Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er mennesket skapt til å akseptere det de "eldre" sier?

Hvorfor klarer de ikke å stille seg nøytralt?

Hvorfor, med vitende vilje, ignorerer de fakta for å tilpasse sin egen virkelighet?

Hvorfor aksepterer de ting uten å spørre seg hvorfor? Det blir akkurat som barn som tror blindt på det voksne sier.

Hvorfor tolker de tilfeldige begivenheter som en bekreftelse på at religionen deres er sann?

Overskriften var ment å provosere. Er ikke noe "feil", religiøse oppfører seg, allment kjent, som sauer. Hvorfor?

Anonymous poster hash: 42594...9a2
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man blir som foreldrene, i veldig mange tilfeller. Fra gammelt av kan du jo se eksempelene veldig tydelig; Er foreldrene rike, blir du rik, er foreldrene fattige, blir du fattig. Den dag i dag ser man det på f.eks politiske meninger. Stordelen av befolkningen stemmer det samme/lignende det foreldrene stemmer med valget. Man oppdras i en familie med meninger, og adapterer disse. Jeg vil tro det samme er med religion; Man oppdras til å mene/tro visse ting, og fortsetter med dette resten av livet. Man vokser rett og slett inn i meningene. Blindt? Ja, kanskje. Men du har nok en del meninger selv også som du "blindt" har lært gjennom oppveksten din? ;)

Skrevet

Jeg synes det er påfallende med alle ateistene som anklager religiøse for å være tanketomme fanatikere, samtidig som de er helt blinde for at det er like mye fanatisme blandt ateister. Religiøse fanatister hyler og skriker om at alle som ikke er som dem kommer til å brenne i helvete, mens ateistiske fanatikere hyler og skriker om at religiøse er "som sauer."

Hva med å bare tenke at mennesker er mennesker, og det koster ikke så mye å respektere folk, selv om de ikke lever på den samme måten som en selv? Fanatikere er skadelige for samfunnet, uansett hva de tror på.

Anonymous poster hash: c5bdd...31b
  • Liker 9
Skrevet

Er oppvokst i det såkalte bibelbeltet på Sørvestlandet, men meldte meg ut av statskirken og blei hedning såsnart jeg flyttet for meg selv. Så det gjelder ikke alle, det utsagnet om at man overtar foreldrenes tenkemåte og levesett. Men det er vel kanskje det mest vanlige.

Har dog ingenting til overs for fanatisme. Omgås og respekterer både kristne, muslimer og andre, selv om jeg stusser over at folk lar seg lede av en usynlig venn/dommer på så mange områder.

• Liker 1
Skrevet

Man blir som foreldrene, i veldig mange tilfeller. Fra gammelt av kan du jo se eksempelene veldig tydelig; Er foreldrene rike, blir du rik, er foreldrene fattige, blir du fattig. Den dag i dag ser man det på f.eks politiske meninger. Stordelen av befolkningen stemmer det samme/lignende det foreldrene stemmer med valget. Man oppdras i en familie med meninger, og adapterer disse. Jeg vil tro det samme er med religion; Man oppdras til å mene/tro visse ting, og fortsetter med dette resten av livet. Man vokser rett og slett inn i meningene. Blindt? Ja, kanskje. Men du har nok en del meninger selv også som du "blindt" har lært gjennom oppveksten din? ;)

Familien min er religiøse, vi har ikke mange meningene til felles. Jeg har alltid stilt spørsmålet "hvorfor?", og begrunner mine egne valg. Finnes ikke noe mer skremmende en folk som tankeløst godtar det de blir fortalt.

• Liker 1
Skrevet

Fordi de er for redde til å tro at det ikke finnes noen gud som ordner opp for dem.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er påfallende med alle ateistene som anklager religiøse for å være tanketomme fanatikere, samtidig som de er helt blinde for at det er like mye fanatisme blandt ateister. Religiøse fanatister hyler og skriker om at alle som ikke er som dem kommer til å brenne i helvete, mens ateistiske fanatikere hyler og skriker om at religiøse er "som sauer." Hva med å bare tenke at mennesker er mennesker, og det koster ikke så mye å respektere folk, selv om de ikke lever på den samme måten som en selv? Fanatikere er skadelige for samfunnet, uansett hva de tror på. Anonymous poster hash: c5bdd...31b

Ateister kan ikke sammenlignes med religiøse. Religiøse samler seg i "saueflokker", ateister kan være hvem som helst. De samler seg ikke på noen måte. På hvilken måte kan det være like mye fanatisme hos ateister? Og hva skulle denne fanatismen handle om? Har aldri sett ateister ringe på døra til folk og stoppe folk på gaten for å "opplyse". Eller som sprenger seg i filler og tar med noen hundre uskyldinge for å bevise at det ikke finnes en Gud.

Jeg har en venninne som er religiøs. Jeg spurte henne om hva hun mente om noe hun ikke hadde tenkt på før. Da måtte hun først finne ut hva meigheten mente om dette før hun kunne utale seg om "sin" mening.

• Liker 9
Skrevet

Ateister kan ikke sammenlignes med religiøse. Religiøse samler seg i "saueflokker", ateister kan være hvem som helst. De samler seg ikke på noen måte. På hvilken måte kan det være like mye fanatisme hos ateister? Og hva skulle denne fanatismen handle om? Har aldri sett ateister ringe på døra til folk og stoppe folk på gaten for å "opplyse". Eller som sprenger seg i filler og tar med noen hundre uskyldinge for å bevise at det ikke finnes en Gud.

