AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #1 Skrevet 8. desember 2013 Hei.Jeg har skrevet her noen ganger før. Jeg er en voksen mann, og jeg fikk vite for noen måneder siden at jeg ikke er far til min sønn likevel. Nå lurer jeg på om det er mulig å få tilbakebetalt det barnebidraget jeg har betalt i 4 år? Anonymous poster hash: 6e770...a74
Myrthel Skrevet 8. desember 2013 #2 Skrevet 8. desember 2013 Jeg har en kompis som opplevde dette for noen år siden. Han fikk ikke tilbakebetalt noe, fordi han hadde erkjent farskapet før han begynte å betale. Han hadde skrevet under på papirene uten å kreve farskapstest, og ut fra det - var det hans eget ansvar. Jeg vet selvsagt ikke alle detaljer i denne saken, og jeg vet heller ikke om det er andre regler nå. Men min venn fikk iallefall ikke igjen noe, siden han hadde godtatt farsskapet selv. Personlig - hvis det kan bevises at mor bevis har løyet - syntes jeg så absloutt at det skulle vært mulig og krevd tilbakebetaling fra mor. 7
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #3 Skrevet 8. desember 2013 Fra http://www.verdensbestepappa.no/artikkel11-tilbakebetaling_av_bidrag_.html advokatene svarer Du kan ha rett til å få tilbakebetalt barnebidraget fra NAV. Det er et vilkår for tilbakekreving at det foreligger endelig avgjørelse om at du ikke er barnets far enten ved dom eller ved erkjennelse fra en annen mann om at han er barnets far. Du kan ikke kreve rente, men det skal foretas en justering i samsvar med utviklingen i konsumprisindeksen. Først skal den summen du har betalt i bidrag hvert år skal reduseres med 20 % fordi du har fått skattefordel ved å betale bidrag. Det resterende altså 80 % av det du har betalt hvert år i bidrag skal deretter reguleres i samsvar med konsumprisindeksen frem tilbakebetalingstidspunktet. Les evt også: http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/regpubl/otprp/20042005/otprp-nr-103-2004-2005-/6.html?id=401186 Anonymous poster hash: 7f703...97b 7
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #5 Skrevet 8. desember 2013 Tenker at det må vel være mulig å ringe NAV eller noe og spørre? Syns jo du burde få tilbake noe hvertfall! Må være trist å få beskjed om at sønnen din ikke er din:( Anonymous poster hash: 01b12...f9b
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #6 Skrevet 8. desember 2013 TS Jeg vet ikke om det har noe å si, men vi har privat barnebidragsavtale..Anonymous poster hash: 6e770...a74
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #7 Skrevet 8. desember 2013 Dette kan jeg ingenting om, men ville bare gi deg en Det må være forfedelig å få vite at sin sønn ikke er det likevel. (det må jo være forferdelig for guttungen også) Håper du klarer deg fint, og at du får tilbake det du har betalt. Anonymous poster hash: e6cc4...58c 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #8 Skrevet 8. desember 2013 TS Jeg vet ikke om det har noe å si, men vi har privat barnebidragsavtale..Anonymous poster hash: 6e770...a74 Det skal ikke ha noe å si. Fra barneloven - http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7 § 80. Tilbakesøking av fostringstilskotet når farskapen vert endra Vert nokon som har betalt pålagt eller avtala fostringstilskot til eit barn, seinare friteken for farskapen til barnet, kan han krevje summen betalt attende frå folketrygda. Summen skal indeksregulerast i samsvar med konsumprisindeksen frå Statistisk sentralbyrå frå tilskotet vart betalt, og til det vert betalt attende. Ei indeksregulering skal likevel først gjerast etter at det er teke omsyn til frådraga den frikjende faren tidlegare har fått i likninga si for betalt tilskot. Fordelen av det tidlegare frådraget i likninga skal setjast til 20 prosent. Kravet kan setjast ned eller falle bort dersom det er klart at han ikkje hadde rimeleg grunn til å vedgå farskapen, eller at han burde ha reist sak til endring tidlegare. Ein mann som er pålagd fostringsplikt, men ikkje farskap, kan krevje pengane betalte attende frå folketrygda dersom ein DNA-analyse viser at han ikkje kan vere far til barnet. Første stykket gjeld tilsvarande så langt det passar. Den som vert friteken for farskapen, kan ikkje søkje pengane attende frå barnet sjølv, frå mora eller frå den verkelege faren til barnet. Departementet kan ved forskrift gje utfyllande reglar om tilbakesøking av fostringstilskot etter lova her. Anonymous poster hash: 7f703...97b 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #9 Skrevet 8. desember 2013 TS Så hvis jeg slutter å betale bidrag, og krever tilbakebetaling, så kan jeg ikke være far lengre? Jeg ønsker nemmelig, under tvil, å være juridisk far fortsatt... Sønnen min vet ingenting enda. Mye tyder på at mor har vist dette hele tiden. vi har hatt 50/50 fordeling.. nå vil hun endre til 8 netter på 6 uker... Jeg vurderer å bare drite i dette, å flytte. Hun ødelegger meg. Snart har jeg ikke krefter til å kjempe mer. Anonymous poster hash: 6e770...a74
