Gå til innhold

Baby på konsert med hørselvern - hvor tidlig er det OK?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er snakk om konsert på storarena utendørs på sommeren - ikke "kosemusikk".

Om hørselvern lukker lyden helt ute tenkte jeg eventuelt stå helt bakerst med baby sovende i barnevogn, og det er muligheter for å gå inn og ut av området. Blir babyen urolig eller ikke sover greit går jeg/vi hjem igjen med en gang selvsagt.

Stadionen er ganske stor, og jeg tviler sterkt på at det blir fylt opp overhodet - så folkemengde er ikke det største problemet, men jeg tenker på lydnivået og om øreklokker kan stenge ute lyd for små babyer(type under ett år)?

Jeg er IKKE interessert i hysteriske innlegg om det ene eller det andre som det ofte ender i i slike tråder, jeg vil vite om hørselvern beregnet for babyer stenger ute lyd tilstrekkelig, og når man kan begynne å bruke de med garantert "effekt".

Jeg ser jo mange har med seg barnevogn på festivaler, men er litt usikker på om hørselvern fungerer på all slags musikk.

Anonymous poster hash: cce16...31d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror nok de stenger godt med lyd ute. Det de derimot ikke hjelper mot er jo vibrasjoner fra bass. Mulig det kan være plagsomt for baby over tid hvis det er musikk med mye bass.

Vår lille jente har vært med på steder med veldig høy musikk, og sov godt igjennom alt med hørselvern på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper du ordentlige hørselsvern for barn og sørger for at det sitter ordentlig på skal det gå bare fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her; har tenkt litt på dette med vibrasjoner, men det er utendørs - og som sagt kommer jeg eventuelt til å stå helt bakerst(Valle Hovin forøvrig) - så tror ikke det blir fullt så mye vibrasjoner, iallefall merket jeg ikke noe av det når jeg stod helt foran sist jeg var der.

Føler kanskje det er litt for tidlig å ha barnevakt siden jeg ikke har tilgang på noen som jeg kan venne babyen til å være mye med på forhånd. Så derfor ville jeg heller vurdere å ha h*n med, men være der kortere enn jeg vanligvis ville vært - og droppe den siste og seneste konserten.

Har jo også anledning til å amme selv utenfor området om det blir nødvendig.....hm........

Babyen er bare ca et halvt år på det tidspunktet, så er litt usikker på om hørselsvern passer når de er så små?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørselsvern passer når de er så små, vet om flere som pusset om med nyfødte med hørselsvern. Jeg personlig hadde nok hatt barnevakt da det er mer styr å dra en baby på konsert enn ha barnevakt hjemme, hhvertfal når han er så stor som et halvt år.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er snakk om konsert på storarena utendørs på sommeren - ikke "kosemusikk".

Om hørselvern lukker lyden helt ute tenkte jeg eventuelt stå helt bakerst med baby sovende i barnevogn, og det er muligheter for å gå inn og ut av området. Blir babyen urolig eller ikke sover greit går jeg/vi hjem igjen med en gang selvsagt.

Stadionen er ganske stor, og jeg tviler sterkt på at det blir fylt opp overhodet - så folkemengde er ikke det største problemet, men jeg tenker på lydnivået og om øreklokker kan stenge ute lyd for små babyer(type under ett år)?

Jeg er IKKE interessert i hysteriske innlegg om det ene eller det andre som det ofte ender i i slike tråder, jeg vil vite om hørselvern beregnet for babyer stenger ute lyd tilstrekkelig, og når man kan begynne å bruke de med garantert "effekt".

Jeg ser jo mange har med seg barnevogn på festivaler, men er litt usikker på om hørselvern fungerer på all slags musikk.

Mulig jeg er en av hysterikerne du ikke vil ha svar fra her. Mener at du ikke bør ta med en så liten baby på utendørskonsert, dette grunnet lyd (hørselsvern vil ikke stenge ute nok lyd, og heller ikke ta bassen), men også på grunn av andre sanser. Kjøpesentre f.eks er ikke anbefalt å ta med så små babyer med i grunnet stimuli som lyd, lukter etc. Det blir fort altfor mye for en baby som er vant til roligere miljøer, og de klarer ikke sortere/stenge av på samme måte som oss voksne.

