Gjest Ciegus Skrevet 8. desember 2013 #1 Skrevet 8. desember 2013 Dette har irritert meg i en uke nå, og det blir bare verre og verre for hvert år... Når ble det plutselig vanlig i sette opp juletre allerede 1. desember? Og hvorfor??? Facebook er full av folk som poserer foran juletreet sitt, og er så glade for at de nå har "pynta til jul." Det er jo ikke jul en gang? Når sluttet man å skille på jul og advent? Jeg synes det er utrolig leit at jula bare kommer tidligere og tidligere, og når jula ENDELIG er her og freden kan senke seg - ja da er alle andre lei av jula, og kaster den ut. Joda, folk skal gjøre som de vil, men jeg synes det er leit når gamle tradisjoner forkastes, og jeg snart er den eneste som feirer jul i jula, mens alle andre har feiret den i hele advent og i romjula klager over at de er så lei jula. 6
Tabris Skrevet 8. desember 2013 #2 Skrevet 8. desember 2013 Jeg er en av dem som satte frem julestjerne og rød juleduk 1. desember. Juletreet kommer også opp senere i dag. Koser meg også med julebrus, juleøl og julesjokolade. For meg er det kjempekos med julepynt i hele desember. Vinterstid her i Norge er generelt sett temmelig mørk, kald og lang - da gjør det godt med ekstra lys og god stemning i desember, synes jeg. Og jeg er slett ikke lei når juledagene kommer, jeg synes bare det er kjempekoselig., Men jeg kaster ut alt 1. januar. Ikke fordi jeg er lei, men fordi da er jula over. Da er det for meg ingen grunn til at julepynten fortsatt skal være opp, det er jo ingenting julete å se frem til lenger de nærmeste dagene. 7
Gjest Ciegus Skrevet 8. desember 2013 #3 Skrevet 8. desember 2013 Jeg er en av dem som satte frem julestjerne og rød juleduk 1. desember. Juletreet kommer også opp senere i dag. Koser meg også med julebrus, juleøl og julesjokolade. For meg er det kjempekos med julepynt i hele desember. Vinterstid her i Norge er generelt sett temmelig mørk, kald og lang - da gjør det godt med ekstra lys og god stemning i desember, synes jeg. Og jeg er slett ikke lei når juledagene kommer, jeg synes bare det er kjempekoselig., Men jeg kaster ut alt 1. januar. Ikke fordi jeg er lei, men fordi da er jula over. Da er det for meg ingen grunn til at julepynten fortsatt skal være opp, det er jo ingenting julete å se frem til lenger de nærmeste dagene. Men jula er jo ikke over 1. januar? Og det er jo like kaldt og mørkt i januar også, så hvorfor ikke lys og kos da også, hvis det er grunnen til å være tidlig ute...? 6
*Mocca* Skrevet 8. desember 2013 #4 Skrevet 8. desember 2013 Vi har hengt opp røde gardiner, satt frem stake i vindu(ikke 7-armet, men annen) Og byttet de hvite kubbelysene med røde.... Resten venter jeg med, det kommer ikke nisser og alt det andre frem før siste helgen før jul 20/21. her. Synes det ser rimelig julete ut allerede med julekalendere som pynter veggen i gangen osv... Men jeg holder igjen og datteren min vil gjerne ha opp alt med en gang fordi det er jo det andre gjør? Ikke her...
