ikke vil bli introdusert for sukkerholdige varer fra det øyeblikket han kan få det i seg på egenhånd, så tror jeg han kommer til å få det ganske bra likevel. Begrensninger og utsettelser er ikke det samme som å holde noe tilbake hele deres liv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...