Gå til innhold

Sjokoladeboller med puffet ris, glutenfri erstatning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til jul lager jeg alltid sjokoladeboller med puffet ris, noe vi alle synes smaker himmelsk. Men finnes det mulighet for å erstatte puffet ris med noe som er glutenfritt? Jeg var innom en helsekostforretning i går, og der fant jeg risflak. Kan det brukes, eller er det uspiselig uten at det er varmebehandlet (kokt)?

Anonymous poster hash: e4632...91b
Skrevet

Risflak og puffet ris er begge laget av ris, så da kan du vel spise begge?

• Liker 1
Skrevet

Puffet ris er da ris - så burde være glutenfritt? :)

Anonymous poster hash: 81720...915
  • Liker 3
Skrevet

Googla for sikkerhets skyld, og glutenfrieverden.blogspot.no forteller meg at puffet ris lages i samme maskiner som puffet hvete, så kan være spor av hvete. Ligger likevel under grenseverdiene for hva som er godkjent for glutenfri kost 20 ppm gluten, og regnes som trygt å bruke. Står lista opp som glutenfritt.

Anonymous poster hash: 81720...915
Skrevet

Jeg har cøliaki og kan trygt spise puffa ris.

Kjøp inn, lag og kos deg!

Skrevet

Jeg tåler ikke "spor av" og jeg har spist puffet ris uten problemer. Har ikke kjøpt det i Norge, så jeg vet dessverre ikke hvilke produsenter du bør satse på. Du kan jo sende de forskjellige en e-post og spøårre om produksjonsmetoden?

Anonymous poster hash: 51256...c00

Skrevet

TS her:

sendte mail, og fikk til svar at de ikke kunne skrive at det var glutenfritt, da de bruker samme mølle for å bearbeide andre kornslag. Men i praksis var det så lite på stikkprøver gjort, at måleenheten var under 20 ppm, som nevnt over. Så da blir det risboller til jul!

Anonymous poster hash: e4632...91b
  • Liker 2
Skrevet

Jeg lager med puffet ris og min nevø med cøliaki hat i hvert fall tålt dem fint. Ellers er det godt med cornflakes i, hvis du får tak i glutenfrie.

Anonymous poster hash: 20792...749

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...