Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, her er saken:

Jeg har en mann som er SÅ klønete. Samboere over flere år, ett barn. Han søler HELE tiden. Finner fett fra smør og olje på alle håndak på kjøkkenet. Knekkebrødsmuler på gulvet fem minutter etter jeg har vasket. Tørker aldri over griseri før han MÅ. Er flink til å hjelpe til i hjemmet da, og det er jeg takknemmelig for!

Det verste av alt er at han ødelegger MINE og våre ting, også sine egne, slik at vi må bruke penger på å erstatte alt HELE tiden. Kjøpe han seg en dyr bukse så er den ødelagt etter noen måneder. Vasker ullklær til 450 kroner plagget på vanlig vask med vanlig vaskemiddel. Han har ansvaret for oppvasken, og der har han ødelagt så og si alle tallerkenene våre som vi kjøpte til jul i fjor (har ikke oppvaskmaskin), med en rar metode han brukte på å vaske de uten at jeg visste om det. Jeg skjønte ikke hvorfor alle ble ødelagt, men tok han på fersken med at han kastet på en måte alle sammen oppi der så de fikk skader. Han har også latt oppvasken stå og renne på kjøkkenbenken, så nå har ene kjøkkendøra falt av pga. vannskader. Jeg merket det ikke før dagen den begynte å løsne, fordi det var på innsiden og ved festene til døren.

Han har knust min dyre sminke, og revet splitter nye ting ut av skapet så de har knust. Han forstår rett og slett ikke verdien av ting, det KAN han ikke gjøre når han er så uforsiktig. I dag skulle han hjelpe meg å tørke en våt flekk på et plagg med hårførner fordi jeg hadde dårlig tid, og så sa jeg fordi jeg kjenner han: Pass på så du ikke brenner den da!

Men nei da, han smeltet tre hull i det!!!! Er det mulig?

Jeg har visst om dette problemet i flere år da, og det er ikke første gangen jeg har "fått nok".

Hva skal jeg gjøre med han? Føler jeg har sagt alt jeg kan si til han, derfor trenger jeg tips. Jeg har nesten lyst til å kaste han ut, for det er noe nytt hver eneste uke.

Beklager for rotete innlegg skrevet i ren fortvilelse... :)

Anonymous poster hash: d417b...5cd
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du sikker på at det er en mann, og ikke en oranguntang du er sammen med? Han virker jo helt idiot.

Anonymous poster hash: fc2cb...977
  • Liker 8
Skrevet

Er du sikker på at det er en mann, og ikke en oranguntang du er sammen med? Han virker jo helt idiot.

:fnise: Skal gå og dobbeltsjekke!

TS

• Liker 5
Skrevet

Kanskje han må sjekke synet sitt? Det høres såpass vilt ut at jeg tenker det må feile han noe fysisk? Dette fordi han umulig kan gjøre disse tingene med vilje eller "bare" ved å være klønete? Tenker derfor at han enten ser ekstremt dårlig eller feiler noe annet (ikke meningen å skremme noen altså, men det virker ikke som om hjernen fungerer normalt)

Hva sier han selv når han ødelegger tingene dine eller søler så mye?

Anonymous poster hash: 80675...8ab
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Er han impulsiv og litt ukonsentrert til vanlig?

Endret av absinthia
Skrevet

Hvordan reagerer han på kritikken? Bare avfeier den det?

Å legge igjen smuler, og olje og fett overalt har ingenting med dårlig motorikk å gjøre.

Kanskje han bare gir blaffen i alt.

Kan det være en slags form for sadisme, at han gjors på for han vet du klikker på det? Tror du han gjør det med overlegg, liksom?

Anonymous poster hash: a6938...8a8
Skrevet

Kanskje han må sjekke synet sitt? Det høres såpass vilt ut at jeg tenker det må feile han noe fysisk? Dette fordi han umulig kan gjøre disse tingene med vilje eller "bare" ved å være klønete? Tenker derfor at han enten ser ekstremt dårlig eller feiler noe annet (ikke meningen å skremme noen altså, men det virker ikke som om hjernen fungerer normalt)

Hva sier han selv når han ødelegger tingene dine eller søler så mye?

Anonymous poster hash: 80675...8ab

Kan få han til å sjekke det, ja. Jeg føler jeg bare må prøve alt. Det verste er jo at han er faglig smart, godt likt av alle, sosialt intelligent og hele pakka. Jeg har også spøkt med at han har en liten hjerneskade på grunn av alt det her.

Av og til blir jeg sint, noen ganger ler jeg fordi det er så latterlig og andre ganger sier jeg ingenting. Han blir veldig lei seg om jeg blir sint og oppgitt, men jeg føler at han bare blir lei seg på grunn av min reaksjon, for hvis jeg later som om jeg ikke bryr meg, så gjør ikke han det heller. Føler at han blir lei seg fordi han skuffer meg eller noe, ikke fordi tingen har blitt ødelagt.