Anonymous poster hash: d8916...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er en av hysterikerne du ikke vil ha svar fra her. Mener at du ikke bør ta med en så liten baby på utendørskonsert, dette grunnet lyd (hørselsvern vil ikke stenge ute nok lyd, og heller ikke ta bassen), men også på grunn av andre sanser. Kjøpesentre f.eks er ikke anbefalt å ta med så små babyer med i grunnet stimuli som lyd, lukter etc. Det blir fort altfor mye for en baby som er vant til roligere miljøer, og de klarer ikke sortere/stenge av på samme måte som oss voksne.

Dette vet jeg, men dette gjelder de aller første månedene stort sett. H*n er eldre da, og kommer enten til å ligge skjermet i vogn eller bæresjal inntil meg.

Og trilles/ammes osv utenfor konsertområdet, som består av en enorm grønn plen.

Men apropos barnevakt; er det ikke litt dummere å ha barnevakt med en relativt ukjent person(for babyen) enn å ta den med og se om det går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vet jeg, men dette gjelder de aller første månedene stort sett. H*n er eldre da, og kommer enten til å ligge skjermet i vogn eller bæresjal inntil meg.

Og trilles/ammes osv utenfor konsertområdet, som består av en enorm grønn plen.

Takk for moderat svar, var redd jeg skulle få en skyllebøtte tilbake :-) Det er uenighet om hvor beskyttende man skal være med babyer når det gjelder stimuli som folkemengder etc. Noen psykologer (og kilden er et tidsskrift som en gang ble lest ... Vet det er tvilsomt, om jeg finner nettkilde kan jeg poste det her) mener at man bør vente til barnet er tre-fire år før det er med på kjøpesentre. Dette er nok retningslinjer de færreste følger.

Jeg tenker at sånn vi lever livene våre i dag, ofte medfører litt i overkant med stimuli for små barn. Det gjelder skjermtitting, kjøpesentre etc. Har selv sett en 8-9 måneder gammel baby på "konsert" (avslutning med høy lyd-musikk), og øynene var omtrent like store som ansiktet. Det samme med utovervendte bæreseler for babyer, det blir fort litt mye, og foreldrene som er voksne og siler ut lyder, lukter og inntrykk på en helt annen måte, skjønner det kanskje ikke før ungen skriker. Og da er det jo gått altfor langt, tenker jeg.

Mitt kjedelige råd er nok at jeg ville kanskje bare blitt hjemme med babyen, og heller satset på neste konsert en gang. Det følger du sikkert ikke :-) Men hvis du drar, håper jeg at du holder deg langt unna lydkilden, skjermer barnet i en barnevogn og ellers så langt du kan, og dropper det hvis du ser at barnet reagerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte hørselvern til babyen da hun var 5 mnd og var med på billøp. Det jeg ikke tok med i beregningen var at den lille bare rev dem av seg og hylskrek når hun måtte ha dem på 😒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du nesten må se det an når tiden nærmer seg for konserten, slike ting er veldig vanskelig å planlegge på forhånd.

Anonymous poster hash: aa1d2...a0e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg droppet å ta baby med på et slikt arrangement. Har alltid syntes synd på babyen når jeg har sett noen som har tatt med barnet sitt på en slik voksenaktivitet. Men det er nå meg, det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg droppet å ta baby med på et slikt arrangement. Har alltid syntes synd på babyen når jeg har sett noen som har tatt med barnet sitt på en slik voksenaktivitet. Men det er nå meg, det.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig.

Jeg også. Føler meg ikke hysterisk, men jeg synes det er en uting med babyer med på denne typen ting. Men måten TS fremstiller det på, helt bakerst med mulighet for å gå dersom det blir nødvendig, og hørselsvern er det vel ikke umulig. Jeg så en fyr med barnevogn inne i baren på et hotell kl. 11 om kvelden, rett ved dansegulvet blant fulle folk og høy lyd. Det var ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte hørselvern til babyen da hun var 5 mnd og var med på billøp. Det jeg ikke tok med i beregningen var at den lille bare rev dem av seg og hylskrek når hun måtte ha dem på

Jeg har tenkt litt på det, for det er slettes ikke sikkert h*n liker å ha de på, og da må man jo bare gå derfra. Om jeg går så drar vi begge foreldre sammen, og det er kort vei hjem(og som sagt fullt mulig å gå ut av området, det er på sommeren).

