Gå til innhold

Gavepapir og miljøhensyn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes innpakningspapir er så unødvendig sløseri og unødvendig miljøbelastning, så jeg bruker avispapir eller annet restepapir, esker eller gaveposer som mottageren kan gi videre.

Anonymous poster hash: 95e54...a1e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Angående restavfall, vet noen om det er lov å kaste farget gråpapir i papiravfallet? Eller må disse i rest, sammen med de vanlige, tynne julepapirene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående restavfall, vet noen om det er lov å kaste farget gråpapir i papiravfallet? Eller må disse i rest, sammen med de vanlige, tynne julepapirene?

Grunnen til at innpakningspapir må i restavfall er pga all farven.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser virkelig ikke vitsen med å bruke en formue på innpakking som allikevel går i den store søppelsekken etter pakkeåpningen! Da legger jeg heller noen kroner mer i gaven og pakker det inn i billig papir fra nille med god samvittighet!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... Men jeg får det ikke helt til å stemme likevel. Jeg kan kaste reklameblader og avispapir fullt av farger i papirsøpla, men ikke gråpapir med røde prikker på?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser virkelig ikke vitsen med å bruke en formue på innpakking som allikevel går i den store søppelsekken etter pakkeåpningen! Da legger jeg heller noen kroner mer i gaven og pakker det inn i billig papir fra nille med god samvittighet!

Fint og kreativt trenger absolutt ikke å være dyrt :) Gråpapir, aviser, restematerialer, gjenbruk og stempler. Det koster hovedsakelig litt tid :)

Anonymous poster hash: 0621d...88b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Nei, det er på frunn av glasseringen

Anonymous poster hash: 0971f...b8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er på frunn av glasseringen Anonymous poster hash: 0971f...b8e

Gavepapiret har som regel vært gjennom både farging og annen spesialbehandling som er belastende for miljøet – både når papiret produseres og når det ender som avfall. FravMiljødirektoratets nettsider.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge papiret ikke stammer fra u-land så er det ikke spesielt miljøfiendtlig ettersom at trær ofte plantes igjen, blir som ved kyllinger, jo mer folk spiser dess høyere blir bestanden. Det er langt flere trær rundt om i bl.a Europa enn det var bare for noen tiår siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Badabing

Papir fra nille er ikke mer miljøvennlig enn dyrt papir.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang jeg feirer jul med mamma, får jeg alltid beskjed om å pakke ut gavene fooorsiiiktiiig, for gavepapiret skal hun bruke til neste år. Hjemme kjøper vi altså ikke gavepapir; vi bruker bare gavepapiret vi fikk med gavene året før.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke egentlig blekingen som gjør at julepapir ikke går i papirsøpla? Ikke fargingen?

Anonymous poster hash: 16fb4...286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke egentlig blekingen som gjør at julepapir ikke går i papirsøpla? Ikke fargingen? Anonymous poster hash: 16fb4...286

Hvorfor skulle det være det? Vi kaster da vanlig kopipapir i papir, og det er jo bleket.

Anonymous poster hash: 07b9a...136

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Badabing

Er det ikke egentlig blekingen som gjør at julepapir ikke går i papirsøpla? Ikke fargingen?

Anonymous poster hash: 16fb4...286

"Bruker man gråpapir eller avispapir til innpakking, kan det kastes i papir- og pappdunken. Bruker man det vanlige, glansede gavepapiret, må det hives i restavfallet.

Årsaken er at kvaliteten er dårlig, med mye glitter og farge. Det gjør at papiret egner seg dårlig for gjenvinning."

http://tb.no/nyheter/dette-er-resultatet-1.8225968

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta vare på papiret og bruk om igjen til senere anledninger? Det gjør vi hvert fall hjemme om mulig :) Må være litt forsiktig når en åpner gaven da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...