AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #1 Skrevet 8. desember 2013 Har fått en hund . Og jeg tuller ikke når jeg sier at denne hunden er djevelen selv, den eier IKKE oppdragelse, den gjør stort sett som den vil: 1. Den hopper på folk (det er ikke sånn kosehopping, den slår luften ut av deg) 2. Den bjeffer hele fuckings tida, har vurdert og skaffe meg øreklokker (den kan høre en knappenål falle i andre enden av bygget og da er vi igang) 3. Den drar så sinnsykt i båndet (Selv om jeg alltid stopper når den gjør det) 4. Den gnager på ALT. 5. Når jeg og hunden kommer gående så går folk unna. JEg er så sykt lei meg at jeg får lyst til og gråte, fordi jeg VET at den er egentlig veldig snill. De forrige eierene var ikke så veldig interessert i den. Er det håp? Anonymous poster hash: e31d0...f2c
Gjest Seajewel Skrevet 8. desember 2013 #2 Skrevet 8. desember 2013 (endret) Dressurkurs? Hunden din virker veldig nervøs. Endret 8. desember 2013 av Seajewel 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #3 Skrevet 8. desember 2013 Er det isåfall mulig og fikse det selv. Hvordan kom du fram til at den kan være nervøs? Anonymous poster hash: e31d0...f2c
Gjest Seajewel Skrevet 8. desember 2013 #4 Skrevet 8. desember 2013 Oppførselen dens. Bjeffing av den minste ting, trekker i båndet... Trygge hunder gjør ikke sånt. 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #5 Skrevet 8. desember 2013 vel, hvordan få den til og føle seg trygg da? Anonymous poster hash: e31d0...f2c
Lea2 Skrevet 8. desember 2013 #6 Skrevet 8. desember 2013 Du kan fikse det selv, men noe sier meg at du muligens trenger litt hjelp (kurs). Hvor gammel er hunden forresten?
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #7 Skrevet 8. desember 2013 ja si det, vil vel tippe en 2-3 år Anonymous poster hash: e31d0...f2c
Lea2 Skrevet 8. desember 2013 #8 Skrevet 8. desember 2013 Om den er 2-3 år kan det være håp, men du bør nok melde deg på kurs så fort som mulig for å få tips og råd om fremgangsmåter og konkrete ting du kan gjøre. Mest sannsynlig må du jobbe ganske hardt i tiden fremover om du ønsker å beholde hunden og få skikk på den.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #9 Skrevet 8. desember 2013 Men hva konkret mener du at jeg bør gjøre for og få skikk på den da? Anonymous poster hash: e31d0...f2c
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #10 Skrevet 8. desember 2013 *klar for skittkasting* Anonymous poster hash: e5a8e...ab9 2
Portvinpiken Skrevet 8. desember 2013 #11 Skrevet 8. desember 2013 Det er håp uansett alder på hunden selvfølgelig. Men dette er vel da en omplasseringshund? Høres for meg ut som du trenger litt ordentlig hjelp. Du kan lese bøker osv selv, men for å gjøre noe med det må du vite hvorfor hunder er som de er, og hvorfor de gjør som de gjør. Finn en god hundeskole og gå på kurs eller ta noen privattimer. Lær masse om hund og atferd. Om du ikke har tid eller overskudd til dette (antagelig en lange prosess), så er det kanskje bedre om noen andre overtar den? 1
Lea2 Skrevet 8. desember 2013 #12 Skrevet 8. desember 2013 Jeg er ikke noen ekspert og det er godt mulig du må prøve forskjellige ting. Det er nettopp derfor du bør ta et kurs eller to med hunden, slik at de som har greie på det kan observere. Men du må i alle fall begynne å lære den at den ikke skal hoppe på folk.. ord som nei fungerer om hunden skjønner betydningen av ordet nei. Den bør få hjelp til å roe seg ned. Det er egne kurs for dette.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2013 #13 Skrevet 8. desember 2013 Vel, hva hvis dressurkurs ikke er praktisk gjennomførbart da. Det er heller ikke en omplasseringshund, men en jeg fikk av noen på finn. Den er ikke slem, så vil ikke kvitte meg med den, skjønner ikke hva jeg gjør galt. Anonymous poster hash: e31d0...f2c
Lea2 Skrevet 8. desember 2013 #14 Skrevet 8. desember 2013 Du gjør ikke noe galt i det hele tatt.. hunden har byttet hjem, noe som er stressende i utgangspunktet. Det ser ut som forrige eier ikke har lært hunden noe og det er vanskelig å si hva den har opplevd. HUnden vet rett og slett ikke hva som er forventet av den, fordi den ikke kan noe. Om du ikke har noen som helst mulighet tilå dra på kurs med den, så må du få noen som har greie på hund.. enten en instruktør eller noen som har god kjennskap til hund, til å komme og hjelpe deg. Slik som det er nå har hverken du eller hunden det bra og dere trenger hjelp til å komme på rett spor. Den hjelpen tror jeg ikke du får på internett. Du kan sikkert lese deg til en hel drøss med ting og tips både på nett og i bøker, men dette kan ikke erstatte personlig hjelp helt tror jeg. Det høres ikke helt ut som du har hatt hund før.. og det er derfor er det nok viktig at du får litt hjelp.