Tenkte i så tilfelle å øve litt hjemme for å se om h*n bare river det av og misliker det - er jo avhengig av at h*n sover i vogna eller i bæresjalet(som forøvrig er innovervendt, selvsagt).

Jeg også. Føler meg ikke hysterisk, men jeg synes det er en uting med babyer med på denne typen ting. Men måten TS fremstiller det på, helt bakerst med mulighet for å gå dersom det blir nødvendig, og hørselsvern er det vel ikke umulig. Jeg så en fyr med barnevogn inne i baren på et hotell kl. 11 om kvelden, rett ved dansegulvet blant fulle folk og høy lyd. Det var ille.

Jeg sa at jeg ikke var interessert i ubegrunnede innlegg, og hva i alle dager har fulle folk på hotellbar med meg å gjøre?

Jeg gidder da virkelig ikke forholde meg til at noen en gang har hatt med seg en unge på fylla eller ikke.

Dette er snakk om en utendørs konsert midt i en storby, på sommeren - med GOD plass i og utenfor området.

Svar utfra det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa at jeg ikke var interessert i ubegrunnede innlegg, og hva i alle dager har fulle folk på hotellbar med meg å gjøre?

Jeg gidder da virkelig ikke forholde meg til at noen en gang har hatt med seg en unge på fylla eller ikke.

Dette er snakk om en utendørs konsert midt i en storby, på sommeren - med GOD plass i og utenfor området.

Svar utfra det.

Okei, leste du det jeg skrev om din situasjon, eller hang du deg bare opp i den siste setningen? Maken til måte å svare folk på.

Endret av Harlekin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okei, leste du det jeg skrev om din situasjon, eller hang du deg bare opp i den siste setningen? Maken til måte å svare folk på.

Jeg henger meg opp i at man ofte på KG får svar som tar utgangspunkt i helt ville situasjoner, og bruker emosjonelle beskrivelser uten å begrunne det videre.

"Jeg synes synd på", "fulle folk på en bar".....................jeg stilte ikke et generelt spørsmål, jeg stilte et spørsmål som gikk på min konkrete situasjon.

Om noen da "synes synd på noen som" og "fikk sjokk den gangen de så drita fulle folk+++" så antydes det ganske sterkt at dere svarer til MIN situasjon - ellers er det jo helt irrelevant for HI.

Og da sier man jo at man synes synd på mitt barn om det skulle være med på den konserten, og antar at jeg like gjerne kunne hatt den med på en bar. Hvilket jo er rimelig sprøtt å trekke inn i denne sammenhengen.

Men det er KG i et nøtteskall, man får noen OK svar(enige eller uenige) og ganske mange litt på viddene, da spesielt i baby/barnetrådene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henger meg opp i at man ofte på KG får svar som tar utgangspunkt i helt ville situasjoner, og bruker emosjonelle beskrivelser uten å begrunne det videre.

"Jeg synes synd på", "fulle folk på en bar".....................jeg stilte ikke et generelt spørsmål, jeg stilte et spørsmål som gikk på min konkrete situasjon.

Om noen da "synes synd på noen som" og "fikk sjokk den gangen de så drita fulle folk+++" så antydes det ganske sterkt at dere svarer til MIN situasjon - ellers er det jo helt irrelevant for HI.

Og da sier man jo at man synes synd på mitt barn om det skulle være med på den konserten, og antar at jeg like gjerne kunne hatt den med på en bar. Hvilket jo er rimelig sprøtt å trekke inn i denne sammenhengen.

Men det er KG i et nøtteskall, man får noen OK svar(enige eller uenige) og ganske mange litt på viddene, da spesielt i baby/barnetrådene.

Jeg skrev ikke at jeg syntes synd på ditt barn - tvert i mot skrev jeg at jeg synes situasjonen du beskriver, ikke er så ille. Mitt innlegg var litt generelt om at jeg ikke synes barn (igjen, generelt) bør være med på voksenting - går ut i fra at det serveres alkohol på konserten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du overså hva Harlekin skrev om din situasjon:

Men måten TS fremstiller det på, helt bakerst med mulighet for å gå dersom det blir nødvendig, og hørselsvern er det vel ikke umulig.

Anonymous poster hash: baff7...20a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...