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #10 Skrevet 8. desember 2013 TS Så hvis jeg slutter å betale bidrag, og krever tilbakebetaling, så kan jeg ikke være far lengre? Jeg ønsker nemmelig, under tvil, å være juridisk far fortsatt... Sønnen min vet ingenting enda. Mye tyder på at mor har vist dette hele tiden. vi har hatt 50/50 fordeling.. nå vil hun endre til 8 netter på 6 uker... Jeg vurderer å bare drite i dette, å flytte. Hun ødelegger meg. Snart har jeg ikke krefter til å kjempe mer.Anonymous poster hash: 6e770...a74 Fra https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/148165.cms Barneloven § 62 første ledd første punktum setter som vilkår at den som krever barnebidraget tilbakebetalt, må være frikjent for farskapet. Før tilbakesøking kan kreves, må det følgelig foreligge en endelig (rettskraftig) avgjørelse om at vedkommende ikke er far. Det er uten betydning om endringen skjer ved dom, jf. barneloven § 6, eller ved avgjørelse av fylkestrygdekontoret etter erkjennelse av en annen mann, jf. barneloven § 7. Det er ikke tilstrekkelig at det legges fram DNA-analyser som viser at mannen ikke kan være barnets far. Hvis du ønsker å ha kontakt med barnet videre, må det avtales med moren (og evt. barnet hvis alderen tilsier det). Anonymous poster hash: 7f703...97b 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #11 Skrevet 8. desember 2013 TS Så hvis jeg slutter å betale bidrag, og krever tilbakebetaling, så kan jeg ikke være far lengre? Jeg ønsker nemmelig, under tvil, å være juridisk far fortsatt... ...Anonymous poster hash: 6e770...a74 Bare for å være helt tydelig Før man kan søke om tilbakebetaling, må altså det juridiske farskapet oppheves. Så det går ikke an å både kreve tilbakebetaling og fortsatt ønske å være juridisk far fortsatt. Anonymous poster hash: 7f703...97b 6
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #12 Skrevet 8. desember 2013 TS Så da må jeg altså bare finne ut hva jeg vil... Anonymous poster hash: 6e770...a74
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2013 #13 Skrevet 8. desember 2013 Personlig - hvis det kan bevises at mor bevis har løyet - syntes jeg så absloutt at det skulle vært mulig og krevd tilbakebetaling fra mor. Uenig. Glade for at reglene er preseptoriske her og beskytter mottageren (barnet). Kan være at mor trodde det var han som var pappa og hvis folk har skrevet under uten og kreve farskapstest så er det trist, men, men. 5
Surriball Skrevet 8. desember 2013 #14 Skrevet 8. desember 2013 Ryddet for avsporing. Stjernesol, mod.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2013 #15 Skrevet 8. desember 2013 Vel, men hvor mye har TS betalt i bidrag, lurer jeg på. For min erfaring med såkalt privat avtale er at barna får mindre enn de har krav på hvis det hadde gått igjennom NAV.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #16 Skrevet 9. desember 2013 TS Så hvis jeg slutter å betale bidrag, og krever tilbakebetaling, så kan jeg ikke være far lengre? Jeg ønsker nemmelig, under tvil, å være juridisk far fortsatt... Sønnen min vet ingenting enda. Mye tyder på at mor har vist dette hele tiden. vi har hatt 50/50 fordeling.. nå vil hun endre til 8 netter på 6 uker... Jeg vurderer å bare drite i dette, å flytte. Hun ødelegger meg. Snart har jeg ikke krefter til å kjempe mer. Anonymous poster hash: 6e770...a74 Du vil ha juridisk ansvar for ungen, men ikke stille opp økonomisk?? Sorty, du får ikke begge deler! Anonymous poster hash: 47092...12b 5
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2013 #17 Skrevet 9. desember 2013 TS Så hvis jeg slutter å betale bidrag, og krever tilbakebetaling, så kan jeg ikke være far lengre? Jeg ønsker nemmelig, under tvil, å være juridisk far fortsatt... Sønnen min vet ingenting enda. Mye tyder på at mor har vist dette hele tiden. vi har hatt 50/50 fordeling.. nå vil hun endre til 8 netter på 6 uker... Jeg vurderer å bare drite i dette, å flytte. Hun ødelegger meg. Snart har jeg ikke krefter til å kjempe mer.Anonymous poster hash: 6e770...a74 Du kan ikke være juridisk far og samtidig kreve bidrag tilbakebetalt, for juridisk sett har barnet krav på underholdningsbidrag fra deg. Uansett om du er biologisk far eller ikke. Det beste for deg er å få endret på farskapsstatus og glem hele greia. Brutalt, men sånn er livet. 2
FalconPunch Skrevet 9. desember 2013 #18 Skrevet 9. desember 2013 Dette kan jeg ingenting om, men ønsker deg uansett lykke til <3 Jeg tror jo kanskje at for din emosjonelle egen del, burde ordne opp i dette ved å frasi deg rettighetene og få pengene tilbake, om gutten ønsker å se deg senere i livet vil dere jo ha muligheten til det. Når han er gammel nok til å bestemme selv.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #19 Skrevet 9. desember 2013 TS Tusen takk for alle svar. Dette er en vanskelig sak... Blir det feil av meg å forlate gutten? Anonymous poster hash: 6e770...a74
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2013 #20 Skrevet 9. desember 2013 TS Tusen takk for alle svar. Dette er en vanskelig sak... Blir det feil av meg å forlate gutten? Anonymous poster hash: 6e770...a74 For din egen del må du selv svare, men for barnet er det selvsagt feil. Barnet kjenner deg som pappa og vil føle sorg og savn om du bare forsvinner ut av livet hans - hvorfor skal han svi for noe mammaen har gjort? Barnet er helt uskyldig her og må skånes. Du får snakke med moren - sier du fra deg farskapet har du ingen rettigheter i forhold til samvær men det kan jo hende mammaen ønsker at dere skal ha det likevel? Du har dog ingen sikkerhet for at hun ikke kutter deg ut på et senere tidspunkt men da er det iallefall ikke du som sårer barnet... Anonymous poster hash: c26d4...e15 1
Anbefalte innlegg