Jeg har en venninne som er religiøs. Jeg spurte henne om hva hun mente om noe hun ikke hadde tenkt på før. Da måtte hun først finne ut hva meigheten mente om dette før hun kunne utale seg om "sin" mening.Anonymous poster hash: 42594...9a2

Ateister ringer kanskje ikke på døra til folk, men det er det også stort sett bare jehovas vitner som gjør, og denne gruppen kan ike brukes til å oppsummere religiøse som helhet. Fanatisme går ut på å tre sine meninger ned over huet på folk, uten noen omtanke for hva disse kanskje mener og tror, fordi en selvfølgelig har rett og alle andre er dumme. Det er ekstreme ateister like gode på som ekstremt religiøse. Jeg er selv ateist, men har ingen problemer med å vise respekt for andres religiøse tro. Ville ikke falle meg inn å helt ukritisk stemple en enorm gruppe mennesker som sauer bare fordi de tror noe annet enn meg.

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er påfallende med alle ateistene som anklager religiøse for å være tanketomme fanatikere, samtidig som de er helt blinde for at det er like mye fanatisme blandt ateister. Religiøse fanatister hyler og skriker om at alle som ikke er som dem kommer til å brenne i helvete, mens ateistiske fanatikere hyler og skriker om at religiøse er "som sauer."

Hva med å bare tenke at mennesker er mennesker, og det koster ikke så mye å respektere folk, selv om de ikke lever på den samme måten som en selv? Fanatikere er skadelige for samfunnet, uansett hva de tror på.

:tommelsmil:

Skrevet

Det som kjennetegner religiøse som tror på evig liv er at de er redde for å dø.

Skrevet

En ting jeg lurer på er hvorfor er det godtatt at man tror på en eller flere guder uten fnugg av bevis, men tror man på julenissen eller påskeharen i voksen alder så er man gal? Er det ikke det egentlig det samme da?

(tror verken på julenisse, påskehare eller gud(er) bare så det er sagt altså)

Anonymous poster hash: 6d44f...3ea
  • Liker 2
Skrevet

Det som kjennetegner religiøse som tror på evig liv er at de er redde for å dø.

Jeg er ikke redd for å dø, ringer ikke på noens dører for å misjonere, har respekt for at folk velger å ikke tro, og har aldri sprengt meg selv i luften.

Hva er det som er galt med meg?

Anonymous poster hash: 82b85...039

Skrevet

Jeg er ikke redd for å dø, ringer ikke på noens dører for å misjonere, har respekt for at folk velger å ikke tro, og har aldri sprengt meg selv i luften.

Hva er det som er galt med meg?

Det er vel at du tror du vil leve evig! =)

Skrevet

Det er vel at du tror du vil leve evig! =)

Jeg kommer til å dø.

• Liker 1
Skrevet

Familien min er religiøse, vi har ikke mange meningene til felles. Jeg har alltid stilt spørsmålet "hvorfor?", og begrunner mine egne valg. Finnes ikke noe mer skremmende en folk som tankeløst godtar det de blir fortalt.

Du er nok unntaket, ikke regelen der ;) meninger og holdninger arves i stor grad. Selvsagt ikke på alt, fordi man også blir påvirket av miljø.

Hvorfor er kanskje fordi man opplever det som trygt, og ikke har lært noe annet.

Skrevet

Hva er en "ateistisk fanatiker" egentlig? Ateisme er ikke en ideologi, så hvordan kan man være fanatisk ateist?

Når det er sagt er det et godt poeng du kommer med: Terskelen for å påstå at ateister er fanatikere, militante, osv. er mye lavere enn hos religiøse.

En militant religiøs er en som dreper folk. En militant ateist er en som sier slemme ting til religiøse.

En fanatisk religiøs er en som truer med at noen vil brenne i helvete hvis de ikke tror. En fanatisk ateist er en som sier at de religiøse er sauer.

Det sier litt om hvor fanatiske og militante religiøse er, og hvor lite fanatiske og militante ateister er. De som anses for å være fanatiske og militante ateister tilsvarer de som anses for å være milde og moderate religiøse.

Morsomt poeng du kom med uten å skjønne det selv.

• Liker 6
Skrevet

Jeg har en venninne som er religiøs. Jeg spurte henne om hva hun mente om noe hun ikke hadde tenkt på før. Da måtte hun først finne ut hva meigheten mente om dette før hun kunne utale seg om "sin" mening.Anonymous poster hash: 42594...9a2

Ateister samler seg i organisasjoner eller på Internett.

Har du ikke sett saueflokken til Richard Dawkins eller Christopher Hitchens?

Anonymous poster hash: 2ce9e...d42

• Liker 2
Skrevet

Ateister samler seg i organisasjoner eller på Internett.

Har du ikke sett saueflokken til Richard Dawkins eller Christopher Hitchens?

Dette har ikke noe med ateisme å gjøre. Det har med motstand mot religion å gjøre.

• Liker 3
Skrevet

Er mennesket skapt til å akseptere det de "eldre" sier?

Menneskehjernen har en utrolig evne til læring. Det er denne evnen som har ført til at menneskerasen idag har befolket kloden fra pol til pol, har tatt en tur til månen, og dominerer planeten totalt.

Men det er opp til lærerne (i en ganske løs betydning, for eksempel foreldre) hva man fyller en barnehjerne med.

Om det er vanlig i kulturen barnet vokser opp, å lære om usynlige skapninger som styrer verden, blir barnet religiøst. Disse barna vil igjen lære opp neste generasjon til å tro på det samme, og sånn går no dagane.

Som rumperister er inne på lengre opp her, det kan like gjerne gjelde ideologier som religion.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hva feiler det negative og bitre folk, som blir sur fordi at andre mennesker tror og håper på noe bedre enn hva denne verden har å tilby?

Anonymous poster hash: 32afc...792

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...