Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette kommer til å bli litt dårlig og langt forklart i forhold til virkeligheten. Er vanskelig å vite hva som har noen betydning og ikke.

Men jeg håper det er noen her inne som kan litt om lover..

Jeg gjorde det slutt med min samboer for noen mnd siden. Men vi har akkurat kjøpt oss hus sammen, ble ikke engang ferdig med å pakke ut før det ble krig istedenfor kjærlighet..

Men til saken: vi står begge oppført 50/50 på lånet som vi fikk gjennom husbanken. Etter masse om og men ble vi enige om at jeg skal ta over huset. Litt før dette hadde hun allerede begynt å flakse rundt og var umulig å få tak i.

Var med en annen kødd.. Men hun nektet å flytte på en stund, først pga hun trodde hun kunne tyne noen kr ut av meg eller lånet, så pga dårlig leiemarked, og skaffe skoleplass til barna (som hun har fra før)

Men igjen fikk jeg ikke tak i henne på lang tid, så merket jeg at mer og mer ting forsvant hjemme, daglige ting som kosmetikk, litt klær, barneleker, ballene og hjertet mitt, og til slutt begynte mine ting å forsvinne (det som var mer kvalitet en hennes) så jeg skjønte at hun måtte jo bo et sted. Men huset her stod bomba med ting kasta overalt i alle rom under "flyttingen" hennes (til og med dusjen var full i rot!)

Så kom hun plutselig hjem og gryntet etter en stund, ps jeg har fått meg ny leilighet. Jeg sa supert! la oss få det formelle og flyttingen unnagjort fort og praktisk så vi slipper div avgifter, sorg, sinne, fortvilelse og faenskap... Men visste jo at det kom til å ta tid. Og det var sånn det ble.

For nå har hun det veldig praktisk, ny og ren leilighet, bare flyttet ting hun vil ha. Men er fortsatt en haug her med driten og rotet hennes. Så jeg gav helt f og opp for en stund siden og flytta inn på et rom i kjelleren. (lukker øynene og sinnet når jeg går gjennom resten av kåken) bar inn alle ting med personlig verdi og satt hengelås på døren. For hun kommer bare å henter ting når jeg er på jobb, har hendt at andre har vært inn og hentet ting.

Jeg syntes det gikk lang tid uten å få brev om betaling, siden overskuddet av lånet ble satt på min konto. og jeg skulle være ansvarlig for avdrag.

Etter iherdig jakt hos alle som har hatt med det lånet å gjøre, er det ingen som får opp mitt navn. Har snakket med skattekontoret, dnb, lindorff, alltin, husbanken, min bank, kartverket osv. Faen meg nett før jeg prøver sentralbordet til gud også.

Endelig har hun giddet å signere skjøtet papirene fra kartverket.

Grunnen til at jeg ble stressa er at jeg fant et brev om betaling av avdrag, som var over fristen. Dette kom i hennes navn, men mitt stod der og. jeg spurte husbanken, de sa det var sikkert bare fordi hennes signatur sto fremst på ene kontrakten, men det gjorde ikke noe.

Jeg er helt pling i bollen av alt sammen, kun bruke to rom hjemme, aldri vite om hun eller noen kommer for å hente noe, og å ha en bopel som er ubrukelig og full i andres skit.

Så jeg lurer på: siden hun har signert skjøtet over til meg, kan jeg bare skifte låsen, stappe alt hennes inn på et rom og si kom å hent det på torsdag kl. 1800? Eller er det ulovlig siden skjøtet fortsatt er i posten og hun står på lånet?

Anonymous poster hash: bee4f...b56
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det ville jeg gjort.

Hva skal hun vel gjøre.

Ditt hus eller ikke er irrelevant ettersom det er ditt hjem. Hun bor ikke der, det gjør du!

Skrevet

Du må vel betale henne ut først å få bekreftet at huset er ditt?

Anonymous poster hash: d7ff8...797
  • Liker 1
Skrevet

Dette er vel advokatmat?

Anonymous poster hash: 3047d...a54

• Liker 1
Skrevet

Gjør som kvinnfolka her gjør når mannen har vært utro, hiv tinga ut og bytt lås!

• Liker 1
Skrevet

Synes også at dette høres ut som en sak for advokaten. Sørg for at alt er riktig.

Du kan uansett ta hennes ting og hive dem ut og be henne hente dem. Hun har flyttet ut og hennes ting står fortsatt der du bor, uansett hvor skjøtet er i verden. Du kanogså bytte lås, av samme grunn.

Pass på at lån og alle papirer ang huset står på deg. Om hun har betalt ned på huset eller gått inn med egenkapital så må du selvsagt kjøpe henne ut med dette beløpet.

Skrevet

Viktigere enn å snakke med advokat er det å snakke med HENNE.

Si hva du har tenkt å gjøre, og be om hennes reaksjon.

Voksne folk bør kunne finne ut av dette uten advokat. Særlig siden dere er enige om at du skal overta huset.

Personlig hadde jeg nok valgt å skifte lås og så invitere henne for å bli enige om hva som har hennes og hva som var ditt. Og å sette opp en skriftlig avtale om det økonomiske.

Skrevet

Ettersom dere eier huset 50/50, så eier nok ikke du huset selv om hun har flyttet ut. Regner med begges navn står på skjøtet, og det må ny tinglysning til før det kun står på ditt navn. Dere har også lån 50/50, og det står også oppført i registre.

Skal du eie huset, må du også ta hele lånet, og også evt betale henne ut med det hun har gått inn med i egenkapital.

Skrevet

Når noen har flyttet ut har de ikke fri tilgang til hjemmet til den som er igjen.

Man skal avtale tid for deling etc.

Hun kan jo ikke fritt komme og gå som hun vil lenger.

Og dessuten: hva skal hun vel gjøre om hun finner døra låst?

Det er bare å varsle på Mail på forhånd.

Skrevet

Hvem som er ansvarlig for lånet og hvem som eier huset er to forskjellige ting. Hvis hun har gitt deg sin del av huset uten noe oppgjør eller at lånet også er overført til bare deg har hun dritt skikkelig på draget.

Anonymous poster hash: 23924...229
Skrevet

Hvem som er ansvarlig for lånet og hvem som eier huset er to forskjellige ting. Hvis hun har gitt deg sin del av huset uten noe oppgjør eller at lånet også er overført til bare deg har hun dritt skikkelig på draget

Her er det ikke snakk om å ha "dritt skikkelig på draget". Partene er tydeligvis enige om at han skal overta hele huset, og da også hele lånet. Og ingenting tyder på at TS har planer om å forsøke å lure henne til å sitte igjen med lån uten hus.

Om hun har bidratt med egenkapital slik at han må kjøpe henne ut, framgår ikke av tråden. Lånet er tydeligvis for ferskt til at det er snakk om nedbetaling ennå.

Slike ting må avklares i en skriftlig avtale.

Først når de er "enige om at de er uenige" har det noen hensikt å trekke inn advokat.

Skrevet

Her er det ikke snakk om å ha "dritt skikkelig på draget". Partene er tydeligvis enige om at han skal overta hele huset, og da også hele lånet. Og ingenting tyder på at TS har planer om å forsøke å lure henne til å sitte igjen med lån uten hus.

Det har ikke noe å si hva intensjonen hans er. Så lenge hun er medansvarlig for lånet tar hun en kjemperisiko, spesielt når hun har en annen leilighet som sannsynligvis er belånt i tillegg. Hvis ett eller annet gjør at han ikke klarer avbetalingene kan hun fort ende som gjeldsslave.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...