Skrevet

Det høres ekstremt ut. Jeg tror jeg ville satset på å sjekke er alt er i orden med ham, selv om dette med flekker og smuler ikke er klønethet, det er latskap å ikke fjerne denslags.

Når det gjelder de andre tingene, så skjønner jeg ikke at du lar ham ta klesvasken. Oppvasken kan dere kanskje dele opp så du tar knusbare ting mens han tar kjeler og bestikk? Det samme gjelder annet husarbeid, han får ta en større del av de tingene hvor han ikke kan ødelegge for å veie opp for ekstraarbeidet ditt.

Denne arbeidsfordelingen er helt nødvendig, for han må forstå at det er snakk om betydelige summer. Hvis han ikke vil la seg sjekke, får han erstatte med egne penger det han ødelegger.

Anonymous poster hash: 76df9...4be
  • Liker 1
Skrevet

Er han impulsiv og litt ukonsentrert til vanlig?

Han går ofte rundt og "soser", som jeg kaller det, i sin egen verden. Han er meget konsentrert når han holder på med noe, men da bare om én ting av gangen. Han har klisterhjerne. Veldig smart.

Skrevet

Tror det er lettere å starte på nytt en å fikse han fyren der...

Skrevet

Hvordan reagerer han på kritikken? Bare avfeier den det?

Å legge igjen smuler, og olje og fett overalt har ingenting med dårlig motorikk å gjøre.

Kanskje han bare gir blaffen i alt.

Kan det være en slags form for sadisme, at han gjors på for han vet du klikker på det? Tror du han gjør det med overlegg, liksom?

Hvis det har med rot å gjøre, så blir det avfeid. Han roter ekstremt mye, og jeg er ryddefrik. Hvis han glemmer ting (han glemmer alt av hverdagslige gjøremål, småting), så sier han bare at han ikke gidder å gå og huske på små, ubetydelige ting. Har ikke tall på hvor mange ganger han har hengt opp dynetrekket vårt så det har revnet på siden, og jeg har fortalt han det HVER gang hvordan man gjør det riktig. Da ender det opp med at han får "angst" for å henge opp sengetøy, og sier at jeg må gjøre det.

Det kan føles som han gjør det på vilje, men da hadde han ikke blitt så sint på seg selv når han ødelegger ting som jeg blir lei meg for.

Skrevet

Det høres ekstremt ut. Jeg tror jeg ville satset på å sjekke er alt er i orden med ham, selv om dette med flekker og smuler ikke er klønethet, det er latskap å ikke fjerne denslags.

Når det gjelder de andre tingene, så skjønner jeg ikke at du lar ham ta klesvasken. Oppvasken kan dere kanskje dele opp så du tar knusbare ting mens han tar kjeler og bestikk? Det samme gjelder annet husarbeid, han får ta en større del av de tingene hvor han ikke kan ødelegge for å veie opp for ekstraarbeidet ditt.

Denne arbeidsfordelingen er helt nødvendig, for han må forstå at det er snakk om betydelige summer. Hvis han ikke vil la seg sjekke, får han erstatte med egne penger det han ødelegger.

Takk for konstruktive innspill!

Jeg blir som sagt veldig sliten av det, siden jeg må huske alle "ubetydelige småting" i hverdagen også. Så må prøve å finn en løsning på denne delen og.

Skrevet

Hvis det har med rot å gjøre, så blir det avfeid. Han roter ekstremt mye, og jeg er ryddefrik. Hvis han glemmer ting (han glemmer alt av hverdagslige gjøremål, småting), så sier han bare at han ikke gidder å gå og huske på små, ubetydelige ting. Har ikke tall på hvor mange ganger han har hengt opp dynetrekket vårt så det har revnet på siden, og jeg har fortalt han det HVER gang hvordan man gjør det riktig. Da ender det opp med at han får "angst" for å henge opp sengetøy, og sier at jeg må gjøre det.

Det kan føles som han gjør det på vilje, men da hadde han ikke blitt så sint på seg selv når han ødelegger ting som jeg blir lei meg for.

Han er vel eksentrisk, da.

Men jeg begriper ikke hvorfor du skal ha han til å gjøre alle disse tingene når han er så klønete. Jeg skjønner at han må hjelpe til i huset, men kan dere ikke fordele oppgavene annerledes? Nå blir dere jo bare begge irriterte.

• Liker 1
Skrevet

Han går ofte rundt og "soser", som jeg kaller det, i sin egen verden. Han er meget konsentrert når han holder på med noe, men da bare om én ting av gangen. Han har klisterhjerne. Veldig smart. Anonymous poster hash: d417b...5cd

Han hørtes nemlig ut som sønnen min var frem til han var 15-16 ( bare litt verre) og han har en diagnose på ADD.