xinnia Skrevet 8. desember 2013 #15 Skrevet 8. desember 2013 Virker ikke som det er helt gjennomtenkt dette, bare det at du ikke vet hvor gammel den er får alarmklokkene mine til å dinge. Hva rase er dette? vet du noe som helst grunnen til at den ble gitt bort på finn? Har du hatt hund før? Som andre anbefaler- KURS eller instruksjon av noen som kan hund... de fleste steder i Norge finnes det hundekurs.. 2
Gjest bustyvel Skrevet 8. desember 2013 #16 Skrevet 8. desember 2013 Dette høres ut som en type hund som kanskje har havnet hos feil eier, da det virker som du har lite erfaring med hund. Den trenger grenser, konsekvent behandling og aktivisering. Mange hundeklubber tilbyr light-kurs og grunnleggende kurs for voksne hunder med uerfarne eiere
Gjest Belle Gunnes Skrevet 8. desember 2013 #17 Skrevet 8. desember 2013 Se om du finner en lokal hundetrener i nærheten. Dette er en hund, som trenger en god dose jobbing, men da må du jo også vite hvordan du kan jobbe med denne. Det er umulig for oss her å komme med konkrete løsninger uten å se deg og hunden, og se hvordan dere gjør ting. Du kommer til å få en bratt læringskurve med denne hunden. Men de du må jobbe mest med, blir gjerne de beste også
Gjest Linn Cathrin Skrevet 11. desember 2013 #18 Skrevet 11. desember 2013 Hvilken rase har du? Det høres ut som en nervøs hund, etter min mening. Behøver jo ikke være det, men. Har du prøvd dressurkurs? Angående det at den drar veldig på tur, så burde du prøve nesebånd! Det hjelper veldig, i alle fall på større hunder. Og angående hoppingen; snu dere unna hver gang, da mister den fort interessen.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2013 #19 Skrevet 11. desember 2013 Hvilken rase har du? Det høres ut som en nervøs hund, etter min mening. Behøver jo ikke være det, men. Har du prøvd dressurkurs? Angående det at den drar veldig på tur, så burde du prøve nesebånd! Det hjelper veldig, i alle fall på større hunder. Og angående hoppingen; snu dere unna hver gang, da mister den fort interessen. Nesebånd skal aldri brukes av uerfarne hundeeiere. Det skal brukes under veiled ing av hundetrenere - i en opplæringsperiode, ikke permanent. Jeg ville absolutt anbefale hundekurs. Når den drar i båndet, går du tre skritt tilbake. - hver eneste gang. Vær helt konsekvent. Den målære at den ikke kommer fortere frem av å dra. Ikke rykk i. Bånedet, da kan den få nakkeskader. Gnagingen kan ha med separasjonsangst å gjøre, dersom den gjør det når den er alene. Du kan prøve å gi den noe å gnage på, som en kong fylt med frossent for (som den må jobbe litt med), tyggeleker osv. Men separasjinsangst krever mye trening (aleneførst et par minutter, deretter øker man tiden gradvis). Den trenger også tid for å bli trygg. Det kan bli en del trening, men ikke umulig.Anonymous poster hash: 6a7fa...ee0 1
Skywise Skrevet 11. desember 2013 #20 Skrevet 11. desember 2013 Her har du skaffet deg arbeid, TS, det er det første jeg må få si. Dette er antagelig en hund som du blir nødt til å legge ganske mye tid i for å få velfungerende, og for å være ærlig så vil jeg ikke anbefale noen utenom spesielt interesserte å skaffe seg en slik hund. Å si noe om hvor vidt det er håp eller ei kan jeg ikke si uten å ha sett hunden. I motsetning til de andre ser jeg ikke noe av dette som et tegn på en nervøs hund. Trekking i bånd og varsling kan være tegn på dette, men uten å ha sett hunden er det vanskelig å si noe om det er nervøsitet eller ikke. Ettersom du ikke skriver noe om stress, så går jeg ut i fra at hunden ikke er nervøs. Det finnes mange gode råd angående de problemene du lister opp om du bare googler litt. Da finner du mange godt beskrevne metoder og kan velge litt etter hva du føler passer for deg og din hund. Man må ikke oppsøke en "profesjonell hundetrener" for å få en hund på rett kjør, men man er nødt til å være villig til å jobbe hardt med problemene. Nesebånd skal aldri brukes av uerfarne hundeeiere. Det skal brukes under veiled ing av hundetrenere - i en opplæringsperiode, ikke permanent.Anonymous poster hash: 6a7fa...ee0 Nesereim eller halti brukes for å ha bedre kontroll på hundens hode, som gjør at man kan holde igjen en stor hund som man ikke ville klart å holdt igjen fysisk. Den er ikke forbeholdt profesjonelle eller skader hunden på noen måte. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå