Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje du først må finne ut hva som er feil med deg :)

Anonymous poster hash: 1a1f9...e74
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke med i noen saueflokk.

Jeg vokste opp med en far som er prest i statskirken. Jeg var, og er sterkt kritisk til reformert kristendom.

Idag er jeg katolikk, og jeg er kritisk til mye av det kirken står for - men jeg har også oppdaget at slik kristendommen praktiseres innad i kirken (den katolske) er høyst varierende i forhold til hvor autoritetstro man er overfor vatikanet. Det er ingen saueflokk blant prester i hvert fall.

Jeg konsulterer ikke min sognefar før jeg tar stilling til noe. Jeg har mine egne tanker og min egen samvittighet.

Jeg har ikke tatt opp i meg så mye av det mine foreldre innprentet meg som barn, og jeg har ikke noen lydighet overfor kirken i forhold til min egen samvittighet.

Hvor er saueflokkmentaliteten? Jeg kjenner mange kristne som er som meg.

Og alle dere ateister i vesten:

Hele deres tenkesett er skapt av kristne tenkere. Jeg vet dere kommer til å benekte det, men uten kristen filosofi hadde dere hatt et helt annet tankesett og andre verdier i dag.

Anonymous poster hash: 82b85...039

Skrevet

Jeg tror også, som noen andre sier her, at mye kommer av at mange ønsker noe mer og bedre enn hva denne triste verden har å tilby.

Hvis man ser stort på det, så er det jo veldig tomt. Vi får hva, 70-80 år på denne kloden, hvis vi er heldig, og de skal vi bruke som best vi kan. Her i Norge har vi det jo relativt bra, men i mange land lever du kanskje hele livet i trengsel, fattigdom, sult og kanskje også sykdom. Også dør du. Det var det.

Synes egentlig ikke det er så rart at mange klamrer seg til at det finnes et eller annet mer jeg da.

Skrevet

Jeg tror også, som noen andre sier her, at mye kommer av at mange ønsker noe mer og bedre enn hva denne triste verden har å tilby.

Hvis man ser stort på det, så er det jo veldig tomt. Vi får hva, 70-80 år på denne kloden, hvis vi er heldig, og de skal vi bruke som best vi kan. Her i Norge har vi det jo relativt bra, men i mange land lever du kanskje hele livet i trengsel, fattigdom, sult og kanskje også sykdom. Også dør du. Det var det.

Synes egentlig ikke det er så rart at mange klamrer seg til at det finnes et eller annet mer jeg da.

Ja men, bare fordi man ønsker noe mer, betyr det ikke at det faktisk er noe mer.

Anonymous poster hash: 1a23a...198

Skrevet

samtidig som de er helt blinde for at det er like mye fanatisme blandt ateister.

Anonymous poster hash: c5bdd...31b

Det er ikke mye fanatisme blant ateister.

Derimot er vi antiteister ganske fanatiske.

Vi er omtrent som kristne misjonærer - med motsatt fortegn.

Vi ser det som et kall å overbevise så mange relgiøse som mulig at deres liv er basert på en løgn.

Det ser ut som vi har en viss påvirkningevne.

Men, Ateister er altså ikke fanatikere. De er rasjonelle, realistiske mennesker, i motsetning til relgiøse. Det er blant de religiøse de virkelige fanatikere fins. Verre enn antiteister.

Skrevet

Det er interessant at antiteister mener de har rett til å bruke et hvert virkemiddel for å omvende religiøse samtidig som de sier at misjonering og forkynnelse er det verste som fins.

Hvis dere ikke vil at religiøse skal legge seg opp i deres livssyn, burde dere heller ikke legge dere opp i religiøses livssyn.

Gjelder reglene bare én vei? Hvorfor skal det i så fall være slik?

• Liker 2
Skrevet

Det er interessant at antiteister mener de har rett til å bruke et hvert virkemiddel for å omvende religiøse samtidig som de sier at misjonering og forkynnelse er det verste som fins.

Hvis dere ikke vil at religiøse skal legge seg opp i deres livssyn, burde dere heller ikke legge dere opp i religiøses livssyn.

Gjelder reglene bare én vei? Hvorfor skal det i så fall være slik?

Sånn som meg for eksempel da, jeg synes det er veldig fint å forstå hvordan mennesker liker underkastelse. En ting er å tro på gud, noe helt annet er å tro på en gud en annen har fortalt deg..!

Skrevet

Har erfaring med både venner og slektninger som sier de er religiøse. De har smykke med kors rundt halsen, går i kirken. fordrar ikke banning. Desverre er disse menneskene de jeg føler viser minst medmennesklighet og respekt overfor andre. Det virker som at bibelens ord om at: "som du er mot andre vil andre være mot deg" ikke er så viktig.

Tror ikke religion gjør oss til bedre mennesker.

Anonymous poster hash: d7739...759
Skrevet

Er mennesket skapt til å akseptere det de "eldre" sier?

Hvorfor klarer de ikke å stille seg nøytralt?

Hvorfor, med vitende vilje, ignorerer de fakta for å tilpasse sin egen virkelighet?

Hvorfor aksepterer de ting uten å spørre seg hvorfor? Det blir akkurat som barn som tror blindt på det voksne sier.

Hvorfor tolker de tilfeldige begivenheter som en bekreftelse på at religionen deres er sann?

Overskriften var ment å provosere. Er ikke noe "feil", religiøse oppfører seg, allment kjent, som sauer. Hvorfor?

Anonymous poster hash: 42594...9a2

Hva feiler det ateister som på liv og død ikke kan godta at folk har andre oppfatninger en dem ?

Anonymous poster hash: b34a8...249

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...