Glemte å lukke kjøleskapet, glemte å slå av kraner, prøvde ut div " smarte " innfall" og eksperimenter, overså detaljer når han skulle gjøre enkle ting, men var dypt konsentrert og svært nøye på ting han interesserte seg for. Nå har han fått så mye rutiner på ting at han ikke gjør så mye av dette lenger.

• Liker 1
Skrevet

Et spørsmål til dog - er han klønete med sine EGNE ting? Altså ting han verdsetter høyt som er hans egne. Glepper han mobilen sin så den går i tusen knas?

Hvis ikke:

Du sier han er meget smart da, så det kan jo være skuespill at han er lei seg. Smarte folk kan også være meget utspekulerte...

Jeg tror ikke han er klønete sånn jeg leser det. Jeg fatter ikke at noen kan være så klumsete uten en vilje bak det. Og når han blir "redd" for å gjøre noe så slipper han jo å gjøre det. Seier for han!

Hørt mange historier om folk som får beskjed om å ta klesvasken, og så virker det som de gjors på å vaske på feil program, og feil sammensetning av tøy på pur F slik at de slipper å gjøre det igjen, pga. faren for mer destruksjon.

Skrevet

Takk for konstruktive innspill!

Jeg blir som sagt veldig sliten av det, siden jeg må huske alle "ubetydelige småting" i hverdagen også. Så må prøve å finn en løsning på denne delen og.

Jeg snakker delvis av erfaring.

Mannen min er en skikkelig kløne på kjøkkenet og med matlaging, mens han irriterer seg over måten jeg henger opp tøy på. Vi har hatt noen lange krangler om denslags før vi ble enige om at jeg tar meg av all matlaging mens han tar klesvask. Det er en del andre ting han ikke er særlig nøye på mens jeg er slumsete på andre ting. Det beste er å sørge for å holde irritasjonsnivået så lavt som mulig. For dere handler det åpenbart om økonomi også.

Jeg synes likevel at han bør få sjekket hodet sitt. Det er jo ikke uvanlig at barn med en mor som drakk under svangerskapet blir klønete og dropper ting lett. (Jeg er litt sånn selv, faktisk, selv om moren min er avholds. Det går veldig i perioder for min del da.)

Jeg tror det blir minst stress for deg om du tar kontrollen over alle ting som skal gjøres i huset og finner ut av hva han kan ta ansvaret for. Da slipper du i hvert fall usikkerheten. I tillegg bør dere skrive ned hvor mye det koster å erstatte alle tingene som blir ødelagt. Dere hadde jo antagelig kunnet kjøpe oppvaskmaskin for lenge siden.

• Liker 1
Skrevet

Han hørtes nemlig ut som sønnen min var frem til han var 15-16 ( bare litt verre) og han har en diagnose på ADD.

Glemte å lukke kjøleskapet, glemte å slå av kraner, prøvde ut div " smarte " innfall" og eksperimenter, overså detaljer når han skulle gjøre enkle ting, men var dypt konsentrert og svært nøye på ting han interesserte seg for. Nå har han fått så mye rutiner på ting at han ikke gjør så mye av dette lenger.

Tok et kjapt internettsøk, og jammen passet symptomene bra til han! Kom også på at han måtte få "løpepauser" på skolen da han var yngre, fordi han var så rastløs at han ikke klarte å konsentrere seg. Da måtte han ut og løpe noen runder rundt skolen.

Skrevet

Ikke formærme orangutangen sånn da! Bli sammenlignet med en mann liksom.....

Anonymous poster hash: 60d11...11c

Skrevet

Tok et kjapt internettsøk, og jammen passet symptomene bra til han! Kom også på at han måtte få "løpepauser" på skolen da han var yngre, fordi han var så rastløs at han ikke klarte å konsentrere seg. Da måtte han ut og løpe noen runder rundt skolen.

Så bra at du har en ledetråd.

Jeg tror jeg tar tilbake det med at flekker og smuler er latskap. Har man en diagnose, så er det godt mulig at man slett ikke "ser" eller har evne til å ta innover seg denslags. Uansett vil dere med en eventuell diagnose kunne få hjelp og veiledning. Det viktigste er å vite hva problemet er og finne ut av hvordan dere best kan leve med det.

• Liker 2
Skrevet

Tok et kjapt internettsøk, og jammen passet symptomene bra til han! Kom også på at han måtte få "løpepauser" på skolen da han var yngre, fordi han var så rastløs at han ikke klarte å konsentrere seg. Da måtte han ut og løpe noen runder rundt skolen. Anonymous poster hash: d417b...5cd

Ja se der! Da må du bare satse på at han lærer gode rutiner på et par av de tingene han er klønete på og så får han ta de oppgavene som går greit ellers. Viktig å ikke gi flere beskjeder samtidig, men ta det steg for steg.
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...