Tabris Skrevet 8. desember 2013 #5 Skrevet 8. desember 2013 Men jula er jo ikke over 1. januar? Og det er jo like kaldt og mørkt i januar også, så hvorfor ikke lys og kos da også, hvis det er grunnen til å være tidlig ute...? Det har med forventning å gjøre. Med julepynt i desember så har jeg en forventning og stemning som leder opp til juledagene. Når romjula og nyttårsaften er over, så er det ingen slik forventning lenger, og da føles det for meg feil å ha julepynten oppe. 9
Gjest s@nd Skrevet 8. desember 2013 #6 Skrevet 8. desember 2013 Juletreet settes opp og pyntes lille julaften. Da er det jul hos oss! 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #7 Skrevet 8. desember 2013 Som halvt engelsk har jeg alltid tatt opp julepynten i begynnelsen av desember. Advent har jeg ikke noe forhold til. Juletreet og resten av pynten forsvinner senest 2 januar. Anonymous poster hash: 9a25f...b83
juliane Skrevet 8. desember 2013 #8 Skrevet 8. desember 2013 For min del kan andre få gjøre hva de vil, men jeg setter hvertfall stor pris på å spare på julepynten til det virkelig er jul. Jeg elsker adventstida: gløgg, pepperkaker, kakebaking, gaveshopping, julemusikk, adventskalendere - og adventspynt. For meg vil det si adventsstjerne, adventsstake, noen glassengler og sølvfargede julekuler i en bolle. Lilla, hvitt og sølv er greit, og så sparer jeg det røde til jul. Ingenting slår følelsen av å pynte juletreet 23 desember, og se huset bli klart til jul. 6
Gjest Ciegus Skrevet 8. desember 2013 #9 Skrevet 8. desember 2013 Juletreet settes opp og pyntes lille julaften. Da er det jul hos oss! Samme her. Vokste opp med en mor som var ganske streng på dette, så før lillejulaften var det bare adventspynt (adventsstaker, lilla duker og detaljer og lys). Og lilla er jo en nydelig farge, så jeg ser ikke helt problemet med det, og å vente med nissene og alt det andre til det faktisk er jul. Føler jeg fint greier å kose med i mørket og bygge opp forventninger selv om jeg venter med jula til det faktisk er jul. Jeg aksepterer at folk er forskjellige, men legger jo veldig godt merke til i min egen omgangskrets at veldig mange er møkklei jula allerede i romjula, for da har de feiret jul i 3-4 uker allerede. Julesanger er de lei av, julemat er de lei av, og julepynt er de lei av, og det er litt nedtrykkende å høre på når man selv sitter der og feirer og nyter jula. 3
Gjest Ciegus Skrevet 8. desember 2013 #10 Skrevet 8. desember 2013 Ingenting slår følelsen av å pynte juletreet 23 desember, og se huset bli klart til jul. Enig! For min del er det også panikkrydding hjemme hos foreldrene mine på lillejulaften før vi kan dra frem pynten, det gir ganske heftig julestemning det også. 3
Alvina Skrevet 8. desember 2013 #11 Skrevet 8. desember 2013 Hvis jeg skulle hatt juletre ville jeg satt det opp i midten av desember. Vet ikke hvis jeg hadde småbarn, da ville jeg kanskje holdt mer på tradisjonene med lillejulaften osv. Men synes det er koselig å lage det varmere hjemme i en ellers kald måned selv om jeg ikke gjør stort ut av det selv. Kjøper vel inn røde lys til uka, nøtter og lager appelsin med nellikspiker som jeg henger opp i et vindu. Tida går fort og i januar er de fleste glad for at det er over for denne gang. 1
sullå Skrevet 8. desember 2013 #12 Skrevet 8. desember 2013 Vi skiller ikke på advent og jul. Nisser, julestake og julestjerne er oppe allerede. Ingen røde gardiner da, selv om det hadde vært en utmerket anledning til å få vasket de andre gardinene. Jeg liker å komme i julestemning, og julepynten hjelper virkelig på det. Rett før jul er det nok å gjøre, og da er det greit å slippe å bruke tid på å pynte til jul. Julepynten forsvinner nok like etter nyttår, da har vi hatt en måned med jul Når det gjelder juletre, har vi bare et lite plastjuletre. Det satte jeg frem i dag. Dersom vi skulle hatt et "stort, vanlig" tre, ville vi nok ha ventet til noen dager før julaften. For meg er desember julemåneden, og det er så koselig å ha det "julete" hjemme 2
Alina X Skrevet 8. desember 2013 #13 Skrevet 8. desember 2013 Jeg har såvidt pyntet med kongler,julestjerne,duker og litt nisser her og der,men treet kan vente til et par dager før jul.
skrue Skrevet 8. desember 2013 #14 Skrevet 8. desember 2013 Om man med julestjerner mener en lysende stjerne i vinduet (ikke planten) så er dette egentlig en adventstjerne og skal følgelig opp 1. søndag i advent (og egentlig vekk før 1. juledag, men det gjør jo ingen). For min del varer julen til 20. dag jul. Dvs, treet kommer opp en eller to dager før julaften og blir stående i litt over tre uker. 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #15 Skrevet 8. desember 2013 Vi pynter til jul første helga i desember (minus juletre), juletreet kommer på plass i midten av desember. Jula ryddes ut i løpet av den første uka på nyåret. Vi er ikke kristne og har derfor ikke adventsstake, stjerne i vinduet etc , men vi pynter med lys, nisser, lykter, puter og pledd. I desember koser vi oss med baking, dra på juleteater, drikke gløgg, se julefilmer og har små prosjekter (som å lage julepynt, karameller, brente mandler osv). Da jeg var barn ble juletreet pyntet lille julaften, men siden vi uansett "hiver ut" jula rett over nyttår fant vi ut at vi heller ville pynte treet tidligere for å få glede av det litt lenger. Anonymous poster hash: 885d5...105
Gjest Blubberella Skrevet 8. desember 2013 #16 Skrevet 8. desember 2013 Jeg pynter med litt julepynt og juleduker første søndag i advent og tar frem juleserviset mitt, av samme grunn som Tabris; forventning. Jeg er veldig glad i jula og storkoser meg i ukene før jul. Baker, pakker inn julegaver og hører gjerne på julemusikk mens jeg gleder meg til jul. På lillejulaften kommer resten av pynten frem og juletreet blir hentet inn og pyntet. Da fortsetter jeg med å kose meg med julepynt og julekos til over nyttår. Når nyttårsaften og første nyttårsdag er over er jula over for meg. Ikke fordi jeg er drittlei jula men fordi da er julefeiringa over (både forventningene og selve feiringa), juletreet begynner å miste nålene og hverdagen slår inn for fullt. For meg føles det feil å sitte med julepynt rundt meg når nytt år har begynt og man har sluttet å feire jul. Da tar jeg heller frem masse andre lys og lysestaker for å tenne lys i mørketida. Det føles nesten som et rituale, bort med det som var og inn med det som kommer. Selv om jeg personlig ønsker å ha det sånn går jeg ikke rundt å synes det er trist at andre velger annerledes. Om folk vil starte jula først på lillejulaften og kose seg med julepynt hele januar så går jo ikke det på noen måte ut over meg eller juletradisjonene mine. Man er forskjellig og velger forskjellig. 1
Brunhilde Skrevet 8. desember 2013 #17 Skrevet 8. desember 2013 Jeg syns folk må velge selv hvordan de vil pynte, men jeg skiller mellom førjulstid og juletid. Første søndag i advent henger jeg opp julegardiner og finner frem hjertene til vinduet. Jeg har sorte duker og hvite lys og kjøper gjerne et par svibler. Jeg henger opp noen lilla kuler på en kvist og tenner lys hver eneste kveld. Lille julaften byttes dukene ut med rødt, de får nissene jeg pynter med kommer frem og kulene på kvisten byttes fra lilla til rødt og sølv. Jeg har ikke juletre. Dette passer for meg - men om naboen velger å gjøre det annerledes så bryr jeg meg faktisk ikke nevneverdig. 1
Gjest Whitestripes Skrevet 8. desember 2013 #18 Skrevet 8. desember 2013 Jeg er en av dem som satte frem julestjerne og rød juleduk 1. desember. Juletreet kommer også opp senere i dag. Koser meg også med julebrus, juleøl og julesjokolade. For meg er det kjempekos med julepynt i hele desember. Vinterstid her i Norge er generelt sett temmelig mørk, kald og lang - da gjør det godt med ekstra lys og god stemning i desember, synes jeg. Og jeg er slett ikke lei når juledagene kommer, jeg synes bare det er kjempekoselig., Men jeg kaster ut alt 1. januar. Ikke fordi jeg er lei, men fordi da er jula over. Da er det for meg ingen grunn til at julepynten fortsatt skal være opp, det er jo ingenting julete å se frem til lenger de nærmeste dagene. Med andre ord, du drikker brus, øl og spiser sjokolade. Blir ikke mer jul selv om en setter jul foran øl, sjokolade og brus, vettu. Og jula er ikke over den 1. januar, det er bare noe de som begynner på jula alt for tidlig som tror det. 4
Gjesten Skrevet 8. desember 2013 #19 Skrevet 8. desember 2013 Her pyntes det til jul lille julaften, aldri før 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #20 Skrevet 8. desember 2013 Men jula er jo ikke over 1. januar? Og det er jo like kaldt og mørkt i januar også, så hvorfor ikke lys og kos da også, hvis det er grunnen til å være tidlig ute...? Første januar er det et nytt år og nytt giv, det alene er nok. Trenger ikke julepynten også Anonymous poster hash: 20a0c...173 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå