Gå til innhold

Stresset valp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt bekymret for min 11-12 uker gamle valp. Hun stresser veldig når hun er på nye plasser og klarer ikke å roe seg ned. Hun er en fårehund, så det er vel kanskje mer naturlig hos en slik type hund, men jeg ser på stresset hennes som negativt. Selv om jeg vet at hun er trøtt så klarer hun ikke å slappe av. Denne uken startet vi på valpekurs, men siden valpen ikke har vent seg til å være alene i bur hadde vi henne med under teorien. Tre andre valper var også med, og de klarte som regel å sitte rolig ved eierene sine. Min valp var derimot superstresset og pep/gren og romsterte da jeg prøvde å ha henne ved siden av meg. Å sitte i ro kom ikke på tale, selv om jeg visste at hun var trøtt. Jeg fikk derfor ikke med meg då mye av teorien fordi jeg ikke kunne ha henne inne. Stressnivået hennes var såpass høyt at det ikke gikk ann, hun hadde det ikke bra. Da vi hadde praksis gikk det bedre for da skjedde det noe. I går tok jeg henne med hjem til mine foreldre for første gang og der klarte hun heller ikke å roe seg ned. Jeg tenker at det er naturlig å snuse litt rund for å sjekke området, men selv om vi var der i flere timer klarte hun ikke å slappe skikkelig av. Etter en god stund klarte hun å sovne, hun var nok veldig sliten da, men sov ikke mer enn 10-15 minutter.

Hvordan kan jeg lære henne å være rolig på nye områder? Å ikke stresse så mye på nye steder?

I dag har vi også vært (og er fremdeles) hos mine foreldre, vi har vært her i 5 timer og hun har sovet maks 40 minutter. Myyyye mindre enn det hun pleier. 20 minutter av disse soveminuttene var også etter jeg hadde tvangsholdt henne i et kort bånd og klappet henne en stund. Men hun må jo kunne klare å roe seg selv etter hvert. Det er jo ikke positivt stress, og jeg kjenner allerede at hun er anspent. Vil endre dette før det utvikler seg til langtidsstress...

Anonymous poster hash: 67f5f...e68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan er hun hjemme? At hun stresser på nye steder er ikke så rart... Ville ikke bekymret meg så mye hvis hun ikke også sliter med å roe seg hjemme.

Anonymous poster hash: a441e...239
Skrevet

dette er noe dere må få bukt med så fort som mulig. har dere vurdert å ansette en personlig hundetrener som kan være sammen med dere en dag på forskjellige steder for å se hva det er som trigger denne oppførselen?

Anonymous poster hash: a122f...813
Skrevet

Jeg synes ikke det stresset hun har på nye steder er positivt, jeg bekymrer meg fordi hun blir anspent og jeg vil ikke at hun utvikler langtidsstress. At hun klarer å forholde seg rolig på ukjente steder er viktig. Hjemme kan hun ha litt vansker for å slappe av dersom det mye rundt henne. Noen ganger må jeg sette henne i en valpegrind for å tvinge henne til å roe seg. Dersom det skjer lite klarer hun som regel å roe seg.

Anonymous poster hash: 67f5f...e68

Skrevet

Det er et stort og omfattende emne, og jeg vil råde til å melde dere på kurs (fortrinnsvis hos noen som er opptatt av stress og evt. gått hos Turid Rugaas om dette). Vet ikke hvor i landet du bor, men det finnes endel foredrag om dette også. Evt. send en mail til Turid Rugaas og bare kopier inn det du har skrevet her.

Og vær veldig selektiv på hvor du velger valpekurset, så du ikke ender opp et sted som stresser valpen mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...